Ny Super Mario Galaxy 2 trailer

Nintendo har ju en del intressanta titlar kommande ut detta år till deras Wii. Främst så är det ju ett nytt Zelda spel som vi hoppas på kommer till jul handeln och även Metoid: other M. Men den största titeln i år är ju självklart Super Mario Galaxy 2. Första delen blev ju årets spel och Nintendo visade övriga spelbranschen vilka som var kungar på plattformsspel. Nu kommer tvåan och det är ju mar av det goda så jag längtar förväntansfullt tills det är dags....till den 11 Juni iaf.


 

/Emil


Xenoblade

Xenoblade är ett kommande spel till Wii, med planerad release det här året, som man bör hålla ögonen på. Varför? Jo, för att Tetusaya Takahashi och Monolith Soft ligger bakom det. Det är i och för sig inget direkt svar på själva frågan, men om jag säger som så att han har haft sina gudomliga händer med i spel som Final Fantasy IV, Final Fantasy V, Secret of Mana, Chrono Trigger, Final Fantasy VI, Final Fantasy VII, Xenogears samt Xenosaga Episod I, II och II, med coola bititlar som: Der Wille zur Macht, Jenseits von Gut und Böse samt Also Spracht Zarathustra... riktigt sjukt episka spel, om jag säger så. Coolt skit helt enkelt.

Den här trailern av Xenoblade som kommit omvärlden till känna är inget officiellt släpp, och spelet befinner sig fortfarande i tidig utvecklingsstadie, så det kommer definitivt att se bättre ut framöver.


Xenoblade

Via: Loading.se


/Joakim

 

 


 

 


Allt du någonsin har velat veta om Street Fighter

UDON Entertainment ska i juni släppa ett uppslagsverk baserat på Street Fighter-serien. Street Fighter: World Warrior Encyclopedia kommer den att heta. Vad för slags information kommer den att innehålla? Jo, allt från karaktärernas fightingstiler till deras favoritmat och liknande fullständigt meningslös information. Ett givet köp, således!


Street Fighter Encyclopedia

Via: Kotaku

/Joakim

Pel

Det har inte blivit så mycked botaniserande av indiescenen under den senaste tiden. Lägger den mesta av min tid på Final Fantasy XIII, Street Fighter IV och Modern Warfare 2 för tillfället. Men, det här otroligt retrodoftande spelet har jag suttit lite med till och från. Du styr en paddel och ska studsa upp bollar som faller för att samla poäng. Lite som Pong. Kul och snabbt tidsfördriv, helt enkelt.

Pel flash game
Ett jävla screenshot

Tryck här för att spela Pel

68401 poäng är mitt rekord än så länge, och då med en combo på 92. Antar du kan spöa mig?

/Joakim

Modern Warfare 2 Stimulus Pack släppt, men trasigt!

Modern Warfare 2 Stimulus Pack, som jag tidigare hatat här på Spelbroderna har nu släppts. I buggigt skick. En map-pack för den horribla summan av $15. Femton jävla dollar för tre nya kartor... som dessutom släpps ospelbart. Följande har rapporterats, citerat direkt från Kotaku:

Multiplayer lobbies not working.
Images for maps not showing up.
No option to play private matches.


Min respons? BOJKOTTA SKITEN FÖRFAN! FUCK YOU ACTIVISION! FUCK YOU MICROSOFT!


Via: Kotaku.com

/Joakim

Final Fantasy XIII Achievement

Ni som läst om min upplevelse om detta spel vet att jag inte tyckte det här var så jävla jätte bra spel. Men så länge det finns achievements att jaga så vill jag ha dom. Jag hade sett på olika achievementsidor att det här skulle vara "lätt" att fixa men det skulle ta lite tid.


Nu kan jag hjärtligt säga att jag lyckas med denna tidsamma bedrift. Det tog 85 timmar och 4 sekunder för mig för att få 1k gamerscore i detta spel. Jag hade lite oflyt när det gällde en del farmande av vissa material så det går helt klart att göra bra mycket snabbare.


Enligt mygamercard.net så var jag den andra personen i vårat härliga land att få 1k i gamerscore. Och det finns 223 personer som har klarat det i världen enligt samma sida. Tycker inte jag var så jävla illa pinkat.


Rakt av så var det lätt fixat med lite tidkrävande att få. Om man är ute efter snabbare achievements så finns det "bättre" spel att spela. Men vill man en visuellt vackert spel (men ganska platt) så kan man ta det här om man har tid.

/Emil


Dagens Spelnyheter I

Att följa spelvärldens nyhetsflöde på en regelbunden basis kan stundtals upplevas som fullständigt poänglöst. Vissa dagar är det lite drag och det utannonseras spännande titlar och andra dagar får man nöja sig med "nyheter" i stil med att det släppts 5 nya bilder ur DET kommande spelet, 8 screenshots från DET kommande spelet, 3 bilder ur DET storspelet och att just DET okända skitföretaget har utannonserat utvecklingen av ytterligare ett i mängden av hundratals kommande skitspel ingen ändå kommer att ta någon notis om och att det beräknas släppas om två år. Jaha.

Vad har vi fått veta idag?

En firmwareuppdatering
till Playstation 3 som kommer den 1 april omöjliggör Linux som OS. Battlefield 1943 har sålt 1 miljon exemplar av Xbox Live-utgåvan. Lost Planet 2 har skjutits upp en vecka och Capcom har även släppt en video ur spelet som visar fyra spelars co-op. 35 anställda på Io Interactive har blivit varslade. Rare har gått ut med att det inte är nödvändigt starta om och utveckla nya spel ur sina gamla franchises. Major Nelsons live account har blivit hackat. Samurai Showdown Sen har fått datum (16 april). Butikskedjan Game har "läckt" kommande releasedatum för spel som säljs via butiken. Ninja Sword tjänade inga pengar på Heavy Rain. Minneskorten till Xbox 360 slutar produceras. Richard Garriot anser sig äga månen. Det roligaste idag har varit att Super Mario Kart har utannonserats till Virtual Console - förvånansvärt att det tagit sådan lång tid, dock.

Så... Intressant? Inte direkt. Så jag bjuder er på det här mästerverket i stället:


two girls one up

/Joakim

Actionrollspelet Zenonia 2 till Iphone ute nu

Actionrollspelet Zenonia 2 till Iphone som jag nämnde för några dagar sedan är nu släppt. Spelet kostar 38kr. Här är en kort videorecension av Appspy.com:

Lite småsugen blir man...

/Joakim


Red Cyclone

Min bror kommenterade härförleden att det blir mycket Street Fighter. Så är det, och så kommer det att förbli. Här nedanför har vi en fantastisk nördtavla av vår älskade brutus, Zangief! Ge mig!

Zangief the Red Cyclone

The Red Cyclone av Derek Yuh

/Joakim

Anamanaguchi framför låt ur kommande Scott Pilgrim

Det här är så jävla bra att det gör ont. 52 sekunder in börjar låten. För din muspekare till volymreglaget och höj. Jag vet inte om en släng av bakfylla har gjort mig extra sentimental, men musiken kombinerat med Paul Robertsons underbara grafik rör mig nästan till tårar. Trekvartsautistbarn som jag är har jag närmat mig ett trettiotal spelningar på rad, och fler lär det bli. Kombinationen kittlar mitt fundament, det här är vågor perfekt inställda på min frekvens, som fullständigt leker med mina atomer. :) Ljudkvalitén är tämligen haltande, men likväl funktionsduglig.

Det gör verkligen liten ont! Jag vet inte om det är ålderns nostalgiska sentimentalitet som framkallar dessa känslor, men glädjen är så stark att den är överväldigande....

... det får mig att hoppas att det är så här mitt möte med evigheten kommer att se ut, när jag glider in i dödens omfamning. Jag vill inte se något ljus, jag vill inte ha någon dejavu. Jag vill känna det här. Jag vill vaggas ut i evighetens existens tillsammans med den här upplevelsen; som ett smekande löfte om en lugn, trygg färd och uppgång i evigheten, kosmos, atman, ett löfte om att återgå till energitillståndet och återigen bli ett med den evigt accelererande energiimpulsen. Lyckan blir total och överväldigande, likt en berusande eufori. Nostalgin är fullständig. Ett nytt ledmotiv till den verklighet som mitt liv utgör. Har du retrosjäl i dig, min vän? Missa inte det här.


Tryck på play! Do it! Välinvesterad tid.


Standarden för det här spelet är satt härmed satt. Det kan bara bli bra.

/Joakim

Metroid av Papermonster

Metroid

Denna vackra spelkonst / nördkonst av Samus Aran från Metroid är skapad av PaperMonster.

/Joakim

Releaser V.13

I och med att det bara släpps i princip dynga denna vecka så tänkte vi hylla dessa underbara simulatorspel som släpps. Vet inte om dom här går att få tag på redan nu men enligt en viss nätbutik så släpps dom den 31 mars allihop. Det är det underbara tyska spelföretaget Astragon som står bakom denna fantastiska produktion. Vi spelbröder älskar det udda och gillar att hylla dom mindre "spelföretagen". Det finns mer information på deras hemsida. I min mening här ifrån och framåt så är kommentarer från oss onödiga.

Tow Truck Simulator

 

Trainz Simulator

 

 

Handball Simulator

 

 

Fishing Simulator

 

 

 


 

 

När jag nämde den här idén för Joakim så fick jag den här underbara videon från honom. Vi älskar Tyskland och hyllar dom för deras bidrag till världen; tänk bratwurst, öl, blitzkrieg och Stappelfahrer Klaus.

 

 

/Emil ünd ein bischen Joakim

 

Mer tyskkärlek, vansinnesbetraktelser av simulatorer och fiskar hittar du i Joakims semirecension "Rapala Tournament Fishing - Joakim tittar ner i avgrunden och den våldtar hans själ"


Trevlig promotionvideo för Monster Hunter Tri

Monster Hunter Tri till Nintendo Wii



"What's wrong? You don't like a challenge?"

/Joakim

Chiptunebandet Anamanaguchi och Scott Pilgrim

Ubisoft ska göra ett spel på Bryan Lee O'Malleys tecknade serie Scott Pilgrim. Varför är det här intressant? Jo, chiptunebandet Anamanaguchi står för soundtracket. Det här är Anamanaguchi:

 

Här kan du ladda hem Anamanaguchis första album gratis. På 8bitpeoples.com finns det mycket bra chiptunemusik att tanka hem. Go for it.

 

/Joakim


Topp 10 NES enligt Spelbröderna

Denna oheliga lördag har vi bestämt oss för att introducera en ny kategori på Spelbröderna. Vi är nördgamers sedan barnsben och alla nördar gillar topplistor. Vi hade tänkt som så att vi börjar från grunden, dvs med NES och sen arbetar vi oss framåt genom vår speluppväxt med en ny lista varje vecka, för att sedermera lämna själva spelen och glida in på mer obskyra ting vi älskar och vill ranka inbördesmässigt. Den här gången gör vi en gemensam lista, men framöver gör vi troligen individuella listor. Nedanför kommer således topp 10 NES-spel enligt Spelbröderna. Klicka på omslagsbilden för större bild.


TOPP 10 NES


super mario bros 3


1. Super Mario Bros 3

Den här är självskriven. Motivering egentligen överflödig. 1991 sattes plattformsstandarden för sex år framåt - tills Super Mario 64 satte en ny standard. Plattformshoppande pixelperfektion med en bandesign skapad av en gigant utan dess like. Vartenda moment, vartenda hopp är noga avvägt, och aldrig någonsin kan man skylla på dålig kontroll. Ett sant mästerverk. Älska eller dö.



2. Metroid

Stämningsfullt, ordslöst, episkt. Samus Aran är en av spelhistoriens största spelhjältar, och det var här det började. Ett av dom absolut första icke-linjära spelen. Hip Tanakas minimalistiska och avskalade soundtrack ger oss rysningar än idag. Älska eller dö.



