Street Fighter vs Tekken in Street style

 

 

 

 

 

 

 

 

Konstnär: Pe-u

Via: Pondly.com

 

/Emil


Mygamercard.net R.I.P

Efter att ha haft broder i lägenheten denna helg och en drös med polare på en spelkväll som det samtidigt intogs en större del förfriskningar i form av alkohol som jag, Emil, guden, profeten m.m bjöd på. Så hände det en tragisk sak på fredagen som jag missade totalt. Mygamercard.net stängde dörrarna för gott. Dom som i princip grundade hela achievement hora grejen. Om dom inte funnits är det frågan ens om jag hade börjat jagat dessa gamerscore. Men men det är tragiskt att en sådan sida inte kan hållas igång. Det är tragiskt att Microsoft inte har gått in finansiellt och köpt upp denna sida för att behålla den community som skapades runt den.


Nu är allt borta, poff.


mygamercard.net
/Emil

Fortsatt slavliknande förhållande på Foxconn


Under förra året var Foxconn på tapeten efter att en självmordsvåg bland anställda uppstått som en reaktion på usla arbetsförhållanden. Totalt fjorton stycken under 2010.

Foxconn är världens största tillverkare av elektronik-komponenter med cirka 920,000 anställda, och levererar sina produkter till företag som Apple, Asus, Intel, Sony Ericsson, Microsoft, Nintendo, Dell, Nokia med flera.

Hur ser dagsläget ut på fabrikerna? Har den dåliga publiciteten i media förändrat situationen? Givetvis inte. Jag läser på DN.se om hur arbetarna har elvatimmarspass, sex dagar i veckan, vid ett löpband där det är förbjudet att tala med varandra. Grundlönen ligger på mellan 1200:- till 2000:-, en lön som tydligen knappt går att leva på.

Det här är en realitet av vår marknadsekonomis prispress och aktiebolagens strävan efter ständig profitmaximering för att hålla aktieägarna nöjda. Anledningen till att jag väljer att uppmärksamma Foxconn först idag är för att belysa det faktum att negativ medial exponering i slutändan inte har någon effekt när den västerländska marknaden och den kinesiska diktaturen går hand i hand.

Jag ställer mig mest frågan: Hur kommer vi själva att bli behandlade i en kraschad ekonomi när 1984-samhället är en realitet?

/Joakim

Svårt = Bra av Fannicklas



Svårt = Bra av Fannicklas


Ovanstående stripp illustrerar en del av den filosofi som genomsyrar Spelbröderna

/Joakim

Människorättsgrupp uppmanar till bojkott av 3DS



En lös sammanslutning av människorättsaktivister har startat en bojkottuppmaningsgrupp på Facebook, riktad mot Nintendo 3DS. Anledningen till uppmaningen är att den bärbara konsolen tillverkas med hjälp av s.k "konfliktmineraler" - mineraler utvunna av förtryckta arbetare (läs: slavar) i Kongo, under översyn av beväpnade rebellgrupperingar.

Enough Project har som globalt mål att få slut på brott mot mänskliga rättigheter och folkmord - ett mycket hedervärt initiativ och slutmål, som nu ställt in siktet på Nintendo 3DS. Bojkottsuppmaningen går ut på att ingen ska köpa ett 3DS innan Nintendo går ut med information om hur företaget ska sluta använda sig av konfliktmineraler i tillverkningen av sina produkter. Men...

Vad är det som saknas här? Jo, helhetsperspektiv. Det är bra att folk bryr sig tillräckligt för att engagera sig, men likväl: Helhetsperspektivet måste vara närvarande.


Gillar du choklad?
Barnarbete och slaveri bland livsfarliga kemikalier pågår.

Bär du kläder?
Kläderna du har på dig är till stor sannolikhet producerade under vidriga arbetsförhållande av någon stackars indier som jobbar sexton timmar om dagen, varje dag, året runt.

Använder du dig av elektronik överhuvudtaget?
Kisel är en nödvändig komponent och sannolikheten att din dator/telefon/vadfansomhelst innehåller kisel som härstammar från konfliktområden med allmänt utnyttjade av människoliv är ofantligt överväldigande.

Jag kan fortsätta. Det här handlar inte om ett enskilt företag eller en enskild produkt, det här är effekterna av den globaliserade profitkultur vi lever i och det kommer bara att bli mycket, mycket värre. Att rösta med plånboken är en av få vägar man ka gå för att försöka påverka som konsument på individnivå, men om man inte samtidigt väljer att försöka påverka politiken som byggt systemet så kommer effekt utebli. Profitmaximering är vad det kapitalistiska systemet handlar om, och aktiebolagsformer är, som bekant, ren ondska. Det, i princip, världsomspännande ekonomiska systemet är byggt för att det ska bli så här. Billig arbetskraft är en förutsättning för att vi, "på toppen", ska kunna omringa oss med billiga konsumtionsvaror.

Det är jävligt lätt att peka finger, men om man nu ska göra det så bör man faktiskt försöka involvera- och upplysa om - samtliga instanser av korruption och ondska.

Nintendo 3DS sålde förövrigt slut under releasedagen i Japan. Fyrahundratusen konsoler på mindre än ett dygn.

/Joakim



Ge fan i mitt Playstation! Pojke mördar mor över spelkonsol



Ett bråk om ovanstående är tydligen tillräcklig motivator för labila individer att låta omvärlden ta del av sin galenskap. Sextonåriga Kendall Anderson fick sitt Playstation konfiskerat av sin mor som straff efter att ha hamnat i onämnt bekymmer. Vid konfiskeringen uppstod ett bråk som varade i nittio minuter, enligt vittnesuppgift till polis. Därefter ska Kendall tydligen i tre timmars tid gått och övervägt vilket hans nästa steg skulle bli för att få slut på både bråk och även få tillbaka sin konsol.

Reaktionen blev att hämta en hammare, gå in i sin då sovandes mors sovrum, och slå henne i huvudet 20-talet gånger. Modern avled inte av det trubbiga ultravåldet, så Kendall drog ut henne från sängen och släpade ner sin mor till köket och försökte med hjälp av hushållets spis gasa ihjäl tanten. Även där misslyckades han. Steg 3 blev att beväpna sig med ett bordsben och med hjälp av tillhygget avsluta det trubbiga ultravåldet.

Men, ett söndermosat lik kan man ju inte bara förvara helt öppet i köket, så Kendall släpade ut kroppen till en gränd bakom huset och gömde det under en hög av skräp.

Han står nu åtalad för: "murder, possession of an instrument of crime and abuse of corpse"

Enligt egen utsago saknar förövaren sin mor och han ångrar sig djupt.

Tragiska människoöden realiserade av labil individ. Vad bör reaktionen på en sån här nyhet vara? Bör man förbjuda tv-spelskonsoler eftersom det tydligen kan leda till ond bråd död? Eller...




Hammare är farliga! Förbjud hammare!



Bord är farliga! Förbjud bord!


Men... nej.

Så här ser jag det:



Människor är farliga! Förbjud människor!

/Joakim


Old Men Lightsaber Duel

Off Topic!

Gamla, arga, franska bönder goes Star Wars. Det är alltså det här våra EU-pengar går till.






Tänk vad bra allt blir med lite effekter och Star Wars-musik


Tatueringar vi diggar II



Konamikoden och Contra. WIN!

Beyond Good & Evil HD snart som nedladdning


Beyond Good & Evil HD
är alltså den nedladdningsbara HD-versionen av en förbisedd klassiker från 00-talet. Beyond Good & Evil är ett äventyrsspel med release år 2003, utvecklat av Mikael Ancel (mest känd för att ha skapat Rayman). Spelet var ursprungligen tänkt som del ett av en trilogi - men då spelet sålde långt under förväntan trots positiv kritik från spelkännarna blev någon uppföljare aldrig en realitet.

Nu får du alltså chansen att uppleva ett bra äventyrsspel för en mycket rimlig summa. Beyond Good & Evil HD släpps nu på onsdag, 2:e mars, till Xbox Live Arcade och kommer att kosta ringa 800 Microsoft Points.

Spelet har även planerad release till Playstation Network framöver - inget datum spikat för den versionen än.

Det här bör vara ett givet köp.

/J



Studie: TV-spel förenar familjer

Här har vi en chockerande nyhet som belyser något som faktiskt kan vara en positiv aspekt av tv-spel. Om föräldrarna väljer att spela med sina barn så kan det, hör och häpna, föra familjemedlemmarna närmare varandra! Helt galet!

 

Så här tänker jag:

TV-spel är i mångt och mycket lek.

När föräldrar och barn leker med varandra uppstår kvalitetstid.

Ergo: Närmare familjeband om föräldrar spelar med barn.

 

Men.. i stället för att bara dra en logisk slutsats behövs det uppenbarligen incitament i form av forskningspengar.

 

/J


Whack-a-Moles och företagssabotage

Whack-a-Mole (finns det egentligen något svenskt namn?) är en bekant syn för individen som bevistat ett nöjesfält av valfritt slag. En utmärkt gren i en femkamp, om inte annat.

En programmerare i USA vid namn Marvin Wimberly har nyligen uppdagats att med hjälp av en s.k "logic bomb" (en medveten ondskefull bit kod i en mjukvara, planterad av utvecklare för att sabotera när vissa förutsättningar uppnåtts) ha förstört hundratals Whack-a-Moles och andra arkadmaskiner runt klotet.

Mannen har jobbat för ett företag i Holly Hills, Orlando vid namn Bob's Space Racers - och har enligt polisuppgifter tydligen planterat den här logiska bomben av ren rädsla för att förlora sitt uppehälle. Genom att garantera att maskinerna inom en kort framtid behöver repareras, har programmeraren i sitt eget huvud alltså försökt säkra sin egen inkomst. Efter ett visst antal om/uppstarter har maskinerna helt sonika slutat fungera.

Företagssabotage, är ordet.



Internal Corporate Sabotage!


Marvin Wimberlys briljanta idé beräknas ha kostat företaget minst hundratusen dollar och även själva varumärket lär ha tagit en rejäl smäll. Här har vi alltså ett vackert exempel på hur det monetära systemet får smaka på sin egen kaka. Det tråkiga i kråksvängen, för Starvin Marvin i allafall, är att han nu kan förvänta sig upp till femton års fängelse.

Enligt min mening borde han bara sadlat om och bytt yrke, alternativt införskaffat vapen och gjort en "go postal".
/Joakim


Guile Theme funkar som sagt med allt



Guile vs Church Dancer

Jag och GonZa gjorde en GTGWE i en intervju inför DH Winter 2010:




Guile Theme funkar med allt! ALLT!

Link missförstår


Låd-döden i CoD: Black Ops

AKTA DIG FÖR LÅDORNA, FÖR BÖVELEN!!!


3DS hackat för DS-piracy

En dag efter officiell release så är det nu officiellt att du kan spela piratversioner av DS-spel till din Nintendo 3DS. Än så länge är piratfunktionen inte påslagen för 3DS-spel på en 3DS, men ge det tolv dagar till så kommer allting vara fixat för piraten.

