Aftonblaskans Johan Martinsson har problem med svåra spel

Inte nog med att han passar på att informera oss om att han ogillar svåra spel, han avslöjar sig även som icke-trovärdig. Att skriva för Aftonbladet och samtidigt klanka ner på profithungriga indiespelsutvecklare rimmar riktigt illa i mina öron med tanke på deras tabloidjournalistik. Men...

Han har uppenbarligen även fått för sig att starta något slags korståg mot oss som uppskattar en svårighetsgrad som kräver lite skicklighet och har det som en återkommande faktor i spelsmaken. Inget fel med att ogilla svåra spel - vissa vill ju bara glida igenom sitt liv och sina upplevelser, utan uns av utmaning. Men, av någon anledning har han valt att lägga tonvikt på Super Meat Boy och senaste tidens indiescen överlag. Det börjar med en recension med tre plus av fem möjliga för nyss nämnda spel. Jag ser inget fel i själva betygssättningen och förstår hans resonemang, eftersom han, som han själv skriver (i nedanstående inlägg samt i recensionen) ogillar utmaningar.




Själv gav jag Super Meat Boy 9/10 i en videorecension och klassificerar det som bästa plattformshopparen under 2000-talet. Det är fullständigt fritt fram för den som skiter ur sig recensionen att sätta betyget. Spelupplevelser är subjektiva upplevelser skapad i och av ett associationsmönster baserade på tidigare erfarenheter, upplevelser och känslor som uteslutande existerar hos en enskild individ.

Att Johan Martinsson, som han själv uttrycker det, inte ser: "charmen i hardcorespelandet, att nöta samma svinsvåra utmaning tills man överkommer den, att jämföra highscores på leaderboards" bör däremot klassificeras som hans problem och inte resten av spelvärldens. Att han använder det som en motivering i sin recension är hur lugnt som helst, det som känns lite mer unket är att han igår skrev tvärt emot sig själv i hans svamlande inlägg om hur indieutvecklarna bara är ute efter att profitera. Där skriver han att han förstår vad som är roligt med Super Meat Boy. Exakt vad som är roligt med Super Meat Boy skriver han inte - men eftersom han inte förstår charmen med utmaningar, måste det vara något abstrakt men ändå konkret, som t.ex att spelet har bra kontroll och bra bandesign.

Nej! Det är inte kontrollen som gör spelet roligt. Det är inte banorna. Det är kombinationen av sinnesjuka, snillrika, torterandes utmaningar baserad på bra nivådesign och bra kontroll som är vad som är roligt med Super Meat Boy. Hur kan Johan ena stunden helt avskriva allt som ger spelet dess värde (dess utmaning), för att sedan ljuga om att han förstår vad som är roligt med det? Nej, han förstår inte. Om Johan har inbillat sig att han förstår så har han uppenbarligen haft otur med att förstå innebörden av just ordet förstå.

För att inte slösa mitt egna liv för mycket i ett orerande om allt som inte stämmer här så vill jag avrunda det hela med att konstatera att den här "artikeln" (debattinlägget? skräpet?) inte är ett sätt för honom att skapa debatt - det här är bara ett sätt för Johan att kasta skit på någonting han inte klarar av, någonting han inte förstår, på grund av hans egna brist på vilja och tålamod. Någonstans innerst inne kanske han har goda intentioner, men just nu kastar han bara skit.

Johan borde lära av sin kollega Alfred Holmgren. Fightingspels-älskare förstår det där med utmaningar. Men... att ha vinnarskalle är måhända ingenting man kan lära sig?

Resten av hans inlägg om indiespelen är bara svammel från en människa som inte förstår varken trender, mode, mänskliga drifter, nostalgi eller marknadsekonomi. Johan Martinsson borde inse att han inte lever i någon idealiserad drömvärld. Här är alla rovkapitalister, det är bara graden som varierar.


/Joakim

PS. Fable III - bäst just nu? Tihihihi!

Kommentarer
Postat av: Tobbe

Hehe satt igenom hela artikeln och väntade på att du skulle lämna av det PSet, annars hade man själv gjort det.



