Webhallens kundtjänst förolämpar sina kunder

Hej. Mitt namn är Joakim. Jag har ett par år kvar till trettiostrecket. När jag och min bror var små parvlar som lekte med vår nya leksak, åttabitarn, så hände det lite titt som tätt att det buggade i t.ex Super Mario Bros (ramperna som gick upp och ner var inte direkt stabila i sin kodning). Då vi var två otroligt spelkåta barn, ville vi båda spela så mycket som möjligt, men var ändå tvingade att samsas. Det innebar att vartenda liv och varje continue var livsviktiga. Vi var tvungna att bli bättre och bättre, för att kunna få mer speltid. Storebror nyttjade i och för sig in ålder och kroppsväxt och helt sonika stundtals spöade skiten ur mig för att få handkontrollen. Inget fel med det, bröder ska slåss. Det är en del av grejen.

Men, när det buggade till och vi förlorade ett liv började vi exalterat klaga högljutt, och vid ett tillfälle så gav vår far oss en respons som stannat kvar i minnet: "Ring till Japan och klaga!", så tittade han på oss med ett hånflin. Ringa till japan och klaga... Det går ju inte. Helt orimligt. Det förstod till och med en femåring.

Vad har det här med Webhallen att göra?

Jo, det är så att jag förbokade mitt exemplar av Super Street Fighter IV från Webhallen. I den förbokningen ingick det en DLC-kod för ett Costume Pack. Glad i hågen skulle jag dra ner DLC:n, och får vänligt veta att koden inte fungerar. Nähä.. testar igen. Fungerar inte. Testar igen. Fungerar inte. Mailar Webhallens kundtjänst och frågar vad som gäller. Svaret är fullständigt häpnadsväckande, ett svar så oseriöst att det blir förolämpande. Nedan följer Webhallens svar:


webhallens kundtjänst suger

Ursäkta mig? Ska jag, som kund hos er, kontakta tillverkaren? Jag har inte köpt spelet av tillverkaren. Det är inte tillverkaren jag har ingått ett lagligt bindande avtal med. Jag har gjort ett köp från Webhallen, det är Webhallen som ansvarar för att varan är korrekt och fullständig. Det är Webhallen som ska kontakta tillverkaren åt mig, i sådant fall. Inte försöka lämpa över ansvaret på någon annan i hopp om att problemet ska försvinna. Oseriöst så det skriker om det.

"Ring till Japan och klaga..."

Fy!

/Joakim

Relaterat: 118100 har INTE svaret på allt

Uppdatering 15:43
: Uppenbarligen har en del andra personer råkat ut för samma sak, men blivit utlovade 50kr i kompensation på deras nästa köp, enligt en individ på Loadingforumet. Det gör kundtjänsts svar ännu märkligare. Av vilken anledning får jag ett finger upp i röven medans andra kompenseras?

Kommentarer
Postat av: pxl

Bah. Hygglo webbhallen. Btw, har du också märkt att om du kör med Ryu's engelska röst och gör hans super så skriker han "metsuuu hadooooken!" vilket är helt otroligt jättefel?

2010-05-14 @ 12:22:35
URL: http://www.kwit.tv
Postat av: Joakim

Yo pxl! Allt bra med idag? :)



Ja, alltså, det är riktigt sunkigt. För mig går det svaret att jämnställa med ett: "Dra åt helvete!" från Webhallens sida. Det är pinsamt...



Du, jag har inte ens testat Ryu till SSFIV och det första jag i princip gjorde var att slaska på japanskt tal på samtliga karaktärer i spelet.

2010-05-14 @ 12:27:51
URL: http://spelbroderna.blogg.se/
Postat av: Henke

Stå på dig. Det minsta dom kan göra är ju kanske att bjuda på ett pre-paid card med MS-points som plåster på såren.



Jag har varit i kontakt med Webhallens support ett par gånger och det har faktiskt alltid löst sig. Men dessvärre måste man vara lite "jobbig" för att lyckas :P

2010-05-14 @ 12:32:55
URL: http://spelgubben.blogg.se/
Postat av: Joakim

Tjena Spelgubben! Jo, precis, det minsta dom kan göra är ju att leva upp till sin del av avtalet. Om dom inte kan ge mig en kod som fungerar, så ska jag ju självfallet ha ersättning i någon form som motsvarar den struntsumman som ett DLC-pack nu utgör. Det är liksom inte värdet som är poängen i det hela, utan att Webhallen lever upp till sin del av avtalet... och, dessutom aktivt arbetar för att lösa kundens problem redan vid första kontakten istället för att försöka dumpa ansvaret på någon anna. Det är fan en rak förolämpning! Sådär får inte en kundtjänst svara. Pinsamt är ordet.



Att det löser sig är jag däremot hyfsat övertygad om. Det ska ju föreställa ett seriöst företag. Om det inte blir så, så ska jag spamma hela svenska spelvärlden på internet om det här. :)

2010-05-14 @ 12:39:10
URL: http://spelbroderna.blogg.se/
Postat av: Joakim

.. och inte bara det! jag ska får dra igång ett våldsamt upplopp bestående av en person, utanför deras butik i stan. höhö.

