Neo Geo Battle Coliseum släpps på XBL nästa vecka!

Fight, fight, fight! Neo Geo Battle Coliseum släpps på Xbox Live Arcade nästa vecka. Ett givet köp för samtliga fightingentusiaster. 800 poäng kommer det att gå på när det släpps den 9:e juni. Här har ni en trailer:


 

Originalet släpptes ursprungligen den 24:e november 2006 till Playstation 2.

 

/Joakim


Custom Made Street Fighter IV Nike-skor

Jag gillar människor, dock inte i grupp. Individer, det är grejer det. Individer får för sig saker. Individer realiserar saker. Som ett par skor. Med motiv från ett favoritspel. Mycket vackert.



Dhalsim och E.Honda



Ryu och Blanka

Det är användaren deviantkrook borta på deviantart som skapat dessa underbara Street Fighter IV-skor.


/Joakim


Gameboy Arcade Mod

XCKDIY, mest känd som moddare, mindre känd som människa, har nu byggt den här fantastiskt söta lilla Gameboyarkadmaskinen.

gameboy arcade

Om du själv skulle vilja köpa en så finns det några till salu på ebay för en sisådär 150 dollar.

/Joakim

Note to self

Tävla uteslutande under optimala förutsättningar


For The Win!

Årets Retrogathering har fått datum

Retrogathering är, som ni nog kan urtyda av namnet, en retrospelsmässa som nu är inne på sitt femte levnadsår. Retrogathering 2010 kommer att gå av stapeln lördagen den 2:e oktober och söndagen den 3:e oktober.

Från hemsidan:

"Retrogathering är en retrospelsmässa som man kan besöka för att spela äldre spel som man minns från när man var liten och drömde om att styra fyrkantiga saker på TV:n. Allt från de tidigaste Pong-spelen från början av 70-talet fram till modernare som man räknade i ”bitar”


En stor del av Retrogathering är marknaden. Det kommer många utställare från hela landet som säljer och byter saker ur sina samlingar, så har du drömt om att skjuta ankor på en  Nintendo 8-bitars eller  brorsans tank på en Atari 2600 så  finns det gott om dem till salu, ofta för en spottstyver om du jämför med priser på marknadsplatser som Tradera och Blocket.

 

Det brukar också komma legender från spelbranchen som berätta hur det var förr, 2009 kom bla. Lars Jarhamn och berättade om när han och Owe Bergsten började importera Nintendos Game & Watch från Japan till lilla Sverige."


Var går det här eventet av stapeln undrar ni säkert nu, och snäll som jag är tänker jag informera er om det: Alviks Medborgarhus, Gustavslundsvägen 168 i Alvik, Stockholm.


Länk till Retrogathering


/Joakim

Limiterad Red Dead Redemption Merchandise

Rockstar passar på att profitera lite mer på oss prylnördiga gamers. Red Dead Redemption Merchandise som kortlekar, tvål, dynamitljus, nån skräpig t-shirt och nån mer kortlek:



Köper Red Dead Redemption-prylar gör du här

/Joakim

Uppblåsbar racing-kart till Wii

Nintendo Wii har en del udda tillbehör. Härförleden snubblade jag över en konceptbild till en handkontroll som såg allmänt suspekt ut, och nu det här. En uppblåsbar kart till Wii. Företaget bakom heter CTA Digital. Kategori: w00t?

CTA Racing Kart

CTA Digital Racing Kart




/Joakim

Duck Hunt fuskar

Nu har det äntligen bevisats att Duck Hunt fuskar. Jag hade mina aningar om det på det glada 80-talet men kunde aldrig bevisa det. Men tackvare några hjälpsamma själar på collegehumor.com så har dom genom grävande journalistik fått fram bevis och visar nu upp det för omvärlden. BEHOLD!!



 

/Emil


Releaser V.22

Efter ett par veckor med ett gäng bra spelreleaser, så blir det totalt stiltje den kommande veckan. Det släpps typ ingenting. Ingenting som är värt att nämna eller borde nämnas. Men jag kände att det kanske bordes göras iaf. Inte för att jag vill eller för att jag har någonting att säga om spelet eller expansionen som det är. Utan för den enda anledning är att spelserien är den mest sålda någonsin till PC.


Sims 3: Ambitions (Drömjobb)
PC - 3 Juni
Finns att köpa på CD WOW! för 249kr

/Emil



Vafa... Det är inte varje dag jag spyr i min egen mun när jag kollar in storebroders releasegenomgång för kommande vecka. Idag var det däremot en sådan dag. Fuck this.

/Joakim


Super Mario Marathon 3

Förra året under min semester så satt jag en större del utav bänkad framför datorn. Det är inte så ovanligt men det som var ovanligt var att jag satt och streamade Super Mario Marathon 2. Ett gäng killar som streamade ut Mario i cyberspace samtidigt som dom tog emot donationer. Vad jag minns bäst från hela det där var inte spelen eller allt sånt skit utan för varje 1000$ dom drog in körde dom Mario dansen. Ni som inte såg serien när det begavs sig förstår nog inte charmen med det hela.


Do the Mario!

 

 

Efter att fått den där kulturupplevelsen så vill jag då givetvis promota deras Super Mario Marathon 3. Den kommer äga rum den 25 Juni detta år. Det är om 3 veckor 4 dagar 21 timmar 47 minuter kvar när det här skrevs.

 

Super Mario Marathon 3

 

/Emil


The Cops!

Wii-Kiddiefiddler on the roof


TV-spel kan hjälpa strokepatienter

Från kanalen 5ABC från den 24:e maj:

 

/Joakim


Gamers kan kontrollera sina drömmar, antyder studie

Att spela tv-spel före läggdags kan ge människor en ovanligt hög kontroll- och medvetandenivå i sina drömmar, enligt LiveScience. Lite som The Matrix. Att med hjälp av tv-spel forma sina drömmar med s.k "Lucid Dreaming"-teknik kan ge en möjlighet att bekämpa och kontrollera mardrömmar och möjligtvis även andra mentala trauman.

Drömmar och tv-spel är båda två representationer av alternativa verkligheter, enligt Jayne Gackenbach, pyskolog på Grant MacEwan University i Kanada. Hon underströk dock att drömmar uppstår biologiskt från det mänskliga medvetandet, medans tv-spel är teknologiskt drivna av datorer och spelkonsoller.

Gackenbach blev först intresserad av tv-spel på nittiotalet då hon observerade hur hennes son vid upprepade tillfällen pussade på sin nya Nintendokonsol på vägen hem efter inköpet från Toys "R" Us. Tidigare i livet hade hon fokuserat på studier av "lucid dreams", vilket menas med en dröm där personen som drömmer är medveten om just detta.

Det senaste årtiondet inom spelrelaterad research har sedan dess skördat ett flertal överraskningar, även om fynden snarare kan klassificeras som suggestiva assosciationer snarare än definitiva bevis, påpekar dock Gackenbach. Hon är inbokad för att diskutera hennes arbete som föreläsare på den sjätte årligt återkommande "Games for Health Conference" i Boston den här veckan.

Drömmar som kan komma

Flertalet intresseväckande paraleller mellan lucida drömmar och tv-spel kom upp till ytan när Gackenbach gjorde research kring tidigare utförd forskning inom området. Både s.k "lucid dreamers" och gamers antyds ha bättre spatial förmåga och vara mindre känsliga för åksjuka.

Båda grupperna har också demonstrerat en hög nivå av fokus och/eller koncentration, om det handlade om lucidity-träning i form av meditation eller timmar med att slåss med virtuella fiender för att komma till nästa nivå i spelet gjorde ingen skillnad.

Den upptäckten uppmuntrade Gackenback till att forska kring drömmarna hos både icke-gamers och hardcore gamers, med början i två studier som publicerades 2006. Hon hade förberett sig genom att genomföra större undersökningar i sina klasser och online för att få en känsla över var och hur man skulle fokusera sin frågeställning.


Den första studien antydde att folk som regelbundet spelar tv-spel löpte högre sannolikhet att nå "lucid dreams", observationsdrömmar där individerna ser sig själva ut ett tredjepersonsperspektiv, och även drömkontroll som lät folk att aktivt influera sina drömmar eller helt enkelt byta drömvärld - kvaliteter som utmärker en människa som kontroller actionflödet hos en tv-spelskaraktär.


En andra studie försökte skära ner antalet osäkerheter genom att examinera drömmar som studiedeltagare upplevde natten innan, och fokuserade mer på gamers. Studien fann att lucida drömmar var vanliga, men att gamers aldrig hade drömkontroll över något annat än sina drömjag.


Gamers var även frekventa på att hoppa mellan förstapersonsperspektiv och tredjepersonsperspektiv i sina drömmar, men aldrig med det lugna avstånd som ett avlägset vittne upplever.


"Första gången frågade vi helt enkelt folk hur ofta förekommande lucida drömma var i deras fall, återblickandes över livet" berättar Gackenbach för LiveScience. "Det är öppet för alla sorters bias (feltokningar), i synnerhet felaktiga minnesbilder"


Gackenbach lyckades dock återupprepa sina fynd om lucida drömmar och tv-spel flertalet gånger med högskolestudenter som försöksobjekt, och hon finslipade sina metoder genom att kontrollera faktorer som frekvensen av återkommande ihågkomna drömmar.

Bemästrandet av mardrömsvärlden

Att hitta medvetande och en viss form av kontroll hos gamers drömmar var en sak, men Gakenbach undrade också om tv-spel påverkade mardrömmar, en frågeställning baserad utifrån finska psykologen Antti Revonsuos "hotsimulations"-teori.