3. The Legend of Zelda

I det här fallet är kommentarer faktiskt överflödiga. Älska eller dö. Däremot undrar vi varför man måste gå ner till den äckliga gamla gubben och hämta bronssvärdet? Varför får man inte vapnet redan från början? För att komma någonstans behöver man ju det där förbannade vapnet... Nintendo har alltså stulit flera sekunder av våra liv vid upprepade tillfällen. Liv är dyrbart, har jag hört. Älska eller dö.


4. Kid Icarus

Det som designmässigt inte platsade i Metroid hamnade sedermera i Kid Icarus. Du styr ängeln Pit i hans storslagna jakt på Medusa. Inledningsbanorna är några av de svåraste i spelet, vilket gör att många blir avskräckta tämligen omedelbart, vilket är synd. Det mesta är klockrent och vi suktar dagligen efter en uppföljare. Älska eller dö.


5. Gun.Smoke

Ett shoot-em up med vilda västern-tema och ninjor. En träff dödar. Simpla kontroller, men med en intensitet som får en att vråla av glädje. Musiken passar perfekt. Spelglädjen är total, vilket gör att det här är ett spel man spelar om och om igen. Älska eller dö.



6. Castlevania

Kampen mot Dracula har nog aldrig varit så här svår. Kontrollen var oförlåtlig och man dog många gånger endast på grund av dålig design. Men musiken, piskan, bossarna och själva grundkonceptet väger mycket tyngre. Kampen mot Dracula har nog aldrig varit så här svår. Älska eller dö.



7. Metal Gear

Enformig musik och halvdan kontroll. Vem fan vill smyga runt? Men spelet var helt unikt och eget. Hideo Kojima hade ett tydligt mål som han fullföljde. Infiltrera fiendebas och "döda" Metal Gear. Och Metal Gear var ju en stor livsfarlig enorm mördarmaskin i form av en dator. Vilket antiklimax. Älska eller dö.


8. Snake Rattle n' Roll

Ett av dom tidigare spelen från Rare, med ett minst sagt udda upplägg. 1 till 2 spelare i semi-3d-banor som styr varsin orm som äter bollar för att nå en viss vikt för att kunna nå nästa bana. Dina fiender består av studsande toalettlock, gigantiska hoppande och håriga fötter, samt studsande svampar. Svårt som fan och med en kontrolluppsättning som kan klassificeras som udda; men direkt man har fått häng på det så sitter det. Slutbossen som är en gigantisk fot är däremot helt omöjlig att ta död på. Älska eller dö.



9. Super Mario Bros.

Jumpman blev en italiensk Mario, Snickaren blev en svampätande rörmokare. Super Mario Bros är en ikon. Satte standarden om hur ett plattformspel skulle se ut och den standarden existerar fortfarande. Har man inte spelat orginalet när det begavs sig så är man off, riktigt jävla off. Älska eller dö.




10. Solomon's Key

Ett av världens bästa pusselspel! Det är demoniskt svårt och fullt med obskyra hemligheter som leder till en riktigt utmanande spelupplevelse. Konceptet är enkelt: hitta nyckeln, lämna rummet. Nivåerna är perfekt designade, men stundtals absurt svåra. Det här är hardcore på riktigt. Älska eller dö.




Här har vi fått enas om en del spel för att få ihop den här listan. När vi samtalade kring upplägget tänkte vi att en kommunikationsväg via headsetet över Live är en bra idé. Slutade med att det blev två timmar med Ikaruga istället....

Det här är alltså vår topp 10... Innan vi avslutar våran första topplista vill vi ge ett par spel ett hedersvärt omnämnande, efter årtal. Det här är alltså spel som nästan platsade på topp 10, men hamnade precis utanför. Alla lika nära en placering.

1988
Ice Climber. Excite Bike. Ballon Fight

1987
Kung Fu. Punch-Out.

1988
R.C Pro Am. Ice Hockey (Sverige är ju med!). Zelda II. Gradius. Goonies 2.

1989
Trojan. Ghost and Goblins. Super Mario Bros 2 (helt okej, men ändå inte). Rush'n Attack. Ikari Warriors. Section Z. Cobra Triangle. Track & Field II. Life Force. Mega Man.

1990
Tetris. Rygar. Skate or Die. Bubble Bobble. Duck Tales. Mega Man II . Blades of Steel (enbart med på listan för man kunde slåss! Det var stora grejer i ett ishockeyspel på åttiotalet). Mega Man II. Faxandu. Contra (Probotector).

1991
Blaster Master. Shadowgate. Dr. Mario. Ski or Die. Chip 'n Dale - Rescue Rangers (kul men simpelt). Little Nemo. Willow (Emil ville ha med det här av någon jävla anledning...)

1992
North vs South. Mega Man III. Maniac Mansion. Castlevania III.

1993-1994

Här följde vi med i utvecklingen och gick vidare till SNES och Mega Drive på varsitt håll. De spel som kom 93-94 har vi bara testat på emulator och har ingen direkt uppfattning om.

/Emil och Joakim

Fredagsnöje

Ett par uppskattade vännner, en sambo. Öl.  Super Puzzle Fighter II Turbo. En kväll med löften om Street Fighter IV under kaotiska omständigheter.  Möjligtvis stamp, möjligtvis en berusad helnatt med fighting. En morgondag poserandes under påverkade omständigheter med Freddy Krueger och Manuel från Pang i Bygget på Sci-Fi-Mässan. Livet ler med all sin jubelglans. Grattis på fredag!


/Joakim


Reklamfilmer för Sega Genesis

Tidigt nittiotal var det konsolkrig på riktigt. Det var härliga tider det, när attityd fortfarande var tillåtet. Det mesta för Sega handlade dock om att kasta skit på Nintendo, och så här i efterhand ser vi vad som krävs för att överleva tidens tand: kvalitet... och det kunde inte Sega leverera speciellt ofta, och då i synnerhet inte på hårdvarufronten. Tänk: Mega-CD, 32X, Saturn... Sorgliga tider för en annars stabil utvecklare.


The Sega Genesis has BLAST PROCESSING... Super Nintendo DOESN'T!

Ovanstående klipp gör mig lite sne... Super Mario Kart är som alla vet pixelracingperfektion, och Sega kom inte ens i närheten av att skapa ett sådant legendariskt bilspel där allt handlar om perfekt kurvtagning. Hackar på helt fel spel i ovanstående reklam. Super Mario Kart är ett spel på elitnivå, och om du som läser det här har motsatt mening så får du gärna nämna det i kommentarerna nedanför så jag kan starta ett flame-war mot dig.



If you're not playing these games, your a giant loser!

Här har vi däremot mängder av rättfärdigad kärlek mot ett spel och avsky mot ett annat. Fuck Mortal Kombat. Fuck it, säger jag bara. FUCK IT!

Toejam & Earl på "funk"-språk.




Streets Of Rage 2, om nörden som blir tuffing...




Julaftonsreklam - vill du bli poppis?

Kuriosa: Produktionen för Mega Drive startade i Japan 1988 och det sista licensierade spelet släpptes i Brasilien 2002.
/Joakim

Stand O'Food - Iphonespel, gratis för svennebananer

Stand O'Food är ett Iphonespel utvecklat av G5 Entertainment. Spelutvecklaren har nu gjort spelet gratis för alla svenska Iphoneägare. För resten av världen kostar det $2.99. Det är ett tvättäkta casual-spel, som ni kan se i trailern nedanför:


 

Som gratis causualspel är det definitivt värt en nerladdning. Gratis smakar alltid bäst, och har du lite tid att fördriva så är det här helt klart ett alternativ. Ditt uppdrag är att göda hungriga matgäster med specialorders. Tar du för lång tid på dig, räcker gästerna dig ett finger och går någon annanstans, vilket leder till utebliven profit - en mardröm för samtliga näringsidkare. Tjäna pengar och uppgradera din restaurang. Över 100 banor med 80 olika mackor/burgare att skapa och serverera, 10 olika sorters gäster, två playmodes (Quest & Lunch Rush) och ett tjugotal uppgraderingar till din restaurang.

 

Min sambo har lagt många timmar på det här spelet till dagens datum, och hon låter meddela att det är kul men riktigt jävla långt. Själv har jag bara lagt nån timme på skiten, men får väl lov att instämma.

 

/Joakim


Frispel på Malmö Stadsbibliotek 30 & 31 mars

Malmö Stadsbibliotek anordnar någonting som heter Frispel! den 30 mars mellan 16.00-20.00 för folk över 13 år och för folk mellan 0-100 år den 31 mars mellan 12.00-16.00.


"Tisdag 30 mars kl 16.00-20.00. För dig 13 år och uppåt.
Vi har förvandlat röda rummet till en scen för spel, gemenskap och fest. Den här kvällen blir det många olika tävlingar med finfina priser. Vad sägs om Fifa10-turnering, armborstskytte, racing och mycket annat. Såklart går det också bra att bara komma och spela lite fritt.


Onsdag 31 mars kl 12.00-16.00. För alla åldrar.
Trött på påskkärringar och påskpyssel? Glöm påsklovet nu är det TV-spelslov! Det blir tävlingar och utlottningar med fina priser. Du träffar också Benny som visar olika brädspel!"


På tisdagen är det tävling i FIFA10 med ett Xbox 360 i första pris. Är du skillad i det spelet och bor i Malmö så bör du gå dit och spöa på alla nötter. På onsdagen är det ett Nintendo DS på förstaplatsen i prispotten, och man tävlar i Mario Kart till Wii. Go for it!

 

Länk: Frispel!

 

/Joakim

 

P.S: Emil har lirat igenom Final Fantasy XIII. Läs hans omdöme här. Betyg? 5 av 10.


Super Street Fighter IVs intro läckt?

Uppenbarligen.... :)

 

/Joakim


Street Fighter IV Voice Strap

Jag fyller år snart. Här har ni ett presenttips, och jag vill bara nämna sådär i förbigående att jag vill ha samtliga versioner.

 

/Joakim


Collegehumor.com - en gång till

Till att börja med har vi äntligen, efter snart tre månader, lyckats lägga upp en presentation av Spelbröderna. En börda mindre här i livet. Men, då Emil tidigare idag tipsade om rollspelshumor kände jag ett tvingande behov av att dela med mig av min senaste favorit från Collegehumor.com: "A Complaint to Mario Bros. Plumbing". Den är fin.


 

/Joakim


w00t!?

Tidigt åttiotal.... Nästan så tidigt att det fortfarande var 1979. Det var då. Det var då det hände. Årtiondet då lagen om kognatisk tronföljd trädde i kraft med resultatet att kronprins Carl Philip berövades på sin tron i förmån för prinsessan Victoria. Årtiondet då ARPANET officiellt bytte till Internet Protocol, vilket kan klassificeras som Internets födelse. Det var årtiondet då vi äntrade scenen. Allt som någonsin har hänt, har lett fram till vår födelse. Allt som hänt efter det har lett fram till den här bloggen. Ni behöver inte tacka oss, vi är redan så tacksamma för att våra föräldrar etsade fast vår framtid redan på julaftonsmorgonen 1987: NES. Vi är gudar i ett gudslöst, tomt universum och megalomaniska vanföreställningar är vårat ledmotiv.