... och så här ser det ut:



Info från Destructoid

/Joakim

Hos en bror

Jag och sambon körde upp från Malmö till Slöddertälje igår. Så, nu sitter vi här. Jag, min sambo, min bror och tre gamla kära bekantskaper från barndomstiden. Spelkväll var ordet, och den började tydligen redan 13:00. Ölen har  redan börjat flöda.

Det började med lite slakt i Borderlands och nu ska det tydligen spelas NHL 11. Ska försöka lura på mina icke fightandes-vänner en omgång SSFIV eller fem. Tänker erbjuda 500kr till den som spöar mig, per match, utan egen insats. Gamblers som dessa individer är så lär utmaningen plockas upp.

Fight!

/Joakim

Badass Mario



Badass Mario
av Dominic Kerley

The Plumber

En fan-trailer på konceptet "The Plumber" - en smutsig variant av en Super Mario Bros.-film har återigen dykt upp på internetz. Den här handlar om den något mesiga Luigi, och vägen till hans reaktion. Det trevliga med den här sketchen är att Mario tydligen är helt bortpundad på svamp, sprit och andra droger. Placerad i en rullstol.

 

 

/Joakim


Xbox tjejer ger payback

Som vi alla känner till så är det en rätt omognad när det kommer till beteendet för dom flesta spel som spelas över PSN eller xbox live. Oftas så är det omogna fjortisar som inte är i målbrottet som skriker ut att man suger och att dom ska knulla någon man känner. Fast verkligheten är istället det motsatta, jag dödar dom och kan ha satt på någon som dom känner. Och på dom nätverken vet man inte hur man behandlar sina med människor, vilket det finns många bevis på. Och senaste tiden har det pratas om att tjejer inte blir behandlade med respekt och får diverse vulgära meddelanden skickade till sig. Nu har collegehumor.com gjort en video....på det motsatta.


 

/Emil


The Death in Lara Croft - GoL

Ja när vi spelade in co-op bilderna till recensionen så blev det både en eller två dödsfall. Och samarbetet var nog inte det bästa alla gånger. Emil spelar Totec och Joakim spelar Lara. Tänk på att vi hade ingen kommunikation med varandra mer än den mentala biten som två bröder kan ha. Hoppas det här kan roa lite.


 

/Emil


The Dishwasher: Vampire Smile - trailer



Ny trailer till uppföljaren av The Dishwasher: Dead Samurai.

Spelet är under utveckling till XBLA och har planerad release senare i år.


Game Over little space invader dude



Game Over av pacalin

Link to the Future



Link to the Future av wassermelone

"Here is a painting I did about what I think of every time I play Zelda: Wind Waker"

Waiting For Godot: The Video Game

Waiting For Godot: The Video Game är en parodi.




Det här vill jag spela!

/Joakim

Framtidens Gaming

Jag surfade förbi DN och såg en artikel om att svenska forskare nu börjat lyckas luska reda på hur man lurar hjärnan att tro att jaget finns utanför kroppen. Än så länge är forskningen inte på stadiet att jag vill klassificera det som high-tech och framtiden, men det ger för mig klara indikationer om varthän det barkar och hur det kommer att inkorporeras i - och exploateras av - framtidens tv-spelsindustri. Fem sinnen att rubba för att skapa trovärdiga upplevelser.

Därefter visade det sig att rönen publicerats av forskarna redan kring 2007-2008. Det visar egentligen bara att allting går för långsamt. På tok för långsamt. Vi har Kinect, men kom igen... hur imponerande är det? Inte alls, egentligen. Var är min the Matrix, ffs!?

Var är löpsprånget? När ska vi nå singularitet? När blir vi ett och eviga med the hive mind of internetz!? Kan ni inte bara skynda på!? Kom igen nu, jag har så många frågor men inga svar!

Att den interaktiva realismen i slutändan mest kommer att användas till ondska är en annan femma. Låt mig leka på riktigt så kan ni göra ni vill.


 

Tidigare postad av Emil här

 

/Joakim


Finish Him!



Av okänd, via geek-art

Mortal Kombat förbjuds i Australien



En inte fullt så otippad nyhet är att kommande Mortal Kombat har blivit förbjudet i Australien, läste jag precis hos Gamespot. Australienarna tar det, i sedvanlig ordning, med en klackspark, om man tar sig en titt i kommentarerna:

"Meh, online retailers are MUCH cheaper anyway. Honestly, who cares. Not going to stop anybody."

"Saves alot of money importing anyway."

"Just tell me if I'll be able to set my region as Australia on the copy I import from Britain. I hate laggy fights."

"Lamestralia strikes again! Import time! AGAIN!"

"Feels like I'm living in the Middle East or communist Vietnam, not a modern western nation. Without the freedom of choice what freedom do we really have? Banning this title only hurts local retailers anyway (not that I'd ever use them with ther 100% mark-up compared to our US brethren) as most will simply import it."

Mariofucker



Mariofucker av Virusoriginal

Space Invaders Tiramisu




Vad sägs om en klassisk italiensk efterrätt med en touch av ikonisk gamingnörderi?

av nicolecole

The Elder Scroll V: Skyrim - Här är trailern

Som Emil skrev tidigare så skulle Skyrim-trailern släppas. Det har den nu gjort. Spelet ska tydligen vara ungefär lika stort som Oblivion.

 

/Joakim


The Elder Scroll V: Skyrim

Alla som gillar Elder Scroll serien borde kolla http://elderscrolls.com klockan 16 idag då någon form av suprise dyker upp. Eller det står ju att dom kommer visa första in-game videon. Smaskigt för den som är intresserad.


/Emil


SSFIV Arcade Edition kommer inte till konsolerna :(

SSFIV Arcade Edition kommer inte till konsolerna :(


Infon kommer härifrån


/J


NEStalgia - The Retro MORPG

8-bit + WoW = NEStalgia



NEStalgia


Battlefield 3 Premiere Gameplay Trailer

Första gameplay-trailern!


Gears of War 3 släpps den 20 September

Microsoft har gått ut med att Gears of War 3 släpps världen över den 20 september förutom i Japan där det släpps någon dag senare. Kan förstå om många väntar på det här spelet för dom första 2 delarna har sålt i c:a 12 miljoner exemplar.

Vi här på spelbröderna lirade Gears of War 1 co-op över xbox live och var inte alls förtjusta i det spelet. Om det bara var vi som inte förstod spelet eller så tyckte vi bara att det helt enkelt bara skit i våra ögon är en annan historia, som vi kanske delar med oss av i framtiden.

Snubben Cliff Bleszinski har sagt:

"They burst out of the ground in these veiny, treelike stalks that transport them throughout the world"

"It's like an embryonic sac. It's nasty stuff. You fight those guys for about a third of the experience, then for the rest of the game you deal with the latest evolution of — or should I say the devolving — Locust."


Borsett från det PR-snacket så är den största nyheten i serien att man kan spela 4 spelare co-op. Vilket jag hoppas på kan bli bra. Annars är det Locust slakt i sin största prakt (he he).

 

Via: The Canadian Press

 

/Emil



Minecraft-kopia till XBLIG - FortressCraft

En karbonkopia av populära Minecraft är på väg till Xbox Live Indie Games. Spelet heter FortressCraft och kommer att släppas i sju episoder som under releasernas gång kompletterar spelmekaniken. Priset kommer att ligga på 80mps, vilket motsvarar 1 dollar.


 

Det här känns inte helt rätt


Fortresscraft.com

/Joakim

Deathsmiles till iOS

Deathsmiles är ett spel som ursprungligen släpptes i japanska arkadhallar 2007, utvecklat av Cave. Företaget har nu utannonserat spelet till Iphone. Planerad release till våren.



Vietnam slår ned på onlinespel II

2010-07-29 skrev jag ett inlägg om hur Vietnam införde restriktioner kring onlinespelandet för landets invånare under dåvarande kalenderår. Nu har permanenta åtgärder vidtagits som kommer att börja gälla den 3:e mars i år.





Det nya budet gäller att onlinespelservicen hos samtliga ISP:s i landet ska blockera onlinespelandet mellan klockan 10 på kvällen till klockan 8 på morgonen - allt för att minska den negativa påverkan på Vietnams ungdomar.

Bra eller dåligt?

Ni vet mitt svar.

Allt som begränsar Internet är fel.

Allt.

Alltid.

/Joakim


Tatsumaki Senpuukyaku IRL



Tack till pxl

(noteras bör att det stavas Tatsumaki Senpuukyaku)

Fräsig Pac-Man Posterillusion

 

Illusioner ist awsm


Mexikansk politiker leker IQ badboll - vill förbjuda TV-spel


Ricardo Boone Salmon
är en mexikansk kongressman som vill förbjuda Call of Juarez: The Cartel, ett spel för närvarande under utveckling av Techland, med planerad multiformatsrelease till sommaren.

Anledningen: spelet utspelar sig bland annat i ultravåldsamma Ciudad Juarez, där det mexikanska knarkkriget är hardcore på riktigt. Vi snackar 3000 dödade bara förra året. Den här helgen skedde 40 mord. En fin stad att placera ett ultravåldsamt FPS med andra ord. Men, Ricardo Boone Salmon vill förbjuda spelet med motiveringen att

"Vi borde inte utsätta våra barn för den här typen av upplevelser så att de växer upp med bristande värderingar"

Nej, att spela ett tv-spel är ju som bekant livsfarligt. Hela två-tre stycken sydkoreaner dör ju under gaming-maratons varje år. Vi som är gamers sedan barnsben vet dessutom om vad resultatet är om man växer upp med spel: i regel evolverar man till en snäll individ med en harmlös hobby. Utflippad kan man ju bli på vägen, men då är det arv och sociala situationer som påverkar. Inte spelen.

Ubisoft, som står som utgivare, avfärdar uttalandet fullständigt med ett "whatever". Jag förutsätter att företaget är väl medveten om att det i sedvanlig ordning handlar om röstfiske och profilering bland konservativa grupperingar.

Vi Spelbröder anser att han borde lägga fokus på det faktum att barn växer upp i en miljö med 3000 mord varje år. Inte på harmlös underhållning.




/Joakim

Via: DN

Zelda-serien fyller 25 år

Som ni säkert kunnat läst runt omkring på nätet (och som Vendela påpekade i en tråd) så har Zelda-serien en liten 25 års dag idag. Hur hyllar men en serie som dom flesta älskar? Inte fan vet jag. Tv:n är upptagen så jag lirar Phantasy Star 2 så det får bli min hyllning till denna underbara serie. Men här kommer lite gobitar.


Zelda symfoni av Symphonic Legends:






Zelde theme på en theremin:

 

Zelda på tesla coils:

 

 

Zelda overworld:

 

 

 

Men hur vi än vrider och vänder på det så kommer Zelda-serien med Link i spetsen alltid vara nummer 2 i Nintendos drömfabrik.