 

Revonsuos teori går ut på att drömmar möjligt härmar hotfulla situationer från verkliga livet i den kontrollerade och skyddade miljö som drömvärlden utgör. Sådana mardrömmar skulle hjälpa levande ting att bättre klara av hotfulla situationer i verkliga livet.

För att testa den teorin så utförde Gakenbach 2008 en studie med 35 manliga deltagare och 63 kvinnliga sådana, och använde sig av individuella värderingsmetoder som kodade hotsituationer i s.k "efterdrömsrapporter". Hon noterade att gamers upplevde färre eller till och med motsatta hotsituationer (med den mening att personen som drömmer är den som blir den hotfulla närvaron i drömmen), överlag även med färre aggressionsdrömmar.

 

Med andra ord, ett läskigt marddrömsscenario gick från någonting obehagligt till någonting "roligt" för en gamer.

 

"Det som händer med gamers är något oförklarligt" berättar Gackenbach. "En gamer springer inte iväg av rädsla, en gamer vänder sig mot sitt hot och försvarar sig. En gamer är i drömmen mycket mer aggressiv än normen. Om du tittar på den totala mängden aggression så har en gamer mindre aggressionsdrömmar, men när en gamer väl blir aggressiv i en dröm så exploderar det totalt"


Ingen rädsla

Gamers drömerfarenheter med höga aggressionsnivåer i kombination med lite eller ingen rädsla inspirerade Gackenback till att fördjupa sig i en ny studie vid Athabasca Universitetet i Kanada. Hon resonerade som så att om gaming kan agera som ett semi-skydd mot mardrömmar, kanske det även kan hjälpa krigsveteraner som lider av posttraumatiskt stressyndrom (PTSD).

 

"Jag tror inte någon tidigare har tittat efter om det har funnits någon skyddande funktion" sa Gackenhach. "Det låter sannolikt, men det är en hypotes."

 

Psykologer anser mardrömmar vara en av symptomen av PTSD och studier har visat att mardrömmar är otroligt vanligt återkommande hos folk med PTSD. 71 till 96 procent av folket med åkomman lider av mardrömmar. I förhållande till vanliga, friska människor där 3 till 5 procent av folket lider av samma sorts mardrömmar.

 

Virtual Reality-simulatorer har redan använts för att hjälpa PTSD-patienter att gradvis vänja sig vid hotfulla situationer som terroriserar deras vakna och sovande tankar. Om Gackenbachs antagande visar sig vara korrekta så kan tv-spel vara en lösning för att underlätta mardrömmarna.

Att hitta balansen

Gackenbach hoppas att hon en dag ska få ett eget sömnlabb och möjligtvis även ett virtual reality-labb för att verifiera sina resultat, även om det visat sig att studier om tv-spel och drömmar inte har någon direkt prioritet på att få forskningsbidrag. Däremot har hon märkt att studierna av tv-spel och drömmar i kombination rendererar större intresse hos hennes kollegor än enbart drömmar.

 

En del av Gackenbachs senaste arbete inkluderar studier kring våldsamhetsnivåerna i tv-spel baserade på vilken åldersmärkningen spelet fått från Entertainment Software Rating Bord, och även kring vilken effekt dessa spel har på människor aggressionsnivåer i drömmar.

 

Originalartikel finns här. Ovanstående översatt av mig.

 

/Joakim

 


Topp 6 Rob Hubbard-låtar

En gång fanns det en skapare. Skaparen beslöt sig för att göra det en skapare är bra på, nämligen att skapa. Det han skapade, i turordning, var:

  1. Rob Hubbard (1956)
  2. SID (typ 1981)

Kombinationen resulterade i något av det bästa som har hänt spelmusiksvärlden. Gud skapade ljudchippet SID (c64) så Rob Hubbard skulle kunna skapa musik. Mina damer och herrar: Topp 6 Rob Hubbard-låtar:

One Man and his Droid



Thundercats



Monty on the Run


Delta

Commando

 

Skate or Die

 

Ovanstående musik är det ÖRGASM-varning på. Nostalgi. Retro. Commodore 64. Rob Hubbard! Spelmusik! SID!!!

 

Glömt något?

 

/Joakim

 

Relaterat:

Spelmusik för hjältar

 

Edit 2010-05-30 la dit 2 låtar till

Warhawk

 

International Karate

 

 

/Emil


StarCraft II-betan förlängs

StarCraft II-betan som skulle avslutas måndagen den 31:e maj förlängs en vecka. Från forumet:

"We previously announced that the first phase of the StarCraft II beta test would be coming to a close in all regions on Monday, May 31. In order to prepare for the final phase of beta testing, we plan to extend the current phase in all regions until Monday, June 7. After this date, the beta test will be unavailable for several weeks while we make some hardware and software configuration changes for the final phase of the beta test and the release of the game. We plan to bring the beta test back online for a couple of weeks prior to the game’s launch to complete our testing. We’ll have more details to share about when this final phase will begin at a later date.

We’d like to thank all of our beta-test participants for your enthusiasm, dedication, and valuable feedback during the beta test, and we look forward to hearing more of your thoughts on the StarCraft II beta test as the game’s July 27 launch approaches
"



/Joakim

Fransk Counter-Strike-spelare knivhugger motspelare

Julien Barreaux, 20, berättade i förhör med polisen att han ville se sin rival utplånad efter det att hans karaktär i spelet Counter-Strike förlorat i ett virtuellt knivslagsmål mot sitt blivande offers karaktär.

En domstol i Canbrai, norra Frankrike, fick höra hur Barreaux i sju månaders tid gått och spånat på sin hämnd efter onlinefadäsen i vintras. Han lokaliserade offret ett flertal mil från sitt hem, begav sig dit, plingade på, offret öppnade dörren och blev nog lite förvånad när han helt plötsligt fick en kökskniv intryckt i bröstkorgen. Kniven missade hjärtat med bara någon centimeter, berättade en polis under rättegången. Han tillade även att Barreaux arresterades inom mindre än en timme efter överfallet.

Barreaux blev dömd till två års fängelse för vållande till allvarlig fysisk skada och har blivit beordrad att underkasta sig pykiatriska tester och även gå en så kallad "anger management"-kurs.

Domaren Alexiane Potel avslutade rättegången med följande ord till Barreaux (dock på franska):

"You are a menace to society. I am frankly terrified of the disproportionate reaction you could have if someone looked at you the wrong way in the street."

Personligen kan jag bara instämma med den franska domaren och även konstatera att straffet är för litet för den här typen av brott. Sju månaders hämndplanering för en icke-händelse borde rendera i mer långtgående psykatriåtgärder.

/Joakim


Kärlek är som...

Sydkoreanska såpoperor är uppenbarligen stentuffa.

Love is like StarCraft


I’m Sorry, I Love You är namnet på den sydkoreanska dramaserien.

"To me, love's just a game... like Starcraft"

/Joakim

Mario kan hoppa över flaggstången...

En gång för alla. Mario kan hoppa över flaggstången i originalet Super Mario Bros till NES:

 

Bana 3-3 for the win!

 


Gamelofts Android Store-policy borde uppmana till bojkott

Gameloft, ett franskt företag som ger ut- och utvecklar mobiltelefonspel av olika slag sedan 1999, har en riktigt dålig policy gällande köp av deras Androidspel. Gameloft tillåter bara en nedladdning av spelet per köp. PER KÖP! Det betyder alltså att om din telefon går sönder eller om du köper en ny - så har du ingen som helst rätt att ladda ner en kopia av ett spel du redan betalat för och således äger. Värdelöst!


About the handset, our policy is:

according to our refund policy, once the game is successfully installed, we cannot resend it for any reason, unless you buy it again. One purchase entitles you to one download of the game to one phone number and on one phone model only. If you delete or otherwise remove the game from your phone, or change your handset, you will have to buy it again.


Värdelöst! Personligen hade jag uppmanat till bojkott men jag förutsätter att ingen av er som läser det här faktiskt konsumerar pissiga mobilspel från ett tragiskt företag, uteslutande beståendes av grodätare.

/Joakim

På tal om Mass Effect-filmen

På tal om Mass Effect-filmen Emil rapporterat om tidigare i veckan: Jag är helt övertygad om att den kommer att bli fruktansvärt dålig. Ett spel med potentialen att omvandlas till fet spelfilm är i och för sig Mass Effect, men som vi alla vet så suger spelfilmer. Alltid. Alltid. Alltid.

Jag sätter tvåhundra spänn på att det blir pannkaka av hela projektet.

/Joakim

Bronsstaty av Katamari och prinsen




Katamari Damacy-bronsstaty, Atlas-style, av Everfalling. Tryck på länken för fler foton.

/Joakim



Frustration


GonZas första match på Spelbröderna

Ibland händer det att dagar i världen är skittråkiga. Som denna dag då det inte har varit mycket bra eller roliga nyheter. Inga roliga eller bra spelklipp. Ingenting att kritisera riktigt så där. Ja bara allmänt aptråkig.

Men just en sån här dag tycker vi att det passar att slänga upp en match med Gonza. En av många som kommer dyka under en period framöver. Glöm inte att välja 720p på klippet.


 

/Emil

 

Helt klart sevärd!

/Joakim


Legendary Pictures har köpt filmrättigheter till Mass Effect

Jag säger bara nej inte en till. Varför ska alla dessa populära spel försöka bli film? Det är två helt olika media och skall icke förväxlas med varandra. Spel är spel och film är film så sluta nu och blanda dom här med varandra. För hur många bra spel har blivit lika bra filmer?


