Final Fantasy XIII - Min upplevelse

Tänkte skriva lite om min upplevelse omkring Final Fantasy XIII medans jag spelar det. Jag tar ut det jag tänker eller nämner det jag ser och kommenterar lite kort om det. Mitt tidslag kommer också finnas med när jag "upplevde" saken. Skall försöka hålla spoilers utanför. Men vafan om det händer är det fan inte hela världen.

Final Fantasy XIII
Emil's upplevelse

Efter att ha installerat alla 3 skivor på min Xbox 360 för att få ner ljudet på maskinen medans jag spelar (glömde ta tid) så var jag redo.

Introsekvensen varar ungefär 3:11 och redan nu inser jag att spelet kommer vara ruggigt snyggt rakt igenom.

3:11 - 6:50 Introsekvens efter att ha startat spelet. Rena John Woo skiten man får se.

7:32 Första fighten i spelet. Även en kort tutorial om hur det funkar i strider.

9:08 Fighten klar.

11:14 Andra delen av fighten är klar och fick som jag tror alla får 5 stjärnor i betyg.

12:40 Område Hanging Edge presenteras. Fick en achievement på 15G - Instrument of fate

13:30 Första fria spelkontrollen på karaktären

20:22 En liten event i bakgrunden sker där man ser folk bli slaktade av ett monster

28:52 "My angle? I'm after the fal'Cie" <- är nog felstavat. Hann inte kolla ordentligt

30:59 The Resistance Front med Snow nu

37:04 Mitt första pre-emptive lyckades jag med

37:58 "Don't worry. Nobody moving to Pulse today"

39:26 "First impression of Snow? All talk"



51:11 Fick min första 4 stjärna i betyg nu...vette faen vad jag gjorde för skillnad men men.

52:25 Intryck: Fan vad snyggt det är

53:24 "You said it made you happy when I smiled, did'nt you? But really I was afraid. I was always afraid."

1:01:49 Men vafan. Det är segt. Väldigt segt. En sån här seg inledning har jag inte haft i ett FF spel sedan FFX. Det spelet var ju bara mediokert. Sen än så länge känns det som jag tittar på en film och trycker på 1 knapp. Det är fan så grymt linjärt att om det är likadant som FFX så är det här spelet betygsatt fel av många recensenter. Röstskådespelarna får än så länge klart godkänt med plus i kanten. Spelet är fan snyggt.


1:09:39 Achievement 15G Instrument of Dissent

Härifrån till tid 2:03:42 så är spelet så satans drygt. Man hoppar mellan 3 "grupper" och spelar. Det är 1-4 strider sen lite mellansekvens och så håller det på i 1 hel jävla timme typ.

2:09:13 Möter Anima. Verkar vara något boss liknande grej tror jag. Ingen speciell musik eller nånting som tyder på att det är en boss. Har inte känts att man mött en boss ännu för spelet så här långt är ap lätt.


Tar ett avslut ikväll och återkommer imorgon kväll med mer. Hoppas spelet tar lite fart snart. Har ingen direkt koll vad det handlar om ännu. Striderna är än så länga ganska platt. Musiken tråkig. Röstskådespelarna ok. Grafiken klockren, här levererar SquareEnix som vanligt.




2:22:46 Paradigm introducerades för mig. Striderna fick ett litet mer ljud. Känns ändå ganska platt eftersom alla monster är grymt lätta

2:25:53 Achievement 15G Instrument of Tragedy

2:33:23 Crystarium blir introducerat och nu för första gången får man Crystogen points och en anledning till att slåss. Med dom pointsen kan man sedan uppgradera i ett liknande system som FFX hade, det känns så iaf.

2:52:46 När Paradigm och Crystarium kom in så känns det lite roligare att spela. Det känns lite mer Final Fantasy. Förstår inte riktigt att det skulle dröja nästan 3 timmar innan jag fick den känslan.

3:45:56 Avrundar denna kväll. Fick inte ihop så mycket speltid ikväll men det blir bättre imorgon när jag är ledig och kommer dedicera hela dagen åt att spela FFXIII. Man hade läst en hel del om det här spelet innan och det har nämnts att början känns som FFVII med tåget och allt. Men där tycker jag att dom som sagt det är rena idioter. Finns ingenting som är likt FFVII förutom att båda börjar på ett tåg. Det här spelet liknar än så länge mest FFX med sina karaktärs utveckling och den linjära spelstilen. Än så länge är att som att spela på ett räls utan en tankekraft.  Inte en enda strid ännu är varit svår. 4 timmar och det känns inte som jag mött en boss, alla strider är så lätta.




4:15:19 Fick möta den första eidolon. Klarade det direkt. Man fick en liten fin hint innan fighten över vad man skulle göra så det var lätt simpelt. Efteråt så joinade eidolon Shiva

4:30:05 Achievement 15G Instrument of Flight

7:16:32 Har varit som att springa på ett snöre hela tiden. Inga direkt avstickare från huvudvägen. Man har fått börja använda stridsytemet Paradigm lite mer för att klara striderna lite lätt. Enda stora skillnaden är att iställer för att ta upp till 30 sek striderna så tar dom 1 min och uppåt nu. Ändå inte utmanande och ganska boring. Det har hänt att jag dött vilket är ovanligt i dom här typerna av spel men jag skyller på bristande koncentration =).

8:29:42 Första skivbytet för min del. Första skivan bestog mest av cutscene och sega raksträckor. Man kan uppgradera vapen nu. Det kom också under vägen här men missade vilket tidslag det dök upp. Crystarium har utvecklat sig och börjar bli lite större och mer att uppgradera. Hela det systemet är en rip-off från FFX som jag redan i det spelet tyckte att det systemet var klart mediokert.

Kommentarer
Postat av: Robert

Spelets första 15-25 timmar utspelar sig I coocon och ger mest info, Spelet har fått mkt kritik mot det men efter det så släpper det och vlir tydligen otroligt massivt och intressant. Jag är i slutet av CD 2 på Xbox med ca 15 timmar speltid så det är nu det börjar ta fart. Det kommer komma fiender som tar längre tid än de 20 sekunderna du stöter på nu och det kommer bli bättre. Det är inte förens du fullt ut måste taktiskt använda Paradigm Shift som spelet blir kul. Innan det så var fighting systemet värdelöst. Bara styra en gubbe och om den dog var de Game over var lite si å så med. Men nu när man kan upgradera, Bli högre level commander, Ravanger, Synergiest osv så är de väldigt kul. Men jag måste hålla med om att detta spel är ingenting som Final Fantasy VII, utan som sagt mer som Final Fantasy X. Hela grejjen runt hur mystisk Lightning är och även Vanille ger en stor "Tidus" känsla över det hela igen. Visserligen har många karaktärer "mystik" över sig i Final Fantasy Serien, men de känns onelkigen lite FF X aktiggt stundoms. Hur som hellst håll glöden uppe för de blir sjukt mkt bättre :)

2010-03-11 @ 10:19:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg Topplista Blogg listad på Bloggtoppen.se Datorer BlogRankers.com Related Posts with Thumbnails