 

 

 

/Emil


Recension av Lara Croft - Guardian of Light

Spelbröderna recenserar: Lara Croft - Guardian of Light

PSN, PC, XBLA

 

Betyg 6 av 10

 

/Emil


Level Up Your Game - Marvel vs Capcom 3

Eftersom jag nyligen införskaffat Marvel vs Capcom 3 och gillar det höga tempot och det allmänt billiga buttonmashandet kommer jag antagligen att fördjupa mig något i spelmekaniken. Här har vi en video som hjälper mig (och kanske dig?) på traven att förbättra ditt spel. Videon är nästan två timmar lång, och här har vi solklart kompetenta killar som bryter ner spelmekaniken för att man ska få en helhetsförståelse för vad som pågår.




Via: Iplaywinner
/Joakim

En video av en Krigsget

50% Off Topic!

Jag har haft ett par olika gaming-namn under årens lopp. Mitt senaste är "Swedish Wargoat", ett nick som evolverade från XXX Wargoat 666 (Wargoat var givetvis redan taget) till just Swedish Wargoat. Anledningen till nationstillhörigheten är för att i vanilla Street Fighter 4 kunde man inte se var andra människor spelade ifrån, och i ett fightingspel är det grymt viktigt att det är minimalt med lagg när man spelar för maximal precision, så det var ett sätt att ragga fightingpolare på. Däremot kallar jag mig bara för "Krigsgeten" eller "Wargoat" i lokala och nationella turneringar.

Jag gillar mitt nuvarande nick och får stundtals positiva kommentarer om det på köpet. Amerikaner i synnerhet verkar tycka att det är en rolig ordkombination. Dessutom är det ett sätt att lägga press på mig själv när jag möter några av våra skandinaviska bröder. Helt plötsligt reppar man en hel nation, med allt vad det innebär.

I allafall...

Nu är det som så att en kär vän till mig nyligen delade med sig av en video... av en riktigt hård get, och som en krigsget måste man ju älska vansinnesgeten.

 

"Den här geten är Black Metal" - OneTwoRandom

 

/Joakim


Marvel vs. Capcom 3 införskaffat till hemmet



Så är det!

Då var man totalnoob igen, med andra ord. Har inte spelat tvåan speciellt mycket.

Pepp, pepp, pepp!

Fight, fight, FIGHT!

/Joakim

Back to the Future Episod 1 är nu gratis


Telltale Games
har gjort första episoden (av fem) av Back to the Future gratis. Gratis är bra. Sånt gillar vi, så givetvis måste informationen vidarebefordras. Något slutdatum för erbjudandet existerar inte, men jag förutsätter att det inte varar så länge.


Här är länken

/Joakim

Zombie Football Carnage Debut Trailer

Det här är Zombie Fotball Carnage.

Ett spel som nyligen släppts till Xbox Live Indie Games.

 

Här har då någon skarp individ tänkt så här:

Amerikansk fotboll är populärt.

Zombies är videogame-awsmness.

Shooters är alltid grymt.

Låtom oss mixa dessa tre!

 

/Joakim


Cave utvecklar Nin2-Jump till XBLA

 

Cave har släppt en trailer på ett ninjaspel under utveckling vid namn Nin2-Jump. Det är något, för Cave, så pass ovanligt som ett sidoscrollande actionspel. Cave är, som en del av er vet, mest kända för sina shmups. Pepp, pepp, pepp!

 

/Joakim


Mario Sketch



Mario Sketch
av dhstyle

The Legend of Zelda som åttiotalsrulle

 

"In this charming critically-acclaimed tale of first love, Link (Jon Tomlinson), an eternal optimist and adventurer, seeks to capture the heart of Zelda, an unattainable high school beauty and straight-A student (Zane Bauer). He surprises just about everyone-including himself-when she returns the sentiment. But the high school's over-possessive, megalomaniacal Principal Ganondorf (Dominic Moschitti) doesn't approve and it's going to take more than just the power of love to conquer all.

Perfectly capturing the essence of what it means to be a teenager in the 80s, Nick Murphy, Mike Sadorf, and Dom Moschitti reimagine one of the most celebrated video game franchises of all time with the heart, charm, and wit that only they could. It's the legend of high school. It's the legend of love. It's The Legend of Zelda."

 



Cosplay från himmelriket X




Det här är alltså cosplayer Jenn som leker Lara Croft. Bilden är inte photoshoppad. Detta foto är taget i Victoria, Australien. Hård tjej, den där Jenn. :)

/Joakim
Via: Kotaku

Se även:

Cosplay från himmelriket

I, II, III, IV, V, VI, VII, VIII, IX

Spelmusik för hjältar XVII

För att fira att det är lördag, fridag för undertecknad, och min underbara gåva från min kärlekspartner blir den sjuttonde installationen av spelmusik för hjältar en kärleksförklaring till Commodore 64 och dess sinnesjuka ljudchip SID. Jag har redan gått igenom ett par bra, lite kändare, låtar och har även en listat en del av Rob Hubbards bästa låtar. Så, vi går vidare och snöar in oss lite mer i den episka frekvens SID utgör. PRESS PLAY ON TAPE!


Fred Gray:

Mission A.D


 

Rob Hubbard:


Ace 2


 

David Whittaker:

Speedball



Mike Alsop:

Wizardry 96 (remixad av Patrick Zeh)



Rob Hubbard igen:

Sanxion (loader)

 

C64 FTW!

 

/Joakim


Akai Katana till Xbox 360

Akai Katana är Caves senaste arkad-bullet hell-spel och företaget har nu gått ut med information om att spelet ska släppas till Xbox 360 med en ny bana och en ny boss. Spelets grafik uppdateras till HD samt spelet kommer att ha stöd för 16x9 (arkadversionens 4x3 kommer dock att finnas med). Spelet har planerad release den 26:e maj i Japan.


Shmup! Untz untz untz!

 

/Joakim


En gåva från en sambo

Jag är fullkomligen upp över öronen förälskad i den subkultur t-shirts utgör. Man kan fan förmedla allt, till alla man vill förmedla någonting, med hjälp av en t-shirt. Det är t.o.m så stenhårt att man kan skaffa sig vänner bara genom uppenbarelsen av motiv med t.ex valfritt favoritband. Något jag på senare år har börjat nörda in mig i (utöver alla metal t-shirts) är tröjor som osar av gamingnörderi.

För ett par dagar sedan var det "Alla Kvinnors extra-Födelsedag" som ni vet, och i det här förhållandet klassificerar jag mig lätt som kvinnan. Ge mig elektronik och jag fixar biffen. Placera ett verktyg i mina händer och jag kommer att börja vråla fula ord och be om Satans ankomst. En såg går bra. En kniv går alltid bra. En hammare är helt underbart som våldsverktyg, men när det blir mer avancerat än så, så sätter jag igång min Xbox och börjar botanisera i den djungel som Xbox Live Indie Games utgör och slänger en halv blick på min sambo som får stå för snickrandet.

Nog om det och tillbaka till t-shirten. Ena var med gaming-motiv, och ni åldersdigna alternativt allmänt insatta vet vad det här refererar till:



PRESS PLAY ON TAPE
OK


Kärleksfull och tacksam som jag är utbröt jag i ett gutturalt läte som uppenbarligen föreställde mänskligt tungmål och det lät ungefär så här: "BESTÄLLDE DU EN SVART!? Den ska ju vara blå!". Kvinnan undrade om hon skulle skicka tillbaka den och byta färg. Men nej, det finns ingen anledning till det. Jag älskar svart och klär mig helst i den färgen... och alla jag vill kommunicera mitt budskap till förstår ändå.

Om någon nu skulle fråga varför den inte är blå får väl svaret bli: "äh, tröttnade på skiten och kodade om bakgrundsfärgen..."

C64 FTW!

Tack sambon!

/Joakim

Mario Kart IRL

Mr. Freddiew (har för mig att det är Wong) är tillbaka med ännu ett gameklipp på youtube. Sett det här klippet ligga lite överallt men nu är det dags här också. Ett välgjort litet klipp om Mario Kart.


 

pip, pip, piiiiiip

 

/Emil


Minecraft: The Last Minecart

Fanmade

The end of days are upon us. Zombies now walk the earth 24/7. The ultimate weapon must be crafted so that Niko and Sam can escape on the last remaining minecart out of the infected city!

 

Step 1: Make awesome Minecraft video.

Step 2: Show to Notch and convince him to create Diamond Shotgun.

Step 3: ??????

Step 4: Profit.


Tetris Theme spelas på en laserharpa

Alltså... laserharpa? Vad är det här? w00t? Jag vill också ha en eller fem!

 

Laserharpa. Bara smaka på ordet.... mmm.

 

/Joakim


Reklamfilm för Minecraft

 

Söt?

 

Beating Blocks! Untz untz untz...

 


Reel Fishing Paradise 3D utannonserat till 3DS!


För er som har läst min semirecension/gonzobetraktelse av "Rapala Tournament Fishing - Joakim tittar ner i avgrunden och den våldtar hans själ" är väl medvetna om mitt förakt gentemot fiskesimulatorer. Inkonsekvent som jag är blev jag smått lyrisk när jag läste nyheten om att ett fiskespel vid namn Reel Fishing Paradise 3D har utannonserats till Nintendo 3DS och har planerad release vår/sommar.

Natsume står som utvecklare.

Min föraning: värdelöst skit som våldtar din själ!

Så... varför blir jag lyrisk?

Jo... jag gillar värdelöst skit från avgrunden som våldtar min själ.
/Joakim

Via: Destructoid


The Walking Dead blir tv-spel



Inte helt otippat blir den populära Zombie-serien "The Walking Dead" tv-spel. Telltale Games har kommit överens med Robert Kirkman om att utveckla flertalet spel baserat på serietidningen. Enligt IGN är det ett "multi-year, multi-platform, multi-title"-kontrakt, och första spelet förväntas anlända i slutet av 2011.


Telltale Games är mest kända för sina äventyrsspel á Sam & Max, Wallace & Gromit, Monkey Island och som senast - Back to the Future. Företaget håller för närvarande även på att utveckla ett spel baserat på Jurassic Park.

Alla gamers älskar zombieslakt, så det här blir nog win.

/Joakim

Via: 1Up

Tekken Tag Tournament 2 - Ny trailer

Namco Bandai har tryckt ut sig en ny trailer av Tekken Tag Tournament 2 under AOU 2011 Amusement Expo i Japan. Spelet är på ingång till arkadhallarna.



Super Mario Porn (XXX Parody Trailer)

 

Two princesses.... and One Cup, perhaps?

 


Sega Mega Drive Collection

Årets bästa köp dök ner i brevlådan idag. Sega Mega Drive Collection till PSP. Kände inte ens till det här spelet fanns fören jag såg och beställde det. Vad är det här för eländigt skit tänker ni. Jo det är så att det är 28 spel från Sega Mega Drive som är släppta till PSP, i ett jävla spel. Visst finns det en del unkna och ruttna spel i en sån här samling, men dom få kvalitetsspel som finns med väger tungt. Vad sägs som Phantasy Star 2, Phantasy Star 4, Golden Axe, Sonic m.m. För mig var det riktigt mumma att få hem det här. Priset låg på endast 140 kr med frakt.

 

 

Alla spel:

Alex Kidd In The Enchanted Castle

Altered Beast

Bonanza Bros.

Columns

Comix Zone

Decap Attach starring Chuck D. Head

Ecco the Dolphin

Ecco II: The Tides of Time

Ecco Jr.

