Flipperfantaster förenas i Malmö

Om det är något koncept jag verkligen älskar så är det konceptet flipper, och i dagens Sydsvenskan går det att läsa att flipperfolket har återkommande månadstävlingar på Interpool i Malmö. Den som bor i Malmö och är sugen på att flippertävla bör kontakta mig. Jag ska lätt dit nästa gång och se hur motståndet är, alternativt försöka konvertera flipperfolket till att gå med i min SFIV-förening. Hehe.

flipperspel

 


http://www.svenskaflippersallskapet.com/

/Joakim

Releaser V.5

Dantes Inferno
PS3, Xbox 360 - 4 Februari

 

Emil: Ännu ett arkadactionspel som släpps. Det här utspelas i helvetet och som vi alla vet är helvetet jävligt tufft. Lirade demot på Xbox 360 och blev måttligt imponerad. Dom här spelen brukar handla om samma sak från början till slut och det är ett jävla röj och kan bli lätt enformigt. Det här kommer införskaffas när det går ner lite i pris.

 

Joakim: Det ser lätt härligt röjigt ut. Definitivt ett spel jag vill spela, men inget jag skulle få för mig att köpa för fullpris.

 


 

 

Star Trek Online

PC - 2 Februari

 

 

Emil: Hmmm. Jag är ingen fan av den här serien överhuvudtaget. Jag har alltid ogillat Star Trek. Vet inte riktigt varför mer än att jag tycker serien är barnslig och lite töntig, eller mycket töntig. Nu kommer det som onlinespel och jag vet inte riktigt vad den har att hämta. Speler ingen roll hur bra det här spelet är, för dom ända som kommer spela det här spelet är trekkies fans och det finns ju en del men inget för mig.

 

Joakim: Bara namnet får mig att få kväljningar. Star Trek är en serie jag har avskytt sedan jag stötte på den första gången, och trekkies är ju överlag så överdrivet töntiga att det nästan gör ont bara av att vara i närheten av asen. Den här passar jag på, och finner totalt ointressant. Men för er trekkiestöntar så hoppas jag att det är ett bra spel.

 

 


 

 

Final Fantasy Crystal Chronical: Crystal bearers

Wii - 5 Februari

 

 

Emil: Det här sidospåret som blev en egen serie. Jag har aldrig gillat den här delen av Final Fantasy serien. Sen har det här spelet fått helt klart mediokra recensioner och omdömen på diverse spelsajter. Hade nog inte ens nämnt det här spelet om det fanns mer vettiga spel till Wii. Wii = bra spel = stor bristvara.

 

Joakim: I det här fallet har jag ingen som helst uppfattning. Inte spelat någon av inkarnationerna av Chrystal Chronicles.

 

 


 

 

Disgaea 2: Dark Hero Days

PSP - 5 Februari

 

 

Emil: Disgaea är den främsta serien för närvarande när det gäller turbaserade strategispel. Kom i kontakt med den här serien när jag plockade upp det till min DS. Var ett bra spel och det här är mer av den varan. Alla som gillar den här typen av spel (jag gör det) måste införskaffa detta. Det är ett måste och det är i övrigt en bristvara på bra spel i den här genren.

 

Joakim: Disgae förfan! Köp, sno, låna - spela.


The Tester - Dokusåpa på PSN

The Tester är en kommande dokusåpa exklusiv för PlaystationNetwork. Åtta avsnitt med elva gamers som tävlar om ett jobb som officiell speltestare för PSN, samt 5000 dollar i signup-bonus. Datum för sändning är ännu inte satt, men håll ögonen öppna efter trailer och mer information på PSN. Det här kan bli rätt spännande, men också helt värdelöst. Nyfiken är jag, dock.

/Joakim

Atari 2600 återlanseras under kort period

Den fantastiska spelmaskinen Atari 2600 som släpptes 1977 med den helt fantastiska processorhastigheten på 1,19 MHz, och en färgpalett på hela 128 färger, återlanseras av Atari för en kort period under namnet Atari Flashback2+, med 40 inbyggda spel. Lanseringsdatum är 22:e februari, men utgåvan är limiterad så det gäller att passa på. Så jävla nyretro!

Atari 2600 flashback




/Joakim

Mass Effect 2 har sålts i två miljoner exemplar på tre dagar

EA har gått ut med att Mass Effect 2 har sålts i två miljoner exemplar redan under den första veckan. Tre dagar har gått sedan release. Inga förvånande försäljningssiffror direkt, men verkligen imponerande.

/Joakim

Digital begagnathandel förklarad

För ett tag sedan rapporterade jag om att ett företag tänker ge sin i att börja handla med digitala kopior av spel. Jag blev förvånad och undrade över hur en sådan sak skulle fungera praktiskt, som ni kan läsa här. Nu har folk från Green Man Gaming förklarat sin affärsidé i en intervju som finns här. Personligen tror jag att det här kommer att floppa något enormt.

/Joakim

Trailer, trailer och en trailer

Jag vet inte varför men jag gillar att titta på trailers. Här i dagarna har det kommit en hel del nya trailers. Jag tar dom som jag finner mest intressanta.



Red Dead Redemption


Man kan ju inte annat än att älska det här kommande spelet från rockstars. Vissa säger att det är GTA IV i vilda västern. Det ser grymt lovade ut och här kommer en ny trailer som visar lite ifrån vapenarsenalen.

 

Excitebike World Challenge


Det här är ett kommande Wiiware spel. Men som trailern visar så är det ett nyretro spel. En trailer som jag fick en massa gamla barndomsvibbar ifrån.

 

 

 

 

Vanquish

 

Det här är en splitterny trailer från spelet som nyligen utannonserades. Trailern säger inte så mycket men det är härliga Shinji Mikami som producerar det. Mannen ligger bakom bland annat Resident Evil.

 

 

/ Emil


GTA IV: Episodes from liberty city till PS3

Det länge exklusiva expansionen för GTA IV till Xbox 360 är inte det längre. Men nu även till slut kan PS3 ägare sluta hoppas nu när det är officiellt att det kommer till deras konsol. Episodes from liberty city kommer komma den 30:e mars. Ingen info om att PS3-version skulle innehålla någonting extra som det brukar göra när det går från 360 till PS3.

ballad of gay tony

lost and the damned

 

/ Emil


Barn skadas mer av tv-spel än trädklättring

Enligt skadestatistik från Storbrittanien har skador från dator- och tv-spelandet ökat med 60 procent sedan 2002, rapporterar Metro. Det handlar om slitningar och skador på fingrar och tummar. Men, vi får däremot ingen information om hur mycket tv-spelandet har ökat sedan 2002 och hur pass populärt trädklättring är nuförtiden. Något säger mig att spelandet vinner, stort.


Helt ofarligt att spela är det inte, och det är viktigt att ta pauser när man sitter långa sessioner framför tv:n. Själv gör jag det aldrig och har inga planer på att börja, men ändå...

/Joakim

Nintendos försäljningsresultat

Igår presenterade Nintendo sina försäljningsresultat för Wii och DS. Nintendo Wii landar på 67 miljoner sålda exemplar och Nintendo DS i samtliga inkarnationer på cirka 125 miljoner. Det är en jävla massa maskiner det. Läser man sådana här siffror undrar man ju självklart hur det har gått på spelsidan.....