Men iaf så är det dags för Mass Effect att joina det där tåget och kanske bli film. Legendary Pictures har nu köpt rättigheterna till den. Jag hoppas på att det kan bli bra, men jag har blivit sårad tidigare.


ss effect



Electronic Arts today announced that Legendary Pictures, whose successful co-productions include The Dark Knight, 300, Clash of the Titans, The Hangover and Watchmen, has acquired theatrical feature film rights to the hit videogame franchise, Mass Effect. The project will also fall under Legendary's co-production and co-financing agreement with Warner Bros., who will distribute the film worldwide. The producers are in discussions with Mark Protosevich (I Am Legend, Thor) to draft a screenplay based on the epic science fiction game series. Legendary’s Thomas Tull and Jon Jashni will produce the film with Avi and Ari Arad. BioWare co-founders Ray Muzyka and Greg Zeschuk will serve as executive producers, as will Mass Effect executive producer Casey Hudson.

BioWare’s epic science fiction series takes place in the year 2183 and follows Commander Shepard of the SS Normandy who leads a team on a mission to defeat an ancient alien race that invades the galaxy every 50,000 years, wiping out all organic life. The most recent game in the series, Mass Effect 2, was released in January of 2010, and earned rave reviews from critics worldwide.

“Mass Effect is a tremendous property ripe for translation to the big screen,” said Thomas Tull, Chairman and CEO of Legendary Pictures. “Mass Effect is a prime example of the kind of source material we at Legendary like to develop; it has depth, compelling characters and an engaging back story. This coupled with Avi and Ari producing and the skills of a great team adapting the screenplay, are the start of turning this smash videogame based property into a successful feature film.”

“We are thrilled to be working with Legendary,” said producer Avi Arad. “EA and BioWare are terrific partners who have created a brilliant piece of fiction with a universe filled with amazing aliens and technology. More importantly, though, they created a parable whose conflicts mirror the ones we currently face in our own world. This story emphasizes the need for all cultures to learn to work together. All this magic is presented in a fast paced action-adventure that makes for the best kind of movie experience.”

“At BioWare, we’ve always thought of Mass Effect as having the depth, emotion and plot twists perfectly suited for an adaptation to a motion picture,” said Casey Hudson. “With Legendary and Avi and Ari Arad attached, we believe that the Mass Effect movie will be an extraordinary entertainment event that realizes our vision for the franchise and thrills fans.”

Via: Slashfilm

/Emil

Cosplay från helvetet VI

link cosplay zelda

Sa jag att det här inte var okej?

Relaterat:
Cosplay från helvetet IV - übergeek-Link
Cosplay från helvetet II - Uteliggar-Link

/Joakim

Officiell Street Fighter IV HDTV på gång!

En av Capcom officiellt licensierad Street Fighter IV HDTV är på gång. I min mening ett udda koncept, men ändå hur skönt som helst. Vad är det som är speciellt med den här tv:n då?



Your favorite Street Fighter characters and/or logo will be embellished on the bottom two corners of the frame and offered in 32", 40", 42" and 46" LED HDTV's. The perfect HDTV for the Street Fighter fan, the Street Fighter character appearing on the casing is not the only place you will see the characters as the Street Fighter image will also appear on the screen for 8 seconds when you power it on.

Jag hade lätt köpt den. Utan att tveka.

Länk: newscom.com

/Joakim

Fire Emblem: Emblem of Mystery får remake

Så är det! Det gamla SNES-spelet från 1994 får en remake till Nintendo DS. Personligen blev jag exalterad av nyheten och såg fram emot en jäsig utannonseringstrailer, men tji fick jag och tji fick ni:

 

Helt meningslös... Så därför bjuder jag på den här japanska reklamfilmen för originalspelet. Minst lika tråkig. Fire Emblem är däremot inte tråkigt. Aldrig någonsin.

 

 

/Joakim

 


Insomniac Games börjar med multiformat

Insomniac Games som sedan urminnes tider exklusivt utvecklat spel till Playstation (Spyro, Ratchet & Clank, Resistance) har nu gått ut med att man inlett ett samarbete med Electronic Arts och framöver kommer att släppa spel till Sony och Microsofts maskiner.

Anledningen?

Pengar!

Multiformat har större säljpotential och av just den anledningen får vi nog se fram emot en potentiell konsolkrigsdöd inom en inte alltför avlägsen framtid.


/Joakim

Pixel - Pixelkonstsdokumentär

PIXLAR!

 

Här har vi således en tio minuter lång dokumentär om pixlar. Så jävla retro.

 

/Joakim


Ny kategori hos Spelbröderna: Street Fighter

Det var oundvikligt. Ett av mina första inlägg på bloggen avhandlar min kärlek till spelet Street Fighter IV. Efter kvalet i Malmö kan vi fyra fightingvänner bara konstatera att vi på lokal nivå står oss bra mot konkurrensen. Vi hade ingen aning om hur motståndet skulle se ut, men hade förhoppningar om att GonZas sjuka Fuerte skulle ta hem segern, vilket han nu även gjorde. Det här har bara taggat oss än mer. Det är dags att levla upp. Det är dags att börja bli bra på riktigt.

För min del blir det plågsamt då jag alltid i allting alltid kört på känsla snarare än sunt förnuft och ett metodiskt tillvägagångssätt i nya inlärningsprocesser (det är svensson att vara rationell). Det har alltid fungerat bra. För att levla upp krävs dock mer, så jag får väl helt enkelt ge upp och börja nöta training room. Efter tusen timmars speltid. Awsm.

Den 19:e juni är vi på Dreamhack och ställer till med oreda. Stuga bokad och absurda mängder öl och kockmössor står på inköpslistan.

Game on.

Vad kan man förvänta sig av själva kategorin? Mjo du... GonZas väg till seger!

/Joakim

Potentiell gamebreaker-glitch i Super Mario Galaxy 2

BEHOLD!

 

/Joakim


Vidrig tv-spelsreklam förfular Malmö

På väg hem från jobbet fick jag se reklam för det här avskrädet till tv-spel:

singstar kent reklam

Japp... reklam för Singstar Kent. Usch!

/Joakim


Halo: Reach får datum

Nu har Halo: Reach fått ett releasedatum. Den 14:e september släpps spelet världen över förutom i Japan då det anländer en dag senare.

Vi på Spelbröderna rapporterade redan den 13:e Januari att spelet hade en September release fast vi skrev den 24:e. Aj så fel vi hade.

Lite intressanta fakt är att under den 18 dagars långa öppna beta som ägde rum så loggade 2,7 miljoner in för att spela, 16 miljoner timmar spelades, 1,1 miljarder kills skedde. Jag stog för 1 timmes speltid, 10 kills och dött runt 50+ gånger (slutade räkna vid 2)




Via: New york post

Relaterat: Intressant iakttagelse - Halo: reach datum?


/Emil

Halo: reach release

Releaser V.21

No More Heroes 2 - Desperate Struggle
Wii - 28 Maj
Finns att köpa på CD WOW! för 251kr

 

Emil: Killer 7,  Grasshopper Manufacture och Suda 51. Där har ni en kombination som var lyckad redan på Gamecube tiden. Sedan fick vi No more heroes till Wii som också var störtskönt. Nu kommer till och med uppföljaren. Den kommer att äga fett. För det kan ju inte bli fel när Suda 51 gör någonting.

 

 


 

Blur

Xbox 360, PS3, PC - 28 Maj

Finns att köpa på CD WOW! för 404kr


 

Emil: Ett spel som lånar så jävla mycket av allt som redans finns och blir bara ett spel i mängden. Dom lånar från Mario Kart till Wipeout m.m. Så jävla less på utvecklare som inte kan försöka hitta på någonting eget utan bara försöker förbättra det som redan finns.

 

 


 

 

Alpha Protocol

Xbox 360, PS3, PC - 28 Maj

Finns att köpa på CD WOW! för 395kr

 

Emil: Om du inte har spelat tv-spel på 10 år kan det här vara nånting för dig. Om du inte spelat något actionspel i tredjeperson på 10 år kan det här vara nånting för dig. Om du inte spelat något smygarspel på 10 år kan det här vara någonting för dig. Om du aldrig ens spelat tv-spel kan det här kanske vara något för dig. Men vi som vet hur bra spel ser ut undviker det här


Swedish Wargoat vinner över Endy SWE i första onlinekvalmatchen

Swedish Wargoat, mindre känd som Joakim, noterade efter en missad SM-plats efter kvalet i Malmö att Level7 ordnar onlinekval med en SM-plats på spel. Efter en snabb titt på laddern så såg jag att det bara vara en sisådär femton personer registrerade, och att snubben som ledde hade 12 raka vinster, noll förluster.

Onlineladdern har pågått sedan 2:e maj.

Uh?

Va?

Jag registrerar mig, utmanar alla, och den enda som svarat än så länge är ettan. Det visar sig vara Endy SWE, en av Sveriges bästa Ryu/Ken. "Jahoja... det här känns ju knappt lönt. Förstår att folk gett upp" var min omedelbara tanke. Men! Efter en intensiv Ryu/Ryu-match står Swedish Wargoat som segrare.

Fuck yes. Från sist till fyra i laddern på en match. Ettan i laddern möter tvåan efter laddern avslutats 2:e juni, och om några matcher så är jag ohotad tvåa i allafall. Garanterat. Kommer således stå mellan mig och Endy, och jag ska fan till SM...

Fortsättning följer.

/Joakim

Relaterat:
En Street Fighters bekännelser - del 1

SM-kval i Super Street Fighter IV i Malmö. Om 23 timmar.
GonZa (mer känd som: "horan") kvalsegrare till Super Street Fighter IV-SM i Malmö
Varfan är DLC:n? 50kr eller Hadouken, hor-as!