Kid Chameleon

Flicky

Gain Ground

Golden Axe

Golden Axe II

Golden Axe III

Phantasy Star II

Phantasy Star III: Generations of Doom

Phantasy Star IV: The End of the Millenium

Ristar

Shadow Dancer: The Secret of Shinobi

Shinobi III: Return of the Ninja Master

Sonic The Hedgehog

Sonic The Hedgehog 2

Super Thunder Blade

Sword of Vermilion

VectorMan

VectorMan 2

Virtua Fighter 2

 

/Emil


Sony slår ned på PS3-hackers

Igår kunde vi (någonstans) läsa om att Sony gått ut information om att företaget inom en snar framtid skulle börja permabanna användare av PS3-jailbreak samt andra med piratmjukvara installerat från Playstation Nework och Sonys Qriocity media network.

Tydligen är "en snar framtid" en dag för Sony, ty rapporter har börjat flöda in om avstängningar. I första skedet får piraten ett mail med följande innehåll:


"A circumvention device and/or unauthorized or pirated software currently resides on your PlayStation(R)3 system. Immediately cease use and remove all circumvention devices and delete all unauthorized or pirated software from your PlayStation(R)3 system. Failure to do so will result in termination of your access to the PlayStation(R)Network and access to Qriocity(TM) services through your PlayStation(R)3 system."

Om PS3:an inte omformaterats med v3.56 PS3 firmware får man tydligen ytterligare ett mail med följande innehåll:

"Notice: Access to the PlayStation(R)Network and access to Qriocity(TM) services through your PlayStation (R)3 system has been terminated permanently due to the use of unauthorized circumvention devices and unauthorized or pirated software on your PlayStation(R)3 system. This use violates the terms of both the "System Software License Agreement for the PlayStation(R)3 System" and the "Terms of Services and User Agreement" for the PlayStation(R)Network/Qriocity(TM) and its Community Code of Conduct provision."



error code 8002A227 (aka FUCK YOU, THIEF!)

/Joakim

Via: PS3hax

Whip, Kick, Boom - Bulletstorm Trailer

 

Slakt!

 

Release till Xbox 360, PC och Playstation 3 den 25:e februari

 


Interactive Fiction: The Art of Video Game Storytelling

"Interactive Fiction: The Art of Video Game Storytelling" är en kort dokumentär på cirka elva minuter av Game Theory som avhandlar berättandet i spel. Mannen bakom Ultima, legendaren Richard "Lord British" Garriot är med, och vi får även se och höra från folk bakom Gabriel Knight, Bioshock, Assassin´s Creed och Uncharted.



"Beginning with the early days of text adventures from Infocom and progressing from Sierra and LucasArts’ golden age heyday to the rise of CD-ROM, next-gen consoles and cutting-edge blockbusters like Heavy Rain, yesterday and today’s greatest designers share their thoughts on film" säger Scott Steinberg från Game Theory

/J

Arcana Heart 3 - Debut Trailer

Arcana Heart 3 är ett 2D-fightingspel utvecklat av Examu och publicerat av Arc System Works (Blazblue, Guilty Gear) och spelet hade officiell release i Japan i november 2009.

Såvitt jag förstått det hela ska det här vara ett riktigt bra fightingspel om man nu uppskattar 2D-fighting, och glädjande nog kommer Arcana Heart 3 även att släppas i Europa. Än så länge har vi inget datum, men jag är helt klart pepp.

 

Arcana Heart 3 - Engelsk debut-trailer


 

/J


Justin Wong dissar Marvel vs Capcom 3

Justin Wong är en legendar inom fightingscenen, och ett av hans paradspel är Marvel vs Capcom 2, ett spel han anses vara bäst i världen i. Vad tycker han om nyligen släppta Marvel vs Capcom 3?



Direkt från Justin Wong

Graffiti vi gillar VII



Marvel vs Capcom-graffiti

1979: The Game - Ett spel om den iranska revolutionen

1979: The Game är ett spel under utveckling av en föredetta ansälld hos Rockstar vid namn Navid Khonsari.

Det finns två anledningar till att vi bryr oss om det här. Om det faller sig som så att ni är vetgiriga individer som redan tryckt på länken så har ni antagligen noterat att Navid Khonsari inte var vilken random-anställd som helst på Rockstar, utan har varit writer/director för bland annat Grand Theft Auto III, Grand Theft Auto: Vice City, Grand Theft Auto: San Andreas och The Warriors, samt director för Max Payne, Max Payne 2 och Bully. Killen har som senast dessutom regisserat mellansekvenser till Alan Wake.

I en intervju med RT (tidigare kända som Russia Today) pratades det om 1979: The Game, ett spel baserat på den Iranska revolutionen med fokus på övertagandet av den amerikanska ambassaden. I spelet kommer man kunna anta 8-10 olika roller. Inledningsvis startar man som en iranier född i USA som följer med i fritagningsförsöket av kidnappade amerikaner, i rollen som tolk.

Enligt Khonsari använder han sig av ett historiskt sanningsföreninligt förlopp, vilket bland annat betyder att USA:s allians med Saddam Husseins Irak vid tillfället är ett perspektiv av spelet man eventuellt kommer att använda sig av - bland annat genom att ta sig in i Iran via Irak. Alternativt kan du använda dig av Talibanerna, till lika USA:s allierande under perioden.

Khonsari:

"One of the main objectives here was to start some kind of social dialog amongst people who are gonna play it -- not just in the West, but around the world... Things aren't so black and white when you are able to understand the side of the victim, as well as the side of the aggressor"

"It's not a matter of bad guys going after good guys, or good guys going after bad guyswhether they're Iranian, American, pro-democracy, pro-theocracy; whether they just want to make money on the side by sneaking in alcohol; or whether they want to make sure everyone wants to follow the religious rules of Islam. These are all different stories, and to be able to actually convey that and let people interact as those players"


Intervjun med RT:

 

Mina reflektioner kring det hela är att namnet Navid Khonsari framöver inpräntats i mitt medvetande som sann intellektuell, som varken räds debatt eller har några problem med att komma med kontroversiella påståenden (för jänkarna i allafall) om att INGENTING är NÅGONSIN svart och vitt. Gråzonerna finns alltid i överflöd i alla konflikter, oavsett om det är på individ- eller nationsnivå. All respekt till den här mannen för att han tydligt försöker föra spel framåt i en rikning som samhällskommentator. All jävla respekt! ALL!

 

Politik ftw!

 

/J

Via: Joystick

 

PS:

Vi finns även på Facebook även om vi ogärna skyltar med det, så om du gillar oss, gilla oss!


Invaded Again!



Invaded Again av Alex Dram

Dead Island Trailer

Dead Island är nästa zombie pang pang spel som kommer komma i framtiden. När? det har jag ingen koll på, inte mer än 2011. Ska tydligen vara ett FPS spel med RPG inslag med mer fokus på närstrider än på pang pang delen. Kan bli intressant eller så blir det skräpigt och en i mängden spel. Men trailern fann jag väldigt roande. Ingen gameplay...ännu

 

You will have my axe

 

/Emil


Bangai-O HD: Missile Fury - Första trailern

Fuuuuuck.... YES!

PEPP!



Här har vi första trailern på Bangai-O HD: Missile Fury. Spelet är för närvarande under utveckling till Xbox Live Arcade och förväntas släppas i vår. Ta er en titt på trailern. Det här mina vänner, det är fint skit helt enkelt. Jag blir nästan lite till mig redan nu. Bangai-O HD kommer att inhålla över hundra banor, en ban-editor, leaderbords, miljoner med missiler... och så vidare. Det här... är sann gaming-underhållning.


/Joakim


Aida Arenas utannonserat. Debut-trailer.

Det här uppmärksammar jag i första hand för att det är en gratis MMO-brawler...

 

Pressrelease:

Toronto, CANADA—February 15, 2010— Game Bridger Entertainment, a global publisher of interactive online entertainment media, unveiled today the latest game to come to their free-to-play gaming platform, GamerKraft. Aida Arenas, developed by Korean developer GalaxyGate, is an “MMORPG Brawler” set in the raucous world of Aida – a land where adventuring, treasure-hunting, and good ol' fashioned rough-housing are the primary pastimes. To learn more about Aida Arenas and watch the exciting debut trailer for the game, visit: http://www.AidaArenas.com.

“We are excited to announce Aida Arenas’ arrival on the GamerKraft platform in the first quarter of 2011,” said Matthew Denomme, Marketing Manager for Game Bridger Entertainment, “the game’s charming cartoon graphics and whimsical game world, plus its accessible controls and gameplay mechanics, are sure to appeal to a wide range of both hardcore and casual gamers.”


CREATE a hero, EXPLORE dungeons, FIGHT monsters, COMPETE with friends, and DISCOVER hidden treasure in AIDA Arenas, the new MMORPG Brawler from GamerKraft! Combining elements of the classic beat ‘em up arcade genre with the character progression and social features of modern MMORPGs – Aida Arenas offers an action-packed gameplay experience unlike any you’ve seen before!


Aida Arenas will be free to download and play. Visit the Aida Arenas homepage at:
http://www.AidaArenas.com. Follow Aida Arenas on Facebook at: http://www.facebook.com/AidaArenas.

 

 


Tatueringar vi dissar III



Den här killen gillar Pokémon och har tydligen valt att manifestera det på fulast möjligaste sätt.

Freak!

/Joakim



Via: GoNintendo

Negative Spacecraft [Indie SHMUP]



Indiespelsutvecklaren Paper Dino har släppt ett kreativt och något beroendeframkallande shmup - ett shmup som helt saknar skottmekanik. Inget skjutande med andra ord. Negative Spacecraft anses vara som Ikaruga, lite som Shoot the Bullet. Gimmicken med spelet går ut på att ditt skepp bara kan befinna sig på utrymme som har skeppets motsatta färg. Tajmingen är inledningsvis något svår att greppa, men efter ett tag faller det sig naturligt att sicksacka mellan svart och vitt för att komma vidare till bossen.



Utvecklaren har en tråd här där du kan lämna feedback eller ställa frågor om du har några.



/J

Duke Nukem Forever - Balls of Steel Edition



Duke Nukem Forever - Balls of Steel Edition

Samlingsutgåvor är ett sätt för företagen att inbringa mer profit på stenhårda fans av en viss spelserie. Inte mig emot om man vill betala massor med hundralappar extra för lite PR-prylar. Men... den där bysten av Duke Nukem är riktigt hård. Hade passat bredvid min byst av Lenin som jag slänger ett ondskefullt öga på minst en gång om dagen.

Byster är fan alltid hardcore, oavsett art.

/Joakim
Läs mer här

Spelmusik för hjältar XVI

Min bror tog det femtonde inlägget i den blivande episka inläggsserien med det vackra namnet "Spelmusik för hjältar", men nu har jag uppenbarligen återigen förekommit hans intentioner (ty jag tror han hade ett till musikinlägg på gång).

Denna gång handlar det om covers på spelmusik - och då spelmusikscovers som inkorporerats i ett spel. Vi snackar Super Street Fighter II Turbo HD Remix, helt enkelt. Inte nog med att spelet i sig är grandios fighting, musiken är av högsta klass och hela spelets soundtrack består av covers skapade av folk bakom legendariska ocremix.org.