Nintendo DS
Pokémon HeartGold/SoulSilver: 3.78 miljoner
Pokémon Platinum: 6.86 miljoner
New Super Mario Bros: 21.39 miljoner
Tomodachi Collection: 2.74 miljoner
Mario Kart DS: 17.28 miljoner
The Legend of Zelda: Spirit Tracks: 2.45 miljoner
Professor Layton and the Diabolical Box: 2.23 miljoner
Mario & Luigi: Bowser's Inside Story 2.62 miljoner
Professor Layont and the Curious Village: 3.04 miljoner
Pokémon Mystery Dungeon: Explorers of Sky: 1.33 miljoner
Brain Age: 18.59 miljoner

Nintendo Wii
Wii Sports: 60.60 miljoner
Wii Sports Resort: 13.58 miljoner
New Super Mario Bros. Wii: 10.55 miljoner
Wii Fit Plus: 10.16 miljoner
Mario Kart Wii: 21.22 miljoner
Wii Fit: 22.56 miljoner
Wii Play (+Wii Remote): 26.71 miljoner

.. och det här, det är en jävla massa spel det!

/Joakim

Den första som får ett s.k "Perfekt Game" i MLB 2K10 vinner 1 miljon dollar

Taget direkt från Kotaku:

"2K Sports is offering a $1 million prize to the first player to throw a perfect game in MLB 2K10, laying down the bounty as a statement of confidence in the authenticity of their game's revamped pitching controls"

/Joakim

Amerikanska flottan: Tv-spel tränar hjärnan

Programofficer Ray Perez på "Office of Naval Research's Warfighter Performance Department" menar att den kognitiva förmågan och perceptionsförmågan ökar med 10-20% och överlag trimmar hjärnans kapacitet hos människor som spelar tv-spel tillskillnad från individer som inte gör det, rapporterar Kotaku.

tv-spel ökar hjärnkapaciteten

Koncentrationen, korttidsminnet och ens förmåga att mentalt hitta nya lösningar på problem blir bättre. För mig är det här ingen större nyhet. För att bli bra på en viss sorts spel krävs det uppmärksamhet, och för folk uppväxta med den uråldriga konsolgenerationen på 80-talet vet hur helvetiskt mycket man fick memorera, dvs trial-and-error, för att komma någonstans i majoriteten av spelen. Stundtals jobbigt svåra spel, som man som liten grabb kunde nöta dag ut och dag in som en autist som fastnat i ett upprepningsmönster. Man hade egentligen inget val, tv-spel var dyrt och inte allmänt tillgängligt vilket ledde till att man fick spela det man ägde eller lyckades låna från någon kamrat. Att som barn frivilligt studera och memorera fiendemönster, bandesign, projektilbanor, knappkombinationer och på köpet även tillskansa sig ett ordförråd på ett främmande språk (läs: engelska) bör rent logiskt bara leda till en sak - skarpare mental förmåga. Hjärngymnastik är hjärngymnastik och tv-spel är en aktiv handling, inte en passiv som att bli matad med värdelös information och bedövande, meningslösa synintryck och konsumtionspropaganda via en televionsapparat.


Homer

Den mentala kapaciteten hos en frekvent tv-tittare


Av någon för mig outgrundlig anledning är det sällan etablerade nyhetsmedier upp forskning som visar på spels positiva effekter. Fokus ligger i regel på den negativa delen, och sådana stöter man på direkt en ung individ utfört en skottlossning i USA. Men, det är väl sådant som tilltalar pöbeln, och det som tilltalar pöbeln publicerar man. Debatten om tv-spelsvåld är för oss någorlunda  öppensinnade och tänkande människor mycket tragisk eftersom det får oinsatta att ta avstånd från något som kan hjälpa hela mänskligheten som helhet.

Undvik hjärntvätten, låt era barn spela.


/Joakim

Canabalt, Saut och Pandemic 2

Canabalt

Canabalt


Canabalt - Ett visuellt tilltalande spel med underbart lämpligt soundtrack som fått en hel del välförtjänt uppmärksamhet på nätet sedan det kom förra året. Personligen ramlade jag över det först nyligen och kan bara säga att jag är smått förälskad. Canabalt är genialiskt enkelt i sitt minimalistiska upplägg då kontrollerna utgörs av en knapp, och med den knappen hoppar du. Karaktären du kontrollerar flyr över hustaken från en stad under attack av mecha's och bomber, och springer snabbare och snabbare och din tajming och reaktionsförmåga avgör hur långt du kommer. En spelomgång behöver inte vara mer än tio sekunder, så det finns ingen som helst anledning till att avstå från detta lilla mästerverk - du kommer inte att ångra dig. 14828 meter är mitt rekord, vad är ditt?


Saut

Saut


Saut påminner i sitt upplägg om Canabalt, vilket i sig inte är något negativt. Även här använder du dig enbart av en knapp, och med den hoppar du. Men, här kommer du bara framåt om du hoppar alternativt glider vid landning. Ingen autospringande som i Canabalt. Estetiskt mysigt med jazzigt soundtrack och en enerverande räknare i vänstra hörnet som håller koll på hur många gånger du dör, och dör kommer du att göra - in absurdum!


Pandemic 2

Pandemic 2

Stundtals övermannar och omfamnar misantropiska tankar och känslor mitt innersta, och aggressionerna måste ventileras i någon form. Tung musik, alkohol och självstympning kan vara tre ting, och ett fjärde alternativ är Pandemic 2. Ditt mål: utrota mänskligheten som virus, bakterie eller parasit. Du får poäng som du köper evolutionsutveckling för. Vad sägs om att ge ditt virus möjlighet att smitta via luft? vatten? råttor? Vilka symtom och åkommor vill du att din bakterie ska ha? Ska man få hosta? Svettningar? Feber? Bölder? Du bestämmer. Kill'em all!

/Joakim



Videos från 2 av mina favoritgenrer

Har ju kommit en del nya trailers och releasedatum dom senaste dagarna. Jag hittade videos på 2 olika spel idag som jag tycker verka intressanta. Dom är i 2 genrer som jag älskar. Frågan är egentligen om något utav spelen kan erbjuda något nytt eller om det rullar vidare i samma gammla inkörda halvtråkiga spår som jag tycker om.



Resonance of Fate

Det här är ett ännu ett JRPG från Tri-ace. Jag gillar JRPG av nån konstig anledning. Spelet har den 26:e mars som releasedatum här i europa. Såg den här videon som visar inledningen av spelet, så det är en liten *spoiler* varning.

 

 

 

Supreme Commander 2

 

Detta spel är ett RTS. Jag har varit riktig svag för den här typen av spel sedan man satt med Warcraft 2 och sedan Starcraft. Sedan dess har det bara rullat på av mängder med RTS-spel för min del. Såg den här videon för första gången idag (har funnits ute någon månad) och blev väldigt intresserad. Det skall komma till båda PC och 360, så kontrollen till 360 lär ju vara värdelös som alltid när det handlar om RTS och konsol. Spelet är tänkt att släppas 19:e mars.

 

 

 

/ Emil


Nintendopapercraft.com - coola pappersmodeller och instruktioner

Nintendopapercraft.com är en sida med coola tv-spelspappersmodeller, diorama-modeller, instruktioner samt utskrivningsbara "gör-det-själv"-tjafs från bland annat Mario-spelen, Conker, Banjo Kazooie, Kirby, Pokemon, Zelda och så vidare. Nedanför kommer ett axplock av deras nördigt stenhårda kollektion.