Emil


Ålder:
25+ (forever young)

Tre spel 80:
Super Mario Bros, Metroid, Kid Icarus

Tre spel 90:

Final Fantasy VII, Super Mario 64, The Legend of Zelda: Ocarine of Time

Tre spel 00:
Civilization, Total War, Silent Hill 2

Tre spel 10:
Mass Effect 2, Red Dead Redemption, Alan Wake

Glädjekällor i ägo:
C64, Gamecube, PS2, Wii, Xbox 360, PS3, PC, NDS, PSP

Infekterar:
Södertälje


Joakim

Ålder:
25+ (forever young)

Tre spel 80:
Super Mario Bros, Metroid, Legend of Zelda

Tre spel 90:
StarCraft, Diablo 1 och SAMTLIGA bra spel till SNES som Street Fighter II, Chrono Trigger, Final Fantasy VI och ja.. har ni koll så vet ni, har ni inte koll kan ni lika gärna besöka Aftonbladets nöjessidor istället.

Tre spel 00:
Baldur's Gate II: Shadows of Amn, Street Fighter IV, Civilization IV

Tre spel 10:
Vadå tre? Super Street Fighter IV! Fuck the rest!

Glädjekällor i ägo:
NES, GB, SNES, Mega Drive, PS1, Gamecube, NDS, Xbox 360, Iphone, PC, Android

Infekterar:
Malmö



Vill du skicka hatmail? Tryck här och sätt guldkant på vår tillvaro!

Ha i åtanke att vi är en konceptblogg á halvmilitanta gamers med spel som livsstil.

Ta det för vad det är.

Aftonbladets missvisande rubriker nästintill legendariska!

Aftonbladet gör det i sedvanlig ordning...

Rubrik: Här är orden som chockade spelvärlden

Kan ni gissa vad artikeln handlar om? Ja, just det... Nintendo DS3D. Med tanke på att rykten har cirkulerat kring uppföljaren till DS i flera månader så finns det nog inte en enda jävel där ute som följer spelvärlden det minsta som blev förvånad. "Chockade spelvärlden"..... Shit, jag fick nästan en hjärtinfarkt. Jag blev så chockad att jag inte ens orkade skriva en ordentlig artikel om utannonseringen. Så förvånad blev jag, att jag bara orkade nämna det med ett par meningar.

aftonhoran
Vad fan gör den fula horan där?


Det som är mest underhållande med den här artikeln är däremot hur jävla våldtagen skribenten Alfred Holmgrens (som förövrigt är helt okej) text faktiskt blir. Klickar man in på rubriken, så är brödtextens rubrik: "Nintendo DS får uppföljare". Något säger mig att det är en rubrik satt av herr Holmgren - det andra dithorat av profitfittorna på redaktionen. Min slutsats drar jag av inledningen i själva artikeln:

"Det var Nintendo som häromdagen bekräftade det de så länge låtit oss ana: att Nintendo DS dagar snart är räknade".

Stackars, stackars, stackars Alfred. Det kan inte kännas bra, det här... För att fira hans värdelösa arbetsgivare så bjuder jag er läsare på det här löpet:


Hata Aftonbladet
Ja, det här löpet är äkta. 28 februari 1970.

/Joakim

Rollspelshumor

Collegehumor.com är ibland sjukt roliga. Nu har dom gjort ett klipp för oss rollspelsälskare. När man tittar på det här får man en tankeställare, hur många jävla hus har man inte plundrat liksom? Vill inte avslöja för mycket men det är ett av dom roligare klipp jag sett på länge.



 

/Emil

 


Zenonia 2 till Iphone nästa vecka

Uppföljaren till det bästsäljande rollspelet på Iphone, Zenonia, har enligt utvecklarna release nästa vecka. Zenonia 2: The Lost Memories heter det.


 

/Joakim


Cosplay från helvetet

Häromdagen delade jag med mig av en vidrig cosplaybild. I kommentarerna fick jag en länk från en mr_carl, som jag nödgas visa för resten av omvärlden. Har jag blivit utsatt för denna fullständigt horribla chock, ska ni fan också bli det! Spelbröderna presenterar: Chun-Li!


Det här är inte okej....

/Joakim


XBL Deal of the Week v.13 och v.14

IGN.com rapporterar om kommande två veckors "Deal of the Week" på Live. Vecka 13 är det Virtual-On Oratario Tangram för $10. Ett för mig okänt spel. Men! Vecka 14 är det Geometry Wars 2 för $5. Ett givet köp om du inte redan äger spelet! Spana in videon:


Mums!

/Joakim

P.S: Emil har lirat igenom Final Fantasy XIII. Hans omdöme om spelet kan ni läsa här. Hela 5/10 gav han det.

 

... dessutom har Nintendo utannonserat uppföljaren till Nintendo DS, men det vet ni säkert redan. Nintendo DS3D heter den och kommer att kunna visa 3D utan 3D-glasögon. DS3D premiärvisas på E3.


Final Fantasy XIII - Min upplevelse del 3

Nu har jag äntligen och då menare jag ÄNTLIGEN spelat klart Final Fantasy XIII. Det drog ut lite på tiden, inte själva speltiden men att det tog ett par extra dagar innan jag klarade av spelet. Nu ska jag få ner min sista tankar om spelet.



20:59:15 Achievement 15G Instrument of Truth

21:51:26 Achievement 80G Loremaster

24:45:19 Achievement 15G Instrument of Hope

25:15:58 Äntligen tror jag ordet var när jag såg denna öppna yta. Äntligen en känsla av lite frihet. The Archlyte Steppe som det heter känns väldigt levande. Man får se monster slåss, monster springer och jagar varandra, monster som bara står och hänger som monster brukar göra. Man mår liksom bra inombords av att komma hit. Man inser direkt också att varför i helvete behövde jag spela 25 timmar för att uppleva det här. Hur svårt hade det varit och slängt in något sådant här redan tidigare i spelet. Men men jag rör mig vidare i storyn och hoppas att den blir bättre annars är det fan illa.

00:00:00 Här emellan så kommer man till ett ställe som heter Taejin's Tower som jag kände att jag behövde farma lite poäng till Crystarium. Så det tog nog ett par extra timmar här men jag tyckte det var ett bra ställe och det behövdes.

34:28:17
Achievement 15G Pulsian Pioneer

35:19:05
Achievement 30G Instrument of Faith

44:12:48 Achievement 95G Instrument of Change. Där var allting slut. Sista bossen avklarad. Han var ju bara ett stort skämt rakt igenom. Var en del strider innan honom som var svårare än själva slutbossen. *spoiler* mellan fas 2 och 3 så är det en så jävla lång och seg mellansekvens som inte gör nånting annat än ser snygg ut. Man vill liksom bara döda den sista fasen men man får vänta flera jävla minuter innan man ens får chansen, det tappar lite av spänningen tycker jag.

Och under hela spelet så har det varit rent ut sagt skit musik. Inte en enda låt kommer jag ihåg eller har nynnat på i huvudet och det har nog inte hänt med någon annan del i denna serie. Slutboss låten lät okey när jag hörde den i spelet så den ska jag försöka lyssna på igen, så kanske dom har ett spår som är okey.

Storyn i spelet är ett stort misslyckande. Man skall rädda Cocoon m.m men varför ska jag göra det. Man får inte någon koppling till det man ska rädda och det är en massa Cie här och Cie där och Cie där borta och Cie här med. Man får inte koppling om vad som är vad riktigt. Det här är helt klart den sämsta storyn utav alla Final Fantasy spel jag har spelat.

Utvecklingen av ens karaktärer görs igenom Crystarium. Den är rakt av kopierad ifrån FFX där den kallades Sphere grid. Den är konstigt att dom inte kommit på något nytt där. Sen kan man uppgradera alla vapen och tillbehör. Jag la inte ner någon tid på det här och som det visades så behövdes det inte heller. Varför lägga in nånting i spelet som bara är tänkt för achievement och dom "ultima weapons" (<-FFVII) som är ute i dom senare missions som man kan ta.

Stridssystemet (som jag nämde lite i del 1) är också nu när jag tänkte igenom lite nästen en rak rip-off från FFXII. Paradigm heter det nu, då hette det Gambits. Man styr ju bara 1 karaktär i båda spelen, man ger ju bara "kommandon" till dom andra 2 som är med. Sen har det här spelet ett litet problem, spelet fuskar. Ja det fuskar stundtals så det sjunger om det. Alltså man är i en strid med monster som man besegrat flera gånger innan, allt flyter på som det ska man buffar och healar och slåss som man gjort tidigare men då händer det, då sker det, då börjar spelet fuska eller dom gör det en kort stund bara för det är det enda som bevös innan Game Over skämen syns. Alla 3 karaktärer ligger uppe på grönt i HP och dom 3-5 monster man möter bestämmer att man skall knocka "ledaren" och attackerar precis samtidigt som gör att man dör. Men för i helvete man har inte en chans och att det sedans finns 2 fult friska idioter i sin "grupp" spelar ingen roll Game Over. Om det skett någon gång så trodde jag att det kunde varit slumpen bara men när det sker fler gånger om och om igen så är det helt enkelt fusk och dåligt programmering Game Over. GAME OVER för fan.

I många recensioner så har man läst att spelet tar sig på tredje skivan. Mitt svar på det är MY ASS!! Spelet är från början till slut ett linjärt spel. Man börjar på kartan i ena delen och man ska spring till den andra änden. Från första spel sekund till den sista. Den idyll som dök upp på skiva 3 var just det bara en idyll. Jag sprang förbi det området direkt i princip och just det fick spela hela spelet linjärt.

För mig är det här spelet en stor jävla flopp. Den enda den har är en snygg yta. Om det är värt fullt pris? inte ens nära. Det är inte värt fullt pris för lite grafik. Inget spel är värt fullt pris för lite grafik.

Om jag ska försöka betygsätta det här så hamnar det knappt på fem av tio. Och det är knappt.

/Emil

Cosplay - nördigt? Nej.. TÖNTIGT!

Street Fighter Cosplay

 

Ska man klä ut sig så ska man fan göra det ordentligt! Det här är en hädelse, och dessa töntiga japaner förtjänar en spya i ansiktet. Jag menar, kolla Ken! Kolla Guile! Vad är det här? Varför? Varför förevigade ni er!? VARFÖR!?

 

/Joakim


Aftonblaskan gör det igen....

Aftonblaskan som säljer sin journalistiska integritet dag ut och dag in, år efter år, skrev häromdagen om det nya South Park-avsnittet där Elin Woods klubbar ner Tiger Woods. Överlag ett halvkasst South Park-avsnitt med ett par roliga inslag, men tillbaka till Aftonbladets artikel:

Rubrik:

"HÄR KLUBBAR ELIN NER TIGER" - rubrikssättning för oseriösa medier handlar enbart om att dra läsare, vilket Aftonbladet klart och tydligt gör här i sedvanlig ordning.

Underrubrik:

"Elin: Skulle aldrig ha gift mig med dig! Tiger: Du överreagerar, din dumma svenska kossa".

Därefter en kort genomgång om vad som händer mellan Elin och Tiger i programmet. Det Aftonbladet glömmer att nämna är att i serien så spelar Stan och Kyle spelet "Tiger Woods PGA Tour Golf", där man i stället för att utöva en simulerad variant av den tråkiga sporten golf, så styr man antingen Elin och i beat'em up-liknande stil spöar på Tiger med en golfklubba alternativt spelar man Tiger som försöker försvara sig från sin arga svenska fru. Helt klart ett spel jag skulle vilja se i verkligheten.



Men, varför nämns inte spelet i Aftonbladets artikel? Helt klart en skitsak, men är för mig ett tydligt bevis på deras ignorans och eviga horande efter profit. Dessutom blir jag förbannad varje gång jag ser deras logga, så jag måste hitta något att avsky varje gång jag är där. Som tur är finns det gott om skit...

