Final Fantasy XIII - Min upplevelse del 3

Nu har jag äntligen och då menare jag ÄNTLIGEN spelat klart Final Fantasy XIII. Det drog ut lite på tiden, inte själva speltiden men att det tog ett par extra dagar innan jag klarade av spelet. Nu ska jag få ner min sista tankar om spelet.



20:59:15 Achievement 15G Instrument of Truth

21:51:26 Achievement 80G Loremaster

24:45:19 Achievement 15G Instrument of Hope

25:15:58 Äntligen tror jag ordet var när jag såg denna öppna yta. Äntligen en känsla av lite frihet. The Archlyte Steppe som det heter känns väldigt levande. Man får se monster slåss, monster springer och jagar varandra, monster som bara står och hänger som monster brukar göra. Man mår liksom bra inombords av att komma hit. Man inser direkt också att varför i helvete behövde jag spela 25 timmar för att uppleva det här. Hur svårt hade det varit och slängt in något sådant här redan tidigare i spelet. Men men jag rör mig vidare i storyn och hoppas att den blir bättre annars är det fan illa.

00:00:00 Här emellan så kommer man till ett ställe som heter Taejin's Tower som jag kände att jag behövde farma lite poäng till Crystarium. Så det tog nog ett par extra timmar här men jag tyckte det var ett bra ställe och det behövdes.

34:28:17
Achievement 15G Pulsian Pioneer

35:19:05
Achievement 30G Instrument of Faith

44:12:48 Achievement 95G Instrument of Change. Där var allting slut. Sista bossen avklarad. Han var ju bara ett stort skämt rakt igenom. Var en del strider innan honom som var svårare än själva slutbossen. *spoiler* mellan fas 2 och 3 så är det en så jävla lång och seg mellansekvens som inte gör nånting annat än ser snygg ut. Man vill liksom bara döda den sista fasen men man får vänta flera jävla minuter innan man ens får chansen, det tappar lite av spänningen tycker jag.

Och under hela spelet så har det varit rent ut sagt skit musik. Inte en enda låt kommer jag ihåg eller har nynnat på i huvudet och det har nog inte hänt med någon annan del i denna serie. Slutboss låten lät okey när jag hörde den i spelet så den ska jag försöka lyssna på igen, så kanske dom har ett spår som är okey.

Storyn i spelet är ett stort misslyckande. Man skall rädda Cocoon m.m men varför ska jag göra det. Man får inte någon koppling till det man ska rädda och det är en massa Cie här och Cie där och Cie där borta och Cie här med. Man får inte koppling om vad som är vad riktigt. Det här är helt klart den sämsta storyn utav alla Final Fantasy spel jag har spelat.

Utvecklingen av ens karaktärer görs igenom Crystarium. Den är rakt av kopierad ifrån FFX där den kallades Sphere grid. Den är konstigt att dom inte kommit på något nytt där. Sen kan man uppgradera alla vapen och tillbehör. Jag la inte ner någon tid på det här och som det visades så behövdes det inte heller. Varför lägga in nånting i spelet som bara är tänkt för achievement och dom "ultima weapons" (<-FFVII) som är ute i dom senare missions som man kan ta.

Stridssystemet (som jag nämde lite i del 1) är också nu när jag tänkte igenom lite nästen en rak rip-off från FFXII. Paradigm heter det nu, då hette det Gambits. Man styr ju bara 1 karaktär i båda spelen, man ger ju bara "kommandon" till dom andra 2 som är med. Sen har det här spelet ett litet problem, spelet fuskar. Ja det fuskar stundtals så det sjunger om det. Alltså man är i en strid med monster som man besegrat flera gånger innan, allt flyter på som det ska man buffar och healar och slåss som man gjort tidigare men då händer det, då sker det, då börjar spelet fuska eller dom gör det en kort stund bara för det är det enda som bevös innan Game Over skämen syns. Alla 3 karaktärer ligger uppe på grönt i HP och dom 3-5 monster man möter bestämmer att man skall knocka "ledaren" och attackerar precis samtidigt som gör att man dör. Men för i helvete man har inte en chans och att det sedans finns 2 fult friska idioter i sin "grupp" spelar ingen roll Game Over. Om det skett någon gång så trodde jag att det kunde varit slumpen bara men när det sker fler gånger om och om igen så är det helt enkelt fusk och dåligt programmering Game Over. GAME OVER för fan.