Zelda

 

Zelda spirit tracks

 

 

super mario

 

super mario

 


donkey kong


f-zero


Zelda

/Joakim

The History Of The World Of Video Game Music

The History Of The World Of Video Game Music skapad av remix-musikern Norg för åttonde tillställning av MAGfest - tar musik och bilder från Atari 2600 till SNES och mixar allt i en vacker video. Ett måste att se för samtliga spelnostalgiker, och eftersom du som spelnörd läser det här så är det bara att trycka igång videon, för det här är riktigt nördigt.


 

/Joakim


Mortal Kombat-filmen får remake

Enligt BD Horror News kommer Mortal Kombat-filmen få en remake. Jaha. Det här är nästan lite äckligt. En remake på en kass spelfilm. Man kan ju alltid hålla tummarna att det blir en cool film, då originalet ändå var rätt tilltalande för en yngling, men antagligen blir det inte så, utan vi får nöja oss med; SKRÄP!

/Joakim

Dead Rising blir film

Dead Rising blir film. Zombies är populärare än någonsin så att det kommer en filmatisering på det här spelet höjer inga ögonbryn. Frågan är dock om det kommer att komma någonting positivt ur det här, och svaret är: I helvete heller! Ni som har läst mitt tidigare inlägg om Tekken The Movie vet vad jag tycker om spelfilmatiseringar. Ren skit, och är det inte ren skit så hamnar det i allafall riktigt nära skit-strecket. Det handlar om profithungriga filmbolag och lata, värdelösa regissörer som vill lura oss fanboys på våra surt förvärade pengar. Men, vi som konsumenter borde ha lärt oss av historien och alla värdelösa spelfilmer där ute, men uppenbarligen är så inte fallet. Så länge dyngan konsumeras kommer den produceras. Så återigen kommer jag med samma uppmaning som till Tekken The Movie; Tänker du se skiten, betala inte för det.

Direktöversatt från japanska blir filmtiteln: "Death Disease Contamination Dead Rising". Bara en sådan sak borde få ens innersta väsen att skrika av ren dödsångest, men om det inte räcker så kan ni ju kolla in den värdelösa trailern nedanför.



 

/Joakim


DLC utan achievements

Assassin's creed 2 DLC som kommer här i dagar kommer inte att ha några achievements. The Battle of Forli som DLC heter kommer utan achievements och frågan är då om det är värt att införskaffa. Jag tycker det är dåligt gjort och jag tror att det skulle sålt i klart större upplaga om det hade funnits med. Jag säger blä åt Ubisoft för att dom gör så här.

/ Emil

Assassin's creed 2

Super Street Fighter IV får release-datum

Som dom flesta vet så var det dagen då Capcom och Microsoft skulle utannonsera något i Japan. Dom utannonserade att spelet Monster Hunter Frontiers ska släppas till Xbox 360. Men för mig var inte det som var mest intressant utan att SSFIV äntligen fick ett datum för release här i Europa. Spelet kommer att släppas fredagen den 30:e April. Det kom även en ny trailer för spelet.

/Emil

 

 

30:e april är alltså mitt nya heliga datum, tillsammans med den 11:e april (då jag år 2000 såg Pantera live i Solnahallen). Det är bara lite mer än tre månader kvar. FAN VAD DET SKA NÖTAS! SHORYUKEN!

/ JoaKen

 

Så här ser det nya fodralet ut också:

 

Cover art for SSFIV


Vinn Star Trek Online, 60 dagars speltid, blu-rayfilm och en t-shirt

FZ.se har en tävling där du kan vinna ovanstående priser. Besök den här sidan och svara på ett par enkla frågor för att vara med. Tävlingen pågår till 2010-01-31 23:59. Free shit is the shit!

/Joakim

Vinn speltest och ett exemplar av Heavy Rain

Skvallerblaskan Aftonbladet anordnar en tävling där dom lottar ut tre platser för exklusivt speltest av Heavy Rain, som släpps den 24 februari, för dig och en kompis, i Stockholm den 1 februari. Man vinner även ett exemplar av spelet. Det enda du behöver göra är att skicka ett mail, skriva vad tycker Nöjesbladet ska skriva om för spel i år samt lämna namn och telefonnummer. Du måste även vara över 18 år.

/Joakim

Spelmusik på Kafé Kungsgatan i Malmö

Orvar Säfström har i dagens Sydsvenskan skrivit en liten krönika om spelmusik du kan läsa här. Det intressanta i sammanhanget är dock följande, citerat ur krönikan:

"...På fredag planeras andra sådana trollkonster på Kafé Kungsgatan i Malmö. Operatenoren Richard Söderberg och pianisten Fredrik Haglund  kommer att spela Erik Saties musikaliska Tour de France ”Vexations” parallellt med spelet Zelda – Twilight Princess. Bägge tar dryga dygnet att genomföra i ett sträck och maratonet syftar, förutom att samla in pengar till offren på Haiti till ett kulturellt möte utan krockskador...."

Maratonspelmusik på Kafé Kungsgatan i Malmö på fredag!

/Joakim

Releaser V.4

Vi kommer här efter varje söndag ta en titt på den kommande veckans spel. Vi kommer främst ta en titt närmare på dom bättre och mer intressanta spelen. Spelen som inte nämns här är inte inte värda att spela, om man ändå gör så skall man bestraffas med hårda rapp med en gurka.


MAG
PS3 - 27 Januari


 

 

Emil: MAG = Massive action game. Ha ha vilket jävla namn på ett spel. Spelet är som ett MMOFPS kan man säga. Man kan spela 256 spelare samtidigt online och det är mycket i den här genren. Det har varit den stora säljpunkten för det här spelet. Spelet ser helt okey ut och det kommer bli intressant att se hur det taktiska biten kommer funka med allas dessa spelare samtidigt.

 

Joakim: Jag är personligen inget stort fan av den här sortens spel,  men taktiskt samarbete under kaotiska omständigheter är alltid intressant, och med ett gäng polare tror jag definitivt att det här spelet skulle vara värd en del av min ack så dyrbara SFIV-tid. Dessutom - 256 personer samtidigt. Det är coolt om något.

 


 

 

Mass Effect 2

Xbox 360, PC - 28 Januari

 

 

 

Emil: Snart äntligen är det här. Spelet med stort S. Del 2 av den episka sagan om kommander Shepard. Det har kommit en uppsjö av trailers och skit om det här spelet den senaste veckorna och ingen kan ha missat dom. Första delen var ju fenomenalt underbart. Självklart ett av dom bästa rollspelen jag spelet på senare år och det här ser inte ut att vara sämre utan snarare så jävla mycket bättre. Ett av dom få dag 1-köp för mig, fast jag får nu vänta på Collectors edition som blev framflyttad till början av februari.

 

Joakim: Nu är jag tyvärr så pass efterbliven att jag bara lagt några timmar på det första spelet till PC. Av någon anledning dök det upp andra saker som fångade mitt intresse, men jag gillade spelet den tid jag spelade och jag ser fram emot att sätta mig ner med både ettan och tvåan inom en snar framtid. Spelet är utvecklat av Bioware, och bara en sådan sak talar egentligen för sig själv. Det här spelet kan inte gå fel, det kan bara vara bra!

