DLC - Download content = Vilken plåga

Jag har fått nog. Jag börjar bli less. Jag har gett upp. Det känns så iaf när det handlar om DLC = download content. Jag har ogillat den formen en längre tid pga olika anledningar som jag kommer komma till. Men jag har börjat fundera: hur bra funkar egentligen DLC och hur mycket mer ger det i spelväg för pengerna?

Så varför existerar denna obehagliga form av extramaterial till spel? Den existerar endast för att dessa profithungriga spelföretag kan tjäna mer pengar på sina skapelser. När dom ändå hostat upp med en jävla massa miljoner rubels för att göra ett spel så kan dom lika gärna fortsätta utveckla tillbehör till just det spelet efter releasen. Ibland funkar det och ibland icke. Jag tror att företagen helt enkelt håller undan material ifrån spelet för att 3 månader efter releasen skall kunna släppa ett DLC pack just för att tjäna mer rubel på sin skapelse. Jag tycker det är smutsigt gjort av dom.

Download knapp



För ett par veckor sedan var jag inne på vg247.com och såg en jävla massa DLC var på g till olika spel. Det fick mig att börja fundera på deras funktion. Och kollar man till vilka spel som får dessa DLC så är det:

SSFIV kommer få multiplayer DLC och ett Costume pack
Lost planet 2 får en map pack vid release
MotoGP 09/10 får ny bana
Just Cause 2 får mer vapen och skit
Bioshock 2 får lite mer multiplayer skit
Metro 2033 testar dom DLC till
Battlefield bad company 2 får ett kit upgrade
Batman Arkham Asylum ryktas det om att det skall få DLC
MAG får mer vapen typ
Plus en jävla drös till av spel

Vissa kostar en slant andra är gratis. Men kollar man på vilken typ av DLC som släpps så är det i min mening mest onödigt skit som man definitivt inte skall betala för. Lite mer vapen och lite nya kartor och banor vilket skit. Man undrar ju hur vi klarade oss på 90-talet utan denna möjlighet eller jag behövde det inte då så varför skall jag behöva dom nu? Dom har skapat ett behov av nånting som egentligen inte behövs. Fy dom profithungriga asen.

DLC kommer i lite olika former och priser, och i slutändan är det ju vi kunder som avgör vad som är prisvärt och icke prisvärt. Så om folk tycker c:a 40kr är rimligt för något extra i ett spel så är det kanske det men om man kommer upp till summor som ligger runt c:a 130kr kan man ju undra om det verkligen är prisvärt. Och med en sån här rörlig prissättning av olika DLC paket så kan man ju undra hur dom väljer att sätta ett pris på ett sådant här paket. Varför skulle några nya kartor till ett spel kosta c:a 130kr och inte bara c:a 50kr? För mig är mycket utav dom DLC helt jävla onödiga. Nästan alla DLC är onödiga.


Pengar
Show me the money!

Ett bra exempel är dom här bilar- och banorpaketen till Forza 3. Varför fanns dom inte med i spelet från releasen? Ett tydligt sätt för företagen att få in lite mer rubel i kassan. Ett annat exempel är Magna Carta 2 där man i princip får "ultima weapons" i början av spelet och som är dom bästa i hela spelet. En mycket svag DLC som förstör hela svårigheten i spelet.

En annan grej är ju att företagen kan ju inte utveckla handlingen så speciellt mycket i spelen för dom kan ju inte göra något dramatiskt, för att så som orginaldelen slutar är ju slutet för majoriteten av spelarna. Dom kan inte lägga in några vikiga händelser eller karaktärer eftersom alla spel får uppföljare (oftas) så är det i princip omöjligt att göra så. Man kan inte skriva om historien. DLC ger inget mer djup till spelet.

Nästa DLC är ett mer lysande exempel på ett mer profithungrigt företag. Det är det aktuella Modern warfare 2 Map pack som kom och kostade c:a 130kr för ynkliga 3 multiplayer kartor. Inget mer. Kan ni förstå det. Inget mer!!! Ändå köpte folk det och nu finns en överhängade risk att vi får se mer hutlös prissättning på onödiga DLC som folk kommer köpa. 2 tummar ner och ett njurslag till utvecklarna.


Fuck DLC!



Det finns exempel på när DLC funkar också, inte lika ofta men det finns. Och det exempel som dyker upp först är ju helt klart Episodes from Liberty City delarna. Dom tog den befintliga sandlådevärlden och skapade 2 nya berättelser. För mig gjorde dom det på ett lysande sätt och för mig var det klart prisvärt även fast det kostade runt 180kr när det kom. Tummen upp och en kram till utvecklarna.

Så borde dessa DLC till spel egentligen få existera? Borde vi spelare köpa dessa paket? För mig är det klart att till en viss del kan dom få existera om det görs på rätt sätt och till ett mycket lågt pris. Men i det stora hela skall man bara blunda för allt sånt här skit som kommer och lägga pengarna på nya spel som är bra för det finns det en hel del utav.

Ibland kan man bli så upprörd över att en utlovad DLC inte funkar som det skall och man får ingen ny kod. Det kan leda till extrema aktiviteter som högljudda och annorlunda enmansdemonstrationer utanför känd butik.

webhallen suger

 

Relaterat till:

EA:s senaste profithungriga drag

Modern warfare 2 stimulus pack släppt men trasigt

Modern warfare 2 dlc löjligt dyrt

Modern warfare 2 stimulus pack 2,5 miljoner sålda ex

Ubisoft planerar följa i EA:s spår

/Emil


Kommentarer
Postat av: protest

Intressant läsning, jag gillar att ni spinner vidare på detta ämne då jag instämmer helt och hållet.

2010-05-19 @ 22:31:20
Postat av: Emil

Allt som det inte pratas om vill vi ta upp. Därför dyker en del annorlunda och roliga grejer upp.



Men det här är något jag irriterat mig på en längre stund och det var lämpligt att lufta det nu tyckte jag.



Kul att du fann det intressant

2010-05-19 @ 22:40:43
URL: http://spelbroderna.blogg.se/
Postat av: cas

DLC kommer fortsätta, och det kommer att bli större.

Dagens gamers är kära i konsoler, autoaim och knähöga murar att gömma sig bakom, de betalar gärna 600kr för detta och sedan 200kr till för fem banor. Folk betalar - DLC kommer att bli större. På konsoler.

2010-05-20 @ 15:23:36
Postat av: Emil

DLC för gärna fortsätta och även bli större. Men bara under förutsättning att det inte blir hutlösa priser och det görs på rätt sätt.



Så länge folk är beredd att betala kommer det att existera. Så länge det är lönsamt för utvecklarna så kommer det existera. Men vi konsumenter kommer få ofärdiga produkter i slutändan just för att dom skall kunna ta fullt pris vid release och sedan tjäna mer på saker som redan borde finnas i spelet vid release. Det är det jag ogillar. Får jag episoder så som Ballad of gay tony så köprer jag mig mer än gärna DLC.

2010-05-20 @ 19:18:14
URL: http://spelbroderna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg Topplista Blogg listad på Bloggtoppen.se Datorer BlogRankers.com Related Posts with Thumbnails