Neo Geo Battle Coliseum släpps på XBL nästa vecka!
Originalet släpptes ursprungligen den 24:e november 2006 till Playstation 2.
/Joakim
Custom Made Street Fighter IV Nike-skor
Dhalsim och E.Honda
Ryu och Blanka
Det är användaren deviantkrook borta på deviantart som skapat dessa underbara Street Fighter IV-skor.
Gameboy Arcade Mod
Note to self
For The Win!
Årets Retrogathering har fått datum
Från hemsidan:
"Retrogathering är en retrospelsmässa som man kan besöka för att spela äldre spel som man minns från när man var liten och drömde om att styra fyrkantiga saker på TV:n. Allt från de tidigaste Pong-spelen från början av 70-talet fram till modernare som man räknade i ”bitar”
En stor del av Retrogathering är marknaden. Det kommer många utställare från hela landet som säljer och byter saker ur sina samlingar, så har du drömt om att skjuta ankor på en Nintendo 8-bitars eller brorsans tank på en Atari 2600 så finns det gott om dem till salu, ofta för en spottstyver om du jämför med priser på marknadsplatser som Tradera och Blocket.
Det brukar också komma legender från spelbranchen som berätta hur det var förr, 2009 kom bla. Lars Jarhamn och berättade om när han och Owe Bergsten började importera Nintendos Game & Watch från Japan till lilla Sverige."
Länk till Retrogathering
Limiterad Red Dead Redemption Merchandise
Uppblåsbar racing-kart till Wii
CTA Digital Racing Kart
Duck Hunt fuskar
/Emil
Releaser V.22
PC - 3 Juni
/Emil
Vafa... Det är inte varje dag jag spyr i min egen mun när jag kollar in storebroders releasegenomgång för kommande vecka. Idag var det däremot en sådan dag. Fuck this.
/Joakim
Super Mario Marathon 3
Do the Mario!
Efter att fått den där kulturupplevelsen så vill jag då givetvis promota deras Super Mario Marathon 3. Den kommer äga rum den 25 Juni detta år. Det är om 3 veckor 4 dagar 21 timmar 47 minuter kvar när det här skrevs.
/Emil
The Cops!
Wii-Kiddiefiddler on the roof
TV-spel kan hjälpa strokepatienter
/Joakim
Gamers kan kontrollera sina drömmar, antyder studie
Drömmar och tv-spel är båda två representationer av alternativa verkligheter, enligt Jayne Gackenbach, pyskolog på Grant MacEwan University i Kanada. Hon underströk dock att drömmar uppstår biologiskt från det mänskliga medvetandet, medans tv-spel är teknologiskt drivna av datorer och spelkonsoller.
Gackenbach blev först intresserad av tv-spel på nittiotalet då hon observerade hur hennes son vid upprepade tillfällen pussade på sin nya Nintendokonsol på vägen hem efter inköpet från Toys "R" Us. Tidigare i livet hade hon fokuserat på studier av "lucid dreams", vilket menas med en dröm där personen som drömmer är medveten om just detta.
Det senaste årtiondet inom spelrelaterad research har sedan dess skördat ett flertal överraskningar, även om fynden snarare kan klassificeras som suggestiva assosciationer snarare än definitiva bevis, påpekar dock Gackenbach. Hon är inbokad för att diskutera hennes arbete som föreläsare på den sjätte årligt återkommande "Games for Health Conference" i Boston den här veckan.
Drömmar som kan komma
Flertalet intresseväckande paraleller mellan lucida drömmar och tv-spel kom upp till ytan när Gackenbach gjorde research kring tidigare utförd forskning inom området. Både s.k "lucid dreamers" och gamers antyds ha bättre spatial förmåga och vara mindre känsliga för åksjuka.
Båda grupperna har också demonstrerat en hög nivå av fokus och/eller koncentration, om det handlade om lucidity-träning i form av meditation eller timmar med att slåss med virtuella fiender för att komma till nästa nivå i spelet gjorde ingen skillnad.
Den upptäckten uppmuntrade Gackenback till att forska kring drömmarna hos både icke-gamers och hardcore gamers, med början i två studier som publicerades 2006. Hon hade förberett sig genom att genomföra större undersökningar i sina klasser och online för att få en känsla över var och hur man skulle fokusera sin frågeställning.
Den första studien antydde att folk som regelbundet spelar tv-spel löpte högre sannolikhet att nå "lucid dreams", observationsdrömmar där individerna ser sig själva ut ett tredjepersonsperspektiv, och även drömkontroll som lät folk att aktivt influera sina drömmar eller helt enkelt byta drömvärld - kvaliteter som utmärker en människa som kontroller actionflödet hos en tv-spelskaraktär.
En andra studie försökte skära ner antalet osäkerheter genom att examinera drömmar som studiedeltagare upplevde natten innan, och fokuserade mer på gamers. Studien fann att lucida drömmar var vanliga, men att gamers aldrig hade drömkontroll över något annat än sina drömjag.
Gamers var även frekventa på att hoppa mellan förstapersonsperspektiv och tredjepersonsperspektiv i sina drömmar, men aldrig med det lugna avstånd som ett avlägset vittne upplever.
"Första gången frågade vi helt enkelt folk hur ofta förekommande lucida drömma var i deras fall, återblickandes över livet" berättar Gackenbach för LiveScience. "Det är öppet för alla sorters bias (feltokningar), i synnerhet felaktiga minnesbilder"
Gackenbach lyckades dock återupprepa sina fynd om lucida drömmar och tv-spel flertalet gånger med högskolestudenter som försöksobjekt, och hon finslipade sina metoder genom att kontrollera faktorer som frekvensen av återkommande ihågkomna drömmar.
Bemästrandet av mardrömsvärlden
Att hitta medvetande och en viss form av kontroll hos gamers drömmar var en sak, men Gakenbach undrade också om tv-spel påverkade mardrömmar, en frågeställning baserad utifrån finska psykologen Antti Revonsuos "hotsimulations"-teori.
Revonsuos teori går ut på att drömmar möjligt härmar hotfulla situationer från verkliga livet i den kontrollerade och skyddade miljö som drömvärlden utgör. Sådana mardrömmar skulle hjälpa levande ting att bättre klara av hotfulla situationer i verkliga livet.