Patch till Super Street Fighter IV kommer i Juni

Spelets assisterande producent Tomoaki Ayano har nämnt att den 15 Juni så kommer det en patch till spelet som skall fixa en del buggar. Just nu känner jag mig lite lat efter en varm lördag som innehållet en par kalla fina ful öl från Tysklanda, så jag skiter helt enkelt i att översätta för jag räknar med att ni kan engelska.


"The update fixes a host of gameplay issues and incorporates a few balancing tweaks for specific characters."

  • Certain Fei Long combos turning into an endless combo
  • When you unleash an Ultra Combo and time freezes, your guard input cancels out. This, Ayano admitted, is actually something that was known prior to the release, but they left it in as an interesting play mechanic. After the game's release, they realised that there were a number of characters that ended up being able to unleash their Ultra Combos with no risk.
  • The effect of Sagat's Angry Charge move does not reflect on his EX Tiger Uppercut in some circumstances.
  • Counter damage against Bison's Ultra Combo II Psycho Punisher move is too low
  • When Ibuki attacks a ducking Chun-Li, the second hit of the attack will not register
  • Guy throwing glitch
  • When Ibuki rises from the ground in certain instances, she'll retain her invincibility for a long time.


Via: xbox360achievements.org

/Emil

Irrational Games pitch för Bioshock

Det var engång i tiden då vi inte visste eller kände till Bioshock. Nu vet vi alla vilken fin värld Rapture är och vi alla känner till Little sister, Big daddys och ADAM m.m

Men innan ens spelet var under produktion så behöver en hel del spelbolag pitcha sina idéer för olika utgivare för få fram lite cash så man har råd att ge ut spelet. Och här nedför finns alltså pitchen som Bioshock hade. Alla planer dom hade kom ju inte med i spelet. Men jag gillar en av målsättningarna som var "Scare the hell out of people". Vet inte varför man jag finner sånt här konstigt annorlunda obskyr galenskap härligt och intressant.



Bioshock Bioshock Bioshock Bioshock
Bioshock Bioshock Bioshock Bioshock
Bioshock


/Emil


THQ följer i Ubisoft- och EAs spår och tar betalt för onlineläge

Bollen är satt i rullning. THQ har enligt Destructoid meddelat att man kommer ha en avgift á $5 för tillgång till onlineläget i UFC Undisputed 2010 om man köpt spelet begagnat. THQ följer alltså i EA:s spår och levererar en hadouken mot begagnathandeln med tv-spel.

Om jag nu i framtiden ska behöva betala fem till tio dollar för tillgång till onlineplay, så ställer jag mig frågan: Varför betalar jag för live? Jag trodde det var onlineacess...



/Joakim

Relaterat:

Ubisoft planerar följa i EA:s spår

DLC: Vilken plåga

StarCraft 2 censureras i Sydkorea

Blizzard har i ett försök att undvika +18-gräns i Sydkorea beslutat att censurera StarCraft II. Censureringen består bland annat av att man ändrat färgen på blodet från rött till svart, och tagit bort svordomar och referenser till rökning i spelets mellansekvenser. Orginalet hade en +12-gräns. Det har spekulerats en del om att +18-gränsen tillkommit för att myndigheterna i Sydkorea är oroliga över ungdomarnas fanatiska spelvanor, och klassificeringen av StarCraft II som ett vuxenspel omöjliggör att småbarn dör i drivor på internetkafféerna runt om i landet.


Jag som trodde koreaner var tuffa....

/Joakim

Sonic 4 episode 1 försenad men kommer till Iphone

Istället för sommaren 2010 som det var tänkt så kommer Sonic 4 dyka upp under den senare delen av 2010. Det är bara titta på trailern så vet man att Tv-spelarna hatar förändring. Jag gör det iaf. Nyretro for the win.

Pressmeddelandet:


SEGA is incredibly happy at the overwhelmingly positive response to Sonic The Hedgehog 4 Episode I from both press and fans around the world, and wants to ensure that we’re delivering the best Sonic experience possible.

With this dedication to quality and the Sonic experience in mind, SEGA has decided to extend the development of the game, and will now release Sonic The Hedgehog 4 Episode I in the latter half of 2010. The additional time will allow the Development Team to focus on ensuring overall high-quality throughout the game by continuing to tune, balance, and maintain the kind of polish that an important title like this demands, and ultimately providing fans with an unrivalled classic Sonic feel.

SEGA is also pleased to confirm that Sonic The Hedgehog 4 Episode I will be coming to the iPhone and iPod Touch via Apple’s iTunes App Store.

Sonic The Hedgehog 4 Episode I is developed specifically for the download market and will be available via Microsoft XBLA, Sony PSN, Nintendo WiiWare and the iTunes App Store in late 2010.


 

/Emil


Red Dead Redemption

Som vi alla vet släpps dom flesta spelen med en del buggar. En del små andra klart större. En del roliga och en del irriterande. Vet inte riktigt vart den här hamnar men jag skulle gärna vilja äga den "hästen" i spelet iaf



 

/Emil


Gonza kvalsegrare i Malmö till Super Street Fighter IV-SM

Gonza, mer känd som Joakims vän Sonny, segrade i SM-kvalet till Super Street Fighter IV i Malmö. Här har vi en kort intervju med honom:

 

Nu jävlar ska vi fira Gonza med öl i parken! Supa & Svina!

 

Mer ingående blogginlägg om kvalet kommer.

 

/Joakim


Dragon Quest IX: Sentinels of the Starry Skies

Ja precis, spelet har fått ett amerikanskt och europeisk releasedatum. Det kommer anlända på våra breddgrader 23 Juli. Spelet har fått stora framgångar i Japan med 4,26 miljoner sålda spel sedan release och äntligen får vi ta del av spelet i europa. Det kom en liten trailer med denna utannonsering.


 

/Emil


Street fighter cosplay special

Super street fighter IV har varit i lite fokus här på bloggen. Nu ska vi hylla dom tappra som inte inser själva att dom inte är gjorde för cosplay. Men vi ler åt försöken iaf.


Usch

Vår allas favorit (tranny) Cammy

 

Usch

Revenge of the nerds pt.2


Usch

En bild vi alla önskar vi inte hade sett

 

Usch

Det här är fan inte okey, det här är fel på så många sätt.


/Emil

DLC - Download content = Vilken plåga

Jag har fått nog. Jag börjar bli less. Jag har gett upp. Det känns så iaf när det handlar om DLC = download content. Jag har ogillat den formen en längre tid pga olika anledningar som jag kommer komma till. Men jag har börjat fundera: hur bra funkar egentligen DLC och hur mycket mer ger det i spelväg för pengerna?

Så varför existerar denna obehagliga form av extramaterial till spel? Den existerar endast för att dessa profithungriga spelföretag kan tjäna mer pengar på sina skapelser. När dom ändå hostat upp med en jävla massa miljoner rubels för att göra ett spel så kan dom lika gärna fortsätta utveckla tillbehör till just det spelet efter releasen. Ibland funkar det och ibland icke. Jag tror att företagen helt enkelt håller undan material ifrån spelet för att 3 månader efter releasen skall kunna släppa ett DLC pack just för att tjäna mer rubel på sin skapelse. Jag tycker det är smutsigt gjort av dom.

Download knapp



För ett par veckor sedan var jag inne på vg247.com och såg en jävla massa DLC var på g till olika spel. Det fick mig att börja fundera på deras funktion. Och kollar man till vilka spel som får dessa DLC så är det:

SSFIV kommer få multiplayer DLC och ett Costume pack
Lost planet 2 får en map pack vid release
MotoGP 09/10 får ny bana
Just Cause 2 får mer vapen och skit
Bioshock 2 får lite mer multiplayer skit
Metro 2033 testar dom DLC till
Battlefield bad company 2 får ett kit upgrade
Batman Arkham Asylum ryktas det om att det skall få DLC
MAG får mer vapen typ
Plus en jävla drös till av spel

Vissa kostar en slant andra är gratis. Men kollar man på vilken typ av DLC som släpps så är det i min mening mest onödigt skit som man definitivt inte skall betala för. Lite mer vapen och lite nya kartor och banor vilket skit. Man undrar ju hur vi klarade oss på 90-talet utan denna möjlighet eller jag behövde det inte då så varför skall jag behöva dom nu? Dom har skapat ett behov av nånting som egentligen inte behövs. Fy dom profithungriga asen.

DLC kommer i lite olika former och priser, och i slutändan är det ju vi kunder som avgör vad som är prisvärt och icke prisvärt. Så om folk tycker c:a 40kr är rimligt för något extra i ett spel så är det kanske det men om man kommer upp till summor som ligger runt c:a 130kr kan man ju undra om det verkligen är prisvärt. Och med en sån här rörlig prissättning av olika DLC paket så kan man ju undra hur dom väljer att sätta ett pris på ett sådant här paket. Varför skulle några nya kartor till ett spel kosta c:a 130kr och inte bara c:a 50kr? För mig är mycket utav dom DLC helt jävla onödiga. Nästan alla DLC är onödiga.


Pengar
Show me the money!

Ett bra exempel är dom här bilar- och banorpaketen till Forza 3. Varför fanns dom inte med i spelet från releasen? Ett tydligt sätt för företagen att få in lite mer rubel i kassan. Ett annat exempel är Magna Carta 2 där man i princip får "ultima weapons" i början av spelet och som är dom bästa i hela spelet. En mycket svag DLC som förstör hela svårigheten i spelet.

En annan grej är ju att företagen kan ju inte utveckla handlingen så speciellt mycket i spelen för dom kan ju inte göra något dramatiskt, för att så som orginaldelen slutar är ju slutet för majoriteten av spelarna. Dom kan inte lägga in några vikiga händelser eller karaktärer eftersom alla spel får uppföljare (oftas) så är det i princip omöjligt att göra så. Man kan inte skriva om historien. DLC ger inget mer djup till spelet.