 

 


 

 

 

Tatsuno vs. Capcom: Ultimate all-stars
Wii - 29 Januari


 

 

Emil: 2D-fighting är inte min starka sida. Gillar fighting men inte 2D tack vare att jag alltid fick pisk av min lillebror som alltid satt och mastuberade till Street fighter 2 till SNES. Ser ut som vilket spel som helst men jag lämnar över till min broder som får såga mig och hylla detta typ.

 

Joakim: Jag införskaffade Street Fighter 2 till SNES i Tyskland på den gamla goda tiden. Då jag bodde utomlands och var tämligen isolerad umgängesmässigt så blev det en hel del av fightingvaran, tack vare det underbara spelet. Jag har minnen av hur Emil av ren jävla rage börjar slå på mig i verkligheten efter att jag för tusende gången tryckt in honom i ett hörn och spammat skiten ur honom med allt jag har. Jag gillar fighting. Det är en cool genre som verkligen mäter styrkan mellan spelarna. Allt handlar om mind-games. Vafan, det här är ett fightingspel med Street Fighter-karaktärer. Jag är såld. Tatsunoko har jag ingen koll på, men fan, Ryu är ju med. Definitivt en win på den här. Själv äger jag tyvärr inget Wii, så nu ska jag bara övertala ovanstående individ att införskaffa spelet så jag kan spöa honom när jag är på besök.


Ingen remake på Final Fantasy VII för stunden

Tetsuya Nomura har i veckans upplaga av Famitsu sagt att vi, för stunden, inte ska förvänta oss någon remake på det ack så efterlängtade Final Fantasy VII. Personligen är jag ett stort fan av sjuan och undrar varför Square Enix inte bara kan ge en hel spelvärld vad den längtar efter. Suget är enormt och en remake hade utan tvekan renderat enorma summor till företaget, så frågan är inte om det kommer utan när det kommer, och jag vill att det ska komma nu! Helst igår!

Cloud Strife



Källa: 1up.com

/Joakim

New Super Mario Bros passerar 10 miljoner sålda exemplar

Gled förbi Loading.se och noterade deras nyhet om att New Super Mario Bros har passerat 10 miljoner sålda exemplar, på åtta veckor, vilket är ett nytt försäljningsrekord.

/Joakim

Games on demand

Microsoft har en tjänst över XBL som heter games on demand. Tjänsten går ut på att man kan köpa något äldre spel för en fast summa direkt ner till hårddisken på sin Xbox 360. Microsoft själva skriver så här:

"Med Xbox LIVE Spel på begäran kan du leta bland klassiska titlar utan att behöva lämna vardagsrummet och sedan ladda ned dem utan att lämna soffan."

Visst att det är bekvämt att kunna sitta hemma och tanka hem spelen och strax efteråt spela dom. Men det är inte här problemet ligger.

Games on demand




Det finns många fina klassiker på tjänsten som man kan köpa hem. Spel som: Mass Effect, Oblivion, Bioshock, Lost Planet, GTA IV, Gears of War, Dead Rising, Dirt, Fable II för att nämna några utav dom för närvarande 55 spelen. Men det är inte här som problemet ligger.


Att köpa spelen över games on demand är smidigt och lätt. Här gäller inte MSP poängen man använder för att köpa spelen över XBLA. Utan bara rena kontanter från kreditkortet. Men det är inte här problemet ligger.


Det stora problemet med tjänsten är priset på spelen. I princip samtliga spel kostar 349kr (ett kostar 249kr). Och kollar man runt lite på olika nätbutiker så ser man vilket fett jävla överpris det är för i princip alla spel. Vem fan betalar 349 kr för spel som är nedladningsbara och som inte har något andrahandsvärde när deras fysiska motsats är billigare. Det är bättre att beställa ifrån någon nätbutik eller plocka upp dom äldre spelen begagnat om man ska ha dom för då kan man få nånting tillbaks ifrån dom när man säljer spelet vidare. Jag själv äger hellre ett fysiskt spel där jag kan känna och klämma på fodralet eller läsa i manualen. Det är här problemet ligger.


Varför ska man då köpa spelen över tjänsten när man kan få det 100kr eller mer billigare i butik. Det enda Microsoft behöver göra är att hålla servern igång som man laddar hem spelet ifrån och det måste ta mig faen vara billigare än att trycka spelet och skicka iväg det till butiker. Varför sätter man ett sådant högt pris? Det är som om dom inte vill att vi svenskar ska köpa spel därifrån. Sen om vi jämför priset med vad amerikanarna behöver betala blir man bara ännu mer irriterad. Deras pris på spelen är 30$ (ca 210kr) och dom har fått en del nedsatta till 20$ (ca 140kr). Varför blir som så jävla särbehandlade och får vettiga priser på spelen och inte vi. Varför ska dom jävla trailer parks rednecks as få en sådan fördel. Jag tar det som en personlig förolämpning att Microsoft sätter ett sådant högt och hutlöst pris på spelen. Jag tror vi får betala för alla jävla EU böter dom har fått. Det här är deras hämnd på oss. Det här är deras sätt att lura unga sexuellt otillfredsställda ungdomar på deras surt förvärvade pengar som dom borde köpa folköl för.


När spelen går ner i pris för oss svenskar så kan det kanske vara värt, men då måste dom ner och under i pris än vad deras fysiska motsats kostar.

/ Emil

Samurai Shodown: Edge of Destiny till Europa

Företaget Rising Star kommer att lokalisera spelet till PAL under namnet Samurai Shodown Sen. Release till Xbox360 under våren. Personligen blir jag intresserad av alla fightingspel, men det här verkar lite... fattigt. Ska bli kul att testa, dock.




/Joakim

Tv-spel kan hjälpa cancersjuka barn

Egentligen vill jag inte stödja tabloidblaskan Aftonbladet, men jag fick ett tips från min sambo om den här artikeln. Artikeln handlar om att Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus i Göteborg ska påbörja en treårig studie involverandes cancersjuka barn och tv-spel, i syfte att träna den kognitiva förmågan med hjälp av ett Wii. Utmärkt att sådana här initiativ uppmärksammas då somliga individer har en tämligen inskränkt syn på det här med tv-spel.

/Joakim

Sluskafans blogg - en kreativ nörds paradis

Sluskafan - inte nog med att namnet på bloggen är fantastiskt vackert, innehållet är minst sagt inspirerande för nörden med en kreativ ådra och en dos koffeinbaserad energi. Slusken beskriver sig som en militant ateist och nörd. En bra kombination. Nedanför följer smakprov.



Super Mario Bros-tavla

 

Question block-tavla

Ramens ytterkanter mäter 15x15cm

 

En tavla med motiv från NES-spelet Punch-Out!

King Hippo. Little Mac. Bald Bull. 40x40cm

 

Tavla med motiv från Super Mario Bros

40x40 cm

 

Tavla med motiv från NES-spelet Metroid

30x24 cm

 

En tavla med motiv från nes-spelet Gradius

40x40 cm

 

Svamp från Super Mario som mysljus

Mysljus

 

 

Boo-tavla med motiv från Super Mario Boo-tavla från super mario bros

Boo

 

Big Boo

Boo!