/Joakim
Edit 16:16: La till videoklippet

McDonalds börjar använda DS för att utbilda personal i Japan

Enligt den japanska tidningen Nikkei kommer McDonalds i Japan inom kort att introducera två stycken Nintendo DS-enheter på varje McDonalds i landet, med syftet att utbilda sin deltidspersonal. Det innebär totalt 7400 DS. Utbildningsprogrammet som kommer att användas heter "eSmart", ett mjukvaruprogram som McDonalds själva utvecklar. Den totala kostnaden för det här äventyret beräknas landa på $2.2-miljoner, och då är utvecklingkostnaderna för mjukvaran exkluderad. Det är däremot välinvesterade pengar tror McDonalds, och hoppas på det här sättet att kunna skära sina utbildningskostnader med 50%.

McDonalds Atari Spelbröderna


Ett trevligt initiativ, enligt Spelbröderna.. Däremot ställer jag mig frågan: Hur svårt kan det vara att vända på en hamburgare alternativt städa en toalett? Att jänkarna behöver assistans i sådana svåra aktiviter kan jag kanske förstå, men är japanerna lika efterblivna? Följdfrågan är självklar: Får man sparken om man stoppar i sina egna spel i enheten?

Via: 1Up.com

/Joakim

1-down Mushroom

Jag älskar extraliv, och jag älskar tv-spel. Jag älskar extraliv så mycket att jag har ett intatuerat på benet. Även Emil har ett extraliv på ungefär samma plats. En nördig broderstatuering spelbröderna emellan, helt enkelt. Men det här, det här är en illa tilltyglad och ledsen svamp. Det är 1-down. Jag tycker synd om den... Apvacker nördkonst / spelkonst, dock.


1-down mushroom


1-down

Skapad av Undead Ed på deviantart.

/Joakim

Releaser V.12

Just Cause 2
Xbox 360, PS3, PC - 25 Mars

 

Emil: Det har kommit en hel del trailersnuttar från det här spelet dom senaste veckorna och allt har handlat om olika stunts. När jag tittar på det här spelet så ser jag endast ett par grejer. Änterhake, fritt fall, adrenalin, fallskärm, sandlådespel, högt tempo, änterhake, fallskärm...oj jag upprepade mig visst. Men seriöst alltså spelet ser okey ut men var fan är orsaken till att man skall ens göra nånting i detta spel. Vart i helvete är handlingen? Ja ja det här ser okey ut men ett reaspel för mig.

 

Joakim: Ett spel jag gärna lånar och testar, men att investera sina surt förvärvade slantar på det här känns inte speciellt underhållande.

 


 

 

Red Steel 2

Wii - 25 Mars

 

 

Emil: Hur många tycker fortfarande att det är kul att veva på armarna i luften? Tydligen både Nintendo och Sony när nu Sony kommer med en ren kopia på Nintendos kontrollmetod. Det vi ser här är vad som kommer komma till PS3 fast med "next-gen" grafik. Inte just detta spel men liknande iaf. Vad jag tycker om det här spelet? Som sagt, hur många tycker det är kul att veva med armarna i luften fortfarande? Inte jag iaf.

 

Joakim: Palla bry sig. Jag dricker hellre en öl än att vevar på armarna. Jag gillar tv-spel, vilket betyder att jag gillar att sitta ner. Jag gillar att röra mina fightingfingrar, men mina klena armar ledsnar fort på att veva och veva och veva....

 

 


 


Resonance of Fate

Xbox 360, PS3 - 26 Mars

 

 

Emil: a.k.a. End of Eternity. Jag är ju grymt svag för JRPG-spel och för mig är det här ett måste. Finns ett annat klipp på det här i våran blogg. Jag har bara så satans mycket att spela så det här får vänta en stund innan det spelas. Men i helhet verkar det här fylla alla klassiska klyschor inom JRPG som finns.

 

Joakim: Även lillebror Spelbroder är ruggigt svag för JRPG, och klassiska klyschor kan vara så tillfredställande... :) Ge mig!

 

 


 

 

The Settlers 7 - Paths to a Kingdom

PC - 25 Mars

 

 

Emil: Strategi, strategi och ännu mer strategi. Jag älskar strategi. Folk som säger att det släpptes mer spel och bättre spel förr har inte spelat nya spel och har inte koll på marknaden. För det släpps mer och mer kvalitativa spel. Även mediokra spel är oftas bra nu, men så var det inte förr. Jag måste vinna pengar snart, mycket pengar så jag kan sluta jobba och ha tid till att spela alla dessa fina spel.

 

Joakim: Ja, det där med att vinna pengar behöver vi båda två göra. Att löneslava för cylinderhattarna vill man ju inte göra, när man kan spela spel i stället. Settlers är alltså inne på sjunde upplagan nu. Senaste spelet i serien jag spelade var femman, tror jag. Spelet ser helt okej ut, och strategi är ju alltid strategi och både jag och Emil älskar strategi. Men som sagt, tidsbrist....


Capcom utannonserar "Dojo Edition" av Super Street Fighter IV

Capcom har uppenbarligen kommit på vad som kan locka folk till att köpa mer spel. Företaget har nu utannonserat Super Street Fighter IV Dojo Edition. Samma spel med mer merchandise. Nörd som man är älskar man tyvärr merchandise.

Från Capcom.com:

"The Super Street Fighter® IV Dojo Edition is available only in the Capcom Store and includes exclusive content you can't get anywhere else"

Vad får man? Vad är priset? Va? Va? Va? Jo, priset är satt till $79.99 och innehåller följande:

Super Street Fighter IV Dojo Edition

 

  • Super Street Fighter® IV
  • Super Street Fighter® IV Dojo Edition Gym Bag
  • T-shirt featuring Dudley tossing his rose
  • 24 oz aluminum water bottle with carabiner (BPA free) featuring Ibuki
  • Super Street Fighter® IV Dojo Edition head band
  • 1 GB USB drive featuring Juri and containing character art, wallpapers, comics and more . . .
Går alltså enbart att beställa från Capcom.com.

/Joakim

Australiens tv-spelsnemesis Michael Atkinson slutar!

Australien har, som ni antagligen vet, en av världens hårdaste censurlagar när det kommer till tv-spel. Michael Atkinson, som vi tidigare nämnt här på Spelbröderna efter att han gnällt om att han är mer rädd för gamers än för Hells Angels, efter att ha fått en arg lapp under dörren, har efter något omval beslutat sig för att sluta.

Ur en annan del av Köping


"He will remain in Parliament until the next election in 2014. Mr Atkinson said that it would be irresponsible, given the Government's majority of one, to create a by-election in those circumstances" - Ur Aideleidenow där han även säger: "I've had 20 years in parliament".

Först och främst vill jag gratulera Michael Atkinson samt Australiens gamers till ett bra beslut, för Michael Atkinson är ett klockrent exempel på vad 20 år av politik kan göra med ens verklighetsperception då han är censurivrare av stora mått. Inte bara vad gäller tv-spel utan även vad man har rätt till att skriva på Internet. Han är antagligen en djävulsdyrkare, med andra ord. Bara Satan vill inskränka i okända människors frihet på det sättet. Förhoppningsvis kommer någon med en sundare syn på frihet att ta över hans post. Än en gång: - GRATTIS AUSTRALIEN!

Via: Aideleidenow
/Joakim

Om och om och om igen!

mario

 

Men utbytet är i allafall rätt kul... och musiken. Glöm aldrig musiken!

 

/Joakim


8-bit Ryu, Street Fighter, Träsnideri

Gillar du träsnideri? Gillar du Street Fighter? Gillar du Ryu? Gillar du spelkonst / nördkonst? Spelbröderna is the place. Snubben i videon snackar lite väl mycket, dock.


/Joakim


Betygssammanställning

Här på Spelbröderna gillar vi recensioner och betyg, och ibland är spelvärlden händelsefattig. Därför presenterar vi en liten betygssammanställning av de senaste spelreleaserna. Listan kommer antagligen att uppdateras.


Just Cause 2

Aftonbladet: 3/5


Metro 2033

Gamespot: 8/10

SvD: 4/5


Command & Conquer 4: Tiberian Twilight

IGN: 7.4/10

Gamespot: 7/10

SvD: 4/5


Final Fantasy XIII

IGN: 8.9/10 (kommanio? vafan..)

Gamespot: 8.5/10

SvD: 5/5

Sydsvenskan: 4/5


Supreme Commander 2

IGN: 8.4/10

Gamespot: 8/10

Aftonbladet: 2/5

SvD: 4/5


God of War 3

IGN: 9.3/10 (vadå kommatre? va i helvete.... )

Gamespot: 9/10

Aftonbladet: 4/5

SvD: 4/5

Sydsvenskan: 4/5


Yakuza 3

IGN: 8.3/10

Gamespot: 8/10

Aftonbladet: 4/5

SvD: 4/5


Battlefield: Bad Company 2

IGN: 8.9/10

Gamespot: 9/10

Aftonbladet: 4/5

SvD: 5/5

DN: 4/5

Sydsvenskan: 4/5


Heavy Rain

Gamespot: 8.5/10

Aftonbladet: 5/5

SvD: 5/5

Sydsvenskan: 5/5


Mega Man 10

IGN: 8.5/10

Aftonbladet: 3/5


Horinlägg? Definitivt. :) Däremot anser jag att IGN.com suger med sina betyg. Vadå kommatre och kommanio? Antingen har man 100/100 eller så har man 10/10, 5/5. Visst, någonting-kommafem går alltid att skriva, men kommatre? Bah!

/Joakim


Good Morning, Mister Masters

Om du som jag gillar Street Fighter så är det här en video för dig. Grymt beroendeframkallande låt, och numera mitt nya ledmotiv här i livet, scrubbig Ken som man är.

What you gonna do when a round begins? (SHORYUKEN!) (SHORYUKEN!) What you gonna do when they block that hit? (SHORYUKEN!) (SHORYUKEN!)

/Joakim

Super Street Fighter IV - Förhandstitt karaktärer / ultras / online

Det, av mig och en hel del andra nördar, starkt efterlängtade Super Street Fighter IV har release i Europa den 30:e april till Playstation 3, Xbox 360 och PC. Men vad är det som är nytt i Super Street Fighter IV till skillnad från originalet? Till att börja med: karaktärerna. Tio nya karaktärer har introducerats till redan existerande 25, och samtliga 35 karaktärer kommer att ha dubbel uppsättning av ultra-specialarna.

T.Hawk. Dee Jay. Juri. Adon. Cody. Guy. Dudley. Ibuki. Makoto. Hakan.

Video på nya karaktärerna i Super Street Fighter IV

 

 

Video på Ultras

 

Super Street Fighter IVs onlineläge kommer att ha ett antal nya och efterfrågade spellägen, bland annat Team Battles där man kan hooka upp med en polare eller tre eller sju och lira 2v2,3v3 eller 4v4. I Endless Battle kan upp till åtta spelare delta, där vinnaren stannar kvar och möter nästa motståndare, samtidigt kan åskådarna snacka med varandra och kommentera matchen. Låter socialt aproligt för en fightingnörd. Kan även bli skitdrygt om man lirar mot idioter. Man får helt enkelt se till att undvika det. Sparandet av Replays ska även det ha förbättrats. Nya banor, kostymer och challenges är självskrivet. Spelet innehåller ävende smått underhållande bonsunivåerna från 2:an, vilket kan fungera som ett trevligt avbrott i spelandet. :) Kan bli skitdrygt också, men jag försöker vara positiv... Bra kritik!

 

Det viktigaste med den här expansionen är dock att det är uppfräschat, upptonat och överlag mer välbalanserat. Förbokar man får man lite coola extraprylar som Iphoneskal, kostymer till spelarna som senare kommer att släppas som DLC, t-shirts osv. 399 spänn. Som givet. Köp och engagera dig i elektronisk fightingzen om du inte redan gjort det!

/Joakim

Revolt till Iphone

Den senaste tiden har jag spenderat med att spela Final Fantasy XIII och titta på spel och tillbehör till Iphonen. Så en del om dessa två ting kommer nog att komma framöver...