För att testa den teorin så utförde Gakenbach 2008 en studie med 35 manliga deltagare och 63 kvinnliga sådana, och använde sig av individuella värderingsmetoder som kodade hotsituationer i s.k "efterdrömsrapporter". Hon noterade att gamers upplevde färre eller till och med motsatta hotsituationer (med den mening att personen som drömmer är den som blir den hotfulla närvaron i drömmen), överlag även med färre aggressionsdrömmar.
Med andra ord, ett läskigt marddrömsscenario gick från någonting obehagligt till någonting "roligt" för en gamer.
"Det som händer med gamers är något oförklarligt" berättar Gackenbach. "En gamer springer inte iväg av rädsla, en gamer vänder sig mot sitt hot och försvarar sig. En gamer är i drömmen mycket mer aggressiv än normen. Om du tittar på den totala mängden aggression så har en gamer mindre aggressionsdrömmar, men när en gamer väl blir aggressiv i en dröm så exploderar det totalt"
Ingen rädsla
Gamers drömerfarenheter med höga aggressionsnivåer i kombination med lite eller ingen rädsla inspirerade Gackenback till att fördjupa sig i en ny studie vid Athabasca Universitetet i Kanada. Hon resonerade som så att om gaming kan agera som ett semi-skydd mot mardrömmar, kanske det även kan hjälpa krigsveteraner som lider av posttraumatiskt stressyndrom (PTSD).
"Jag tror inte någon tidigare har tittat efter om det har funnits någon skyddande funktion" sa Gackenhach. "Det låter sannolikt, men det är en hypotes."
Psykologer anser mardrömmar vara en av symptomen av PTSD och studier har visat att mardrömmar är otroligt vanligt återkommande hos folk med PTSD. 71 till 96 procent av folket med åkomman lider av mardrömmar. I förhållande till vanliga, friska människor där 3 till 5 procent av folket lider av samma sorts mardrömmar.
Virtual Reality-simulatorer har redan använts för att hjälpa PTSD-patienter att gradvis vänja sig vid hotfulla situationer som terroriserar deras vakna och sovande tankar. Om Gackenbachs antagande visar sig vara korrekta så kan tv-spel vara en lösning för att underlätta mardrömmarna.
Att hitta balansen
Gackenbach hoppas att hon en dag ska få ett eget sömnlabb och möjligtvis även ett virtual reality-labb för att verifiera sina resultat, även om det visat sig att studier om tv-spel och drömmar inte har någon direkt prioritet på att få forskningsbidrag. Däremot har hon märkt att studierna av tv-spel och drömmar i kombination rendererar större intresse hos hennes kollegor än enbart drömmar.
En del av Gackenbachs senaste arbete inkluderar studier kring våldsamhetsnivåerna i tv-spel baserade på vilken åldersmärkningen spelet fått från Entertainment Software Rating Bord, och även kring vilken effekt dessa spel har på människor aggressionsnivåer i drömmar.
Originalartikel finns här. Ovanstående översatt av mig.
/Joakim
Topp 6 Rob Hubbard-låtar
- Rob Hubbard (1956)
- SID (typ 1981)
Kombinationen resulterade i något av det bästa som har hänt spelmusiksvärlden. Gud skapade ljudchippet SID (c64) så Rob Hubbard skulle kunna skapa musik. Mina damer och herrar: Topp 6 Rob Hubbard-låtar:
Ovanstående musik är det ÖRGASM-varning på. Nostalgi. Retro. Commodore 64. Rob Hubbard! Spelmusik! SID!!!
Glömt något?
/Joakim
Relaterat:
Edit 2010-05-30 la dit 2 låtar till
Warhawk
International Karate
/Emil
StarCraft II-betan förlängs
"We previously announced that the first phase of the StarCraft II beta test would be coming to a close in all regions on Monday, May 31. In order to prepare for the final phase of beta testing, we plan to extend the current phase in all regions until Monday, June 7. After this date, the beta test will be unavailable for several weeks while we make some hardware and software configuration changes for the final phase of the beta test and the release of the game. We plan to bring the beta test back online for a couple of weeks prior to the game’s launch to complete our testing. We’ll have more details to share about when this final phase will begin at a later date.
We’d like to thank all of our beta-test participants for your enthusiasm, dedication, and valuable feedback during the beta test, and we look forward to hearing more of your thoughts on the StarCraft II beta test as the game’s July 27 launch approaches "
Fransk Counter-Strike-spelare knivhugger motspelare
En domstol i Canbrai, norra Frankrike, fick höra hur Barreaux i sju månaders tid gått och spånat på sin hämnd efter onlinefadäsen i vintras. Han lokaliserade offret ett flertal mil från sitt hem, begav sig dit, plingade på, offret öppnade dörren och blev nog lite förvånad när han helt plötsligt fick en kökskniv intryckt i bröstkorgen. Kniven missade hjärtat med bara någon centimeter, berättade en polis under rättegången. Han tillade även att Barreaux arresterades inom mindre än en timme efter överfallet.
Barreaux blev dömd till två års fängelse för vållande till allvarlig fysisk skada och har blivit beordrad att underkasta sig pykiatriska tester och även gå en så kallad "anger management"-kurs.
Domaren Alexiane Potel avslutade rättegången med följande ord till Barreaux (dock på franska):
Personligen kan jag bara instämma med den franska domaren och även konstatera att straffet är för litet för den här typen av brott. Sju månaders hämndplanering för en icke-händelse borde rendera i mer långtgående psykatriåtgärder.
Kärlek är som...
I’m Sorry, I Love You är namnet på den sydkoreanska dramaserien.
"To me, love's just a game... like Starcraft"
Mario kan hoppa över flaggstången...
Bana 3-3 for the win!
Gamelofts Android Store-policy borde uppmana till bojkott
About the handset, our policy is:
according to our refund policy, once the game is successfully installed, we cannot resend it for any reason, unless you buy it again. One purchase entitles you to one download of the game to one phone number and on one phone model only. If you delete or otherwise remove the game from your phone, or change your handset, you will have to buy it again.
Värdelöst! Personligen hade jag uppmanat till bojkott men jag förutsätter att ingen av er som läser det här faktiskt konsumerar pissiga mobilspel från ett tragiskt företag, uteslutande beståendes av grodätare.
På tal om Mass Effect-filmen
Jag sätter tvåhundra spänn på att det blir pannkaka av hela projektet.