 

Solid Snake-tavla från spelet Metal Gear Solid

Solid Snake. 20x20 cm

 

Egentligen skulle jag kunna fortsätta och tömma hela hans blogg på bilder av hans underbart nostalgiska mästerverk. Bloggen innehåller även tillvägagångstips samt andra allmänna nördreflektioner. Besök bloggen och bli inspirerad! Det är definitivt värt det.

/Joakim



Super Street Fighter IV-ultravideo

Snart släpps spelet jag längtar efter så mycket att det nästan gör lite ont i själen. Idag har eventhubs lagt upp en video med nya och gamla ultror. Inget nytt under solen direkt, men av bra kvalité och är man insnöad så bör man definitivt ta sig en titt.

/Joakim


Tatsunoko VS. Capcom Arcade FightStick till Wii

Tatsunoko VS. Capcom Arcade FightStick till Wii har nu släppts, och kostar $79.99. Spelet, som släpps om åtta dagar kommer att kosta 399 kronor på Webhallen.


Somliga anser det vara idiotiskt att lägga mer pengar på ett tillbehör än på själva spelet. Men, är det så att man eftersträvar perfektion i utförandet av sina kombinationer i ett fightingspel så är en sticka nödvändig. Man kan nå långt med en handkontroll, men man kan aldrig vara säker i sina combos och länkningar då en vanlig pad inte är i närheten av en stickas precision. Och, det finns inget jävligare än att missa i avgörande lägen, när man tror sig vara på väg att vinna en match så förlorar man för att handkontrollen inte fattar vad fan man säger till den.

Av erfarenhet kan jag meddela er oinsatta, potentiella köpare att det är en nervpåfrestning av rang att träna om muskelminnet från handkontroll till arkadsticka. Man går från att använda två tummar och upp till fyra fingrar med små hastiga rörelser till att använda en hel arm och en hel hand, tre fingrar, handleder och armbågar i, förhållande, mycket stora rörelser. Men när man väl börjar överkomma den enerverande ovanan som får en att vilja slå sönder stickan med knytnävarna, alternativt sälja den beroende på hur pass frustrerad man känner sig, så kommer belöningarna. Det tar tid, men när väl saker och ting börjar flyta på så blir det lika underhållande att skåda sina perfekt utförda combos som att se en tysk ramla och slå sig.

/Joakim



Magna Carta 2 DLC fixat

Nu äntligen efter flera månader så har Microsoft tagit sig i kragen och fixat achievementglitchen i Magna Carta 2. För oss som köpte DLC i tron om att vi skulle möjlighet att få 240 gs extra som det var utlovat blev vi ju lurade för att Microsoft inte hade uppdaterat Xbox.com för oss européer. Men sent omsider så har det äntligen skett. Han som såg till att det blev åtgärdat var Nick Bennett som jobbar på Xbox's EMEA division.

Så nu är det bara att börja spela det som behövs för att hora till sig dom sista achievements.

Magna carta 2, JRPG


/ Emil

Tech-demo på Gran Turismo 5

För någon dag sedan kom det upp en tech-demo på GT5. Den visar när en Lexus IS-F kör ett varv runt på Fuji-banan.






Det visuella är svårt att jämföra, för att i spelet ser det ut att vara sommar men i verkligheten ser det ut att vara höst. Sen ser man ganska tydligt hur bilen i GT5 "flyter" mer på asfalten om man jämför med den mer "skakiga" och riktiga körningen. Men undra om man verkligen vill ha ultra-realism i alla lägen.

/ Emil

Nu var det officiellt

Nu var det då officiellt att Mass Effect 2 collectors edition är framflyttad till vecka 5. Jag får tyvärr erkänna att min kritik tidigare i veckan mot Spelbutiken var lite hård nu när det blivit en officiell försening.

Förlåt Spelbutiken

/ Emil

Digital begagnathandel på gång - häpnadsväckande retarderat

Ett Londonbaserat företag vid namn Green Man Gaming kommer enligt gamepolitics.com i framtiden erbjuda en tjänst som går ut på att köpa och sälja begagnade spel. Digitalt. Företaget har lovat att ersätta upphovsrättsinnehavaren med en del av profitkakan. Inledningsvis låter det intressant, men om man tänker ett steg längre kommer man fram till att det är häpnadsväckande retarderat. Anledningen till att ett spel tappar i värde är för att plastförseglingen är bruten, fodral tummat på, skivan använd och så vidare. Digital information är däremot en rak kopia av det som kallas för "original", och råkar inte ut för slitage - vilket leder till att den som köper ett spel "nytt" kommer att få betala mer än vad den som köper spelet "begagnat" får göra, trots att kopiorna är identiska. Hur i helvete ska det här fungera på ett bra sätt? Ologiskt är bara förnamnet. Hela grejen är som att försöka föreställa sig en fjärde dimension.

/Joakim

Super Mario Bros Castle Theme Remix - Grym metalcover

Lyssna och njut.

/Joakim


The Online Gamer

Snubblade över två roliga videosketcher som handlar om en online-gamer som inte riktigt vet hur man ska uppföra sig i normala, sociala situationer IRL. Rätt roligt, men också lite drygt då man har stött på typen ett antal gånger online. Stereotypen av en infantil jänkare med hybris, det vill säga. Som tur är slipper man en hel del av dessa individer när man väljer spel som Street Fighter IV framför pang-pang-skit. Två avsnitt ute än så länge, och det senaste kom den 18:e denna månad.

 

 

/ Joakim


Mountain Maniac och My Lil' Bastard

Häromdagen köpte jag Marvel vs Capcom 2 över Live Arcade för att göda min fightingmani med något annat än SF IV, så det har gått ett par timmar åt det spelet. När jag har känt behovet av att varva ner, så har dessa två browserbaserade indiespel lyckats få mig på andra tankar.

 

Mountain Maniac - galet webbrowserspel



I Mountain Maniac styr man en bergsgubbe som har flippat ut fullständigt och vill hämnas på staden han bor i. Från toppen av ett berg slår man ner stora stenbumlingar och styr dessa till höger och vänster med hjälp av sina "rage powers", allt för att förstöra så mycket som möjligt på sin färd ner mot staden. Mellan banorna får man slåss mot polisen och även vara beredd på att bli tokbombad av attackflygplan. Helt klart ett roligt tidsfördriv. Speciellt om man har kontorsjobb. Maska mera!

My Lil' Bastard



My Lil' Bastard är vad man skulle kunna kalla för en Tamagotchi-parodi. Du ska ta hand om och uppfostra en ful, blå boll. På första försöket dog min lilla bastard av tristess, medans jag försökte komma på hur jag skulle träna fanskapet till att gå på toa istället för att pissa och skita ner hela lådan han bor i. Efter fyra dödsfall lyckades jag. Ett tips: sprayflaskan. Ha tålamod. Senare i spelet flippar bastarden ut och börjar röka, supa och tända eld på saker. Mycket roligare än Tamagotchi - men min avsky för bastarden är oändlig.
/ Joakim

Chime har fått datum

Hade inte hört talas om det här spelet tidigare förrän idag. Men efter att ha tittat på tutorialtrailern blev jag riktigt intresserad. Jag tror att det väcker mitt Tetrisintresse och kanske därför jag gillar det. Kommer garanterat att köpa hem det.




