Final Fantasy XIII - Min upplevelse del 2

Den här uppdatering borde ha kommit lite tidigare men jag kände att jag ville plöjt igenom hela skiva 2 innan jag gjorde nånting mer. Nu har jag en del nya reflektioner. Ni som missat del 1 kan läsa den genom att tryck här. Jag fortsätter i samma upplägg som jag gjorde i den första delen.




8:32:17 Achievement 15G Instrument of Vengeance

9:48:06
Här kom i min mening den första riktiga bossen eller riktigt svåra fighten överhuvudtaget i spelet....efter nästan 10 timmars spelande. Den här striden var inte så jävla svår utan mer att den tog tid och man kunde inte bara plöja på som vanligt som man gjort när man mött kanonmaten. Hela fighten tog 6 min och 47 sek för mig att klara. Stridssystemet kom lite mer till sim fullarätt men jag är fortfarande lite skeptisk till den.

10:00:56 Achievement 15G Instrument of Survival

11:43:35 Achievement 15G Instrument of Rebellion

14:16:45 Den andra fighten som dingade strax över 6 minuter. Jag skulle vilja kalla det här den andra bossen i spelet.

15:05:23 Den tredje 6 min fighten. Börjar rulla på med svårare och tuffare fighter nu. Spelet kanske börjar ta sig nu. Men det börjar fan bli tråkigt att följa det här rälset. Än så länge känns det som en railshooter tycker jag. Skillnaden är att du får bestämma själv när det ska stridas. Jag ogillar starkt SquareEnix beslut att lägga upp spelet på det här sättet.

15:40:05 En 8 min boss dyker upp. Ännu inte en svår strid utan att dom tar bara lite mer tid. Man får vara lite vaken och byta mellan Paradigm så går det aplätt.

15:43:17 Achievement 15G Instrument of Shame

16:56:07 Achievement 15G Instrument of Wrath

19:44:03 Första gången som alla 6 huvudkaraktärer är sammlade. Att det skulle dröja nästan 20 timmar är ju sanslöst.

20:51:15 Klarade precis sista bossen på skiva 2. Här kom den första bossen eller första fighten som jag hade några större problem med. På tredje försöket klarade jag av den men det var ytters jävla nära på det andra. Om fittan inte hade kastat doom på mig hade han gått ner då istället. Och den här djävülen tig tid att få ner för mig. 15 min och 41 sekunder för att få han att stupa.

20:57:16 Skivbyte till skiva 3.



Det tog lite längre tid att spela igenom skiva 2 men jag tror att det endast beror på att en del strider tar lite längre tid att klara av. Jag undrar starkt varför SquareEnix valde att gå i det linjära spåret på dom första 2 skivorna. Det här liksom gått 21 timmar rakt fram utan några som helst friheter. Det känns som att rollspelen på början 90-talet hade mer frihet än det här, det här är liksom löjligt tråkigt att spela.

Sen vafan är det med musiken i det här spelet? Inte en enda gång kände jag att musiken tillförde någonting till stämmningen som den borde göra. Jag kan lungt säga att musiken är klart jävla tråkig och att jag saknar Nobuo uematsu smarta och stämmningsfulla musikslingor.

Jag ser mig själv som en ganska erfaren spelare som spelat i runt 25 år av mitt liv men i det här spelet så blir jag trött i den tummen som trycker på knapparna. Jag finner mig om och om igen i strid efter strid att jag sitter och tok trycker på A-knappen för att det skall gå fortare och få in komandon så fort som möjligt när det blir min tur. Varför tog dom bort att man kunde hålla in den knappen när man strider och den då auto väljer action kommandot. Jag är grymt jävla besviken på det beslutet. Och min högra tumme instämmer.

Sen är ju storyn helt jävla tafatt. 21 timmars speltid och det är första nu som man börjar förstå vad man slåss emot. Liksom WTF!! Sen den lilla karaktärsutveckling som har skett under den här tiden hade dom kunnat gjort på ett mycket effektivare och smartare sätt.

I helhet så måste det här spelet växa något enormt nu på tredje skivan för att det skall leva upp till alla höga betyg som spelet har fått utav tidningar och spelsajter. Jag hoppas på att det gör det annars så vet jag att spelet fick höga betyg för att det just heter Final Fantasy XIII

Kommentarer
Postat av: Tobbe

Delar mycket av dina erfarenheter här. Spelet är RUGGIGT linjärt. Håller med dig fullständigt när det känns som att inget lämnas upp till spelaren. Jag tyckte 12an var linjärt men det här är löjligt i jämförelse. Är det verkligen dit vi är på väg?

Spel som ska kunnas klaras av snabbt för att kunna hinna spela nästa?



Men ja, musiken är bortom all kritik. Vi har spelat goda 14 timmar ungefär och än så länge har vi hört kanske 6-7 olika låtar. Alltifrån big band jazz till kvasi 80-tals hårrocks wannabes utan sång. Borta är tiden med 4 cd soundtrack som var helt underbara komponerade av herr Nobou själv. Ersatt med försök att promota artister och stereotypisk muzak.



Sen har jag inte heller särskilt gillat vad de gör med systemen. Är det meningen man ska spela spelen eller försöka programmera en stridssimulation?

12an var förskräckligare på den punkten men ja, vad tusan, varför kan man inte kontrollera ens kumpaner och varför game over när ledaren dör. Lite tafatt i min mening.



Aja, spännande att följa din artikel. Ser fram emot nästa del!

2010-03-19 @ 15:59:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg Topplista Blogg listad på Bloggtoppen.se Datorer BlogRankers.com Related Posts with Thumbnails