Bronsstaty av Katamari och prinsen
Frustration
GonZas första match på Spelbröderna
Men just en sån här dag tycker vi att det passar att slänga upp en match med Gonza. En av många som kommer dyka under en period framöver. Glöm inte att välja 720p på klippet.
/Emil
Helt klart sevärd!
/Joakim
Legendary Pictures har köpt filmrättigheter till Mass Effect
Men iaf så är det dags för Mass Effect att joina det där tåget och kanske bli film. Legendary Pictures har nu köpt rättigheterna till den. Jag hoppas på att det kan bli bra, men jag har blivit sårad tidigare.
Electronic Arts today announced that Legendary Pictures, whose successful co-productions include The Dark Knight, 300, Clash of the Titans, The Hangover and Watchmen, has acquired theatrical feature film rights to the hit videogame franchise, Mass Effect. The project will also fall under Legendary's co-production and co-financing agreement with Warner Bros., who will distribute the film worldwide. The producers are in discussions with Mark Protosevich (I Am Legend, Thor) to draft a screenplay based on the epic science fiction game series. Legendary’s Thomas Tull and Jon Jashni will produce the film with Avi and Ari Arad. BioWare co-founders Ray Muzyka and Greg Zeschuk will serve as executive producers, as will Mass Effect executive producer Casey Hudson.
BioWare’s epic science fiction series takes place in the year 2183 and follows Commander Shepard of the SS Normandy who leads a team on a mission to defeat an ancient alien race that invades the galaxy every 50,000 years, wiping out all organic life. The most recent game in the series, Mass Effect 2, was released in January of 2010, and earned rave reviews from critics worldwide.
“Mass Effect is a tremendous property ripe for translation to the big screen,” said Thomas Tull, Chairman and CEO of Legendary Pictures. “Mass Effect is a prime example of the kind of source material we at Legendary like to develop; it has depth, compelling characters and an engaging back story. This coupled with Avi and Ari producing and the skills of a great team adapting the screenplay, are the start of turning this smash videogame based property into a successful feature film.”
“We are thrilled to be working with Legendary,” said producer Avi Arad. “EA and BioWare are terrific partners who have created a brilliant piece of fiction with a universe filled with amazing aliens and technology. More importantly, though, they created a parable whose conflicts mirror the ones we currently face in our own world. This story emphasizes the need for all cultures to learn to work together. All this magic is presented in a fast paced action-adventure that makes for the best kind of movie experience.”
“At BioWare, we’ve always thought of Mass Effect as having the depth, emotion and plot twists perfectly suited for an adaptation to a motion picture,” said Casey Hudson. “With Legendary and Avi and Ari Arad attached, we believe that the Mass Effect movie will be an extraordinary entertainment event that realizes our vision for the franchise and thrills fans.”
Via: Slashfilm
Cosplay från helvetet VI
Sa jag att det här inte var okej?
Officiell Street Fighter IV HDTV på gång!
Your favorite Street Fighter characters and/or logo will be embellished on the bottom two corners of the frame and offered in 32", 40", 42" and 46" LED HDTV's. The perfect HDTV for the Street Fighter fan, the Street Fighter character appearing on the casing is not the only place you will see the characters as the Street Fighter image will also appear on the screen for 8 seconds when you power it on.
Jag hade lätt köpt den. Utan att tveka.
Fire Emblem: Emblem of Mystery får remake
Helt meningslös... Så därför bjuder jag på den här japanska reklamfilmen för originalspelet. Minst lika tråkig. Fire Emblem är däremot inte tråkigt. Aldrig någonsin.
/Joakim
Insomniac Games börjar med multiformat
Anledningen?
Pengar!
Multiformat har större säljpotential och av just den anledningen får vi nog se fram emot en potentiell konsolkrigsdöd inom en inte alltför avlägsen framtid.
Pixel - Pixelkonstsdokumentär
Här har vi således en tio minuter lång dokumentär om pixlar. Så jävla retro.
/Joakim
Ny kategori hos Spelbröderna: Street Fighter
För min del blir det plågsamt då jag alltid i allting alltid kört på känsla snarare än sunt förnuft och ett metodiskt tillvägagångssätt i nya inlärningsprocesser (det är svensson att vara rationell). Det har alltid fungerat bra. För att levla upp krävs dock mer, så jag får väl helt enkelt ge upp och börja nöta training room. Efter tusen timmars speltid. Awsm.
Den 19:e juni är vi på Dreamhack och ställer till med oreda. Stuga bokad och absurda mängder öl och kockmössor står på inköpslistan.
Game on.
Vad kan man förvänta sig av själva kategorin? Mjo du... GonZas väg till seger!
Potentiell gamebreaker-glitch i Super Mario Galaxy 2
/Joakim
Vidrig tv-spelsreklam förfular Malmö
Halo: Reach får datum
Vi på Spelbröderna rapporterade redan den 13:e Januari att spelet hade en September release fast vi skrev den 24:e. Aj så fel vi hade.
Lite intressanta fakt är att under den 18 dagars långa öppna beta som ägde rum så loggade 2,7 miljoner in för att spela, 16 miljoner timmar spelades, 1,1 miljarder kills skedde. Jag stog för 1 timmes speltid, 10 kills och dött runt 50+ gånger (slutade räkna vid 2)
Via: New york post
Relaterat: Intressant iakttagelse - Halo: reach datum?
Releaser V.21
Emil: Killer 7, Grasshopper Manufacture och Suda 51. Där har ni en kombination som var lyckad redan på Gamecube tiden. Sedan fick vi No more heroes till Wii som också var störtskönt. Nu kommer till och med uppföljaren. Den kommer att äga fett. För det kan ju inte bli fel när Suda 51 gör någonting.
Blur
Xbox 360, PS3, PC - 28 Maj
Finns att köpa på CD WOW! för 404kr
Emil: Ett spel som lånar så jävla mycket av allt som redans finns och blir bara ett spel i mängden. Dom lånar från Mario Kart till Wipeout m.m. Så jävla less på utvecklare som inte kan försöka hitta på någonting eget utan bara försöker förbättra det som redan finns.
Alpha Protocol
Xbox 360, PS3, PC - 28 Maj
Emil: Om du inte har spelat tv-spel på 10 år kan det här vara nånting för dig. Om du inte spelat något actionspel i tredjeperson på 10 år kan det här vara nånting för dig. Om du inte spelat något smygarspel på 10 år kan det här vara någonting för dig. Om du aldrig ens spelat tv-spel kan det här kanske vara något för dig. Men vi som vet hur bra spel ser ut undviker det här
Swedish Wargoat vinner över Endy SWE i första onlinekvalmatchen
Onlineladdern har pågått sedan 2:e maj.