Revolt är en kommande 3D-shooter till Iphone. Året är 2084 och robotarna har flippat ut och vill slakta mänskligheten. Lösningen på det här problem är som vanligt att skjuta ner allt som rör sig. Har man ett Nintendo DS/PSP behöver man inte ta någon notis om Revolt, men om man inte har det är det värt en titt. Releasedatum osv är inte satt, men spelet ska innehålla femton olika vapen, åtta kampanjnivåer, onlinebaserad scorecard, förstörbara miljöer och en del annat smått och gott.

Revolt Gameplay. Iphone.

/Joakim


Super Mario-hängsmycke i guld och silver för $2600

Det här fullständigt horribla hängsmycket av vår älskade rörmokare Super Mario finns att köpa på Ebay med ett köp-nu-pris på $2600. Den som kom på designen för det här smycket borde få en käftsmäll....

super mario smycke


Via: Gamesniped
/Joakim

Square Enix visar Chaos Ring

Square Enix har utannonserat ett nytt rpg till Iphone vid namn Chaos Ring. Mer ingående detaljer om spelet kommer i framtiden. Förväntad release i år. Vilket är bra. Kommer förhoppningsvis själv att ha en Iphone inom en snar framtid, så jag slipper sno-låna min sambos för att få lira Street Fighter IV Iphone. :) Här är en trailer på Chaos Ring till Iphone:

 

Computer Sweden rapporterar förövrigt idag om att en halv miljon svenskar har en Iphone. Det är en massa potentiella spelmaskiner, det. :)

/Joakim

P.S: Emil har harvat sig igenom skiva två av Final Fantasy XIII. Läs hans intryck här.


Staty med Prinsessan och Mario

Spelkonst! Nördkonst! Man måste älska det. Här har vi en galen polack som gjort en staty med Super Mario och Princess Peach i polyesterskum, inspirerad av Michaelangelos överkända La Pietá.


la pieta
La Pietá

Super Mario Prinsessan staty
Sann spelkonst


mariostaty
Prinsessan med en död Mario

Skulptören bakom den här vackra spelkonsten heter Kordiana Lewandowskiego, och fler bilder av statyn finns på hans hemsida som ni hittar här.

/Joakim

Bento - Matkonst

Bentō (弁当, べんとう), eller obento, är japanska för lunchlåda. En traditionell bento består av ris, fisk eller kött och en eller flera små grönsaksrätter som tilltugg. Inget direkt underhållande. Men, om man börjar göra lunchlådor inspirerade av tv-spel så har maten helt plötsligt evolverat till nördkonst... och sånt älskar vi här.

AnnaTheRed är en tjej som gillar att göra bentos till sin pojkvän med tv-spelsmotiv. Nedan följer ett urval:


Rayman Raving Rabbids
Rayman Raving Rabbids.


Bioshock Bento
Bioshock


Link Bento
Link.


Yoshi Kirby Bento
Yoshi och Kirby.


Patapon Bento
Patapon


Katamari Damacy Bento
Katamari Damacy

Som ni ser kan man skapa en del vackra konstverk med hjälp av mat. Hade min sambo gjort bento till mig med tv-spelsmotiv hade jag nog ätit mer mat än vad jag gör idag...

Kolla in AnnaTheReds hemsida för mer bento.
/Joakim

P.S. Emil har harvat sig igenom skiva två av Final Fantasy XIII. Läs hans intryck här.

Red Ring of Death? Här har du lösningen...

BEGRAV SKITEN!



"Earth to earth, ashes to ashes, dust to dust"

Den coola Xbox-kistan är designad av designern Alexis Vanamois.

/Joakim

Sveriges sämsta spelredaktion hårdsatsar inför Gamex

Gamex som kommer att arrangeras av Kistamässan ska bli Sveriges motsvarighet till E3 mellan den fjärde och sjunde november. Mässhallen är 3 500 kvadratmeter till ytan, och mässan kommer att pågå i fyra dagar. Skitkul. Om man bortser från att Sveriges i särklass sämsta spelredaktion tänker storsatsa på att täcka den här mässan:

"Nöjesbladet är officiell mediapartner till Gamex och tänker storsatsa på mässan. En ny spelsajt, en mässbilaga och hårdbevakning i papperstidning är bara några av nyheterna.

– Vi älskar ju spel och vill förstås dela det engagemanget med våra minst lika engagerade och nyfikna läsare. Därför tänker vi också låta läsarna rösta om de bästa tv-spelen i Guldstickan och dela ut priserna på Gamex, säger Nöjesbladets spelredaktör Peter Ottsjö" - ur Aftonbladet Macht Frei

 

Älskar spel? Fan heller, ni älskar felaktiga och missvisande rubriker som renderar läsare, i era desperata försök att stilla er oändliga profithunger. Och vafan, låta läsarna rösta? Helt värdelöst, pöbeln har ingen som helst koll på vad som är bra eller dåligt. The Sims och World of Warcraft lär ju vara ständiga storfavoriter.

 

Men, jag får försöka vara lite positiv - skräptidningen är ju trots allt Sveriges största kvällstidning och har Sveriges mest besökta hemsida, och sådan uppmärksamhet för spelmediet kan bara vara bra. Men, Aftonblaskan lyckas väl ändå förhoppningsvis sjabbla till det här på något sätt.

 

Aftonbladet har dessutom av någon underlig anledning valt just idag att delge oss den här informationen. Varför? IDG.se rapporterade om mässan redan för 11 dagar sedan - vad har Aftonhoran väntat på? Aftonhoran är förövrigt ett bra smeknamn på tidningen som säljer sin journalistiska integritet dag ut och dag in, år efter år. Ett namn som, såvitt jag vet, ploppade upp i Arne Anka redan 1989. :)

 

 

/Joakim


MackMario

Någon har för mycket fritid....

 

och om man inte är försiktig kan någon bli ledsen... som den här killen. Han är nog lite hungrig. Ett rostebröd, måhända?

 

Starvin' Marvin


Mario Toast via Kotaku.com

/Joakim

Seth Killian visar Hakan ur Super Street Fighter IV

Seth Killian från Capcom visar Hakan, den sista utannonserade karaktären av de 10 nya, ur Super Street Fighter IV. Två videos, men först reveal-trailern:






 

/Joakim


Modern Warfare 2 DLC löjligt dyrt

Call of Duty: Modern Warfare 2 Stimulus Package DLC som släpps den trettionde mars kommer att innehålla fem stycken banor, varav två är portningar från tidigare spel i serien. Pris? 1200 microsoft points, vilket motsvarar $15. För tre nya banor. Det är alltså hundra spänn för TRE banor. Varför det höga priset? För att det går. Man tycker att eftersom Modern Warfare 2 sålt som bara fan (en sisådär tio miljoner exemplar än så länge) så borde utvecklarna släppa kartorna gratis, som en slags fanservice, i stället för att pungslå sin trogna fans på varje öre som går.

Under flera års tid har jag fått höra att det är på grund av mjukvarupiraterna priset är högt, om bara fler köpte sina spel så skulle utvecklingskostnaderna slås ut på fler och ge ett lägre slutpris till konsumenten. In my fucking ass, säger jag bara. Ge profithajarna ett finger, och du har blivit uppäten redan innan du tänkte tanken på att sträcka fram fingret, vilket prissättningen är ett bevis på. Det är sådant här som gör att man kan tanka på för fullt, med halvgott samvete.

Det sorgliga är att den här nedladdningsbara map-packen kommer att sälja som smör, vilket ger indikationer till utvecklarna om att gamers gärna betalar höga summor pengar för saker som egentligen borde vara tillgänligt för minimipris, vilket resulterar i mer skräp till högre priser. Så snälla, avstå! En remake på Perfect Dark släpptes idag till en kostnad av 800 Microsoft Points - ett bra spel som bringar många timmars glädje. Lägg pengarna där i stället... För $15 för tre kartor är fan inte okej!

/Joakim

Verklighetstrogna skulpturer

Användaren Kalapusa borta på deviantart har uppenbarligen öga för det där med att skapa verklighetstrogna statyer med motiv ur tv-spel. Två smakprov:



Hans än så länge mest storslagna skapelse är dock Piranha Plant, som är precis lika nördkultscoolt som goombas och svampar.











avslutningsvis en liten video...

 

Fler foton hittar du här.

/Joakim


Releaser V.11

God of War III
PS3 - 17 Mars

 

Emil: Nu är det dags för det mest efterlängtade Playstation 3 exklusiva spel. Spelet som kommer sätta ny standard på det våldsamma och på det visuella planet. Hade varit ett dag 1 köp för mig om jag själv bara hade ägt en PS3. Det här är ett spel som alla Xbox-ägare kan drömma om lika mycket som PS3-ägare kan drömma om Mass effect 2. Jag får hålla ut lite och låna av en kompis eller vänta ett tag innan jag kommer över det här spelet och får råd att köpa det själv. Det här är ett måste för alla spelälskare. Finns recension på Gamespot om ni vill se den.

 

Joakim: Ultravåld, ja tack. Blood and Gore!

 

 



Fragile Dreams - Farwell Ruins fo the Moon

Wii - 19 Mars

 

 

Emil: Har inte hört talas om det här spelet men när jag såg trailern fick jag en hel del Eternal Sonata vibbar och mycket riktigt så är det samma utvecklare. Tri-Crescendo har gjort detta visuellt trevliga men jag har ingen aning vad det handlar om. Ska bli mycket intressant att testa det här spelet.

 

Joakim: Det här är jättesexigt. Det är nog japanskan som gör det. :)

 

 


 

 

Command & Conquer 4

PC - 18 Mars

 

 

Emil: Den gamla trogna serien C&C kommer tillbaka. Det här ska vara den sista delen av den här tiberium skiten som dom har kört med. Verkar vara mer av samma typ av strategispel som vi fått förut och det här känns som alla andra strategispel gör detta år, en försmak för alla som väntar på Starcraft.

 

Joakim: RTS är alltid kul, men det här spelet känns ljummet om man jämför med StarCraft II. Men att mangla sönder sina motståndare med massiva fetingvapen är ett vettigt tidsfördriv, oavsett vad man går och väntar på.

 

 


 

 

Metro 2033 - The Last Refuge

Xbox 360, PC - 19 Mars

 

 

Emil: Jag gillar öde och postapocalyptiska spel. Här är ett som utspeler sig i rysslands tunnelbanesystem. Känns mycket intressant. Men det här spelet lider utav att det släpps nu när det är så mycket andra stortitlar som släpps. Det här spelet får helt enkelt vänta pga tidsbrist.

 

Joakim: Det här är ett spel som handlar om att överleva med limiterade resurser. Spelet baseras uppenbarligen på en bok, som ska vara rätt bra. Miljön och upplägget gör det till ett intressant spel, om inte annat.

 

 


 

 

BlazBlue - Calamity Trigger

Xbox 360, PS3 - 19 Mars

 

 

Emil: Jag överlämnar kommentarer om det här till mister master. Han har nog något att säga iaf.

 

Joakim: Apsnygg 2D-fighter som är en spirituell uppföljare till Guilty Gear-serien. Värt en titt för alla som är intresserade av den subgenren. Det enda jag kan anmärka på utan att ha testat spelet är att det endast innehåller 12 karaktärer, vilket känns i lite väl fattigaste laget. Men, det här spelet har fått ett varmt mottagande, så tveka inte. Elektroniskt 2d-våld gör dig till en Zen-gud av oanade proportioner när fingrarna spottar ur sig svintighta combos, gång på gång på gång. FIGHT!

 

 


 

 

Dragons Age - Origins - Awakening

Xbox 360, PC - 18 Mars

 

 

Emil: Om jag ska vara helt ärlig så tyckte jag inte om det här spelet när det kom. Såg och kändes lovande och fick mycket beröm men efter att ha spelat det så är jag besviken. Tyckte storyn var tråkig och rörig och en stund in i spelet hade jag helt enkelt glömt bort vilka dom "onda" var. Men men här är expansionen till spelet och vet inte exakt vad mer man får men om man gillade orginalet så är det här ett måste iaf.