Spelföretaget OneBigGame släpper det här spelet över XBLA skänker 60% av summan som spelet kostar till olika hjälporganisationer för barn. Spelet är prissatt till endast 400 MSP och skall släppas den 3:e februari

/ Emil

Irriterande lögn

Kom hem från jobbet och kollade min mail och fick en otrevlig överraskning. Jag hade fått ett mail ifrån Spelbutiken där jag har förbokat Mass Effect 2. Där i stog det att:

"Du har gjort en förbeställning på Mass Effect 2 Collectors Edition /X360

Distributören har meddelat oss att nytt releasedatum är 2010-02-05 00:00:00.

Detta är något som berör alla återförsäljare och ändringar av releasedatum förekommer."



Jag finner det väldigt intressant hur dom uttrycker sig i detta mail. För fakta är att spelet släpps den 28:e januari i Sverige och europa. Fakta är att Collectors edition släpps den 28:e januari i Sverige och Europa. Fakta är att ingen annan återförsäljare har fått denna information. Fakta är att EA är denna distributör av detta spel och inget annat datum är angivet på deras hemsida.

Det vore ju märkligt att dom som ger ut spelet inte ens vet när det skall släppas. Jag finner sådant här väldigt irriterande. Istället för att säga att dom inte får spelet i tid eller att pga den stora mängd förbokningar så hinner inte alla få spelen vid release. Så väljer man här att ljuga inför mig för att rädda sitt eget skinn. Tycker det är ruskigt dåligt.

/ Emil

Uppdatering: Läs här

EA:s senaste profithungriga drag

Läste nyss på Kotaku att EA tar ytterligare ett taktiskt steg mot att kontrollera sina kunder och i slutändan inskränka i individens rättigheter. Enbart originalköparna av Mass Effect 2 kommer att få tillgång till en in-game portal vid namn "Cerberus Network" i ett försök att göra begagnathandeln med tv-spel mindre lockande. Då spelföretagets/upphovsmannens del av den kakan är obefintlig måste de ju givetvis hitta ett sätt att tjäna pengar på den som köpt deras vara begagnat, och då genom att ta betalt för aktiveringskoden till "Cerberus Network". På ett sätt rätt tänkt eftersom upphovsmannen inte får betalt för sin produkt, på ett sätt fullständigt horribelt.

EA GAMES DYRKAR SATAN



En frihetstanke: Har jag betalat pengar för en produkt äger jag den. Det är min vara och jag äger rätten att sälja produkten i fråga utan att företaget bakom ska få betalt i ett andra led, och ytterligare sko sig på mig. Oavsett vad man anser om begagnathandeln är det här ytterligare ett steg mot 1984. Mediekonglomeraternas makt växer sig bara starkare och starkare.
/ Joakim


Aliens vs Predator

För någon dag sedan kom det ut en "Kill moves" trailer för spelet AvP. När jag ser denna trailer så känner jag bara att om ett spel behöver marknadsföra sig med en sådan trailer så suger det nog getpung. Men man vet aldrig det kan ju överraska men jag är ytterst tveksam. Spelet kommer släppas den 19 februari.

/ Emil


First-Person Tetris

I mitt tycke bör alla spelfantaster älska Tetris. Gör du inte det så kan du lika gärna lägga ner direkt, ingen kommer ändå att ta dig på allvar. Här har vi en skön men svår och något desorienterande variant av Tetris - i förstapersonsperspektiv. Ett måste att testa: http://firstpersontetris.com/

/ Joakim

R4-kortsimportör i England dömd till 12 månaders fängelse

En man vid namn Yun Can Meng har blivit dömd till ett års fängelse för att ha illegalt importerat 26,500 exemplar av den multifunktionella minnesmodulen R4 till England, enligt gamepolitics.com Kortet används i första hand för att spela piratkopierade spel på Nintendo DS, men har även fler funktioner och är överlag ett minneskort.




Ett års fängelse för hårdvara, helt enkelt. Den orwellianska 1984-staten närmar sig. Run the fuck away!
/Joakim



Swedish Game Awards - Game Pitch Challenge

Bär du på tankar om ett unikt spelkoncept? Då är det här något för dig. Swedish Game Awards håller den 27:e Januari en tävling vid namn Game Pitch Challenge som går ut på att man under 60 sekunder ska förklara och pitcha sin spelidé. Fina priser har utlovats i tävlingen som är öppen för allmänheten. Så, vad väntar du på egentligen? Mer information hittar du här: Game Pitch Challenge

Själv funderar jag på att pitcha ett spel som uteslutande är baserat på "Squeal like a pig!"-scenen från "Den långa färden".

/ Joakim

Gran turismo trailer

Nyligen sköts ju Gran Turismo 5 release fram. I och med det har dom nu släppt en del nya bilder. Men vem fan bryr sig om att titta på bilder på bilar. Nää, sånt skit vill vi inte ha utan vill vill ha rörliga bilder från spelet. Och dom har ju nyligen släppt en trailer med bilen Toyota FT-86 G SPORTS Concept. Håll till godo


/ Emil

Jakten på poängen

Jag vet inte hur det hela började. Jag vet inte ens varför. Allt jag vet är att jag behöver dom. Jag pratar givetvis om achievements och gamerscore.

 

När jag skaffade min xbox 360 i slutet på juli 2008 var det främst för att jag ville spel GTA4 och valde boxen framför PS3 pga priset. Tanken var aldrig det här behovet av att jaga achievements. Jag kan inte ens svara på när det hela började. Civilzation revolution var det första spelet som jag tog 1000 poäng i. Jag tror att det var där någonstans det började. Jakten, den plågsamma jakten på dom efterlängtande achievements.

 

 

Achievement unlocked : left the house

 

Just nu spelar jag Alone in the dark och jag vet att hade det inte varit för att få gamerscore hade jag inte köpt eller spelat det här spelet. Men jag har fått en anledning till att skrika ut svordomar rakt ut i luften i ren frustration över hur jävla idiotiska krav man måste uppfylla för att få vissa jävla achievements.

 

Achievements har gjort en hel del för mig. I början av 2000 talet så hade jag svårt att avsluta spelen jag spelade. Jag kom ofta bara halvvägs in i  spelen och sen la jag det vid sidan av i brist på intresse. Men nu under 2009 har jag klarat mer spel och upplevt mer utav dom spelen jag spelat. Jag har fått ett mervärde i spelandet pga achievements. Jag har fått en anledning till att spela spelen noggrant. Jag har fått en anledning till att skrika ut svordomar rakt ut i luften i ren frustration över hur jävla idiotiska krav man måste uppfylla för att få vissa jävla achievements.

 

När mitt intresse för achievements tog fart så insåg jag att man behövde hjälp i jakten på dom. Och på nätet hittade jag jag främst xbox360achievements som började vägleda mig igenom achievemenets och när deras information inte räckte till hittade jag achievementhunter som ett bra stöd och info källa. Efter ett tag tipsade en kompis om mygamercard där det finns en jävla massa statistik över hur man ligger till i sitt land och i världen. Själv har jag 27989 poäng och ligger jag på 831 plats i Sverige och 164207 plats i världen i achivements poäng. Och där har jag fått en anledning till att skrika ut i ren frustration över hur mycket gamerscore folk har.