Uh?
Va?
Jag registrerar mig, utmanar alla, och den enda som svarat än så länge är ettan. Det visar sig vara Endy SWE, en av Sveriges bästa Ryu/Ken. "Jahoja... det här känns ju knappt lönt. Förstår att folk gett upp" var min omedelbara tanke. Men! Efter en intensiv Ryu/Ryu-match står Swedish Wargoat som segrare.
Fuck yes. Från sist till fyra i laddern på en match. Ettan i laddern möter tvåan efter laddern avslutats 2:e juni, och om några matcher så är jag ohotad tvåa i allafall. Garanterat. Kommer således stå mellan mig och Endy, och jag ska fan till SM...
Fortsättning följer.
Patch till Super Street Fighter IV kommer i Juni
"The update fixes a host of gameplay issues and incorporates a few balancing tweaks for specific characters."
- Certain Fei Long combos turning into an endless combo
- When you unleash an Ultra Combo and time freezes, your guard input cancels out. This, Ayano admitted, is actually something that was known prior to the release, but they left it in as an interesting play mechanic. After the game's release, they realised that there were a number of characters that ended up being able to unleash their Ultra Combos with no risk.
- The effect of Sagat's Angry Charge move does not reflect on his EX Tiger Uppercut in some circumstances.
- Counter damage against Bison's Ultra Combo II Psycho Punisher move is too low
- When Ibuki attacks a ducking Chun-Li, the second hit of the attack will not register
- Guy throwing glitch
- When Ibuki rises from the ground in certain instances, she'll retain her invincibility for a long time.
Irrational Games pitch för Bioshock
Men innan ens spelet var under produktion så behöver en hel del spelbolag pitcha sina idéer för olika utgivare för få fram lite cash så man har råd att ge ut spelet. Och här nedför finns alltså pitchen som Bioshock hade. Alla planer dom hade kom ju inte med i spelet. Men jag gillar en av målsättningarna som var "Scare the hell out of people". Vet inte varför man jag finner sånt här konstigt annorlunda obskyr galenskap härligt och intressant.
THQ följer i Ubisoft- och EAs spår och tar betalt för onlineläge
Om jag nu i framtiden ska behöva betala fem till tio dollar för tillgång till onlineplay, så ställer jag mig frågan: Varför betalar jag för live? Jag trodde det var onlineacess...
StarCraft 2 censureras i Sydkorea
Sonic 4 episode 1 försenad men kommer till Iphone
Pressmeddelandet:
SEGA is incredibly happy at the overwhelmingly positive response to Sonic The Hedgehog 4 Episode I from both press and fans around the world, and wants to ensure that we’re delivering the best Sonic experience possible.
With this dedication to quality and the Sonic experience in mind, SEGA has decided to extend the development of the game, and will now release Sonic The Hedgehog 4 Episode I in the latter half of 2010. The additional time will allow the Development Team to focus on ensuring overall high-quality throughout the game by continuing to tune, balance, and maintain the kind of polish that an important title like this demands, and ultimately providing fans with an unrivalled classic Sonic feel.
SEGA is also pleased to confirm that Sonic The Hedgehog 4 Episode I will be coming to the iPhone and iPod Touch via Apple’s iTunes App Store.
Sonic The Hedgehog 4 Episode I is developed specifically for the download market and will be available via Microsoft XBLA, Sony PSN, Nintendo WiiWare and the iTunes App Store in late 2010.
/Emil
Red Dead Redemption
/Emil
Gonza kvalsegrare i Malmö till Super Street Fighter IV-SM
Nu jävlar ska vi fira Gonza med öl i parken! Supa & Svina!
Mer ingående blogginlägg om kvalet kommer.
/Joakim
Dragon Quest IX: Sentinels of the Starry Skies
/Emil
Street fighter cosplay special
Vår allas favorit (tranny) Cammy
Revenge of the nerds pt.2
En bild vi alla önskar vi inte hade sett
Det här är fan inte okey, det här är fel på så många sätt.
DLC - Download content = Vilken plåga
Så varför existerar denna obehagliga form av extramaterial till spel? Den existerar endast för att dessa profithungriga spelföretag kan tjäna mer pengar på sina skapelser. När dom ändå hostat upp med en jävla massa miljoner rubels för att göra ett spel så kan dom lika gärna fortsätta utveckla tillbehör till just det spelet efter releasen. Ibland funkar det och ibland icke. Jag tror att företagen helt enkelt håller undan material ifrån spelet för att 3 månader efter releasen skall kunna släppa ett DLC pack just för att tjäna mer rubel på sin skapelse. Jag tycker det är smutsigt gjort av dom.
För ett par veckor sedan var jag inne på vg247.com och såg en jävla massa DLC var på g till olika spel. Det fick mig att börja fundera på deras funktion. Och kollar man till vilka spel som får dessa DLC så är det:
SSFIV kommer få multiplayer DLC och ett Costume pack
Lost planet 2 får en map pack vid release
MotoGP 09/10 får ny bana
Just Cause 2 får mer vapen och skit
Bioshock 2 får lite mer multiplayer skit
Metro 2033 testar dom DLC till
Battlefield bad company 2 får ett kit upgrade
Batman Arkham Asylum ryktas det om att det skall få DLC
MAG får mer vapen typ
Plus en jävla drös till av spel
Vissa kostar en slant andra är gratis. Men kollar man på vilken typ av DLC som släpps så är det i min mening mest onödigt skit som man definitivt inte skall betala för. Lite mer vapen och lite nya kartor och banor vilket skit. Man undrar ju hur vi klarade oss på 90-talet utan denna möjlighet eller jag behövde det inte då så varför skall jag behöva dom nu? Dom har skapat ett behov av nånting som egentligen inte behövs. Fy dom profithungriga asen.
DLC kommer i lite olika former och priser, och i slutändan är det ju vi kunder som avgör vad som är prisvärt och icke prisvärt. Så om folk tycker c:a 40kr är rimligt för något extra i ett spel så är det kanske det men om man kommer upp till summor som ligger runt c:a 130kr kan man ju undra om det verkligen är prisvärt. Och med en sån här rörlig prissättning av olika DLC paket så kan man ju undra hur dom väljer att sätta ett pris på ett sådant här paket. Varför skulle några nya kartor till ett spel kosta c:a 130kr och inte bara c:a 50kr? För mig är mycket utav dom DLC helt jävla onödiga. Nästan alla DLC är onödiga.