Ett soundtrack som både gått på hemmaplan och i mina hörlurar. För mig är det musik som illustrerar och fördjupar en uppenbarligen evighetslång kärlek till ett fenomen. Tack för att ni finns, Capcom. Ni har berikat mitt liv. I och för sig mot profit, men jag är likväl tacksam.


Mr. Random Shoryuken:


Ken... Masters!




Jäsigaste låten för en boxare:

Sexy Trunks [Balrogs Theme Song]

 

 

Jävla låtsaskaraktär:

New Mexican Thunderbird (T.Hawk)

 

 

Avskyvärt fläskfetto:

E.Honda

 

 

Ska dödarej, vidriga gummigubbe:


Reaching for Nidhura. Jävla Dhalsim-stage.

 

 

Hånflinandes haschflummare från Jamaica:


Dee-Jay the chronic

 

/Joakim


Alla hjärtans dag, nån dag för sent

På den här bloggen firar vi Alla Kvinnors extra-Födelsedag med den här.



Av altairyourcloathesoff

Dessutom 2 dagar för sent! Kommersens högtider kan ta sig någonstans...

/J

En titt på spelnyhetsträsket 30/1 - 15/2 - 2011

Återigen en titt på den kloak spelvärlden utgör... överlag skriver jag som oftast ingenting i summeringen om saker som redan nämns på bloggen.

Blizzard har förmått Paypal att varna goldfarmers i World of Warcraft (folk som farmar guld i spelet och sedan säljer IRL) om att dom måste sluta bryta mot Blizzards IP-rättigheter eller få sina konton hos Paypal permanent avstängda.

Kommande MMO:t Star Wars: The Old Republic kommer att innehålla gruppräder. Jaha. Inte oväntat. Kring samma spel har vi även fått veta att spelet kommer att behöva över en halv miljon prenumeranter för att gå runt ekonomiskt. Dessutom ryktas det om att EA än så länge plöjt ner mer än 300 miljoner dollar i utvecklingskostnader i spelet. Härligt.

Hearts of Iron III får ytterligare en expansion som förväntas anlända under andra kvartalet. For the Motherland har spelets andra expansion döpt till.

Det första Grand Theft Auto-spelet var förövrigt på väg att aldrig få release då hela utvecklingsprocessen belastades med problem och utgivaren BMG Interactive var nära att lägga ner spelet. Själv tackar jag högre makter för att verkligheten inte utspelade sig på det sättet, ty ett av mina finaste spelminnen är att köra över och skjuta ihjäl Hare Krishna-muppar på löpande band. ;)


Sega Rally Online Arcade
kommer till Xbox Live Arcade och Playstation Network senare i år enligt Sega. Kan helt klart vara värt att i åtanke när det väl släpps, ty det som utgör grunden för spelet ska vara en blandning mellan Sega Rally och Sega Rally 3. Från Sega har vi även fått veta att kommande Yakuza 4, med release artonde mars, innehåller en sisådär 384 minuter mellansekvenser.


Lego Star Wars III med tidigare releasedatum 18:e februari har flyttats fram till 25:e mars. Uppföljaren till Demon Soul´s är utannonserat och kommer gå under namnet Dark Souls. Spelet är en s.k andlig uppföljare.


Dragon Age 2 kommer med DRM-skydd. Inget dag 1-köp av det spelet, med andra ord. Minimal profit till företag som jävlas med sina betalande kunder i högsta möjliga utsträckning är min åsikt. Demot kommer den 22:e februari. Samma datum kommer även DLC till Fallout: New Vegas till PC och PS3.


Final Fantasy IV: Complete Collection
släpps i väst till PSP, och när vi ändå har SquareEnix på tapeten kan jag informera er om att företaget gjorde en 89% lägre vinst för 2010 än 2009. Sega har under samma period tydligen fått sålt strax under sex miljoner spel i Europa, 5,8 i nordamerika och 1,9 miljoner i Japan och andra asiatiska områden - vi har även fått veta att Vanquish säljer sämre än Bayonetta.


Legendariska Id Software har fyllt 20 år som företag.


New Super Mario Bros.
kommer till 3DS - vilket är allt annat än otippat.


Playstation 2 har passerat över 150 miljoner sålda exemplar som konsol. Mäktigt imponerande att konsolen fortfarande säljer.

Battlefield 1943 till PC är nedlagt.  Company of Heroes Online har gått samma öde till mötes.

 

Fem EA-spel har sålt i över fem miljoner exemplar under förra året. Det var Fifa 10, Medal of Honor, Madden NFL 11, NSF: Hot Pursuit samt Battlefield: Bad Company 2. Trots detta backade företaget med 322 miljoner US-dollar under förra årets sista kvartal.

 

Cities in Motion har release 22:e februari. Codemasters Dirt 3 får premiär den 24:e maj. Dungeon Siege III släpps den 27:e maj. Ett kinesiskt företag har köpt majoritetsandel i Riot Games. Call of Jaurez: The Cartel har utannserats av Ubisoft - en uppföljare till ett halvsunkigt cowboyspel - multirelease till sommaren. Ett nytt Assassin's Creed-spel ska även släppas under året, enligt samma företag.

 

The Darkness 2 har även utannonserats med multiformatsrelease till hösten i år. Torchlight II har fått sin planerade release uppskjuten något - från vår till sommar. Serious Sam 3: BFE planeras släppas under sommaren. Dissidia 012 Final Fantasy släpps den 25 mars.

 

Activison har grundat en ny spelstudio vid namn Beachhead vars enda syfte är att utveckla DLC till Call of Duty-serien. Företaget har även passat på att utannonsera ett spel baserat på filmen Transformers: Dark of the Moon. Uppföljare och licensspel är ju "the shit", som vi vet....

 

Dead Rising 2: Case Zero var det bäst säljande spelet på XBLA förra året. Crysis 2 har läckt ut på internetz och det har även Killzone 3 gjort.

 

Civilization V vann häromdagen som första spel en grammy för låten Baba Yetu.

 

Slutligen: Playstationtelefonen Xperia Play har nu officiellt utannonserats (information om telefonen har cirkulerat i evigheter på das internetz). Jaha... jaja.

 

ZzzzZzz....

 

/Joakim

 

 


Marvel vs. Capcom 3 - Launch Trailer

Fight! Fight! Fight!

 


Bränn en blaska, vi gillar olika!

Ett av våra fans (ja, vi har faktiskt i allafall en sådan) har på ett vackert sätt velat visa sitt stöd till Spelbröderna och våran pågående avsky-kampanj mot tabloidblaskan Aftonbladet. Användaren GahhRaw har delat med sig av en video på youtube han vill visa upp för oss som på något sätt har med den här bloggen att göra.

Mina damer och herrar, jag presenterar:

Bränn en blaska, vi gillar olika!




"Stjäl en tidning och bränn den, för spelbrödernas och det lilla folkets kamp mot censur underblåst av giriga falska skittidningar som kvälls-blaskan Aftonbladet. Vill ni ödsla era hårt förvärvade pengar för att undgå att åka fast för snatteri, go ahead, 11 kr för kampen kan man ju satsa...."



Rooster Teeth Shorts: 8 Bit Interview

Underhållande sketch av Rooster Teath

Kända tv-spelskaraktärer på jobbintervju:

 

 

Do a barrel roll!

 

/Joakim


Real Life Street Fighter Combos (Femme Fatales)

Häromdagen tittade vi på Real Life Streeeeet Fighter Combos.

 

Finns nu även i kvinnoversion:

 

 

Fortsatt kärleksförklaring till ett fenomen


Rått-Mario



Råttapan, eller är det apråttan(?), Mario. Av okänd.

Ingen multiplayer i Batman: Arkham City

Multiplayer. Smaka på det. Inte alls så jävla roligt i alla lägen. Varför har det blivit en sådan jävla hets till att ha multiplayer i alla jävla spel som släpps. Vad är poängen liksom? Men nu har en utvecklare vaknat till liv och säger att multiplayer i deras spel är en no go. Rocksteady har tidigare utannonserat att dom skulle ha multiplayer i sitt spel men nu kommit på andra tankar, vilket är så bra det bara kan bli för jag tror att vi får ett bättre singelplayer-spel då. Snubben Sefton Hill som är nån hövding på Rocksteady har snackat med folket på IGN och sagt att dom inte trodde att spelet skulle bli bättre om dom hade multiplayer och att singel player delen skulle få lida. Vilket är helt jävla rätt tänk. Om vi nu bara kan sprida det här till andra företag så blir det ännu bättre.


/Emil

Bizzare Creation i konkurs

Ja det är alltid tråkigt att läsa om såna här saker. Men på fredag kommer Bizzare Creation att gå i KK. Dörrarna stängs för gott. Spelhuset läggs ner helt enkelt. Visst är det tråkigt men när jag kollade upp vilka spel som dom producerat så inser man lite grann varför. Jag hade spelat två spel som dom gjort, Project Gotham Racing och Geometry Wars: Galaxies. Inte mycket att hänga i julgranen men men.


 

Så går det när man inte släpper bra skit

 

/Emil


Recension av Fable III

Spelbröderna recenserar: Fable III

 

Xbox 360

 

 

Betyg 4 av 10

 

/Emil


Billy Mitchells King of Kong Arcade saknar Donkey Kong



Billy Mitchell, antagonisten från dokumentären "The King of Kong" har tydligen valt att utnyttja den utökade kunskapen om hans namn som varumärke genom att använda sig av dokumentärens titel som namn på hans arkadhall på Orlando International Airport.

Jag citerar GameSetWatch:

"The game center has your typical attractions -- air hockey, light gun machines (Aliens Extermination, Terminator Salvation), Avatar pinball, racers, basketball, and crane games -- but no classic arcade games, including the one Mitchell is best known for breaking records in, Donkey Kong!"

Lite ledsamt, om än något talande för vad Billy Mitchell antagligen är för en filur. :)


/Joakim
Via: GameSetWatch, via Arcade-Heroes

Indie Game: The Movie - release kring september -11

Indie Game: The Movie är en dokumentär under utveckling och Blinkworks Media har nu postat en uppdatering om hur arbetet fortgår och även släppt en liten trailer. Det här är en dokumentär om indiespel och dess utveckling, och för alla er som gillar indiespel och tar lite seriösare på er hobby bör hålla ögonen på det här projektet. För närvarande beräknas Indie Game: The Movie bli 90-95 minuter lång och dokumentären har planerad release till september i år.


 

www.indiegamesthemovie.com

/Joakim

Mega 64: Doug Huggem

Här kommer Mega 64-killarna med en ny sketch som åsyftar Duke Nukem. :)


Roadkill

 

/Emil


Remi Kart 2

Fransosen Rémi Gaillard är åter tillbaka med ännu mera Mario Kart-racing, IRL.

 

Via: Joystiq


Real Life Street Fighter Combos

 

En kärleksförklaring till ett fenomen


Duke Nukem Forever : Intervju av och med Steve Gibson

Gearbox Softwares Steve Gibson intervjuar sig själv om Duke Nukem Forever .