I många recensioner så har man läst att spelet tar sig på tredje skivan. Mitt svar på det är MY ASS!! Spelet är från början till slut ett linjärt spel. Man börjar på kartan i ena delen och man ska spring till den andra änden. Från första spel sekund till den sista. Den idyll som dök upp på skiva 3 var just det bara en idyll. Jag sprang förbi det området direkt i princip och just det fick spela hela spelet linjärt.

För mig är det här spelet en stor jävla flopp. Den enda den har är en snygg yta. Om det är värt fullt pris? inte ens nära. Det är inte värt fullt pris för lite grafik. Inget spel är värt fullt pris för lite grafik.

Om jag ska försöka betygsätta det här så hamnar det knappt på fem av tio. Och det är knappt.

/Emil

Kommentarer
Postat av: pxl

Nu har jag inte hunnit spela mer än typ 6 timmar. Men jag gillar det skarpt än så länge. Å andra sidan har jag inget emot linjäriteten. Jag var å andra sidan rätt beredd på att spelet i majoritet innebär gå från a-b, se filmsekvens 1-5, slåss mot w-z och börja om igen. Perfekt? Nejdå, inte alls, men annorlunda.

FF-serien har ju alltid tänjt på sin fanbas' gränser med varje nytt spel.

Själv mår jag halvdåligt av att ens tänka på FFVIII, men jag lider igenom det ändå :P

2010-03-23 @ 11:29:43
URL: http://www.kwit.tv
Postat av: Emil

SquareEnix försöker förnya serien genom varje nytt släpp och jag tycker att det här är det som kommer med minst nytt i serien. Allt som finns i det här spelet har vi sett tidigare. Det är lite för mycket yta och för lite innehåll i min mening. Sen att det skulle vara linjärt det förstod jag men att det skulle vara 44 timmar det trodde jag inte.

2010-03-23 @ 20:25:43
URL: http://spelbroderna.blogg.se/
Postat av: Tobbe

Kan inte att göra än att hålla med. Är inte helt färdig än men kan säga: Systemet är kasst och oinspirerat, musiken är bortom all kritik, designen är ingenting nytt mer än lite hetare grafik, de flesta karaktärer vill man bara ge ett nackskott (5 minuters karaktärsutveckling a la 16-åring är INTE djupt och bra).



Det enda jag kan säga jag gillar med spelet är Sazh. Bra karaktär och en man kan gilla. I övrigt är det inte mycket som får mig att fortsätta. Tycker dock det är bättre än 12an hur som.

2010-03-26 @ 17:22:08
Postat av: Joakim

Själv så är jag bara en sisådär 15-timmar in i spelet, och måste säga att jag inledningsvis är allt annat än imponerad. Den stora frågan jag konstant ställer mig är: "Varför i helvete finns det en mini-map om man bara kan gå rakt fram? VA!?"

2010-03-26 @ 17:34:35
URL: http://spelbroderna.blogg.se/
Postat av: Emil

Känns skönt att höra ett finns fler som tycker att det här är helt klart ett undermåligt spel. Det har utan tvekan fått alldeles för höga betyg av recensenterna.



Tack för kommentaren

2010-03-27 @ 16:34:47
URL: http://spelbroderna.blogg.se/
Postat av: jens

hur klara man bossen på kapitel 5

2010-03-31 @ 20:35:42
Postat av: Emil

Tjo Jens. Om du nämner vad bossen heter så blir det lite lättare att hjälpa men jag tror du menar Aster Protoflorian? om det är bossen efter Odin. Men iaf härligheten med internet är ju youtube där det finns mycket gott. http://www.youtube.com/watch?v=tgdyPqylF5o är länken till den boss jag nämnar och där finns även andra bossar att titta på när andra folk klarar av det. Hoppas det hjälper. Lycka till



2010-03-31 @ 21:23:51
URL: http://spelbroderna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg Topplista Blogg listad på Bloggtoppen.se Datorer BlogRankers.com Related Posts with Thumbnails