Show me the money!
Ett bra exempel är dom här bilar- och banorpaketen till Forza 3. Varför fanns dom inte med i spelet från releasen? Ett tydligt sätt för företagen att få in lite mer rubel i kassan. Ett annat exempel är Magna Carta 2 där man i princip får "ultima weapons" i början av spelet och som är dom bästa i hela spelet. En mycket svag DLC som förstör hela svårigheten i spelet.
En annan grej är ju att företagen kan ju inte utveckla handlingen så speciellt mycket i spelen för dom kan ju inte göra något dramatiskt, för att så som orginaldelen slutar är ju slutet för majoriteten av spelarna. Dom kan inte lägga in några vikiga händelser eller karaktärer eftersom alla spel får uppföljare (oftas) så är det i princip omöjligt att göra så. Man kan inte skriva om historien. DLC ger inget mer djup till spelet.
Nästa DLC är ett mer lysande exempel på ett mer profithungrigt företag. Det är det aktuella Modern warfare 2 Map pack som kom och kostade c:a 130kr för ynkliga 3 multiplayer kartor. Inget mer. Kan ni förstå det. Inget mer!!! Ändå köpte folk det och nu finns en överhängade risk att vi får se mer hutlös prissättning på onödiga DLC som folk kommer köpa. 2 tummar ner och ett njurslag till utvecklarna.
Fuck DLC!
Det finns exempel på när DLC funkar också, inte lika ofta men det finns. Och det exempel som dyker upp först är ju helt klart Episodes from Liberty City delarna. Dom tog den befintliga sandlådevärlden och skapade 2 nya berättelser. För mig gjorde dom det på ett lysande sätt och för mig var det klart prisvärt även fast det kostade runt 180kr när det kom. Tummen upp och en kram till utvecklarna.
Så borde dessa DLC till spel egentligen få existera? Borde vi spelare köpa dessa paket? För mig är det klart att till en viss del kan dom få existera om det görs på rätt sätt och till ett mycket lågt pris. Men i det stora hela skall man bara blunda för allt sånt här skit som kommer och lägga pengarna på nya spel som är bra för det finns det en hel del utav.
Ibland kan man bli så upprörd över att en utlovad DLC inte funkar som det skall och man får ingen ny kod. Det kan leda till extrema aktiviteter som högljudda och annorlunda enmansdemonstrationer utanför känd butik.
Relaterat till:
EA:s senaste profithungriga drag
Modern warfare 2 stimulus pack släppt men trasigt
Modern warfare 2 dlc löjligt dyrt
Modern warfare 2 stimulus pack 2,5 miljoner sålda ex
Ubisoft planerar följa i EA:s spår
/Emil
Ubisoft planerar följa i EA:s spår
Ett företag börjar, resten hänger på.
Kommer det att inbringa mer profit? Definitivt. Är det något Modern Warfare 2:s Stimulus Pack har bevisat för mig så är det att folk är pantade och gärna betalar för saker som borde levereras som ren fanservice. Det är bara att tacka och ta emot och se fram emot en dystrare framtid.
Läs även:
Modern Warfare 2 DLC löjligt dyrt
Modern Warfare 2 Stimulus pack - 2.5 miljoner sålda ex
Spelutvecklare anser begagnathandeln med tv-spel mer skadlig för industrin än piratkopiering
Via: Gamepolitics
SM-kval i Super Street Fighter IV i Malmö. Om 23 timmar.
Cosplay från helvetet V
Det här är inte okej...
/Joakim
Alan Wake: Bright Falls
/Emil
Edit: Spelet anlände idag och det var posten som hade dröjt med spelet i 3 dagar efter en mail konversation med spelbutiken. 2010-05-20
Enmansdemonstration vid Webhallen
Det var stängt...
Fy fan vad jag suger i Fifa 10
Deal of the Week på XBL
Fuel the Hate!
Det är kul att ta saker och ting ett steg längre. Inte för att man behöver men för att det är underhållande.
Fuck Webhallen!
Webhallen ignorerar klagomål
Hardcore Gamers
/Joakim
Releaser V.20
Xbox 360, PS3 - 21 Maj (28 Maj?)
Emil: Om datumet stämmer så är det fest. För mig är det här den första verkliga uppföljaren på Gunsmoke. Fy fan vad underbart. Finns mängder av klipp från det här spelet här på bloggen och om du missat dom så har du en upplevelse att se fram emot. Äntligen för fan, ÄNTLIGEN!
Joakim: Lär ju vara hur grymt som helst.
Trailer #1 #2 #3
Tystnaden är talande!
Webhallens kundtjänst ignorerar mig. Koden skiter jag fullständigt i. Men, jag vägrar ringa och gnälla trots att jag är medveten om att jag säkerligen utlovas kompensation på momangen. Jag vill inte ödsla den energin på röstvibrationer. Den energin vill jag lägga ner på att göda lite HAT mot reptilmänniskorna, men mest för att det är kul att försvara principer. Vem ska underhålla mig om inte jag själv? :)
Skitsamma. Enmansdemonstrationer utlovas i allafall framöver.
Emil har varit på besök. Även resten av familjen. Asgrymt. Jag och Emil hade planer på att spela in en del saker, och överlag börja föra bloggen framåt. Planer och ambitioner. Resultatet? Det uteblev. Vi spelade tv-spel i stället. Broder kom med den goda gåvan av 8 stycken spel till utlåning. Fysisk fildelning. Enmansbibliotek. Awsm.
Webhallens kundtjänst förolämpar sina kunder
Men, när det buggade till och vi förlorade ett liv började vi exalterat klaga högljutt, och vid ett tillfälle så gav vår far oss en respons som stannat kvar i minnet: "Ring till Japan och klaga!", så tittade han på oss med ett hånflin. Ringa till japan och klaga... Det går ju inte. Helt orimligt. Det förstod till och med en femåring.
Vad har det här med Webhallen att göra?