2010-05-14 @ 12:40:16
URL: http://spelbroderna.blogg.se/
Postat av: Peter

Riktigt dåligt gjort av dem tycker jag.

Det är ju inte ditt anvsar att kontakta tillverkaren när du köper en produkt ifrån Webbhallen.



Stå på dig tycker jag!

2010-05-14 @ 13:41:05
URL: http://www.carrotgames.se
Postat av: Stew

Dålig stil av webhallen. Man ska värna sina kunder, och rätt ska vara rätt.

2010-05-14 @ 14:03:24
Postat av: Rob

Fick ni en kod?! Jag fick ingen alls! Men så finns ju Capcoms forum också, så gå in där. Dem som driver där är AWESOME! Kolla själv.

2010-05-15 @ 00:06:32
URL: http://robertwagman.blogspot.com
Postat av: Emil den med utan könshår i ansiktet :)

Det är en av anledningarna till att jag inte betalar för spel numera (om vi bortser i från min Nes samling då :)..jag beställde en limited edition utav god of war 2 i från webhallen, den kom hem platt som en jävla pannkaka (dom packade spelet med en tunn brun papp), jag fick svaret att jag gärna åka upp och byta spelet, fick jag någon kompensation för detta??? glöm det

2010-05-15 @ 00:11:11
Postat av: Joakim

@Emil: Jag förstår dig. Det här är bara ytterligare en droppe i till det redan överfulla glaset. Spelföretagen vill uppenbarligen pungslå en rakt ut, om man tänker på priser på DLC och DRM osv osv osv. En rimlig protestrespons är faktiskt att sluta betala för sig.



@Rob: Vafan.. är det sant? Tog du kontakt med Webhallen? Vad var deras respons? Låter bra med Capcom. Jag blir glad av att höra att dom är awsm därborta. Man ska fan bry sig om sina kunder! Hela poängen med att driva ett seriöst företag (oavsett art), enligt min mening: kundrelationer.

2010-05-15 @ 00:44:53
URL: http://spelbroderna.blogg.se/
Postat av: Stew

Du håller oss uppdaterade antar jag?

2010-05-15 @ 15:17:07
Postat av: Joakim

Självfallet.

2010-05-15 @ 16:39:58
URL: http://spelbroderna.blogg.se/
Postat av: Patrick Strandberg

Samma här. fick även jag det där dryga mailat från webhallen att jag inte fick nån kod. Börjar undra om dem hade några alls :S



Dem drog ner priset på mitt Red Dead Redemption med 50:-

2010-05-18 @ 19:39:34
URL: http://www.Talinth.se
Postat av: Rob

@Joakim: Capcom forat har gett ut koder fritt och glatt... Men alla är tagna. >:(



Gjorde ett inlägg om detta på Capcom forat och här är svaret jag fick från en anställd:



"All codes come from the retailer. We at Capcom give them everything they need... take it up with the store manager or failing that speack to a customer service rep at the Store's head office."



Så Webhallen borde ha fått koder. Frågan är vad har de gjort med dem? Gett till sina anställda kanske?



Har skickat iväg ett mail till Webhallens kundtjänst, där ställde samma fråga som du. Få se var det ger.

2010-06-05 @ 16:00:15
URL: http://robertwagman.blogspot.se
Postat av: Joakim

Tack för infon! Nu har jag inte riktigt orkat gå vidare med mitt stökande (utöver min enmansdemonstration, dvs) men förväntar mig 50:- i rabatt på nästa köp från Webhallen. Som i och för sig aldrig lär inträffa... kul att företaget i slutändan förlorar tusenlappar på grund av ett pissigt svar från deras kundtjänst. Sånt gillar vi...



2010-06-05 @ 18:28:42
URL: http://spelbroderna.blogg.se/
Postat av: Rob

Har fått svar från Webhallens kundtjänst och de säger att distributören - Pan Vision - som levererar Super Street Fighter 4 till Webhallen, har inte haft tillräckligt med koder att kunna ge ut till Webhallen. Alltså, det är inte Webhallens fel att de inte har haft tillräcklig med koder att ge ut, det är Pan Vision.

2010-06-07 @ 22:10:48
URL: http://robertwagman.blogspot.se
Postat av: Joakim

http://spelbroderna.blogg.se/2010/june/angaende-webhallen-och-utebliven-dlc.html

2010-06-08 @ 20:45:36
URL: http://spelbroderna.blogg.se/
Postat av: Gabbe

Inte ditt problem. Du och Webhallen har ingått ett avtal som är juridiskt bindande. Ta kontakt med konsumentombudsmannen.

2010-10-05 @ 18:23:12
Postat av: Joakim

Jo, jag skulle ju kunna göra det, men kändes inte värt det för en femtiolapp, liksom. :)



Däremot så har jag förlorat en femtiolapp och därefter tjänat en anledning till att hitta på suspekta saker mot Webhallen - och sprida hat!

2010-10-05 @ 18:24:17
URL: http://spelbröderna.se
Postat av: IZON

Då du antagligen bojkottar Webhallen nu mer kanske du kan hjälpa mig med min lilla undersökning över deras levelsystem?

2011-07-18 @ 20:53:53
URL: http://www.izonnet.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg Topplista Blogg listad på Bloggtoppen.se Datorer BlogRankers.com Related Posts with Thumbnails