Gott skrivit. Tycker att dessa recensenter som inte ger spelet en chans om de inte klarar av det på 5 timmar ska få på nöten. Det är antingen fem timmar speltid alternativt om alla andra spelrecensenter har rosat spelet som gäller för dessa brats. Enda gången man ser toppbetyg på spelen i sådana blaskor.



PS. Fable 3.... lol igen....

2011-01-24 @ 23:46:23
Postat av: Joakim

Jag ville inte skriva rätt ut att hans spelsmak suger, men det är ju underförstått inlägget igenom och för att ingen skulle undgå det kändes ett PS som ett givet val. :)



Tack ska du ha. Nu har Johan uppenbarligen tillräckligt mycket ryggrad för att "lite halvt" sådär komma med åsikter kring just SMB. Det är tämligen omtyckt, och han är av annan åsikt. Fine. Det fula är som sagt att han inte vågar stå för det fullt ut, utan känner sig nödgad att smeka läsarna medhårs genom ett lögnaktigt: "jag förstår vad som är roligt". Humbug.



Och ja.. Fable, överlag. Tvi vale.

2011-01-24 @ 23:52:23
URL: http://spelbröderna.se
Postat av: Tobbe

Världens "bästa" rpg indeed....



Jag tycker det är intressant vilka de får att skriva där på aftonblaskan. Verkar klart sponsrat vem de ska skriva gott om.



Men ja, det är bara att kolla vad fansen skriver om SMB och hur många som faktiskt lirar det. Länge sedan ett indiespel slog igenom så hårt och det av en anledning.



Inte direkt min smak på spel men klart spelvärt och skitbra utfört.



Aja, aftonbladet. Är man förvånad?

2011-01-25 @ 01:30:24
Postat av: Stew

väl talat, på dom bara!

2011-01-25 @ 11:13:23
Postat av: Joakim

@Tobbe: Förvånad är det sista man blir, men att hacka på hardcorelirare är uppenbarligen en dold agenda hos just denna skribent. Skandalöst att casuals som han trackar på hårda lirare. Gaming som gaming, men inte enligt Johan Martinsson. Jag lär återkomma kring denna skribents åsikter framöver.

2011-01-25 @ 12:00:31
URL: http://spelbröderna.se
Postat av: Stew

bra, jag var inne och skummade på aftonbladet och såg att han skämtade lite om hardcorespelare i sin senaste recension, kanske det du har i åtanke?

2011-01-25 @ 12:13:43
Postat av: Joakim

@Stew: Faktiskt just den jag haft i medvetandet tillsammans med hans sågningar av Final Fantas VII och Metal Gear Solid. Finns säkert massor att anmärka på kring denna jantelagens försvarare till spelskribent.

2011-01-25 @ 12:26:05
URL: http://spelbröderna.se
Postat av: Nicke

Han kanske förstår att utmaningarna är det som är roligt i Super meat boy , men det är ju faktiskt möjligt att förstå varför något är kul men inte tycka så själv .



Sen att hela aftonbladets spelblogg suger är en annan femma.

2011-01-25 @ 12:38:31
Postat av: Joakim

Tjena Nicke! Jo, det har du ju givetvis rätt i, men eftersom han upprepar sin förundran över en äldre generations gaming, samtidigt som han hyllar ett rent casualspel får mig att tro att han de facto inte alls förstår. Han bara skriver så för att inte tappa all nördcredd i spel-sverige.



Och ja, att avlönade människor hos landets största tabloidtidning inte kan leverera är tämligen pinsamt. Tack för din tid och åsikt. Mvh

2011-01-25 @ 12:52:55
URL: http://spelbröderna.se
Postat av: Svälta Räv!

Jublade över Johan Martinssons text - Sveriges i särklass bästa spelskribent!! - eftersom allt var mitt i prick. Fortsätt ni att hugga fläsk, någongång kanske ni får användning av hjärnan.

2011-02-04 @ 22:24:16
Postat av: Joakim

Hej på dig, Johan Martinsson! :)

2011-02-04 @ 22:25:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg Topplista Blogg listad på Bloggtoppen.se Datorer BlogRankers.com Related Posts with Thumbnails