 

Joakim: Inte testat Dragon Age - Origins ännu, så har ingenting att säga förutom att ovanstående bör ta med sig det när han är och hälsar på så jag får möjlighet att lira skiten..


The Speed Gamers har Metroid-maraton

The Speed Gamers har Metroid-maraton med mål att samla in femtontusen dollar till Halton Autistic Family Support Group. 36 timmar in i maratonet så spelas Metroid Prime 3 och än så länge har $4666 inbringats.

Själv blir jag sugen på att ha ett sexdygnsmaraton i North vs South.

The Speed Gamers Metroid Maraton


P.S: Emil har harvat sig igenom skiva två av Final Fantasy XIII. Läs hans intryck här.

/Joakim

Final Fantasy XIII - Min upplevelse del 2

Den här uppdatering borde ha kommit lite tidigare men jag kände att jag ville plöjt igenom hela skiva 2 innan jag gjorde nånting mer. Nu har jag en del nya reflektioner. Ni som missat del 1 kan läsa den genom att tryck här. Jag fortsätter i samma upplägg som jag gjorde i den första delen.




8:32:17 Achievement 15G Instrument of Vengeance

9:48:06
Här kom i min mening den första riktiga bossen eller riktigt svåra fighten överhuvudtaget i spelet....efter nästan 10 timmars spelande. Den här striden var inte så jävla svår utan mer att den tog tid och man kunde inte bara plöja på som vanligt som man gjort när man mött kanonmaten. Hela fighten tog 6 min och 47 sek för mig att klara. Stridssystemet kom lite mer till sim fullarätt men jag är fortfarande lite skeptisk till den.

10:00:56 Achievement 15G Instrument of Survival

11:43:35 Achievement 15G Instrument of Rebellion

14:16:45 Den andra fighten som dingade strax över 6 minuter. Jag skulle vilja kalla det här den andra bossen i spelet.

15:05:23 Den tredje 6 min fighten. Börjar rulla på med svårare och tuffare fighter nu. Spelet kanske börjar ta sig nu. Men det börjar fan bli tråkigt att följa det här rälset. Än så länge känns det som en railshooter tycker jag. Skillnaden är att du får bestämma själv när det ska stridas. Jag ogillar starkt SquareEnix beslut att lägga upp spelet på det här sättet.

15:40:05 En 8 min boss dyker upp. Ännu inte en svår strid utan att dom tar bara lite mer tid. Man får vara lite vaken och byta mellan Paradigm så går det aplätt.

15:43:17 Achievement 15G Instrument of Shame

16:56:07 Achievement 15G Instrument of Wrath

19:44:03 Första gången som alla 6 huvudkaraktärer är sammlade. Att det skulle dröja nästan 20 timmar är ju sanslöst.

20:51:15 Klarade precis sista bossen på skiva 2. Här kom den första bossen eller första fighten som jag hade några större problem med. På tredje försöket klarade jag av den men det var ytters jävla nära på det andra. Om fittan inte hade kastat doom på mig hade han gått ner då istället. Och den här djävülen tig tid att få ner för mig. 15 min och 41 sekunder för att få han att stupa.

20:57:16 Skivbyte till skiva 3.



Det tog lite längre tid att spela igenom skiva 2 men jag tror att det endast beror på att en del strider tar lite längre tid att klara av. Jag undrar starkt varför SquareEnix valde att gå i det linjära spåret på dom första 2 skivorna. Det här liksom gått 21 timmar rakt fram utan några som helst friheter. Det känns som att rollspelen på början 90-talet hade mer frihet än det här, det här är liksom löjligt tråkigt att spela.

Sen vafan är det med musiken i det här spelet? Inte en enda gång kände jag att musiken tillförde någonting till stämmningen som den borde göra. Jag kan lungt säga att musiken är klart jävla tråkig och att jag saknar Nobuo uematsu smarta och stämmningsfulla musikslingor.

Jag ser mig själv som en ganska erfaren spelare som spelat i runt 25 år av mitt liv men i det här spelet så blir jag trött i den tummen som trycker på knapparna. Jag finner mig om och om igen i strid efter strid att jag sitter och tok trycker på A-knappen för att det skall gå fortare och få in komandon så fort som möjligt när det blir min tur. Varför tog dom bort att man kunde hålla in den knappen när man strider och den då auto väljer action kommandot. Jag är grymt jävla besviken på det beslutet. Och min högra tumme instämmer.

Sen är ju storyn helt jävla tafatt. 21 timmars speltid och det är första nu som man börjar förstå vad man slåss emot. Liksom WTF!! Sen den lilla karaktärsutveckling som har skett under den här tiden hade dom kunnat gjort på ett mycket effektivare och smartare sätt.

I helhet så måste det här spelet växa något enormt nu på tredje skivan för att det skall leva upp till alla höga betyg som spelet har fått utav tidningar och spelsajter. Jag hoppas på att det gör det annars så vet jag att spelet fick höga betyg för att det just heter Final Fantasy XIII

Shatter låt underbar

Shatter är ett indiespel som är släppt på PSN men i detta fall är det helt jävla sekundärt. För ett par dagar sedan igenom Kotaku.com så hörde jag och såg den här videon första gången. Det är en riktigt skön låt och sen desutom gillar jag videon starkt. Hopppas det kommer mer sådant här.



/Emil


Lite för kaxig för sitt eget bästa

Ibland går det inte som planerat, vilket den här spelaren i Modern Warfare 2 får erfara.

 

/Joakim


Hige Driver - Ukigumo

Hige Driver är en japansk chiptuneartist som skitit ur sig en underbar låt och video vid namn Ukigumo (som förövrigt betyder något i stil med "mental tuffhet som krävs för att undergå spirituell träning"). Skitbra skit, helt enkelt.

 

/Joakim


Deflectorpool

I Deflectorpool kontrollerar du en paddel som du använder för att studsa upp bollar i olika färger som kommer från toppen av skärmen. Poäng får man genom att samla bollar av samma färg med en rund grej som är kopplad till paddeln. Man trycker ner vänster musknapp för att ändra färg. Ju fler bollar av samma färg man tar innan man byter färg, desto mer poäng. Ett svårt, men riktigt roligt spel med combos! Missar du någon boll, ökar vattenmängden från botten av skärmen, vilket snabbt kan leda till ond bråd död.

 

Deflectorpool fångar en del av essensen av hur ett flashspel ska vara. Lättillgängligt med snabba omgångar, men samtidigt med hög utmaningsnivå och bra musik! Deflectorpool är dessutom utvecklat av en svensk, och bara det bör vara anledning nog för att ge spelet ett test. :)

 

Utvecklingsprocess + gameplay

 

Tryck här för att spela Deflectorpool

/Joakim

 

P.S: Emil är inne på andra skivan av Final Fantasy XIII, och ni kan följa hans intryck av spelet här


Svenska Mästerskapen i Super Street Fighter IV

Nu när Emil har plöjt igenom första skivan av FFXIII, tänkte jag passa på och informera er om att SM i Super Street Fighter IV som arrangeras av Dreamhack tillsammans med Capcom. Sponsorer är Pepsi samt Energizer Lithium. Detta eminenta event kommer att gå av stapeln under Dreamhack Summer 19-22 juni. Tiotusen riksdaler och annat skit till vinnaren! Hade jag haft en suck hade jag lätt ställt upp...

Super Street Fighter IV sm

"SM-kval i hela landet
Det Svenska Mästerskapet i Super Street Fighter IV tjuvstartade på Nolia Utbildning och Framtid i Piteå, Umeå, Sundsvall och Östersund där spelare kunde vinna platser till det norrländska kvalet på DreamHack Skellefteå V i maj och fortsätter nu med stopp runt om i hela Sverige. Innan finalen kan kan spelare kvala om platser till finalen i Kalmar, Uppsala, Stockholm, Göteborg, Skellefteå, Sälen och Jönköping.

Svenska Mästerskapen i Super Street Fighter IV avgörs på DreamHack Summer 19-22 juni på Elmia i Jönköping där även det sista kvalet kommer att arrangeras. Vinnaren blir Sveriges första officiella mästare i Street Fighter och vinner utöver äran även 10 000 SEK och produkter från Pepsi och Energizer som är tävlingens sponsorer. De tre bästa spelarna kvalificerar sig också till DreamHacks internationella turnering i Super Street Fighter IV där det är 50 000 SEK i prispotten och tillresta spelare från länder runt om i världen"

Mer information om kvalen hittar ni på Dreamhacks hemsida.

/Joakim

Final Fantasy XIII - Min upplevelse

Tänkte skriva lite om min upplevelse omkring Final Fantasy XIII medans jag spelar det. Jag tar ut det jag tänker eller nämner det jag ser och kommenterar lite kort om det. Mitt tidslag kommer också finnas med när jag "upplevde" saken. Skall försöka hålla spoilers utanför. Men vafan om det händer är det fan inte hela världen.

Final Fantasy XIII
Emil's upplevelse

Efter att ha installerat alla 3 skivor på min Xbox 360 för att få ner ljudet på maskinen medans jag spelar (glömde ta tid) så var jag redo.

Introsekvensen varar ungefär 3:11 och redan nu inser jag att spelet kommer vara ruggigt snyggt rakt igenom.

3:11 - 6:50 Introsekvens efter att ha startat spelet. Rena John Woo skiten man får se.

7:32 Första fighten i spelet. Även en kort tutorial om hur det funkar i strider.

9:08 Fighten klar.

11:14 Andra delen av fighten är klar och fick som jag tror alla får 5 stjärnor i betyg.

12:40 Område Hanging Edge presenteras. Fick en achievement på 15G - Instrument of fate

13:30 Första fria spelkontrollen på karaktären

20:22 En liten event i bakgrunden sker där man ser folk bli slaktade av ett monster

28:52 "My angle? I'm after the fal'Cie" <- är nog felstavat. Hann inte kolla ordentligt

30:59 The Resistance Front med Snow nu

37:04 Mitt första pre-emptive lyckades jag med

37:58 "Don't worry. Nobody moving to Pulse today"

39:26 "First impression of Snow? All talk"



51:11 Fick min första 4 stjärna i betyg nu...vette faen vad jag gjorde för skillnad men men.

52:25 Intryck: Fan vad snyggt det är

53:24 "You said it made you happy when I smiled, did'nt you? But really I was afraid. I was always afraid."

1:01:49 Men vafan. Det är segt. Väldigt segt. En sån här seg inledning har jag inte haft i ett FF spel sedan FFX. Det spelet var ju bara mediokert. Sen än så länge känns det som jag tittar på en film och trycker på 1 knapp. Det är fan så grymt linjärt att om det är likadant som FFX så är det här spelet betygsatt fel av många recensenter. Röstskådespelarna får än så länge klart godkänt med plus i kanten. Spelet är fan snyggt.


1:09:39 Achievement 15G Instrument of Dissent

Härifrån till tid 2:03:42 så är spelet så satans drygt. Man hoppar mellan 3 "grupper" och spelar. Det är 1-4 strider sen lite mellansekvens och så håller det på i 1 hel jävla timme typ.

2:09:13 Möter Anima. Verkar vara något boss liknande grej tror jag. Ingen speciell musik eller nånting som tyder på att det är en boss. Har inte känts att man mött en boss ännu för spelet så här långt är ap lätt.


Tar ett avslut ikväll och återkommer imorgon kväll med mer. Hoppas spelet tar lite fart snart. Har ingen direkt koll vad det handlar om ännu. Striderna är än så länga ganska platt. Musiken tråkig. Röstskådespelarna ok. Grafiken klockren, här levererar SquareEnix som vanligt.