Nästa DLC är ett mer lysande exempel på ett mer profithungrigt företag. Det är det aktuella Modern warfare 2 Map pack som kom och kostade c:a 130kr för ynkliga 3 multiplayer kartor. Inget mer. Kan ni förstå det. Inget mer!!! Ändå köpte folk det och nu finns en överhängade risk att vi får se mer hutlös prissättning på onödiga DLC som folk kommer köpa. 2 tummar ner och ett njurslag till utvecklarna.


Fuck DLC!



Det finns exempel på när DLC funkar också, inte lika ofta men det finns. Och det exempel som dyker upp först är ju helt klart Episodes from Liberty City delarna. Dom tog den befintliga sandlådevärlden och skapade 2 nya berättelser. För mig gjorde dom det på ett lysande sätt och för mig var det klart prisvärt även fast det kostade runt 180kr när det kom. Tummen upp och en kram till utvecklarna.

Så borde dessa DLC till spel egentligen få existera? Borde vi spelare köpa dessa paket? För mig är det klart att till en viss del kan dom få existera om det görs på rätt sätt och till ett mycket lågt pris. Men i det stora hela skall man bara blunda för allt sånt här skit som kommer och lägga pengarna på nya spel som är bra för det finns det en hel del utav.

Ibland kan man bli så upprörd över att en utlovad DLC inte funkar som det skall och man får ingen ny kod. Det kan leda till extrema aktiviteter som högljudda och annorlunda enmansdemonstrationer utanför känd butik.

webhallen suger

 

Relaterat till:

EA:s senaste profithungriga drag

Modern warfare 2 stimulus pack släppt men trasigt

Modern warfare 2 dlc löjligt dyrt

Modern warfare 2 stimulus pack 2,5 miljoner sålda ex

Ubisoft planerar följa i EA:s spår

/Emil


Ubisoft planerar följa i EA:s spår

Begagnathandeln med tv-spel utsätts nu för tämligen massiva hadoukens från spelkonglomeratens ondskefulla högkvarter. Ubisoft har låtit meddela att man noga följer EA:s försök att profitera på begagnade tv-spel genom att ta betalt för saker som förstagångsköpare fått tillgång till från start. För $10. På sportspelssidan av företaget ser det värre ut. Där planeras det en avgift på samma summa för att få tillgång till onlineläget. Vad f..... Utsugare!

Ett företag börjar, resten hänger på.

Kommer det att inbringa mer profit? Definitivt. Är det något Modern Warfare 2:s Stimulus Pack har bevisat för mig så är det att folk är pantade och gärna betalar för saker som borde levereras som ren fanservice. Det är bara att tacka och ta emot och se fram emot en dystrare framtid.

Läs även:

Modern Warfare 2 DLC löjligt dyrt
Modern Warfare 2 Stimulus pack - 2.5 miljoner sålda ex
Spelutvecklare anser begagnathandeln med tv-spel mer skadlig för industrin än piratkopiering

Via: Gamepolitics

/Joakim



SM-kval i Super Street Fighter IV i Malmö. Om 23 timmar.

Så är det! Kval till Svenska Mästerskapen i Super Street Fighter IV i Malmö, i morgon. Konserthuset, 18:00. Själv nåddes jag av ovanstående information igår. Kul. Roligt. Bra koll man har. Här sitter jag: rutten, rostig och allmänt retarderad med en sönderspelad originalhandkontroll och känner mig allmänt opepp. Fan vad combos jag kommer att få svälja. Fan vad combos jag kommer att whiffa. Var det någon som pratade om blodsdoping i form av öl innan kvalet? Yes sir...

/Joakim

Cosplay från helvetet V

Det här är inte okej...

 

/Joakim


Alan Wake: Bright Falls

Jag är lite besviken. Inte på spelet för det har jag inte hunnit spela ännu. Orsaken till det är att jag inte fått det ännu. Jag hade förbokat på spelbutiken och dom skickade spelet den tolfte enligt deras uppgifter så då kan man ju undar vart mitt spel är. Vart fan är mitt spel? Jag får nöja mig med dom här 6 episoderna som släpptes inför releasen av Alan Wake. Men vart fan är mitt spel? Vet inte om jag ska vara sur på spelbutiken eller posten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

/Emil

 

Edit: Spelet anlände idag och det var posten som hade dröjt med spelet i 3 dagar efter en mail konversation med spelbutiken. 2010-05-20


Enmansdemonstration vid Webhallen

Det antyddes om våldsamma enmansupplopp från en halvmilitant, autonom, trekvartsanarkoprimitivistisk  stampdiggandes metalälskandes cylinderhatsshatande nördgamer.... Men....

webhallen suger

Det var stängt...


/Sverker på Plus


Fy fan vad jag suger i Fifa 10

Jag suger på fotbollsspel. Det första jag äger är Fifa 10. Jag kan inte kontrollen m.m. Så jag prövade Be a pro läget och fann det så där men så händer det här i tredje matchen. Jag blir helt frispelad och ska bara stänka in den. Den dåliga kvaliten är att jag inte spelade in det när jag spelade utan har tagit det ifrån EA online efter jag laddat upp det.


 

Jag känner mig helt enkelt sämst efter att ha missat det här läget.


/Emil

Deal of the Week på XBL

Det här är första gången jag nämner deal of the week på Xbox Live Arcade Marketplace. Varför? Jo, den här veckan är det The Secret of Monkey Island: Special Edition som går för 400 MS-poäng. Har du aldrig spelat Monkey Island har du missat något, så KÖP!



/Joakim

Fuel the Hate!

Det här är ett inlägg angående Webhallen. Till att börja med vill jag informera er om att jag har varit i kontakt med jurist, och här är det så solklart det bara kan bli. Webhallen har ansvaret och är skyldiga att kompensera mig för värdet på den del av varan som inte blivit levererad, och om inte annat så är det bara att häva köpet. Vilket jag i och för sig redan visste, men nu har även en jurist bekräftat detta.

Det är kul att ta saker och ting ett steg längre. Inte för att man behöver men för att det är underhållande.

Fuck Webhallen!

/Joakim

Relaterat:
Webhallen förolämpar sina kunder
Webhallen ignorerar klagomål

Hardcore Gamers

Hardcore Gamers

/Joakim


Releaser V.20

Är lite osäker på releasedagen för det här spelet. Jag har fått indikationer på att spelet kommer komma en vecka senare eller så är det bara Limited Edition som vanligt blir försenad, för den vanliga releasen hittar jag på fredag så jag hoppas att det släpps denna vecka.


Red Dead Redemption
Xbox 360, PS3 - 21 Maj (28 Maj?)
Finns att köpa på CD WOW! för 459kr

 

Emil: Om datumet stämmer så är det fest. För mig är det här den första verkliga uppföljaren på Gunsmoke. Fy fan vad underbart. Finns mängder av klipp från det här spelet här på bloggen och om du missat dom så har du en upplevelse att se fram emot. Äntligen för fan, ÄNTLIGEN!

 

Joakim: Lär ju vara hur grymt som helst.

Trailer #1 #2 #3

Tystnaden är talande!

Jahoja...

Webhallens kundtjänst ignorerar mig. Koden skiter jag fullständigt i. Men, jag vägrar ringa och gnälla trots att jag är medveten om att jag säkerligen utlovas kompensation på momangen. Jag vill inte ödsla den energin på röstvibrationer. Den energin vill jag lägga ner på att göda lite HAT mot reptilmänniskorna, men mest för att det är kul att försvara principer. Vem ska underhålla mig om inte jag själv? :)

Skitsamma. Enmansdemonstrationer utlovas i allafall framöver.

Emil har varit på besök. Även resten av familjen. Asgrymt. Jag och Emil hade planer på att spela in en del saker, och överlag börja föra bloggen framåt. Planer och ambitioner. Resultatet? Det uteblev. Vi spelade tv-spel i stället. Broder kom med den goda gåvan av 8 stycken spel till utlåning. Fysisk fildelning. Enmansbibliotek. Awsm.

/Joakim

Webhallens kundtjänst förolämpar sina kunder

Hej. Mitt namn är Joakim. Jag har ett par år kvar till trettiostrecket. När jag och min bror var små parvlar som lekte med vår nya leksak, åttabitarn, så hände det lite titt som tätt att det buggade i t.ex Super Mario Bros (ramperna som gick upp och ner var inte direkt stabila i sin kodning). Då vi var två otroligt spelkåta barn, ville vi båda spela så mycket som möjligt, men var ändå tvingade att samsas. Det innebar att vartenda liv och varje continue var livsviktiga. Vi var tvungna att bli bättre och bättre, för att kunna få mer speltid. Storebror nyttjade i och för sig in ålder och kroppsväxt och helt sonika stundtals spöade skiten ur mig för att få handkontrollen. Inget fel med det, bröder ska slåss. Det är en del av grejen.

Men, när det buggade till och vi förlorade ett liv började vi exalterat klaga högljutt, och vid ett tillfälle så gav vår far oss en respons som stannat kvar i minnet: "Ring till Japan och klaga!", så tittade han på oss med ett hånflin. Ringa till japan och klaga... Det går ju inte. Helt orimligt. Det förstod till och med en femåring.

Vad har det här med Webhallen att göra?