Via: Bluesnews


Guile & vandalism


Aftonbladet vs Spelbröderna

Spelbröderna får sin del av verklighen illustrerad i en seriestripp av Skalman, via Kwit.tv

Tryck på bilden för större upplösning.




Den är vacker, den är fin och den fångar verkligen essensen av vad Aftonbladet står för.

Ge mig min Mega Ultra Super Epic Hard-svårighetsgrad och håll snattran!

Med hjälp av humor, satir och parodi bemöter man Aftonbladets Spela.

Tack Skalman!

Vi känner oss både hedrade och smickrade för ditt engagemang i frågan.

/Joakim


Aftonbladets Spela censurerar avvikande åsikter

Aftonbladet, med en daglig upplaga på 312 900 exemplar (första kvartalet 2010, vardagar) och över 2 miljoner dagliga besökare på deras hemsida, Aftonbladet.se, får anses som den största mediemaktfaktorn i Sverige tillsammans med SVT och TV4 och är en samhällsinstitution som har makt att sätta agendan för var vardags samtal hos en hel befolkning.

Internetgenerationen är medveten om hur Aftonbladet som företag opererar - och eftersom just nämnda generation är vår målgrupp behöver jag inte gå in på detaljnivå. Uppförstoring av rubriker i syfte att inbringa profit i kombination med nedsvärtningskampanjer, skrämselpropaganda, utseendefixering, samt allmän förminskning av människoliv och dess värde är Aftonbladets jargong för att nå ut med sin sidvisningsjournalistik.

Någon god publicistisk sed existerar inte och hela tidningen utgörs av en skenhelig orgie i konsumism och materialism. Intoleransen mot andras åsikter är total. ... och det samtidigt som tidningen skanderar om att "Vi gillar olika!" och allmänt försöker agera som någon slags moralens väktare. Hycklerin når inga gränser och kan mest liknas vid en kafkaliknande vansinneskloak av allmän sörja och verbal avföring.


Vad handlar det här om?



Bild av pxl @ kwit.tv

Spelbröderna.se är en konceptblogg med tv-spel som kulturell plattform och är det något vi och en större mängd av våra digitala generationsbröder- och systrar ledsnat på så är det maktmaffians ständiga nedvärdering av spel och spelentusiaster. Rena faktafel och missuppfattningar har under årens lopp varit frekvent förekommande.

Spelbröderna.se har under sitt ett års långa existens riktat tiotalet inlägg, av cirka trettonhundra, mot Aftonbladet i konsumentupplysningssyfte och i hopp om att få någon form av respons från deras ankdamm till spelredaktion.

Eftersom den har uteblivit har vår respons varit att dra till med hårdare formuleringar och redan i inledningskedet dra saker till sin spets. Det är poänglöst att börja mjukt för då drunknar man i den massröst som internet utgör, vilket ju är en sak vi lärt oss genom att växa upp med Aftonbladet, ty vi är produkten av det samhälle tidningen varit med om att forma, samtidigt som blaskan direkt format oss med tusentals överdrivna rubriker som inte bara finns på var och varannn artikel - vår livsmiljö i det offentliga rummet är på daglig basis förorenad av Aftonbladets löp.

Vi har alltså valt att ge Aftonbladet respons på en nivå som kan jämställas med deras egen. Responsen från Aftonbladet har givetvis uteblivit, fram tills nu. Responsen har blivit censur. Vi har portats.


På vilket sätt censurerade?

Aftonbladet.se har via Bloggportalen.se en funktion vi kan kalla för "Bloggat om artikeln" vid en större del av deras krönikor, debattinlägg och nyheter. En funktion vi givetvis använt oss av för att dela med oss av vår syn på saker och ting, ty enda syftet med just denna funktion är ju att uppmuntra till debatt. Aktivitet leder till fler sidvisningar vilket i sin tur leder till mer profit. Vi tänker inte hymla med att vi gärna drar sidklickare från Aftonbladet för att själva skapa oss en position som både underhållare och upplysare, och det med en syn på spel som uppenbarligen är den totala motpolen till Aftonbladets.

Nu har spelskribent Johan Martinsson på Aftonbladet klankat ner på konceptet svåra spel ett tag genom sin position hos deras spelredaktion och rimligtvis försökt starta debatt kring ämnet.

Senast kallade han svåra spel för en sjukdom. Vi gamers är alltså sjuka för att vi gillar utmaningar.

Vi har gett respons, utan att få någon tillbaka.

Reaktionen har i stället blivit att vi blivit borttagna från möjligheten att "blogga om" deras artiklar. Direkt censur med andra ord. Lite ofint att tysta ENDA bloggen som faktiskt vill ta debatt med deras spelredaktion. Speciellt när tidningen skanderat om "Vi gillar olika" i ett halvår eller så, och då i synnerhet när det hela handlar om något så subjektivt som spelsmak och även hur man väljer att se på spel.
Det är ni som har satt nivån - inte vi.

Uppmuntra inte till debatt om intresset för debatt är obefintligt.

Att företaget Aftonbladet inte vill ge exponering till en halvmilitant spelblogg som försöker dra ner deras profit och samtidigt uppmuntra likasinnade att göra detsamma är förståeligt ur en marknadskapitalistisk synpunkt, men företaget borde ge fan i att uppmuntra till samtal när man vägrar att befatta sig med frågan bara en kort stund efteråt.  En sak att bli avfärdade, men tystade!?


Situationen blir än mer komisk när en av Sveriges hardcore-gamers i form av Street Fighter-GonZa vill ha motivering till censuren mot Spelbröderna.se i deras kommentarer så är responsen allt annat än oväntad: Censur.

Här har vi en läsare som älskar svåra spel och gillar att förlora (annars spelar man inte Street Fighter i tusentals med timmar), som samtidigt gillar en blogg som uppskattar fenomen som hardcore gaming. Han ställer en fråga, är uteslutande ute efter en motivering. Men, blir själv tystad. Det av tidningen som i ett halvår skanderat om "Vi gillar olika!".





Kommentaren borttagen efter ett tiotal minuter


Nu får en stackars omedveten och oerfaren spelskribent stå i skottgluggen för minst tolv år av medvetenhet kring hur Aftonbladet styrs som företag. Att jag är hård i formuleringarna är något som bör tålas då Internet är en hård plats. Att samhället flyttat in bland oss nätlurkers är inte vårat fel och det är inte vårat fel att Aftonbladet anställt Johan Martinsson som spelskribent.

Internet är för yttrandefrihet och väljer man ord som "förbud" samt "sjukdom" vilket Johan Martinsson gör får man räkna med reaktion och här är den.

Tjafs om rubriksättningen och rubriksättare har förövrigt ingenting med oss att göra, utan det får helt stå för Johan Martinsson och det företag han representerar.

Att Johan Martinsson ser ned på spelmediet är för mig uppenbart om man läser hans tidigare krönikor. Den stora frågan är vem han är släkt med för att som spelskribent få lov att pissa på sin publik.

Hörsamma mina ord:


Aftonbladet hatar olika.

Vi utgör ett bevis... och då är vi en konceptblogg som i princip uteslutande skriver vi om tv- och datorspel, något som mer rent konkret är att anse som underhållning. Tänk då hur resten av samhället känner inför resten av deras så kallade journalistik. Integriteten är obefintlig men uppenbarligen är det vi som ska be om ursäkt för att vi rör om lite i Aftonbladets bubbla och ankdamm?

Att dela ut kängor mot mot allt och alla går bra, medans minsta kritik tillbaka bemöts med censur. Min inställning är att yla kylan varmare och vi Spelbröder blir hellre stämplade som huliganer än hycklare.

Därav vårt engagemang.

Enligt Aftonbladet är vi sjuka för att vi har en annorlunda spelsmak. Om så nu är fallet vill jag bli klassificerad som högtfungerande autist som råkat ut för system overload på grund av den digitala stimulans jag matats med sedan tidigt åttiotal och med hänvisning till LSS ha personlig assistans dygnet runt. Jag sitter hellre och spelar svåra tv-spel hela dagarna och blir serverad mat än att jobbar.

Välkommen till Internet. Här finns det olika åsikter och än så länge gäller yttrandefriheten. Tack och lov.

/Spelbröderna

Läs mer:
Aftonbladets Spela hatar älskade spel med rubriken :"De 5 mest överskattade spelen genom tiderna"
Johan Martinsson vill förbjuda svåra spel och refererar till fenomenet som en sjukdom
Aftonblaskan gör i sedvanlig ordning bort sig genom uppförstoring av rubriker, i detta fall kring Battlefield 3
Aftonblaskans Johan Martinsson har problem med svåra spel
Aftonblaskans ständigt negativa spelnyheter
Aftonbladets missvisande rubriker nästintill legendariska!

Edit: 00:06, 22 februari 2011:

Översta länken till "hatar älskade spel" började tidigare med "Johan Martinsson hatar..." men tack vare en uppmärksam individ har en dundertabbe från min sida uppdagats. Det är en av de andra smurfarna på blaskan som skrivit den värdelösa listan, inte Johan Martinsson. Rätt ska vara rätt. Tack till Anonym.

Johan Martinsson vill nu även förbjuda svåra spel (och oss)

Om man nu får för sig att läsa Aftonblaskans Johan Martinssons krönikor så har man i åtanke att inte har något att säga. Han är bara en kass provokatör, en dålig variant av en militant tv-spelsbloggare, en mycket mildare och mesigare variant av alla hårt tänkande gamers där ute som bland annat uppskattar att genomleva sina spel på svårighetsgrader över nivån "easy".


Johan Martinsson gillar nämligen easy. Svåra upplevelser som lägger vikt vid hur pass väl man planerar sitt spelande är ingenting som tilltalar honom. Fine. Spelsmak som spelsmak. Men, nu driver han aktiv hatkampanj mot "svåra" spel genom Sveriges största f.d kvällstidning, numera uteslutande känd som tabloidblaska.

Johan Martinsson passar på att använda sig av uttryck i stil med: "Om jag kunde så skulle jag införa förbud och regleringar..." i sin senaste krönika som handlar om "svåra" spel. Han refererar till konceptet som "en sjukdom".

Vi kan bara buga och bocka inför Johan Martinssons formuleringar, ty alla sunt tänkande individer kan nog se igenom hans ordbajseri och se Johan för vad han är. Vad är han då? En noob med fascistiska tankegångar. En fångvaktare. En plit. En medlöpare. En som hatar folk som inte är som han själv - en som inte kan stå ut med att du kör på normal eller hard medans han själv antagligen har problem redan på easy.

Kan du inte bara lägga ner nu och fokusera på viktigare ting än ditt eviga tjat om dina egna tillkortakommanden, Johan? Du har ju faktiskt en möjlighet att påverka folks tankegångar. Pissa inte bort det.

/Joakim

Läs även:
Aftonblaskans Johan Martinsson har problem med svåra spel

PS:
Vi är nu även tydligen censurerade av Aftonbladet och Bloggportalen (och det innan ovanstående inlägg). Att bjuda in till debatt men direkt censurera sina meningsmotståndare får ses som lite ofint - Ha i åtanke att det handlar om tidningen som i ett halvår skanderat om "Vi gillar olika!"