Jo, det är så att jag förbokade mitt exemplar av Super Street Fighter IV från Webhallen. I den förbokningen ingick det en DLC-kod för ett Costume Pack. Glad i hågen skulle jag dra ner DLC:n, och får vänligt veta att koden inte fungerar. Nähä.. testar igen. Fungerar inte. Testar igen. Fungerar inte. Mailar Webhallens kundtjänst och frågar vad som gäller. Svaret är fullständigt häpnadsväckande, ett svar så oseriöst att det blir förolämpande. Nedan följer Webhallens svar:
"Ring till Japan och klaga..."
Uppdatering 15:43: Uppenbarligen har en del andra personer råkat ut för samma sak, men blivit utlovade 50kr i kompensation på deras nästa köp, enligt en individ på Loadingforumet. Det gör kundtjänsts svar ännu märkligare. Av vilken anledning får jag ett finger upp i röven medans andra kompenseras?
Hell is for Koopas
Som jag alltid misstänkt: Mario är en elak jävel
/Joakim
Gamers
Dragon Quest Battle Road Victory-handkontroll utannonserad
Vafan...?
/Joakim
Spelutvecklare anser begagnathandel med spel skadar industrin mer än piratkopiering
Mjo, tjena.... kommentarer överflödiga, säger jag. Den dagen en urmakare får en del i vinst när hans vara säljs vidare i tredje och fjärde led, så bör även spelföretagen få det. Den dagen kommer aldrig att inträffa, gudskelov.
Låtlistan för spelmusikskonserten Joystick 3.0
Akt 1
Killzone 2 - The Birth of War – Joris de Man
Killzone 2 - Visari's Lament – Joris de Man
Suikoden - Into a World of Illusions – Miki Higashino
Suikoden 2 – Opening – Miki Higashino
Dragon Age: Origins – Svit – Inon Zur
Classic Nintendo – Medley – Var.
Bioshock 2 – Svit – Garry Schyman
Akt 2
Xenosaga – Ormus – Yasunori Mitsuda
Xenosaga - The Miracle - Yasunori Mitsuda
Xenosaga – Gnosis - Yasunori Mitsuda
Commodore 64 – Medley – Var.
Dante's Inferno - Bella's Secret Revealed - Garry Schyman
Dante's Inferno – Redemption - Garry Schyman
Shadow of the Colossus – Svit – Kow Otani
Heavy Rain – Svit – Normand Corbeil
Super Mario Galaxy – Medley – Koji Kondo/Mahito Yokota
En del fina låtar. Joystick 3.0 kommer att gå av stapeln den 21:a maj på Konserthuset i Malmö, med Orvar Säfström som presentatör. Jag deltog på Joystick 2.0, och även där var Orvar presentatör. Ett mycket trevligt event, om man bortser från det faktum att Orvar är något egenkär och babblade bort säkerligen 35 minuter av tid som borde ha varit musiktid. Annars, fint skit.
Phew...NBA 2 Ball gick för $710
The King of Famicon - fanfilm
Forskning: TV-spel kan lindra smärta
En ny rapport ger tämligen starka indikationer om att engagerat tv-spelande kan hjälpa barn och vuxna från akut och kronisk smärta. Forskarna rapporterar att "Virtual Reality" visat sig effektiv som lindrare av ångest och akut smärta efter operationer och dylikt, och eftersom vi är gamers och således kan engelska ser jag ingen som helst anledning till att översätta citatet:
“Virtual Reality produces a modulating effect that is endogenous, so the analgesic influence is not simply a result of distraction but may also impact how the brain responds to painful stimuli” enligt Jeffrey I. Gold, Ph.D, under sin presentation på American Pain Society:s årliga kongress, som hölls den 6:e maj.
Läs mer här om hur TV-spel kan lindra smärta
Mario som människa III
Härligt grabbar, härligt
/Emil
Video Games
Barack Obama ogillar tv-spel och fritt informationsflöde
"All of this is not only putting new pressures on you; it is putting new pressures on our country and on our democracy,"
Hehe
Något jag har lite svårt att första är varför Obama jämnställer data (med tanke på konsollerna han nämner) med information? Ettor och nollor är inte detsamma som information. Det där kan klassificieras som ett tidsfördriv, ungefär som dumburken jag antar du föredrar att folk ska välja framför tv-spel och internet.
Här tänker jag avsluta med visdomsord från en vis man som dog på tok för ung. Han ska dock vara glad över att han inte lever längre, för fyihelvete vad förbannad han hade varit över hur världen ser ut idag:
"Go back to bed, America. Your government has figured out how it all transpired. Go back to bed, America. Your government is in control again. Here. Here's American Gladiators. Watch this, shut up. Go back to bed, America. Here is American Gladiators. Here is 56 channels of it! Watch these pictuiary retards bang their fucking skulls together and congratulate you on living in the land of freedom. Here you go, America! You are free to do as we tell you! You are free to do what we tell you!" - Bill Hicks
Halo 2 is no more
5 minuter lång promotrailer för Super Mario Galaxy 2 från Japan
1 kvar i Halo 2
As of 7 p.m. U.S. PDT, Apache N4SIR was still in Halo 2 (see screen) - doing what, who knows. Apache N4SIR had been streaming his play, and now, without an opponent, wondered what he should be doing. Someone suggested beginning the campaign - but not beating the final mission, as it would sign him off.
Grattis till Apache N4SIR som uppenbarligen haft tur med både box och lina.
/Joakim
Relaterat: To the last of the Spartans!
StarCraft II integreras med Facebook
StarCraft II integreras med Facebook. Det är sant. Ni har läst rätt. StarCraft II och Facebook, och i framtiden hela Battle.net.
Tänk er framtiden. Alla spelar. Allt är integrerat med Facebook. Alla jävla notifikationer.
Dra åt helvete facebook.
/Joakim
PacMan vs MegaMan
Releaser V.19
Xbox 360 - 14 Maj
Emil: Allas Xbox 360 våta dröm har kommit. Nu är det dags för spelrelease för Alan Wake. Spelet som tagit tid att färdigställa men ser lovande ut. Berättartekniken i det här spelet gillar jag stark, det med att Alan Wake berättar vad som sker medans man spelar det. Får ett skönt djup tycker jag. Annars är jag bara orolig över att kontrollen kanske inte är 100% men jag hoppas att den är bättre an vad som vissas i alla speldemos. Om man vill se hela spelet så finns det här på youtube där man lagt upp 40st 10 min klipp.