2:22:46 Paradigm introducerades för mig. Striderna fick ett litet mer ljud. Känns ändå ganska platt eftersom alla monster är grymt lätta

2:25:53 Achievement 15G Instrument of Tragedy

2:33:23 Crystarium blir introducerat och nu för första gången får man Crystogen points och en anledning till att slåss. Med dom pointsen kan man sedan uppgradera i ett liknande system som FFX hade, det känns så iaf.

2:52:46 När Paradigm och Crystarium kom in så känns det lite roligare att spela. Det känns lite mer Final Fantasy. Förstår inte riktigt att det skulle dröja nästan 3 timmar innan jag fick den känslan.

3:45:56 Avrundar denna kväll. Fick inte ihop så mycket speltid ikväll men det blir bättre imorgon när jag är ledig och kommer dedicera hela dagen åt att spela FFXIII. Man hade läst en hel del om det här spelet innan och det har nämnts att början känns som FFVII med tåget och allt. Men där tycker jag att dom som sagt det är rena idioter. Finns ingenting som är likt FFVII förutom att båda börjar på ett tåg. Det här spelet liknar än så länge mest FFX med sina karaktärs utveckling och den linjära spelstilen. Än så länge är att som att spela på ett räls utan en tankekraft.  Inte en enda strid ännu är varit svår. 4 timmar och det känns inte som jag mött en boss, alla strider är så lätta.




4:15:19 Fick möta den första eidolon. Klarade det direkt. Man fick en liten fin hint innan fighten över vad man skulle göra så det var lätt simpelt. Efteråt så joinade eidolon Shiva

4:30:05 Achievement 15G Instrument of Flight

7:16:32 Har varit som att springa på ett snöre hela tiden. Inga direkt avstickare från huvudvägen. Man har fått börja använda stridsytemet Paradigm lite mer för att klara striderna lite lätt. Enda stora skillnaden är att iställer för att ta upp till 30 sek striderna så tar dom 1 min och uppåt nu. Ändå inte utmanande och ganska boring. Det har hänt att jag dött vilket är ovanligt i dom här typerna av spel men jag skyller på bristande koncentration =).

8:29:42 Första skivbytet för min del. Första skivan bestog mest av cutscene och sega raksträckor. Man kan uppgradera vapen nu. Det kom också under vägen här men missade vilket tidslag det dök upp. Crystarium har utvecklat sig och börjar bli lite större och mer att uppgradera. Hela det systemet är en rip-off från FFX som jag redan i det spelet tyckte att det systemet var klart mediokert.

Första spelen till World Cyber Games 2010 klara

De första sju spelen som kommer att ingå i World Cyber Games 2010 är klara. Än så länge handlar det om följande titlar:

- Warcraft 3: The Frozen Throne, PC
- Counter-Strike, PC
- TrackMania Nations Forever, PC
- Carom 3D, PC
- Guitar Hero 5, Xbox 360
- Tekken 6, Xbox 360
- Forza Motorsport 3,  Xbox 360
- Lost Saga (IO Entertainment, Action) PC, WCG 2010 Promotional Game Title


Värt att notera är att StarCraft och StarCraft II inte omnämns. Men det lär komma. Mer information kring detta följer... Personligen finner jag det överjävligt att Street Fighter IV / SSFIV inte är med. :)

/Joakim

Rapala Tournament Fishing - Joakim tittar ner i avgrunden, och den våldtar hans själ

Vill du checka ut förståndet och checka in på mentalsjukhus? Klart du vill! Rapala Tournament Fishing hjälper dig på traven.

rapala tournament fishing

Då jag för ett tag sedan upptäckte den fantastiska möjligheten att låna tv-spel på biblioteket, har jag fått möjlighet att testa spel jag aldrig annars skulle få möjlighet att pröva, mest på grund av begränsat utbud. Det finns mycket skräp, och det här spelet är ett sådant.

I regel ser jag på mig själv som ett brinnande och irrande tomtebloss som nyfiket utforskar universums oändlighet och alla dess för mig tillgängliga perspektiv. Men, jag har öppnat Pandoras ask, och jag är rädd. Jag är hårdhudad. Jag är uppväxt med internet och allt vad det innebär i form av mondo, gore och bizzare. Utsatt för djurporr och videoklipp på ryska soldater som får halsen avskurna sedan tidig ålder. Hjärntvättad av zombiefilmer och lyrik från döds- och black metal.  Jag är en individ som på fullt allvar och med glödande intensitet förespråkat yxmord på folk som ringer fel - mest för sakens skull. Jag har akivt försökt supa ihjäl mig som tidsfördriv på äckliga tyska metalfestivaler, år efter år, alternativt gräva tyskfällor och försöka få tyskar att bryta benen. Av ren illvilja på grund av deras fulhet. Och, för att det är en rätt kul grej att åka till Tyskland för att hata tyskar åtta år i sträck. Den billiga, psykiskt nedbrytande alkoholen agerar dessutom lockbete. Men det här pallar knappt mitt psyke av. Jag saknar nästan ord för upplevelsen och jag blir gråtfärdig när jag tänker på det. Men jag ska göra ett försök.


rapala
Pissiga instruktioner


Feature: båtjävel med värdelös styrning.


Finnen och den presumtiva båtflyktingen Lauri Rapala skapade ett av de första artificiella lockbetena 1936 med hjälp av en skomakarkniv, en kork och lite folie från en chockladförpackning. 71 år senare kommer det här spelet. Damn you, finnjävel, damn you to hell! Hade han inte redan varit död så hade jag fan sökt upp och mördat honom! Men, jag får trösta mig med en gravskändning.




Fiskesimulatorer tillhör världens sämsta subgenre, spelar verkligen i den sämsta divisionen, och det här spelet tillhör förhoppningsvis bottenskrapet (om det nu finns något annat än bottenskrap) av den divisionen. Du kan alltså föreställa dig hur värdelöst Rapala Tournament Fishing faktiskt är. Till att börja med vill jag konstatera att fiskesimulatorer är lika värdelöst poänglösa som att stirra på en DVD av en brinnande brasa. Hela poängen med fiske är upplevelsen, och den får man förståeligt nog inte genom en TV, inomhus. Möjligtvis under scenariot att man trippar på LSD.


fiskjävel

Det finns fyra spellägen: Tournament, Free Fishing, Arcade Challenge och Time Challenge. Vilket egentligen är helt ovidkommande då spelet är obegripligt repetativt och styrningen allt annat än godkänd. Ett spel står och faller med sina kontroller, och utförandet i det här spelet är ett hån mot fiskefantaster. Det repetativa speluplägget kan man se som en ren krigsförklaring, ungefär som när Tyskland invaderade Polen 1939. Det enda du gör är att ta din båt till en lämplig plats, slänga ut betet, spendera en halv eon på att locka till dig en ful fisk och sedan fånga den. Efter området är tömt drar du vidare och upprepar. Där har du spelhelvetet! PR-folket skryter med att det innehåller 20 olika fiskar att fånga, 300 lockbeten och 20 turneringar. Yippie-fuckin-doo! Extremt repetativt, ingen multiplayer, ingen chans att skapa sin egen fiskare. Ingenting innehåller det här spelet förutom frustrerande skitprogrammering!

Minuterna harvar sig långsamt förbi. Jag känner mig ofokuserad. Trött. Irriterad. Det är som ett svart hål letat sig in i min hjärna och fördunklat mitt sinne. Man testar sig fram mellan olika beten och har ingen aning om vad man pysslar med. Jag nödgas badda min svettiga panna med en fuktig dambinda. När jag plågat mig igenom fullständigt meningslösa arcade mode på samtliga tre svårighetsgrader, amateur, normal och pro, är det som att jag, min själ och min fysiska lekamen befinner sig i skärselden. Det är purgatorium. Föreställ dig den mest ångestladdade plats, den plats och det tillstånd du alltid velat undvika. Ditt rum 101. Det är essensen av det här spelet. Är det då meningen att jag ska delta i 20 turneringar som var består av minst två dagar och varje dag pågår i 20 minuter? Jag orkar inte ens räkna ut hur lång speltid det skulle bli, med tanke på att motståndet stundtals är överdrivet svårt. Hade jag betalat pengar för den här upplevelsen hade jag, av ren skam, antingen hängt mig eller skurit halsen av mig.




Under tiden jag skrivit den här recensionen har jag helt plötsligt tappat all lust till mitt eget liv, sinnet är nattsvart. Blicken flackar stundtals på en rödvinsbaginbox som står på vardagsrumsbordet och jag känner hur en eld härjar i strupen på mig - allt för att förtränga denna vedervärdiga styggelse. Ordet styggelse duger egentligen inte alls för att verkligen sätta känsla på vad jag menar. Den engelska översättningen av ordet är mer tillfredställande: "Abomination".  Det är ett passande ord. Bara smaka på det... Abomination. Rent logiskt tror jag inte rödvin hjälper som verklighetsbekämpning i det här fallet. Det enda botemedlet är nog kraftiga opiater, typ heroin.

Mer meningslöst än så här kan ett spel knappast bli. Faller under kategorin: Spel du ska undvika för att bevara din mentala hälsa. Ett spel som skapar sinnesjukdom. Blir man aggressiv av spel? Ja, men inte av FPS, våld/fighting utan av pissiga simulatorer! AAARGH! Jag får lust att söka upp utvecklaren och citera Gunnery Seargent Hartman ur Full Metal Jacket rakt i plytet på honom:

"I bet you're the kind of guy that would fuck a person in the ass and not even have the goddamn common courtesy to give him a reach-around! I'll be watching you." och lägga till ett "MOTHERFUCKINGOATFUCKER!" som avslut.

Sammanfattning: Psykosvarning som kan rendera i en virtuell snedtripp rakt från helvetet! Vill du bli apelsinmannen så är det här spelet för dig.

Betyg: En halvrutten daggmask av fem möjliga

/Joakim

Releaser V.10

Final Fantasy XIII
Xbox 360, PS3 - 9 Mars

 

Emil: Nu snart är det äntligen här. På tisdag så kommer äntligen FF13. Ett givet dag 1 köp för mig. För mig är det bara synd att dessa spel tar en sådan tid att varva för jag tappar en del på mitt achievementjagande. Har inte mer att säga än snart är väntan över.

 

Joakim: Final Fantasy XIII. Finns inte så mycket att säga förutom att jag är riktigt sugen. J-rpg-gurun Tobias Bjarneby gav spelet en åtta i senaste exemplaret av Level, och det ger en klar och tydlig bild om vad vi kan förvänta oss.

 

 


 

 

Yakuza 3

PS3 - 12 Mars

 

 

Emil: Det hypade Yakuza 3 kommer nu äntligen hit. Jag har läst mycket positivt om det här spelet men jag är lite skeptisk. Anledningen till att det är 2 clip är för att den nedre visar hur man slåss och det verkar vara riktigt jävla usel kontroll på. Jag hoppas innerligt att det ej är så men det ser illa ut.

 

Joakim: Ett spel står och faller med sina kontroller. Tror det här kan vara riktigt bra, men tyvärr äger jag ingen PS3:a:


Super Street Fighter IV - karaktärsgenomgång med Justin Wong!

Världsfightingkändisen Justin Wong går i följande tre klipp igenom lite combos och strategier med Ibuki, Dudley och Makoto, från Super Street Fighter IV.


 

 

 

 

 

/Joakim


Final Fantasy XIII recensioner

På tisdag kommer det efterlängtade Final Fantasy 13 att släppas här i europa och USA. Men nu har dom flesta större spelsajter på nätet lagt upp sina recensioner för oss att läsa och titta på. På vg247 så har man sammanställt en massa recensioner och deras betyg som spelet har fått. Det är i stora drag ganska bra betyg för ett spel som klassas som linjärt av många som spelat det. På eurogamer kan man se skillnaden på Xbox 360 och PS3 versionen. Här kommer också gametrailers recensionen på spelet.