Vidare information följer.

Det är häftigt att betala skatt, så gör det två gånger!

Svenska spel-appsutvecklaren Resolution Interactive har efter en momstvist med Skatteverket tvingats ansöka om konkurs. Det faller sig som så att Skatteverket anser att Resolution Interactive ska stå för momsen per såld applikation via Apple App Store för att gällande EU-regler säger att moms på tjänster ska betalas i det land det utförs, trots att företaget redovisat att deras inkomster är utbetalningar från Apple och således redan är skattade.

Före detta VD:n för Resolution Interactive menar på att det är en katastrof för svenska spelutvecklare om domen står fast, då många svenska apputvecklare har rejäla skattesmällar att se fram emot.

Med nya teknologiska lösningar uppstår oftast tvister med det gamla systemet, vilket vi som upplevt nittiotalet som unga har fått lära oss gång på gång på gång. Det tråkiga i konflikten som uppstår med det gamla är att det alltid är några små människor som får ta stryk innan systemet ens påbörjar en anpassning till rådande situation.

Men, det är bra, här uppmuntras vi till att vara innovativa och informeras om att den svenska jobbmarknadens framtid kommer vara av högteknologisk karaktär.

Det här är alltså ett utmärkt sätt att få folk att flytta sin spelutveckling till länder som Indien och Kina. Verkligen väl genomtänkt av svenska myndigheter, och med andra ord är allt som vanligt fullständigt ogenomtänkt.

Det är häftigt att betala skatt! Så häftigt att våra mest framstående politruker gärna gör allt för att slippa (tänk Mona Sahlin), medans vi som inte är samhällsparasiter förväntas betala för oss ett par gånger om.

Ha det i åtanke medans du ser dina resuser dräneras och gå till samhällsutvecklande saker som bajskonst och genusdebatter samtidigt som hela värlfärdssamhället våldtas och dödsförklaras.

/Spelbröderna

Läs mer här:
Sydsvenskan

Köp originalmålningen till Castle Wolfenstein

Att äga en bit tv-spelshistoria är nog något en del av oss gärna gör, och dessutom gör. Vårat största problem är väl att vår historia oftast är massproducerad och en stor fysisk kvantitet existerar fortfarande i överflöd. Det är då man vill ha en sådan här tavla:



Awsm


Originalmålningen till omslaget av Castle Wolfenstein har nu kommit upp på den här ebay-auktionen. Castle Wolfenstein är ett spel utvecklat av Muse Software till Apple II med originalrelease 1981 som därefter letade sig vidare till DOS, Atari och Commodore 64.

Det här är spelet som inspirerade Id Software till att utveckla Wolfenstein 3D. Episkt.

Budet ligger för stunden på 66 dollar som ni ser på bilden.

Via: Bluesnews

Space Invaders-halsband



Vad sägs om ett halsband med Space Invaders-motiv?


Går att köpa via Etsy för trettio brittiska pund.

Diablo3 och StarCraft 2: Heart of the Swarm 2012

Oftas så brukar dom flesta finansiella rapporterna från olika spelföretag vara ganska tråkiga för en gamer. Men ibland finns det en liten nyhet om man är lite vaken på vad som sägs och vad som står i rapporten. Activison ekonomichef Thomas Tippl ska ha sagt:

"that the company’s outlook of 2011 does not include a new Blizzard game, but instead expects the developer to release two titles in 2012"


För mig är det klart att Diablo 2 dyker nog upp då och även StarCraft2: Heart of the Swarm. Det känns lite tidigt för deras nya MMO att dyka upp under detta år för att än så länga vet vi inte mycket om spelet och Blizzard gillar att utveckla spel under en lång tid.


/Emil

XBLA Trailer till Torchlight



Pepp! Spelet släpps till XBLA den 9:e mars. Här ska dödas monster för loots tillsammans med vänner!

/Joakim


Stickad Contra-tröja



Ser sjukt mysig ut!


Via: Oskar Skoogs blogg

Du är uppenbarligen inbjuden till MvC3:s releasefest



Marvel vs Capcom 3 Launch Party - En snöig och bra anledning att besöka San Francisco

Capcom-Unity


/Joakim

Mario, let´s fuck shit up!



Ikoniskt vackert, av okänd

ISU Researcher: TV-spel kan vara beroendeframkallande

Forskning talar för att tv-spelsberoende är som andra beroenden.

 

Vettig sak att forska i.... Jag behöver inte ens få betalt för att dra samma slutsats.

 

 

Nähä, menar ni det? Kan det vara för att världen är en unken plats och människan gärna söker stimulans?

 

Det här inlägget är värdelöst. Jag vet. Förlåt.

 

/Joakim


BlizzCon 2011 på Anaheim Convention Center 21-22/10

"We look forward to holding another exciting BlizzCon this year, filled with some great entertainment and competition, as well as the latest news about Blizzard games," said Mike Morhaime, CEO and cofounder of Blizzard Entertainment. "BlizzCon is built from the ground up with our community in mind -- we're pleased to be able to host an event where players can come together to have fun and celebrate their passion for gaming."

In addition to serving as a gathering place for Blizzard Entertainment gaming communities, BlizzCon will offer attendees a chance to enjoy:
  • Hands-on play time with the latest versions of Blizzard Entertainment games
  • Discussion panels with Blizzard Entertainment developers
  • Competitive and casual tournaments for players to showcase their talents
  • Community contests with great prizes
  • Commemorative merchandise based on Blizzard Entertainment’s game universes
  • More activities and attractions to be announced

Galaga Legions DX - gameplay



Ett par sekunder från kommande Galaga Legions DX i slutet av trailern


Det händer även den bäste


Eurogamer.net är uppenbarligen av låg kvalité

Jag menar.... kolla på den här "nyheten":





.... och folk frågar sig varför man ser ner på spelmediet.

Ovanstående är ingen nyhet. Bara profittänk riktat till folk som knappt nåt puberteten.

Jag skäms nästan.

Ni är min motpol, Eurogamer.

Förakt förtjänar ni.
/Joakim


PS: Den här "informationen" lär florera överallt, btw. Vilket tydligt utgör ett bevis för hur pinsamt låg nivån är i spelvärlden.

Alla hjärtans dag-kort för gamern

Sluskafan är en nördkonstnär som blivit omnämnd hos Spelbröderna vid ett par tillfällen, och nu är det dags igen. Han tipsade nyligen om Alla Hjärtans Dag-kort för gamers. PaperRockScisorsz heter kreatören och han säljer sina kreationer via Etsy.

Skåda äkta kärlek, från en gamer till en annan:












Här kan du köpa kärlek

/Joakim

Duty Calls - PC Gameplay

Tommy, en kär gammal bekantskap, tipsade mig om den här videon. Jag var i och för sig något påverkad när jag tittade på den första gången men... ja... då var den rolig, helt enkelt.

Välkommen till den generiska FPS-världen. Mina damer och herrar: Duty Calls - PC Gameplay


 

Parodier är något av det vackraste människan som art kommit underfund med.

 

Konceptet parodi ger mig hopp.

 

Humorn kommer att ena oss - om inte, då tar atombomben oss.

 

/Joakim


Recension av Pac-Man Championship Edition DX

Spelbröderna recenserar: Pac-Man Championship Edition DX

Playstation Network, Xbox Live Arcade

 

Betyg: 7 av 10

 

/Joakim

 


Awesome



Datorer och vapen. Den bästa kombinationen.

/Joakim

Vanlig gamerlördag

Vadå Krigsget!?


Releaser under februari

Då har vi kommit till årets andra månad. Tiden går fort och man hinner inte ens spela allt man vill på långa vägar. Men här är en liten förvarning vad ni ska lägga pengarna på eller bara drömma om att ha tid att spela dom.


Wii

Som vanligt är det lite blekt på vettiga spel till denna spelmaskin. Men om man ska hosta upp med sina surt förvärvade rupies borde man lägga dom på det urgulliga Kirby's Epic Yarn. Om man ska ha lite action så borde man avstå. Spelet borde dyka upp den 25:e denna månad


 

Playstation 3

 

Då är det dags för ännu en uppföljare. Killzone 3 ska röja runt och göra livet surt för helghast på deras egen planet. Så ska man ha ett exklusivt PS3 röj denna månad så borde det här införskaffas. Borde infinna sig den 23:e denna månad.

 

 

Xbox 360

 

Om du är en shmup älskare så kanske det ett par år gamla arkadliret Deathsmiles faller dig i smaken. Snabba reflexer är ett måste i dom här liren. Tisdag den 22:a skall det gå att köpa detta spel.

 

 

 

Multi-titlar

 

Om inte några av dom exklusiva titlarna faller in smaken så finns det alltid dom underbara multiformats-titlarna att undersöka.

 

För racingstjärnan så kommer TDU2 eller Test Drive Unlimited 2 att släppas den 11:e till PC, PS3 och Xbox 360

 

Ytterligare ett pumpande action lir dyker upp fast nu till alla format. Det upp hypade Bulletstorm kommer att släppas till PC, PS3 och Xbox 360 den 24:e februari

 

Och fighting älskarna får även sin lilla speltarm tillfredsställd när Marvel vs Capcom 3 släpps den 18 denna månad. Det kommer till PS3 och Xbox 360

 

/Emil


Marvel vs. Capcom 3 FIGHT CLUB (LA)

Capcom och Iam8-bit Productions (tufft namn) har skapat en del events i PR-syfte för kommande Marvel vs. Capcom 3. En sådan "Fight Club" hölls iförrgår i Los Angeles. Iam8bit har kompilerat en liten video från eventet:

Det här är mitt folk. Fuck luck, play for real!



Vidare information från Iam8bit kring ovanstående:

In 2008, Capcom and iam8bit collaborated to create the underground community event, "Street Fighter Club." The first of its kind, it drew 200 eager fans to the darkest reaches of downtown Los Angeles' scrap metal yards.

On February 3, 2011, the "Fight Club" series was reinvigorated for the launch of MARVEL VS. CAPCOM 3, attracting over 1,500+ fans waiting in line for upwards of 19 hours (starting at 1am), for the doors to open. It was the biggest, loudest, most successful "Fight Club" to date, with the line wrapping around an entire city block.


Performances for the evening included ambience from DJ R-Rated and a rockin', fanboy-induced set by Miles Mosley and band, as well as surprise vocals by Mega Ran and Leeni.


Fans were also treated to the first public demo of the Nintendo 3DS in North America, showcasing "Super Street Fighter IV: 3D Edition"; and a carefully curated selection of retrofitted arcade boards and sticks in the "Classics Lounge," serving as an interactive museum for every, single Marvel/Capcom collaboration leading up to "MVC3".

/Joakim

Via: Kotaku

Intervju med Yoshiri Ono om SSFIV 3D

5 minuter lång intervju av Gamespot med legenden Yoshiri Ono om hur Super Street Fighter IV kom till Nintendos 3DS.

 

 


Staty av Dark Link







Dark Link är skapad av en Goran Sadojevich.

Pris: 189.99$

Går uppenbarligen att beställa här

/Joakim

Power to the Shrooms!