Jo, det är så att jag förbokade mitt exemplar av Super Street Fighter IV från Webhallen. I den förbokningen ingick det en DLC-kod för ett Costume Pack. Glad i hågen skulle jag dra ner DLC:n, och får vänligt veta att koden inte fungerar. Nähä.. testar igen. Fungerar inte. Testar igen. Fungerar inte. Mailar Webhallens kundtjänst och frågar vad som gäller. Svaret är fullständigt häpnadsväckande, ett svar så oseriöst att det blir förolämpande. Nedan följer Webhallens svar:


webhallens kundtjänst suger

Ursäkta mig? Ska jag, som kund hos er, kontakta tillverkaren? Jag har inte köpt spelet av tillverkaren. Det är inte tillverkaren jag har ingått ett lagligt bindande avtal med. Jag har gjort ett köp från Webhallen, det är Webhallen som ansvarar för att varan är korrekt och fullständig. Det är Webhallen som ska kontakta tillverkaren åt mig, i sådant fall. Inte försöka lämpa över ansvaret på någon annan i hopp om att problemet ska försvinna. Oseriöst så det skriker om det.

"Ring till Japan och klaga..."

Fy!

/Joakim

Relaterat: 118100 har INTE svaret på allt

Uppdatering 15:43
: Uppenbarligen har en del andra personer råkat ut för samma sak, men blivit utlovade 50kr i kompensation på deras nästa köp, enligt en individ på Loadingforumet. Det gör kundtjänsts svar ännu märkligare. Av vilken anledning får jag ett finger upp i röven medans andra kompenseras?

Hell is for Koopas

 

Som jag alltid misstänkt: Mario är en elak jävel

 

/Joakim


Gamers


Dragon Quest Battle Road Victory-handkontroll utannonserad

Så är det! Här har ni konceptbilden för handkontrollen till Dragon Quest Battle Road Victory till Wii:


 

Vafan...?

 

/Joakim


Spelutvecklare anser begagnathandel med spel skadar industrin mer än piratkopiering

En av grundarna bakom spelutvecklaren Blitz Games Studios anser att begagnathandeln med tv-spel skadar industrin mer än vad piratkopiering gör. Andrew Oliver, som smurfen heter, menar på att skadan från begagnathandeln kommer att pusha på spelföretagen åt en riktning där alla inköp av spel sker digitalt. Oliver menar att för varje sålt exemplar så missar spelföretagen profit från fyra stycken köp när spelet väl blivit begagnat.


Mjo, tjena.... kommentarer överflödiga, säger jag. Den dagen en urmakare får en del i vinst när hans vara säljs vidare i tredje och fjärde led, så bör även spelföretagen få det. Den dagen kommer aldrig att inträffa, gudskelov.

/Joakim

Läs mer här



Låtlistan för spelmusikskonserten Joystick 3.0

Låtlistan för Joystick 3.0 är nu klar. Följande låtar kommer att framföras:

Akt 1
Killzone 2 - The Birth of War – Joris de Man
Killzone 2 - Visari's Lament – Joris de Man
Suikoden - Into a World of Illusions – Miki Higashino
Suikoden 2 – Opening – Miki Higashino
Dragon Age: Origins – Svit – Inon Zur
Classic Nintendo – Medley – Var.
Bioshock 2 – Svit – Garry Schyman

Akt 2
Xenosaga – Ormus – Yasunori Mitsuda
Xenosaga - The Miracle - Yasunori Mitsuda
Xenosaga – Gnosis - Yasunori Mitsuda
Commodore 64 – Medley – Var.
Dante's Inferno - Bella's Secret Revealed - Garry Schyman
Dante's Inferno – Redemption - Garry Schyman
Shadow of the Colossus – Svit – Kow Otani
Heavy Rain – Svit – Normand Corbeil
Super Mario Galaxy – Medley – Koji Kondo/Mahito Yokota


En del fina låtar. Joystick 3.0 kommer att gå av stapeln den 21:a maj på Konserthuset i Malmö, med Orvar Säfström som presentatör. Jag deltog på Joystick 2.0, och även där var Orvar presentatör. Ett mycket trevligt event, om man bortser från det faktum att Orvar är något egenkär och babblade bort säkerligen 35 minuter av tid som borde ha varit musiktid. Annars, fint skit.

/Joakim

Phew...NBA 2 Ball gick för $710

Det finns en Jebus och Jebus är hans namn. För ungefär en vecka sedan skrev jag om att det ultrasällsynta playstationspelet NBA 2 Ball var uppe på auktion, och jag hade vissa föraningar om att ytterligare ett värdelöst skräpspel skulle sälja för multum av pengar, enbart på grund av dess unika status. Men, inte den här gången. Utropspriset låg på $300 och slutade på $710. Skönt. :)

/Joakim

The King of Famicon - fanfilm


Forskning: TV-spel kan lindra smärta

Forskning och research inom området tv- och datorspel är något som ligger mig varmt om hjärtat. Jag tror tv-spelens potential för att underlätta för mänskligheten som helhet är enorm. Ju mer vi forskar om tv-spelens möjligheter som hjälpare i stället för stjälpare, desto bättre. Att lägga allt medialt fokus på negativa aspekter är ett typiskt sätt för oförstående reliker från forntiden att försöka förtrycka det som är nytt. Inget konstigt med det - rädsla gör sånt med människan. Det kan ju faktiskt vara farligt att leka...


En ny rapport ger tämligen starka indikationer om att engagerat tv-spelande kan hjälpa barn och vuxna från akut och kronisk smärta. Forskarna rapporterar att "Virtual Reality" visat sig effektiv som lindrare av ångest och akut smärta efter operationer och dylikt, och eftersom vi är gamers och således kan engelska ser jag ingen som helst anledning till att översätta citatet:

Virtual Reality produces a modulating effect that is endogenous, so the analgesic influence is not simply a result of distraction but may also impact how the brain responds to painful stimuli” enligt Jeffrey I. Gold, Ph.D, under sin presentation på American Pain Society:s årliga kongress, som hölls den 6:e maj.

Läs mer här om hur TV-spel kan lindra smärta

/Joakim

Avd: spelforskning, spelresearch


Mario som människa III

Härligt grabbar, härligt

/Emil


Video Games

video games

Barack Obama ogillar tv-spel och fritt informationsflöde

Världens största nickedocka, mer känd som president över den fallande supermakten i väst, Barack Obama, verkar inte gilla tv-spel särskilt mycket. Eller ett fritt informationsflöde, för den saken skull. I söndags höll han ett tal på Hampton University i Virgina där han uttalade sig på följande sätt:

"You’re coming of age in a 24/7 media environment that bombards us with all kinds of content and exposes us to all kinds of arguments, some of which don’t rank all that high on the truth meter," said President Obama. "With iPods and iPads, Xboxes and PlayStations, information becomes a distraction, a diversion, a form of entertainment, rather than a tool of empowerment."

"All of this is not only putting new pressures on you; it is putting new pressures on our country and on our democracy,
"



Hehe

Jaha du, Kung Hussein *host, host*... ursäkta, President Obama menade jag givetvis.... Är information dåligt för att det finns FÖR mycket av det? Eller är problemet att det finns för mycket FRI information? Jag tippar på det sistnämnda, då jag kan föreställa mig att hela världens förenade politikerkår ansåg det vara bättre på den gamla goda tiden, då politikerna och andra makthavare gick hand i hand med journalistkåren och själva fick tvångsmata ner "sanning" i våra halsar.

Något jag har lite svårt att första är varför Obama jämnställer data (med tanke på konsollerna han nämner) med information? Ettor och nollor är inte detsamma som information. Det där kan klassificieras som ett tidsfördriv, ungefär som dumburken jag antar du föredrar att folk ska välja framför tv-spel och internet.

Här tänker jag avsluta med visdomsord från en vis man som dog på tok för ung. Han ska dock vara glad över att han inte lever längre, för fyihelvete vad förbannad han hade varit över hur världen ser ut idag:

"Go back to bed, America. Your government has figured out how it all transpired. Go back to bed, America. Your government is in control again. Here. Here's American Gladiators. Watch this, shut up. Go back to bed, America. Here is American Gladiators. Here is 56 channels of it! Watch these pictuiary retards bang their fucking skulls together and congratulate you on living in the land of freedom. Here you go, America! You are free to do as we tell you! You are free to do what we tell you!" - Bill Hicks

/Joakim


Halo 2 is no more

Med tanke på min tidigare uppdatering idag om att det fanns en hjälte kvar på Halo 2 så kan jag med sorg i hjärtat konstatera att så är inte längre fallet. Sju timmar ensam på servern blev Apache N4SIR. Än en gång: mina gratulationer!

/Joakim

5 minuter lång promotrailer för Super Mario Galaxy 2 från Japan


1 kvar i Halo 2

Nu är det bara en kvar på Halo 2. Apache N4SIR, och han har visst ingen direkt koll på vad han ska göra, för att citera Kotaku:

As of 7 p.m. U.S. PDT, Apache N4SIR was still in Halo 2 (see screen) - doing what, who knows. Apache N4SIR had been streaming his play, and now, without an opponent, wondered what he should be doing. Someone suggested beginning the campaign - but not beating the final mission, as it would sign him off.

Grattis till Apache N4SIR som uppenbarligen haft tur med både box och lina.

/Joakim


Relaterat: To the last of the Spartans!

StarCraft II integreras med Facebook

Nyligen var Blizzard Entertainment så vidunderligt snälla med att informera oss om ett releasedatum för det ack så efterlängtade StarCraft II. 27 juli kommer det. Hurra! Tack vare goda själar ute i internetkosmoset har jag haft tillgång till betan i en månad nu. Jag har inte haft chans att spela så mycket som jag velat, men kan lätt konstatera att det inte finns så mycket att bli besviken över. Men, den här nyheten gör mig lite ledsen i ögat....