Joakim: Alan fucking Wake! Åh vad vi har väntat och väntat och väntat. Evighetsprojektet som aldrig verkade bli färdigt är nu här. Författaren Alan Wake har inte skrivit något kreativt på två års tid.. och att skapa ett spel kring ett hjärnsläpp är alltid awesome. Alan Wake!
Lost Planet 2
Xbox 360, PS3 - 11 Maj
Emil: Har inte spelat ettan så jag känner ingen större hype för det här spelet. Men stora bossar gillar jag. Det enda som jag saknar är ett co-op 4 spelare i split screen så hade det nästan varit perfekt. Det måste komma mer soffspel som man kan spela med polarna på fyllan.
Joakim: Man känner sig alltid sådär härligt nördigt manlig när man ger sig på en överstor boss... den här skiten hade jag inte kunnat bry mig mindre om dock. I samma sekund jag hörde att fjantarna från Gears of War gästpelade i spelet så somnade jag som en ren försvarsmekanism. Fast nu ska jag inte vara sån... Capcom står bakom spelet och Capcom är alltid Capcom.
Skate 3
Xbox 360, PS3 - 12 Maj
Emil: Jag har aldrig varit någon skatare i tv-spelens värld. Men det här ser rätt intressant ut. Har haft skate 2 ett tag men har inte hunnit spelat det än. Kommer nog införskaffa detta när det blir lite rea på det.
Joakim: Skate är en riktigt bra spelserie, så du kommer inte att ångra dig Emil. Slår allt som har med Tony Hawk att göra med hästlängder. Testade bara ettan som hastigast hos en vän, och sög självfallet ultrahårt. Tvåan spenderade jag en vecka med, och ja.. det är ett kul tidsfördriv helt enkelt. Trean är mer av samma sak, men i sedvanlig ordning egentligen inte värt fullpris.
3D Dot Game Heroes
PS3 - 14 Maj
Emil: 2D spelet som blev 3D. Vet inte hur jag annars skulle nämna detta spel. Spelet påminner mycket av den gamla skolans Zelda. Jag gillar iden och jag gillar hur det ser ut. Kommer bli ett mycket intressant spelande för att se hur dom lagt upp spelet.
Joakim: Jag är en ultranostalgisk retronörd, och ni som följer bloggen lär knappast ha missat min fascination för det här spelet. Det har överlag fått helt okej kritik, och är ju egentligen en ren Zelda-rippoff.. Men fan! Titta på trailern! Kolla grafiken! Estetiken är ju sådär härligt underbar. Jag är kär. Det här spelet kan faktiskt få mig att köpa en Playstation 3. :)
StarCraft II och dess map-editor
/Joakim
Asian Gamers
Hardcore
Street Fighter Legacy
Street Fighter Legacy är alltså en officiellt sanktionerad lågbudgetkortfilm av skådespelaren och koreografen Joey Ansah (möjligtvis mest ihågkommen för en roll i The Bourne Ultimatum). Liksom vi andra hade han tröttnat på hur Hollywood behandlade våra älskade Street Fighter-karaktärer som avföring med enda syftet att tjäna några snabba dollars på ett redan etablerat varumärke. Tillskillnad från oss andra har Joey Ansah haft en möjlighet att göra något åt saken, och resultatet är något av det bästa jag har sett, någonsin (på youtube).
Joey Ansah:
As an actor, film maker and a fan, I have been repeatedly disappointed by the many diluted, un faithful and outright butchered movie adaptations of fighting video games. It was clear to me, that given the way the movie industry worked, we would never see a super faithful, darker toned and more adult themed (or just plain good!) incarnation of Street fighter unless a die-hard fan director or film-making team with the game canon knowledge, film making know how and connections stepped up to the plate to helm such a project.
All heder till Joey Ansah! Det här är åt helt rätt håll! En Street Fighter-film med själ hade bara kunnat bli helt outstanding! Men, bra spelfilmer existerar inte i min värld, vilket jag passar på att påpeka i min nyhet om Tekken The Movie som går att läsa här. Hat självfallet inkluderat.
Videotest
/Emil
Top 50 populäraste spel/spelserierna genom tiderna, enligt vissa
Jag finner det intressant att man har låtit vanligt folk fått rösta för att få fram den här listan. Men jag blir samtidigt lite besviken med tanke på att jag själv inte sett någon information om vart när eller hur man skulle kunna få sin egen röst räknad.
Och hur ska man bedöma vilken spel/spelserie som är den mest populäraste? Av vad folk röstar? Vilket snittbetyg dom fått? Vissa inflytande spelutvecklare? Försäljningssiffror? eller helt enkelt lägga 50 namn i en hatt och dra dom och hoppas på det blir bra?
Redaktören Gaz Deaves sa så här:
"We decided to take a different approach with this list than we did in the previous edition. Instead of asking developers, industry insiders and journalists to rank their favorite titles, we approached a different kind of expert: the players themselves! We are confident that this 'top 50' more accurately reflects the tastes of the average gamer and not just the critics."
För mig så kan jag säga att det ända rätta är väl försäljningssiffror som en spel/spelserie har haft. Annars kommer ju alla moderna spelserie komma högt upp med tanke på att det är säker mest fjortisar som röstar i sådant här. Och som vi vet har inte fjortisar någon bra smak.
Här är listan:
Halo (#1)
Call of Duty (#2)
The legend of Zelda (#3)
Guitar Hero (#4)
Metal Gear (#5)
Super Mario Bros. (#6)
World of Warcraft (#7)
Gears of War (#8)
Super Smash Bros. (#9)
Grand Theft Auto (#10)
Pokémon (# 11)
Resident Evil (#12)
Fallout (#13)
Half-Life (#14)
Sonic the Hedgehog (#15)
Counter-Strike (#16)
Runescape (#17)
FIFA (#18)
Kingdom Hearts (#19)
Final Fantasy (#20)
Pac-Man (#21)
Madden NFL (#22)
The Sims (#23)
Tomb Raider (#24)
WWE Smackdown Vs. RAW (#25)
Rock Band (#26)
LIttleBigPlanet (#27)
Saints Row (#28)
The Elder Scrolls (#29)
God of War (#30)
GoldenEye 007 (#31)
Bioshock (#32)
KillZone (#33)
Skate (#34)
Left 4 Dead (#35)
Need for Speed (#36)
Chrono Trigger (#37)
Gran Turismo (#38)
StarCraft (#39)
Ratchet & Clank (#40)
Pong (#41)
Tom Clancy's (# 42)
Star Wars: Battlefront (#43)
Battlefield (#44), Diablo (#45)
Lego Batman (#46)
Mario Kart (#47)
Burnout (#48)
Crash Bandicoot (#49)
Pro Evolution Soccer (#50)
Via: Kotaku
Red Dead Redemption
Det här spelet kommer att äga
/Emil
Galning "varvar" Bejeweled 2 - Tog honom tre år
- INGET LIV!