/ Emil

Achievement unlocked : Oh shit, not again


Tekken The Movie-trailer

May the gods have mercy on your soul! Jag och min bror bytte ett par snabba ord om det här var värt en uppdatering, med motiveringen: "Vill vi ge reklam till sånt skit?" - Svaret är: Ja, det vill vi. Men enbart för att få er att undvika skiten. Spelfilmer är skräp, har alltid varit och kommer i regel att vara det även framöver. Det är ett sätt för filmbolag och filmskapare att tjäna lite enkla stålar på ett redan etablerat varumärke i hopp om att fanboys köper vilken skit som helst. Vi har sett det hända, om och om igen. Minimal ansträngning som renderar profit är varje ont företags våta dröm då allting handlar om vinstmaximering för att hålla aktieägarna och börsen nöjda. Av just denna anledning är det viktigt att inte förtränga tidigare styggelser.

Super Mario Bros. The Movie Street Fighter Mortal Kombat



Redan 1993 blev vi blåsta av Super Mario Bros. Bob Hoskins som Mario och Dennis Hopper som King Koopa. Jag ser mig själv exalterad bara som en liten knådd kan vara. Tänk er, att få se Super Mario Bros "på riktigt", som vi så fint uttryckte det. Resultatet är ökänt. Värdelöst skräp. 1994 kom Street Fighter med Jean-Claude Van Damme och Kylie Minogue. Vid den tiden bodde jag i Riga, Lettland och såg den således i en kall lettisk biosalong enbart innehållandes trästolar på plant underlag tillsammans med en inföding. Jag älskade Street Fighter II och nötte det dagligen mot datorn i brist på bättre sysselsättning, hur skulle det här kunna gå fel? Resultatet är dock även här ökänt: Värdelöst skräp.  Den lettiska biosalongen har dock präntat sig fast som ett permanent minne. Helt klart en upplevelse. 1995 kom Mortal Kombat, även det en skitfilm, men här har vi herr Highlander, Christopher Lambert, i egen hög person gestaltandes Lord Rayden, i en stilistiskt sett ändå rätt cool film för en ung oerfaren grabb. Men likväl skräp. Redan här borde vi ha lärt oss vår läxa, men trots detta är den senaste spelfilmen jag sett Street Fighter: The Legend of Chun-Li. Värdelöst skräp. 2009 års sämsta film tillsammans med 2012. In kommer Gösta med: Tekken The Movie


 

Enbart exponeringen av trailern får min arma själ att känna sig lite smutsig. Om ni nu mot förmodan skulle vilja se den här filmen - betala inte för det.

/ Joakim


Koreanerna ser potentialen

Det sydkoreanska flygbolaget Jin Air har börjat med att hyra ut PSPgo till sina passagerare för en nätt liten summa på 4,000 won, vilket motsvarar ungefär 25 svenska riksdaler. Ett initiativ jag uppmuntrar, då jag ser flera fördelar både för kund och företag. Nu är jag osäker på vad en sydkoreansk medelinkomstagare har ut i månaden, men om man skulle trippla alternativt fyrdubbla det priset för att matcha svenska förhållanden, skulle det fortfarande vara mycket prisvärt på en längre tåg- eller flygsträcka både inrikes och utrikes. Har man dessutom en memory stick så kan man, utöver att spela, titta på valfri film eller liknande för att underhålla sig under annars nervpåfrestande transportsträckor, och det utan att behöva köpa konsolfanskapet. Transportföretaget i fråga kan använda det i sin marknadsföring och spelföretaget och konsollen får mer exponering. Vinst för samtliga inblandade parter. Varför har inte det här varit standard i flera år? Jag har rest mycket, och hade hoppat på erbjudandet varenda gång om möjligheten existerat. Underhållning är alltid en bristvara.

PSPgo på Jin Air



Jag kan erinra mig något om att man under en kort period, har för mig att det var vid releasen av Game Boy Advance, kunde låna en konsol om man reste med SJ på vissa väl valda avgångar. Någon som har bättre minne om det här och kan upplysa mig?

Källa: siliconera.com
/ Joakim

Intressant iakttagelse

Satt och skummade runt lite på olika spelsajter och hamnade på gamefaqs och kollade på deras releaselista och hittade där att Halo: Reach har ett satt datum. Började leta runt för att se om det fanns något officiellt om det och fann ingenting på min jakt. Spelet skall släppas i europa den 24:e september enligt gamefaqs. Jag finner det väldigt intressant. Om det stämmer så hoppas ni kommer ihåg vart ni såg det först.

/ Emil

Halo: reach release

Star Wars: The Old Republic kommer 2011

MMORPG:et Star Wars: The Old Republic som utvecklas av det eminenta företaget Bioware som ligger bakom stortitlar som Baldurs Gate, Baldurs Gate 2, Neverwinter Nights, Star Wars: Knights of the Old Republic, Jade Empire, Mass Effect samt Dragons Age: Origins, kommer att släppas först 2011 till mångas stora förtret enligt ett foruminlägg från spelutvecklarnas håll som kan hittas här:  http://www.swtor.com/community/showthread.php?t=109426

Star Wars: The Old Republic

/
/ Joakim

Gran Turismo 5 försenat

Gran Turismo 5 skulle egentligen släppas i Japan i mars, men har nu blivit uppskjutet på en än så länge obestämd framtid. Polyphony Digital har enligt egen utsago än så länge lagt 60 miljoner US dollar på utvecklingen av spelet. Framtida försäljningsresultat kommer därför vara mycket intressanta.

Gran Turismo 5

 

/ Joakim



Vilken nörd man är

När man har spelat tv-spel i princip så länge man minns. Man har följt konsolgenerationerna. Man har spenderat timmar, dygn, månader, år framför tv:n. Man har upplevt dom flesta konsolhöjdpunkterna som har kommit till varje generations maskin.

Efter alla dessa år så blir fortfarande lika lycklig när man får något nytt spel man har beställt eller andra spelrelaterade saker. Och igår fick jag hem den senaste. Man blir löjligt nördigt stolt över den. Bara titta på den den är ju skitsnygg.
/ Emil

En Street Fighters bekännelser del I

Hej... Mitt namn är Joakim och jag är besatt av Street Fighter 4, och efter Super Street Fighter II Turbo HD:s release helfrälst på det mesta som har med fighting-genren att göra. Någon slumpmässig individ i forntiden yttrade något i stil med: "Den bästa kärleken är den som förlåter oss våra synder". Om vi applicerar det här uttalandet på kärleken till genren som helhet, kan vi lätt konstatera att det är en destruktiv känsla av värsta sort; en fightingspelares vardag består i att förlora. Gång på gång på gång. Frustration på frustration på frustration. Varje synd, varje miss, varje felbedömning kan vara matchavgörande.  Det är en elektronisk form av sadomasochism. Nerverna är på helspänn och adrenalinet rusar. Det är en genre där till och med den tålmodigaste människan kan hamna i obalans och sula handkontrollen i golvet efter en matchavgörande miss och vråla svordomar åt sig själv och sin patetiska insats och usla existens.

Street Fighter 4



Jag har hört påståenden om att alla människor har autistiska, tvångsmässiga drag och tankar - vilket man efter en kort reflektion kan instämma i. Folk har skumma prylar för sig. En sådan slutsats innebär dock, rent logiskt, att fightingfans tillhör den grövre sorten. Det krävs en viss typ av människa för att hitta tjusningen i att bli förnedrad tiotusentals gånger i jakten på att bli en vinnare och allt som hör där till: väl genomtänkta strategier man kan växla mellan på en halvsekund beroende på var motståndaren befinner sig och vad han gör, man vill ha hundraprocentig tajming i sina långa combos och som mål att utföra dessa combos utan att tänka, att fullständigt befinna sig upplöst i nuet, det är en strävan efter den totala reflexen - en strävan efter att nå Zen.