 

/Emil


Numera helt okej att vara bög på Xbox Live

Microsoft har tidigare haft som policy att man inte får meddela omvärlden om ens sexuella orientation via sina Gamertags. Namn som LesbianWulf och GayWulf har tidigare inte varit okej, men efter påtryckningar av homofolk har företaget uppenbarligen ändrat uppfattning. Själv har jag ingen som helst förståelse för varför man vill trycka upp sin sexuella läggning i plytet på folk, via ett tv-spel - men människor är ju attention whores och har man inget annat att komma med än att man gillar att idka könsumgänge med någon av samma kön så får man uppenbarligen satsa på det. Själv föredrar jag att flasha med mina övergrymma elit-skills, men det är ju bara jag... Förövrigt blir man ändå kallad för "fag" minst två gånger varje minut om man lirar över live.

Hitler


"You may use the following terms to express your relationship orientation in your profile or Gamertag: Lesbian, Gay, Bi, Transgender, Straight"
Källa: Kotaku.com

/Joakim

Crimzon Clover

Crimzon Clover är ett grafiskt snyggt danmaku doujin-shmup. Doujin är en japansk term som kan likställas med det engelska ordet "indie", och som ni säkerligen kan gissa er till så gillar vi indie;

indie

 

Shmup!? kanske du utstöter gutturalt och kräkliknande med hjälp av diafragman. Ja, shmup! En förkortning för genren shoot'em up, vilket kan klassificeras som tv-spelens uråldriga anfader och evigt spirituella ledstjärna om vad spel bör handla om; massförstörelse och zen-reflexer i ohelig kombination. Genren kan klassificeras som en arketyp. Det är och ska vara på ett visst sätt, och genren i sig är egentligen redan fulländad.

 

Nästa verbala uppkastning från dina stämband bör rent logiskt vara: Danmaku!? Ja! Danmaku! "Bullet Hell" lyder den engelska översättningen, och det är en term som stämmer bra för folk med fungerande perceptionsförmåga. Det är och ska vara fullständig kaos på skärmen, vilket tvingar spelaren till att försöka hitta och optimera sina zen-reflexer. Flow, förfan, flow!

 

 

Crimzon Clover släpptes som en web-trial för ungefär en månad sedan, och har fått ett varmt välkomnande av övernördsscenen. Spelet har alltså ännu inte släppts, men den här trialen innehåller 3 sköna och mycket spelvärda banor, vilket är mer än väl för att motivera en nerladdning. Har du ingen erfarenhet av shmups så räcker det och blir över - dvs, du lär antagligen aldrig få se den tredje banan.

 

Kontroller:

Z - Skjut

X - Laser

C - Special

W - Paus


Visst är det sexigt? Trialversionen av spelet ligger på 139mb och kan laddas ner genom att trycka här.

/Joakim

Stadium Events $800K var fejk

James tipsade oss om att spelet har kommit ut på eBay igen och där har säljaren skrivit:

"Im tired of these joy bidders thats not willing to pay and are playing around do you know this is causing me money to list this up. I will only take serious inquiries and offers only now and will not answer anyone with a yellow star rating. The two highest bidders was little kids that are sitting on their butts with pepperoni face pimples that have no lives. Now if you guys want to really make a offer please email me an offer and i will answer as many questions as possible."

 

Precis som vi misstänkte när priset på spelet rusade upp till $800k att det var någonting lurt pågång. Tycker att det är oehört dåligt att visa personer gör på ett sånt här sätt. Ond bråd död skall dom ha...en plågsam sådan. Budgivningen är uppe på 8300$ med c:a 4 dagar kvar och vi hoppas på ett nytt rekord.

 

Tack James för tipset.

Till eBay tryck här

 

/ Emil

 

Ett nytt rekord hade inte varit helt fel. Den stackars säljaren bör ju ha suttit som på nålar i väntan på att se om betalning skulle ske eller ej. Själv hade jag nog bevakat den där auktionen dygnet runt om jag befunnit mig i säljarens skor. Han förtjänar lite plåster på såren!

 

/Joakim


Vart är soffspelen?

Vi hade en grabbkväll här hemma för någon helg sedan och skulle självklart lira lite 4 spelarspel. Det lirades lite Xbox arcade spel i form av: Bomberman Live, Zombie Apocalypse,  Castle Crashers, 3 on 3 NHL Arcade, Feeding Frenzy 2 och Turtles in Time. Men sedan när vi skulle lira dom "riktiga" spelen så kom det en diskussion om antal spelare i spel. Och varför i helvete går det inte spela 4 spelare i splitscreen i co-op mode i något spel i princip. Alltså nästan alla FPS-spel har co-op numera men ingen har det för 4 spelare.

Gears of War 1&2 co-op  2 spelare, Left 4 dead 1&2 co-op 2 spelare, Modern Warfare 1&2 co-op 2 spelare, Halo 3 & ODST co-op 2 spelare och det är för att nämna några spel.

Jag vill inte sitta och lira co-op spel med mina kompisar över Xbox live, det är liksom inte samma grej. Och då är den enda möjliga lösningen helt enkelt fler tv-apparater och fler maskiner och fler spel för att kunna lira med sina polare i soffan. Och då krävs det ytterligare ett guld-abonnemang eller systemlink för att få skiten att fungera.


Då kan man undra sig varför inga utvecklare har satsat på den här delen. Utvecklingen har i princip stått still sedan Nintendo 64 släpptes. Alla spel varianter som fanns till N64 finns nu med, det enda som riktigt har tillkommit är co-op men även det kom tidigt 2000 tal. Nu har tiden vandrat ytterligare ett år tionde men den delen har stått still.

Visst finns det en del "party" spel som man kan lira fyra på. GH eller Rock Band + en del diverse titlar till Wii. Men dom riktigt stora tunga actiontitlarna går ännu inte dela upplevelsen med 4 personer i en och samma soffa.


Har ni några tips om olika roliga spel som funkar för 4 spelare i en soffa så får ni gärna kommentera och tipsa om dom.

/ Emil

Something Awful: TV-spel och film i ohelig kombination

"Something Awful: The Internet Makes You Stupid" har något som kallas för "Photoshop Phriday" och vad det går ut på kan du förhoppningvis luska ut själv (annars förtjänar du ett tusennålar-grepp på din vänsterarm). Tidigt i januari hade Something Awful TV-spel + Film som koncept. Vissa är rätt simpla, andra tämligen underhållande. Nedan följer ett axplock av kreationerna.

zELDA

Plutonen


Dance Dance Revolution

Footloose

Metal Gear

Flykten från L.A

Pro Wrestling

The Wrestler

Lemmings

300



The Running Man




The Shitrix

... och avslutningsvis




Snövit

....och för er som inte känner till Dwarf Fortress så kan jag informera er om att det är ett otroligt obskyrt ASCII-spel där man ska bygga dvärggrottor. Har en bekant som är helt insnöad i Dwarf Fortress - ett spel jag skulle kalla för ett av världens mest otillgängliga. Jag har i regel oändligt med tålamod och har gett skiten ett antal försök, men aldrig lyckats. Men det ska vara ofantligt kul när man väl kommer in i det!

Ta nu en titt på resten av Something Awfuls nördkreationer, som ni hittar här och här.

/Joakim

Battle Kid: Fortress of Peril - Nyproducerat NES-spel



Battle Kid: Fortress of Peril av Sivak Games är något så coolt som ett nyproducerat NES-spel. Retrodimensionellt plattformsspel som till ytan liknar Mega Man, men som till spelmekaniken enligt utsago ska vara mer som Metroid och Castlevania. Över 500 rum och 30 olika fiender och tre olika svårighetsgrader enligt utvecklaren. Allt för det överkomliga priset av $30. Går att beställa från och med den tolfte mars från Retrozone.

 

/Joakim


Aftonbladet, hopplöst efter!

I den här värdelösa artikeln av skräptidningen, från igår, informerar mupparna på redaktionen om oss auktionen av Stadium Events... Känns sådär lagomt aktuellt då Stadium Events såldes för 5,6 miljoner riksdaler klockan halv åtta imorse, svensk tid. Varför påpekar jag det här? Svaret är återigen: inlänk! Ja, jag är en hora! 20kr! Däremot ska det bli spännande att se när blaskan bemödar sig med att informera sina läsare om den här händelsen, fejk eller ej.

Jag menar, en uppdatering kring artikeln bör ju i allafall vara givet? Borde ha skett redan imorse.

/Joakim


Final Fantasy XIV - Alfatest inleds 11 mars

Wohoo! Ytterligare en mobil uppdatering av bloggen. Känns bra att kunna göra det på betald arbetstid. Nästan så man känner sig som en betald skribent. ;) Nackdelen är dock att jag är mycket begränsad med den här telefonen, men det får ni ta.

Square Enix har alltså utannonserat en stängd alfatestning av Final Fantasy XIV som inleds 11 mars, enbart öppen för trogna och lojala spelare av FF XI.

Källa: Videogamer.com (direktlänk fixar jag vid hemkomst)

/Joakim

Stadium Events sålt för 5,6 miljoner kronor.

Auktionen på Ebay slutade för en halvtimme sedan och Stadium Events gick i slutändan för $800-tusen, vilket motsvarar ungefär 5,6 miljoner kronor. Löjligt mycket pengar för ett spel. Det jag frågar mig är vem fan köparen är? Är det här verkligen på riktigt? Länk till auktionen hittar ni här.

 

Köparen får betala frakten! Snålt värre! Om den här auktionen inte har varit fejk så är det här ett riktigt svårslaget rekord för ett raritetsspel. Nedanstående är citerat från Wikipedia:

 

"Today, collectors who follow the online sale of rare video games believe that fewer than 20 complete copies of the game exist, only two of which are known to be factory sealed. An eBay auction of a NES console along with a copy of the game with manual and box landed the seller a winning bid of $13,105 on February 13, 2010. Another eBay auction on an new, factory-sealed version of the game was sold on February 26, 2010 with a winning bid of $41,300, nearly double the old record. There is currently another copy of the game in near mint condition with accompanying manuals, boxes and flyer that is at $800,200 bidding price, almost twenty-times the previous mark"

 

Innan cirkusen kring det här spelet tog fart var det tidigare rekordet på $17,500 och var för spelet Nintendo World Championships: Gold Edition.

 

/Joakim


Udda konstnärer är tuffa

Såg det här redan igår på Kotaku men kände först efteråt att jag var tvungen att nämna och sprida den här skiten. Det är en jap-kille som är utklädd till Mr. Jason Voorhees, han har hockeymask iaf. Här har han en motorsåg (inte en macheta) och går i princip bärsärkagång på dessa trästubbar som han skapar konst med. Målet är att skapa en Big Daddy från Bioshock och nog fan lyckas han med det. En grym prestation att kunna skapa något sånt här utifrån endast lite trästubbar och högljudda motorsågar. Jag säger bara att det här är satans tufft.

 

/ Emil


Stadium Events på Ebay, nuvarande bud: 800-tusenjävladollar!

Stadium Events är återigen på tapeten. Det är för närvarande nästan fjorton timmar kvar på auktionen på Ebay och högsta budet är över etthundratusen dollar. Sinnesjukt! Men, har man obegränsat med kapital så är pengarna bara siffror. Hade nog, under sådana omständigheter, också köpt på mig ett ex, bara för sakens skull.

Stadium Events

Kommer ovanstående vara vinnande budet? Det återstår att se.

Tack till Tobbe för tipset.

Uppdatering 22:11: Nu ligger budet på 800,200.00. Det luktar lite... skumt.

/Joakim




RSS 2.0
Blogg Topplista Blogg listad på Bloggtoppen.se Datorer BlogRankers.com