StarCraft II integreras med Facebook. Det är sant. Ni har läst rätt. StarCraft II och Facebook, och i framtiden hela Battle.net.

facebook is watching you



Den sociala onani som pågår på Facebook gör mig lite äcklad, och det eviga spammandet från alla notifikationer som inte fyller något värde annat än ett desperat "SE MIG, HÖR MIG!"-skrik får mig att krampa av dödsångest. Behöver verkligen alla av dina vänner, familjemedlemmar, släktingar och ytliga bekanta veta vad du pysslar med varenda jävla sekund? Jag skiter i om du precis har handlat mat på konsum, precis lika mycket som jag skiter i om du har vunnit en pissig match mot en n00big zerg.

Tänk er framtiden. Alla spelar. Allt är integrerat med Facebook. Alla jävla notifikationer.

Dra åt helvete facebook.

/Joakim



PacMan vs MegaMan


pacman vs megaman

Releaser V.19

Alan Wake
Xbox 360 - 14 Maj
Spelet finns att köpa på CD WOW! för 469kr

 

Emil: Allas Xbox 360 våta dröm har kommit. Nu är det dags för spelrelease för Alan Wake. Spelet som tagit tid att färdigställa men ser lovande ut. Berättartekniken i det här spelet gillar jag stark, det med att Alan Wake berättar vad som sker medans man spelar det. Får ett skönt djup tycker jag. Annars är jag bara orolig över att kontrollen kanske inte är 100% men jag hoppas att den är bättre an vad som vissas i alla speldemos. Om man vill se hela spelet så finns det här på youtube där man lagt upp 40st 10 min klipp.

 

Joakim: Alan fucking Wake! Åh vad vi har väntat och väntat och väntat. Evighetsprojektet som aldrig verkade bli färdigt är nu här. Författaren Alan Wake har inte skrivit något kreativt på två års tid..  och  att skapa ett spel kring ett hjärnsläpp är alltid awesome. Alan Wake!

 

 


 

 

Lost Planet 2

Xbox 360, PS3 - 11 Maj

Spelet finns att köpa på CD WOW! för 369kr

 

Emil: Har inte spelat ettan så jag känner ingen större hype för det här spelet. Men stora bossar gillar jag. Det enda som jag saknar är ett co-op 4 spelare i split screen så hade det nästan varit perfekt. Det måste komma mer soffspel som man kan spela med polarna på fyllan.

 

Joakim: Man känner sig alltid sådär härligt nördigt manlig när man ger sig på en överstor boss... den här skiten hade jag inte kunnat bry mig mindre om dock. I samma sekund jag hörde att fjantarna från Gears of War gästpelade i spelet så somnade jag som en ren försvarsmekanism. Fast nu ska jag inte vara sån... Capcom står bakom spelet och Capcom är alltid Capcom.

 

 


 

 

Skate 3

Xbox 360, PS3 - 12 Maj

Spelet finns att köpa på CD WOW! för 449kr

 

Emil: Jag har aldrig varit någon skatare i tv-spelens värld. Men det här ser rätt intressant ut. Har haft skate 2 ett tag men har inte hunnit spelat det än. Kommer nog införskaffa detta när det blir lite rea på det.

 

Joakim: Skate är en riktigt bra spelserie, så du kommer inte att ångra dig Emil. Slår allt som har med Tony Hawk att göra med hästlängder. Testade bara ettan som hastigast hos en vän, och sög självfallet ultrahårt. Tvåan spenderade jag en vecka med, och ja.. det är ett kul tidsfördriv helt enkelt. Trean är mer av samma sak, men i sedvanlig ordning egentligen inte värt fullpris.

 


 

 

3D Dot Game Heroes

PS3 - 14 Maj

Spelet finns att köpa på CD WOW! för 359kr

 

Emil: 2D spelet som blev 3D. Vet inte hur jag annars skulle nämna detta spel. Spelet påminner mycket av den gamla skolans Zelda. Jag gillar iden och jag gillar hur det ser ut. Kommer bli ett mycket intressant spelande för att se hur dom lagt upp spelet.

Se mer trailers här #1 och #2

 

Joakim: Jag är en ultranostalgisk retronörd, och ni som följer bloggen lär knappast ha missat min fascination för det här spelet. Det har överlag fått helt okej kritik, och är ju egentligen en ren Zelda-rippoff.. Men fan! Titta på trailern! Kolla grafiken! Estetiken är ju sådär härligt underbar. Jag är kär. Det här spelet kan faktiskt få mig att köpa en Playstation 3. :)


StarCraft II och dess map-editor

StarCraft II:s map-editor ska enligt utsago vara ett kraftigt verktyg. Något som definitivt känns trovärdigt när man tittar på nedanstående videoklipp av två olika beta-lirare. Min damer och herrar, jag presenterar ett styck shmup och en Mario Kart-klon, skapade med StarCraft II:s baneditor.




 

/Joakim



Asian Gamers



Hardcore
/Joakim

Street Fighter Legacy

Spelserien Street Fighter handlar om sann kärlek, och som alla sanna kärlekar är Street Fighter en kamp på blodigt allvar, fullständigt kompromisslöst i sin essens. Det är ett stormigt förhållande som blandar glädje med frustration. Ett av de största frustrationsmomenten för en SF-nörd är inte att få stryk fem gånger i rad, utan samtliga vidriga spelfilmstolkningar! Våldtäkter på älskade spelkaraktärer skapar sorg i hjärtat. Som tur är så är det inte bara jag som känner på det viset.

Street Fighter Legacy
är alltså en officiellt sanktionerad lågbudgetkortfilm av skådespelaren och koreografen Joey Ansah (möjligtvis mest ihågkommen för en roll i The Bourne Ultimatum). Liksom vi andra hade han tröttnat på hur Hollywood behandlade våra älskade Street Fighter-karaktärer som avföring med enda syftet att tjäna några snabba dollars på ett redan etablerat varumärke. Tillskillnad från oss andra har Joey Ansah haft en möjlighet att göra något åt saken, och resultatet är något av det bästa jag har sett, någonsin (på youtube).


 

Joey Ansah:

As an actor, film maker and a fan, I have been repeatedly disappointed by the many diluted, un faithful and outright butchered movie adaptations of fighting video games. It was clear to me, that given the way the movie industry worked, we would never see a super faithful, darker toned and more adult themed (or just plain good!) incarnation of Street fighter unless a die-hard fan director or film-making team with the game canon knowledge, film making know how and connections stepped up to the plate to helm such a project.

 

All heder till Joey Ansah! Det här är åt helt rätt håll! En Street Fighter-film med själ hade bara kunnat bli helt outstanding! Men, bra spelfilmer existerar inte i min värld, vilket jag passar på att påpeka i min nyhet om Tekken The Movie som går att läsa här. Hat självfallet inkluderat.

/Joakim

Videotest

Spelbrödernas första egna lilla videotest. Den här gången rör det sig om 2 spelklipp som vi testar oss fram med för att se hur det hela funkar. Inga märkvärdiga klipp. Den ena är en fight från Tekken 6, ja det är jag som spelar (och suger). Det andra är ifrån en del i Mass Effect 2. Det är olika kvalite på klippen men ett försök att komma dit vi vill med den här bloggen.

 

 

/Emil


Top 50 populäraste spel/spelserierna genom tiderna, enligt vissa

Guinness rekordbok 2010 "gamer's edition" har en lista där gamers har fött rösta fram dom populäraste tv-spelen eller dom populäraste tv-spels serierna.


Jag finner det intressant att man har låtit vanligt folk fått rösta för att få fram den här listan. Men jag blir samtidigt lite besviken med tanke på att jag själv inte sett någon information om vart när eller hur man skulle kunna få sin egen röst räknad.




Och hur ska man bedöma vilken spel/spelserie som är den mest populäraste? Av vad folk röstar? Vilket snittbetyg dom fått? Vissa inflytande spelutvecklare? Försäljningssiffror? eller helt enkelt lägga 50 namn i en hatt och dra dom och hoppas på det blir bra?

Redaktören Gaz Deaves sa så här:

"We decided to take a different approach with this list than we did in the previous edition. Instead of asking developers, industry insiders and journalists to rank their favorite titles, we approached a different kind of expert: the players themselves! We are confident that this 'top 50' more accurately reflects the tastes of the average gamer and not just the critics."

För mig så kan jag säga att det ända rätta är väl försäljningssiffror som en spel/spelserie har haft. Annars kommer ju alla moderna spelserie komma högt upp med tanke på att det är säker mest fjortisar som röstar i sådant här. Och som vi vet har inte fjortisar någon bra smak.


Här är listan:

Halo (#1)
Call of Duty (#2)
The legend of Zelda (#3)
Guitar Hero (#4)
Metal Gear (#5)
Super Mario Bros. (#6)
World of Warcraft (#7)
Gears of War (#8)
Super Smash Bros. (#9)
Grand Theft Auto (#10)
Pokémon (# 11)
Resident Evil (#12)
Fallout (#13)
Half-Life (#14)
Sonic the Hedgehog (#15)
Counter-Strike (#16)
Runescape (#17)
FIFA (#18)
Kingdom Hearts (#19)
Final Fantasy (#20)
Pac-Man (#21)
Madden NFL (#22)
The Sims (#23)
Tomb Raider (#24)
WWE Smackdown Vs. RAW (#25)
Rock Band (#26)
LIttleBigPlanet (#27)
Saints Row (#28)
The Elder Scrolls (#29)
God of War (#30)
GoldenEye 007 (#31)
Bioshock (#32)
KillZone (#33)
Skate (#34)
Left 4 Dead (#35)
Need for Speed (#36)
Chrono Trigger (#37)
Gran Turismo (#38)
StarCraft (#39)
Ratchet & Clank (#40)
Pong (#41)
Tom Clancy's (# 42)
Star Wars: Battlefront (#43)
Battlefield (#44), Diablo (#45)
Lego Batman (#46)
Mario Kart (#47)
Burnout (#48)
Crash Bandicoot (#49)
Pro Evolution Soccer (#50)

Via: Kotaku

/Emil

Red Dead Redemption

 

Det här spelet kommer att äga

/Emil


Galning "varvar" Bejeweled 2 - Tog honom tre år

En galning i Kalifornien har nyligen lyckats klara det populära spelet Bejeweled 2, och det tog honom tre år att göra det. Hur klarar man egentligen av att klara ett spel som inte går att klara? Nedan följer en lista:
  1. INGET LIV!
Det var den listan det.