2200 timmar har denna individ lagt på att ta maxpoängen i Bejeweled 2, och för att sätta det i lite perspektiv så motsvarar den mängden åtta timmars spel om dagen, varje dag under ett års tid. Galningen nådde maxpoängen som råkade vara 2,147,483,646 och när nästa poäng klirrade in så fick han en så kallad "negative score". Minuspoäng således. Nu är jag en insnöad fightingråtta och spenderar således absurt stora mängder med tid på att bli bättre, men seriöst. Bejeweled 2? Aja, cudos till honom likväl. Ett spelrekord är ett spelrekord och bör inte ringaktas, och att vara först i världen med någonting är även det stenhårt. Något säger mig att vi inte får se någon tvåa, dock....
Via: Gamesradar
Avd: Spelrekord
NBA 2 Ball - Sällsynt tv-spel uppe på auktion
Nu har ett exemplar av det ultrasällsynta spelet NBA 2 Ball till Playstation hamnat på Ebay. NBA 2 Ball delades ut på en NBA All Star-match, 1998, i Madison Square Garden, och av de 500-1000 exemplar som distribuerades så har det ansetts fram tills helt nyligen att inget exemplar överlevt. Endast två exemplar har tidigare varit kända, ena i ägo hos en av spelutvecklarna, och det andra exemplaret ligger krossat hos en skribent någonstans.
Utgångsbudet på NBA 2 Ball var på $300 och ligger för närvarande på $410 med 7 dagar och 8 timmar kvar på auktionen. Ett nytt rekord är inte helt omöjligt, med tanke på att tv-spelet aldrig varit uppe till försäljning. NBA 2 Ball-auktionen hittar ni här
Gordon, we're all depending on you
To the last of the Spartans! Halo 2: en hardcorehistoria som värmer hjärtat
"We will keep playing until we are all forcibly removed, it could be by Microsoft, Bungie, our xboxes overheating, or just lagging out. Not for competition, not for a prize, but for the love, and memory of Halo 2"
Nitton dagar har gått och fem personer är kvar. Legendariskt. :)
Amerikansk senator ser ingen skillnad på beslut fattade i verkligheten mot beslutad fattade i tv-spel
"Q: You don't play video games. How can you call for regulation of a medium you're not very familiar with?
A: That is a fair criticism. I'm not a player. But I have seen individuals who play these games. I have seen individuals using a baseball bat and bludgeoning a hooker to death, or taking a gun and shooting a cop. Those are the direct result of someone pushing a button and making a conscious decision. I can see that that kind of connection between your action and the consequent behavior is dangerous"
Vafalls? Eh? Va? Om inte min läsförståelse fullständigt fallerat tolkar jag det som att han menar att inte ser någon större skillnad på beslut fattade i verkligheten mot beslut fattade i tv-spel, vilket betyder att han inte har någon som helst verklighetsförankring då koncept som verklighet och fiction verkar vara honom fullständigt främmande. Spelar man tv-spel så vet man om att tv-spelet består av ettor och nollor. Inget annat.
För att återknyta till problemet med min rubriksättning, så uttalar sig även Yee att han anser att tv-spel skyddas under den amerikanska konstitutionens yttrandefrihetsprinciper, vilket gör att jag inte vill kalla honom för helt retarderad.
Däremot anser Spelbröderna att Yee borde förbjuda sig själv som representerar en stat som släppt två atombomber på en annan nations befolkning.
Relaterat:
80% av tonårsjänkarna äger en konsol
World of Warcraft-mupp försökte strypa sin mor
Avd: spelpolitik
Alan Wake walkthrough
/Emil
Cosplay från helvetet IV
Det här är inte okey...
/Emil
Halo: Reach betan drar igång
/Emil
Uppdatering 20:17 : Betan går att ladda hem nu. Bara slänga in sin Halo 3: ODST skiva och tanka hem den. Den är på 1,15GB och den tar lite tid at få hem men det är nog inte så konstigt.
Releaser V.18
Xbox 360, PS3, PSP, NDS, Wii - 7 Maj
Tack spelbranchen. Tack så jävla mycket.
/Emil
Ibuki wins!
Ibuki wins
Pac-Man spöke
matta med sju(kt) liv
Men sen hände något oplanerat och spännande. Min tant kom hem med en försenad födelsedags present (jag fyller i november) och såg allmänt glad ut. Hon sa att hon hade hittat en gullig badrumsmatta som jag kanske ville använda. Till min stora förvåning så var det en matta som ser ut som ett spöke från Pac-Man
Spöke
Min respons var ju att "vad kul att du köper ett spöke från Pac-Man till mig" medans hennes svar var "Nej. Är det någon Tv-spels grej". Då insåg jag att man behöver utbilda folk i lite allmänbildning.
Jag citerar från Wikipedia:
"Pac-Man är ett arkadspel skapat av Namcos programmerare Toru Iwatani 1980. Det är ett av världens mest berömda datorspel och det första i survival horror-genren.
Pac-Man introducerades först i Japan i juni 1980. Spelet blev genast en stor succé och togs snabbt upp av tillverkare i USA. Spelet blev snabbt ett fenomen inom spelindustrin. Spelet klassades inte som våldsamt och ansågs passa pojkar och flickor lika bra.
Pac-Man är ett labyrintspel där spelaren styr titelkaraktären - en gul cirkel med mun - som äter energipiller och bonussaker, till exempel godis och bär, som finns utspridda över spelplanen. Spelnivån är avklarad då alla piller är uppätna. Fyra spökliknande monster följer efter Pac-Man i labyrinten för att försöka äta upp honom. Monstren är alltid i färgerna, rött, blått, rosa och orange, och heter Blinky, Inky, Pinky och Clyde.
På spelplanen finns det också fyra större, pulserande piller. Om Pac-Man äter ett sådant blir monstren mörkblå och man kan äta dem också under begränsad tid. Pac-Man är lite snabbare än monstren men den lilla extra farten försvinner när han äter, då är de lika snabba."