Så här ser alltså Spelbrödernas plan ut. Bara så ni vet.

Steg 1: Facebooksida
Steg 2: ???
Steg 3: Global Domination

/Joakim

Spelbröderna.se nu på Facebook

Ja, det är sant.

Även vi är exponeringsprostituerade bloggare.

Det tog mer än ett år, men nu kan du gilla Spelbröderna.se på Facebook.

Någon jävla gillaknapp tänker jag däremot inte lägga till.

/Joakim

Aftonblaskan gör i sedvanlig ordning bort sig

Aftonbladet anser att Battlefield 3 är av sådan oerhörd tyngd att ett kort inlägg som egentligen bara handlar om någon bild och en unken reklamfilm (dvs en trailer) för spelet i fråga platsar på förstasidan. Sveriges största hemsida. Bara det känns lite unket. Att tv-/datorspel får exponering är någonting positivt, men när det väl händer så hoppas man ju på att det ska vara någon form av nyhet som rent konkret har substans och värde. Men... så är det givetvis inte. Jag citerar, från Aftonbladet:

"EXTRA: Första Battlefield 3-klippet Bilderna hela världen pratar om"

Jo, tjena. Hela världen? Fler än sex miljarder människor pratar alltså om några bilder från Battlefield 3? Konstigt att jag missat det. Mina samtal under dagen har mer bestått av Lena Nymans bortgång, upproren i arabvärlden, fascistsnutarna i Hornstull som får behålla sina jobb trots uppenbar maktmissbruk och så vidare...

Den enda konkreta information blaskan vidarebefordrar är att spelet släpps "i höst".

Tack Aftonbladet. Tack för att ni finns. Mentala hångarv vid varje besök. :)

/Joakim

PS: Vi Spelbröder är så pass exalterade över denna nyhet att vi inte ens tänker publicera trailern här.... och vi är ändå en hardcore gaming-blogg. Så mycket "pratar hela världen" om bilderna från Battlefield 3.

Good, Better, Best




Street Fighter IV med Kinect

Ja kinect verkar hackas och användas till allt möjligt nu för tiden. Inte bara en ursäkt för att slå sina barn med eller sparka på sina katter utan även till olika projekt där man styr eller skapar olika saker. Nu är det alltså några som gjort samma sak med kinect och knytit ihop det med Street fighter IV. Här kommer en liten demonstration



 

/Emil


Treyarch gör självmål och gnäller på sina gnälliga kunder

Treyarch har i en intervju med Nowgamer uttalat sig om att spelindustrin är en kreativ industri och att gnälliga gamers utgör det största hotet mot kreativiten inom spelindustrin.

Det kommer från ett företag som i princip bara utvecklat skit utan några som helst konstnärliga ambitioner som uteslutande följt standardmall 1A för samtliga spel företaget har på sin profitlista. Det Treyarch glömmer bort är att dessa s.k "gnälliga gamers" är deras kunder. Det är tack vare deras kunder Treyarch ens existerar. Men det skiter företaget i fullständigt: "HIT MED PENGAR OCH HÅLL KÄFTEN, FÖRFAN!" är deras inställning när folk kritiserar deras produkter (vilket kan läsas i intervjun). Här snackas det vitt och brett om att spelindustrin har mognat medans publiken genomgått en regression.

Jovisst, tjena... Det är väl snarare publiken som mognar och industrin som bara kör på säkra kort. Det här är ett stort självmål av profitör helt i avsaknad av egen kreativitet. Treyarch är företaget som profiterar på titlar andra företag redan gjort succé av. Treyarch är det vidriga avskrapet ur en haschpipa. Lägre än lägst på skalan av så kallade "kreativa företag" som gör uppföljare på uppföljare på trendiga spel. Trendslavar utan självinsikt, helt enkelt.

Aldrig någonsin att jag betalar för ett spel som ni skiter ur er, när ni behandlar era kunder på det här sättet. Inte ett ruttet öre ska ni ha. Det enda ni förtjänar är dålig publicitet, och möjligtvis även en redig lavett.

/Joakim

Oskars kommentar: Vilka ärkefittor!

Deus Ex: Human Revolution - Story Trailer

Ny trailer från hett efterlängtade Deus Ex: Human Revolution



8:e mars har spelet release till PS3, 360 och PC

 


Spelmusik för hjältar XV

Min broder har haft exklusivitet på den här kategorin. Men nu fan blir det ändring för nu har det äntligen blivit dags för den visare och äldre brodern att harva i musikträsket och gräva fram någonting fint och underbart att lyssna på.



Något old-school:

StarCraft - Terran theme

 

Köttbulleslakt:


Doom - Hanger

Något modernt:

 

Mirrors Edge - Still alive

 

Retro:

 

Kid Icarus - World 1


Något med ordet hell i sig:

 

Command & Conquer - Hell March


 

/Emil


Jag träffade en Legend (of Zelda)

Alldeles nyligen besökte jag en stor, tysk elektronikkedja (ingen gratisreklam till tysken) och i sedvanlig ordning sökte jag mig givetvis bort mot spelhyllorna. Där stod en legend, fastkedjad till något som såg tungt ut. Kunde alltså inte sno statyn av Link. Först tänkte jag klä av mig kläderna på överkroppen, behålla mössan på och knäböja framför denna ståtliga herre. Men min sambo vägrade att ta kort av spektaklet då en väktare höll sig i närheten av oss (ja, jag är en misstänksam typ när jag strövar runt med mina crazy eyes och undrar vad man kan göra för att sabotera för utsugarväldet).

Själv har jag ingenting emot att leka allmän galning och skulle det bli våldsamt så har jag alltid min älskade tårgas i nyckelknippan. Så det fick bli den här bilden istället:

När Swedish Wargoat är i närheten finns inga heliga delar

Det fanns även en ful Tekken-staty (tror det var samma som såldes på Gamex 2010), men en flashig spelserie som riktar sig till småbarn med ADHD som gillar att trycka på knappar utan någon som helst tanke bakom sitt agerande vill inte jag, som strategisk fighter, beblanda mig med.

Link var förövrigt mycket tystlåten och inte alls så tillmötesgående som jag hade hoppats på. Han var mer som en staty. Taskigt att uppföra sig så mot sina hardcore-fans kan man tycka, men han hade nog haft en tung dag och jag är av den förstående typen.

/Joakim

Tvättäkta skitnyhet: 60 miljarder kills i Black Ops

Spelnyhetssträsket svämmar i sedvanlig ordning över av helt värdelösa kloaknyheter. Senast i raden är att vi fått veta att det än så länge skett över 60 miljarder kills i Black Ops. Detta anser spelvärlden vara intressant och samtliga spelsiter, där folk får betalt för att vidarebefordra information, kommer antagligen att rapportera om det i stället för att informera folk om någonting som är av betydelse. Vilket jag vill belysa med det här inlägget (skrivet på jobb! muahha! du betalar!).

Ovanstående är uppenbarligen vad man klassificerar som seriös speljournalistik.


/Joakim

Via: Kotaku


Trailer av BlazBlue: Continuum Shift 2 [3DS/PSP]

FIGHT!

 

Spelet släpps 31:a mars i Nippon


Onsdagmorgon, hit med en trippad Mario!



Mario the Tripper av Okänd

Onsdagmorgon, hit med Link-kärlek!



Link av okänd

Mecha Luigi

Kodykoala är en nördchamp som gjort en del saker som figurerar på bloggen. Just denna dag pallar jag inte länka runt, men var så säker, vackert skit är det. Nu har han gjort en Mecha Luigi som går att skåda nedan:





Tyvärr är Kodykoala en snål jävel som stängt av bildnedladdning från hans flicker och ovanstående bilder är det enda han bjuder på, så ni får trycka på länken ovan och kolla in hans flickr för fler bilder. Egentligen borde jag bara printscreena och räcka finger, alternativt bara skita i att tipsa om hans kreationer, ty delad glädje är vad som borde genomsyras allt internet består av. Men, likväl, där är han... Luigi Mecha.

/Joakim

Ny (animerad) trailer till Tactics Ogre

Tactics Ogre är en remake av en gammal SNES-klassiker till PSP.



Släpps den 25:e februari.

Min fråga: Varför släpper man trailers utan tillstymmelse till gameplay!? Varför!? VA!?

/Joakim

Originalsketcherna till Metal Gear

Skaparen av Metal Gear, Hideo Kojima, har rensat garderoberna där hemma och hittat originalsketcherna till Metal Gear. Snäll som farbror Hideo-san är har han valt att föreviga sketcherna i den kollektiva hive-minden internet utgör.












TV-spelshistoria är awsm.

Via: The Escapist

Spelsymfoni i Uppsala, 12 mars 2011

Pressmeddelande

TV-spelsmusik har under sin korta levnadstid vuxit och blivit en het genre som också börjat framföras av symfoniorkestrar i konserthus världen över. Den 12 mars ger Akademiska kapellet TV-spelskonserten Level UPPsala i samarbete med musikern David Westerlund, förgrundsfigur inom svensk spelmusik.
- TV-spelsmusik kan man förälska sig i direkt utan att ha några förkunskaper eller ens ha spelat spelet. Musiken innehåller en enorm blandning av stilar, allt ifrån klassiskt till jazz, folkmusik och rock, vilket gör att det finns något för alla. TV-spelsmusik reflekterar också den värld och den tidsperiod som dagens unga lever i och är en del av, säger David Westerlund.

Titeln på konserten anspelar på TV-spelsbenämningen ”Level up” som det kallas när ens spelkaraktär blir starkare. Konserten kommer att bestå av flera efterfrågade verk som många fans väntat på att få höra live med orkester. Vissa stycken i konserten har aldrig tidigare framförts live och många gamla favoriter kommer också att framföras i ny tappning. Musiken är arrangerad av Nils-Erik Mannerfeldt, musiker och medlem i Akademiska kapellet. Några av de spel som är i fokus är Final Fantasy, Zelda, Chrono Trigger, Castlevania och även en hel del överraskningar från både gamla och nya spel.

- Det är en fantastisk möjlighet för Akademiska kapellet att få ta del av den här för oss nya världen med TV-spelsmusik. Det kommer att bli en föreställning med många efterfrågade spel som arrangerats för första gången för full symfoniorkester. Det kommer att bjudas på det bästa av det bästa, så att både fans av TV-spelsmusik och folk som är nyfikna på genren ska få den bästa möjliga upplevelsen, säger Stefan Karpe, dirigent och director musices i Akademiska kapellet.

David Westerlund är programansvarig, värd och pianist under konserten. Han är utbildad musiklärare vid Kungl. Musikhögskolan och jobbar idag heltid som pianist, föreläsare och konsertarrangör på Game Music Entertainment i Stockholm. Han ligger bland annat även bakom världspremiären av ”Castlevania The Concert” i Stockholms Konserthus (2010).

12 mars 2011, kl. 19.00, Universitetets aula, Uppsala

Ur programmet: Final Fantasy, Zelda, Chrono Trigger, Castlevania mm

RSS 2.0
Blogg Topplista Blogg listad på Bloggtoppen.se Datorer BlogRankers.com