Det är speloptimering i dess sannaste essens. Det är som schack i ultrahastighet, eller Tetris på metaamfetamin, fast med oändligt långt fler strategier och motstrategier, i Street Fighter 4's fall utslaget på 25 karaktärer med olika attack- respektive försvarsprioriteringar, med varierande hastighetsgrad och rörelsemönster. Det är mycket att lära sig. Ett evigt tränande för att kunna pressa på och avgöra alternativt hinna med samt förutse långa blockkombinationer i hopp om att hitta en öppning för att gå in och straffa sin motståndare. Timme efter timme, dag efter dag, vecka efter vecka, månad efter månad. Men oavsett hur många timmar man spelar så måste man ändå vänja sig vid att torka röven efter alla Bisonkukar som besöker den match efter match.

Idag är det tisdag och i helgen drack jag öl och övernördade mig med mina tre SF-kamrater. Det blev närmast dygnslånga sessioner med ett par timmars uppehåll för sömn, och det är först nu jag känner mig tillräckligt fräsch för att skriva det här inlägget. Ett beteende som oinsatta fnyser åt, men som vi njuter av. Förmånen att få sitta ansikte mot ansikte med sin motståndare och utbyta strategier, tips och tankar, samtidigt som man slänger förolämpningar mot varandra varannan sekund för att ett par sekunder senare överösa varandra med beröm bygger både kamratskap och djupare kunskap i spelmekaniken. Man slutar aldrig utvecklas i denna kamp mellan hjärnor och fingrar. Nästa helg ska vi på det igen, och vi ligger även i startgroparna för att starta en förening kring spelet. Övernördig kärlek!



Elektroniskt våld är totalt onödigt, säger somliga. Det är även sex utan reproduktionssyfte. Jag njuter av båda.  589 timmar har jag lagt på Street Fighter 4 sedan release för snart ett år sedan, och till våren kommer halvuppföljaren Super Street Fighter 4.  Min magkänsla säger mig att fightinggenren är en e-sport på frammarsch vilket gör att jag i allafall när en svag känsla av att jag inte slösar bort min tid. Om inte annat så är det hjärngympa, och den glädjen spelet ger mig och mina fightingvänner och det brödraskap som uppstår oss emellan är i och för sig tillräckligt  för att överbevisa mig om att en dag utan fighting är som en dag utan sol.

/ Joakim

A Kingdom for Keflings vilken plåga

Skrev tidigare i veckan om att A Kingdom for Keflings hade 50% rabatt denna vecka för guldmedlemmarna på XBL. Hade inte spelat spelet själv och var ju självklart tvungen att ladda hem det för 400msp. Förstog väl att det inte skulle vara en grymt spel men hade hoppas "lätta" achievements och 200 gs.

Speler börjar med en ganska mysig stämmning men ändras snart till en hjärntvättad rabiat förvirrad stämning när det finns typ 2 ljudspår som är loopade på 5 minuters intervall, om det inte är det så upplevs det så. Man undrar om det är tv:n som låter eller om man verkligen är tokig.

Det tog mig strax över 6 timmar att få 180gs och 10 av 12 achievements. Men sen gällde det att få dom sista 2 online och självklart så var det att det saknades en jävla sak för att få en 1 achievement. Det skulle byggas 20 unika torn av 20 olika spelare dvs en var. Men där står man och väntar på en dum jävel ska dyka upp så man får dom jävla 10gs. Ibland undrar man över vafan man sysslar med när man jagar dom där betydelselösa poängen. Är allt det här lidandet värt det? Ja jag tycker det men inte när man blir galen på det. Vågar knappt hoppas på att kunna få dom här online achievements i detta spel.

Tycker den här bilden sammanfattar hur jag upplevde det stundtals.

/ Emil

Heavy Rain har fått releasedatum

Playstation 3 exklusiva Heavy Rain har äntligen fått ett datum då vilken dag det kommer att släppas här i europa. Länge har det varit första kvartalet men nu är det den 26 februari man har att se fram emot.

/ Emil


Första stortiteln släppt i år

Årets första stortitel släpptes idag. Arkad-action när den är som bäst. Alla som har prövat demot på Bayonetta vet att det är ett hektiskt, actionfyllt spel. Spelet har fått grymt bra recensioner av spelsajter och av tidningar. I Level fick det en fullpoängare 10/10.

Själv önskar jag att man hade lite mer cash efter allt nyårsfirandet (supandet) så man hade råd att skaffa det här just nu. Men det får komma senare efter alla andra stortitlar som kommer det här första kvartalet.

/ Emil



Castlevania - The Concert på Konserthuset 19 februari

Michiru Yamane, mest känd för sin musik från Castlevania: Symphony of the Night, Castlevania: Lament of Innocence och Suikoden uppträder på Konserthuset fredagen den nittonde februari och framför musik från Castlevaniaspelen.

 

För alla spelmusiksintresserade som bor i den kungliga hufvudstaden bör det här vara en given konsert att besöka. Själv bor jag på sydligare breddgrader och överväger att resa 55 mil för att bevista detta event. Musiken till Castlevania är, som vi alla vet, tuff som fan.

/ Joakim


Microsoft visar Game Room på CES

CES (Consumer electronics show) har börjat och Microsoft presenterar Game Room officiellt.





Frågan man ställer sig är hur populärt det här kommer bli. Med prissätningen som 400msp om man ska ha ett spel till både PC eller Xbox. 240msp om man ska ha spelet till ena formatet bara. Och 40msp om man bara vill spela en runda.

Dom har som mål att över 1000 titlar ska finnas tillgängligt men startar med 30 stycken och kommer addera mer vartefter.

Dom första spelen är
Adventure
Armor Battle
Asteroids Deluxe
Astrosmash
Battlantis
Centipede
Combat
Crystal Castles
Finalizer
Football
Jungler
Lunar Lander
Millipede
Mountain Madness: Super Pro Skiing
Outlaw
RealSports Tennis
Red Baron
Road Fighter
Scramble
Sea Battle
Shao-Lin's Road
Space Armada
Space Hawk
Star Raiders
Sub Hunt
Super Cobra
Tempest
Tutankham
Yars' Revenge


Själv har jag aldrig varit mycket för gamla arkadklassiker trots att jag är uppvuxen med dom. Men men det tillfredställer väl någon tror jag. Jag tror jag avstår till en början.

/Emil

Ny Super Street Fighter 4-trailer

En smaskig trailer från gametrailers.com för oss som suktar efter uppföljaren till det hårdaste fightingspelet av alla.


Frågan är däremot vad man ska tycka om den ryska björnens Mecha-kostym. Inte så het. Super Street Fighter 4 har preliminärt realeasedatum sista mars.

/ Joakim

XBLA



För alla XBLA guldmedlemmar så har spelet A Kingdom for Keflings
50% rabatt istället för 800ms point så är det nu bara 400ms points.

Har ingen aning om spelet är värt dom pengarna men om man jagar
achievement som en annan gör så är typ 50kr värt det.

/ Emil

RSS 2.0
Blogg Topplista Blogg listad på Bloggtoppen.se Datorer BlogRankers.com