2200 timmar har denna individ lagt på att ta maxpoängen i Bejeweled 2, och för att sätta det i lite perspektiv så motsvarar den mängden åtta timmars spel om dagen, varje dag under ett års tid. Galningen nådde maxpoängen som råkade vara 2,147,483,646 och när nästa poäng klirrade in så fick han en så kallad "negative score". Minuspoäng således. Nu är jag en insnöad fightingråtta och spenderar således absurt stora mängder med tid på att bli bättre, men seriöst. Bejeweled 2? Aja, cudos till honom likväl. Ett spelrekord är ett spelrekord och bör inte ringaktas, och att vara först i världen med någonting är även det stenhårt. Något säger mig att vi inte får se någon tvåa, dock....

/Joakim


Via: Gamesradar
Avd: Spelrekord

NBA 2 Ball - Sällsynt tv-spel uppe på auktion

Det har varit en del stora händelser i spelsamlarvärlden under det här året. Air Raid till Atari 2600 såldes för nästan en kvarts miljon förra månaden och något tidigare gick det sällsynta inplastade spelet Stadium Events till NES för nästan trehundratusen kronor.

Nu har ett exemplar av det ultrasällsynta spelet NBA 2 Ball till Playstation hamnat på Ebay. NBA 2 Ball delades ut på en NBA All Star-match, 1998, i Madison Square Garden, och av de 500-1000 exemplar som distribuerades så har det ansetts fram tills helt nyligen att inget exemplar överlevt. Endast två exemplar har tidigare varit kända, ena i ägo hos en av spelutvecklarna, och det andra exemplaret ligger krossat hos en skribent någonstans.

nba2ball

Utgångsbudet på NBA 2 Ball var på $300 och ligger för närvarande på $410 med 7 dagar och 8 timmar kvar på auktionen. Ett nytt rekord är inte helt omöjligt, med tanke på att tv-spelet aldrig varit uppe till försäljning. NBA 2 Ball-auktionen hittar ni här

/Joakim

Gordon, we're all depending on you



/Joakim
Avd: Spelhumor

To the last of the Spartans! Halo 2: en hardcorehistoria som värmer hjärtat

Som en hel del av er förmodligen är medvetna om så avslutade Microsoft sitt Live-stöd för Xbox 1-titlar den 15:e april. Men! Det finns fortfarande fem personer som spelar Halo 2, på live! Idag är det den fjärde maj, och således har nitton dagar gått. Hur är detta möjligt? Ett tjugotal personer bestämde sig för att inte logga ut eller att stänga av sina konsoller när live-stödet stängdes av, vilket resulterade i att dessa individer blev kvar på servern. Jag citerar ett uttalande från killarna, från Bungie.nets forum:

"We will keep playing until we are all forcibly removed, it could be by Microsoft, Bungie, our xboxes overheating, or just lagging out. Not for competition, not for a prize, but for the love, and memory of Halo 2"

Nitton dagar har gått och fem personer är kvar. Legendariskt. :)


Följ historien här.

/Joakim

Amerikansk senator ser ingen skillnad på beslut fattade i verkligheten mot beslutad fattade i tv-spel

Här har vi återigen en tämligen intressant nyhet som gör min rubrikssättning lite svår, och i det här fallet blev slutresultatet långt. Först tänkte jag bara satsa på: "Amerikansk senator efterbliven", men insåg att det skulle vara allt för prepubertalt och förövrigt inte vara hundraprocent motiverat i det här fallet. Leland Yee är en kinesiskfödd amerikansk senator som lobbat för att förbjuda försäljningen av våldsamma tv-spel till folk som är under arton år. Än så länge har vi inget att klaga på... Ultravåldsamma spel har en vuxen målgrupp. Det som får mig att reagera är däremot följande uttalande av Yee, saxat från Los Angeles Times:


"Q: You don't play video games. How can you call for regulation of a medium you're not very familiar with?


A: That is a fair criticism. I'm not a player. But I have seen individuals who play these games. I have seen individuals using a baseball bat and bludgeoning a hooker to death, or taking a gun and shooting a cop. Those are the direct result of someone pushing a button and making a conscious decision. I can see that that kind of connection between your action and the consequent behavior is dangerous"


Vafalls? Eh? Va? Om inte min läsförståelse fullständigt fallerat tolkar jag det som att han menar att inte ser någon större skillnad på beslut fattade i verkligheten mot beslut fattade i tv-spel, vilket betyder att han inte har någon som helst verklighetsförankring då koncept som verklighet och fiction verkar vara honom fullständigt främmande. Spelar man tv-spel så vet man om att tv-spelet består av ettor och nollor. Inget annat.

För att återknyta till problemet med min rubriksättning, så uttalar sig även Yee att han anser att tv-spel skyddas under den amerikanska konstitutionens yttrandefrihetsprinciper, vilket gör att jag inte vill kalla honom för helt retarderad.

Däremot anser Spelbröderna att Yee borde förbjuda sig själv som representerar en stat som släppt två atombomber på en annan nations befolkning.

/Joakim

Relaterat:
80% av tonårsjänkarna äger en konsol
World of Warcraft-mupp försökte strypa sin mor
Avd: spelpolitik

Alan Wake walkthrough

Snart är det dags för det efterlängtande Alan Wake. Här genom 4 klipp från Gametrailers.com så visar Oskari Hakkinen oss igenom en del av Alan Wake.


*SPOILER*

 

 

 

/Emil


Cosplay från helvetet IV

Det här är inte okey...

/Emil


Halo: Reach betan drar igång

Ikväll är det dags för alla Halo älskare att börja lira betan eller iaf dom som köpte Halo 3 ODST. Det pratas om att den kommer komma Live runt klockan 8 ikväll så det är bara hålla utkik. Brukar kunna vara ett jävla tryck i början som gör att det går segt att få hem betan och även kanske laggar lite när man spelar. Jag hoppas inngerligt att så inte är fallet denna gång. Tills dess får ni hålla till godo med detta klipp.

 

/Emil

 

Uppdatering 20:17 : Betan går att ladda hem nu. Bara slänga in sin Halo 3: ODST skiva och tanka hem den. Den är på 1,15GB och den tar lite tid at få hem men det är nog inte så konstigt.


Releaser V.18

Ibland händer det. Och nu kommer det ske. Jag pratar naturligtvis om att det inte släpps något bra spel att nämna denna vecka. Men det släpps ett spel iaf. Ett spel som man inte skall köpa just för att det inte är bra, det kan inte vara bra. Såna här spel är aldrig bra. Ibland sker det att dom är det, men inte nu.

Iron Man 2
Xbox 360, PS3, PSP, NDS, Wii - 7 Maj
Finns att köpa på cdwow.se för 389kr

 

Tack spelbranchen. Tack så jävla mycket.

 

/Emil


Ibuki wins!

 

Ibuki wins

 

 


Pac-Man spöke

Det var engång i tiden (läs igår) så fanns det en badrums matta som levende ett lungt och stilla sittande liv. Den fick sin beskärda del av fötter, spyor och kiss på sig. Det syns inte så bra på bilden men den har upplevt både det ena och det andra.

matta med sju(kt) liv


Men sen hände något oplanerat och spännande. Min tant kom hem med en försenad födelsedags present (jag fyller i november) och såg allmänt glad ut. Hon sa att hon hade hittat en gullig badrumsmatta som jag kanske ville använda. Till min stora förvåning så var det en matta som ser ut som ett spöke från Pac-Man


Spöke

 

Min respons var ju att "vad kul att du köper ett spöke från Pac-Man till mig" medans hennes svar var "Nej. Är det någon Tv-spels grej". Då insåg jag att man behöver utbilda folk i lite allmänbildning.

 

Jag citerar från Wikipedia:

 

"Pac-Man är ett arkadspel  skapat av Namcos  programmerare Toru Iwatani 1980. Det är ett av världens mest berömda datorspel och det första i survival horror-genren.

Pac-Man introducerades först i Japan i juni 1980. Spelet blev genast en stor succé och togs snabbt upp av tillverkare i USA. Spelet blev snabbt ett fenomen inom spelindustrin. Spelet klassades inte som våldsamt och ansågs passa pojkar och flickor lika bra.

Pac-Man är ett labyrintspel där spelaren styr titelkaraktären - en gul cirkel med mun - som äter energipiller och bonussaker, till exempel godis och bär, som finns utspridda över spelplanen. Spelnivån är avklarad då alla piller är uppätna. Fyra spökliknande  monster  följer efter Pac-Man i labyrinten för att försöka äta upp honom. Monstren är alltid i färgerna, rött, blått, rosa och orange, och heter Blinky, Inky, Pinky och Clyde.

På spelplanen finns det också fyra större, pulserande piller. Om Pac-Man äter ett sådant blir monstren mörkblå och man kan äta dem också under begränsad tid. Pac-Man är lite snabbare än monstren men den lilla extra farten försvinner när han äter, då är de lika snabba."

/Emil

RSS 2.0
Blogg Topplista Blogg listad på Bloggtoppen.se Datorer BlogRankers.com