Flipperfantaster förenas i Malmö
http://www.svenskaflippersallskapet.com/
Releaser V.5
PS3, Xbox 360 - 4 Februari
Emil: Ännu ett arkadactionspel som släpps. Det här utspelas i helvetet och som vi alla vet är helvetet jävligt tufft. Lirade demot på Xbox 360 och blev måttligt imponerad. Dom här spelen brukar handla om samma sak från början till slut och det är ett jävla röj och kan bli lätt enformigt. Det här kommer införskaffas när det går ner lite i pris.
Joakim: Det ser lätt härligt röjigt ut. Definitivt ett spel jag vill spela, men inget jag skulle få för mig att köpa för fullpris.
Star Trek Online
PC - 2 Februari
Emil: Hmmm. Jag är ingen fan av den här serien överhuvudtaget. Jag har alltid ogillat Star Trek. Vet inte riktigt varför mer än att jag tycker serien är barnslig och lite töntig, eller mycket töntig. Nu kommer det som onlinespel och jag vet inte riktigt vad den har att hämta. Speler ingen roll hur bra det här spelet är, för dom ända som kommer spela det här spelet är trekkies fans och det finns ju en del men inget för mig.
Joakim: Bara namnet får mig att få kväljningar. Star Trek är en serie jag har avskytt sedan jag stötte på den första gången, och trekkies är ju överlag så överdrivet töntiga att det nästan gör ont bara av att vara i närheten av asen. Den här passar jag på, och finner totalt ointressant. Men för er trekkiestöntar så hoppas jag att det är ett bra spel.
Final Fantasy Crystal Chronical: Crystal bearers
Wii - 5 Februari
Emil: Det här sidospåret som blev en egen serie. Jag har aldrig gillat den här delen av Final Fantasy serien. Sen har det här spelet fått helt klart mediokra recensioner och omdömen på diverse spelsajter. Hade nog inte ens nämnt det här spelet om det fanns mer vettiga spel till Wii. Wii = bra spel = stor bristvara.
Joakim: I det här fallet har jag ingen som helst uppfattning. Inte spelat någon av inkarnationerna av Chrystal Chronicles.
Disgaea 2: Dark Hero Days
PSP - 5 Februari
Emil: Disgaea är den främsta serien för närvarande när det gäller turbaserade strategispel. Kom i kontakt med den här serien när jag plockade upp det till min DS. Var ett bra spel och det här är mer av den varan. Alla som gillar den här typen av spel (jag gör det) måste införskaffa detta. Det är ett måste och det är i övrigt en bristvara på bra spel i den här genren.
Joakim: Disgae förfan! Köp, sno, låna - spela.
The Tester - Dokusåpa på PSN
Atari 2600 återlanseras under kort period
/Joakim
Mass Effect 2 har sålts i två miljoner exemplar på tre dagar
Digital begagnathandel förklarad
Trailer, trailer och en trailer
Red Dead Redemption
Excitebike World Challenge
Det här är ett kommande Wiiware spel. Men som trailern visar så är det ett nyretro spel. En trailer som jag fick en massa gamla barndomsvibbar ifrån.
Vanquish
Det här är en splitterny trailer från spelet som nyligen utannonserades. Trailern säger inte så mycket men det är härliga Shinji Mikami som producerar det. Mannen ligger bakom bland annat Resident Evil.
/ Emil
GTA IV: Episodes from liberty city till PS3
/ Emil
Barn skadas mer av tv-spel än trädklättring
Helt ofarligt att spela är det inte, och det är viktigt att ta pauser när man sitter långa sessioner framför tv:n. Själv gör jag det aldrig och har inga planer på att börja, men ändå...
Nintendos försäljningsresultat
Nintendo DS
Pokémon HeartGold/SoulSilver: 3.78 miljoner
Pokémon Platinum: 6.86 miljoner
New Super Mario Bros: 21.39 miljoner
Tomodachi Collection: 2.74 miljoner
Mario Kart DS: 17.28 miljoner
The Legend of Zelda: Spirit Tracks: 2.45 miljoner
Professor Layton and the Diabolical Box: 2.23 miljoner
Mario & Luigi: Bowser's Inside Story 2.62 miljoner
Professor Layont and the Curious Village: 3.04 miljoner
Pokémon Mystery Dungeon: Explorers of Sky: 1.33 miljoner
Brain Age: 18.59 miljoner
Nintendo Wii
Wii Sports: 60.60 miljoner
Wii Sports Resort: 13.58 miljoner
New Super Mario Bros. Wii: 10.55 miljoner
Wii Fit Plus: 10.16 miljoner
Mario Kart Wii: 21.22 miljoner
Wii Fit: 22.56 miljoner
Wii Play (+Wii Remote): 26.71 miljoner
.. och det här, det är en jävla massa spel det!
Den första som får ett s.k "Perfekt Game" i MLB 2K10 vinner 1 miljon dollar
"2K Sports is offering a $1 million prize to the first player to throw a perfect game in MLB 2K10, laying down the bounty as a statement of confidence in the authenticity of their game's revamped pitching controls"
Amerikanska flottan: Tv-spel tränar hjärnan
Koncentrationen, korttidsminnet och ens förmåga att mentalt hitta nya lösningar på problem blir bättre. För mig är det här ingen större nyhet. För att bli bra på en viss sorts spel krävs det uppmärksamhet, och för folk uppväxta med den uråldriga konsolgenerationen på 80-talet vet hur helvetiskt mycket man fick memorera, dvs trial-and-error, för att komma någonstans i majoriteten av spelen. Stundtals jobbigt svåra spel, som man som liten grabb kunde nöta dag ut och dag in som en autist som fastnat i ett upprepningsmönster. Man hade egentligen inget val, tv-spel var dyrt och inte allmänt tillgängligt vilket ledde till att man fick spela det man ägde eller lyckades låna från någon kamrat. Att som barn frivilligt studera och memorera fiendemönster, bandesign, projektilbanor, knappkombinationer och på köpet även tillskansa sig ett ordförråd på ett främmande språk (läs: engelska) bör rent logiskt bara leda till en sak - skarpare mental förmåga. Hjärngymnastik är hjärngymnastik och tv-spel är en aktiv handling, inte en passiv som att bli matad med värdelös information och bedövande, meningslösa synintryck och konsumtionspropaganda via en televionsapparat.
Den mentala kapaciteten hos en frekvent tv-tittare
Av någon för mig outgrundlig anledning är det sällan etablerade nyhetsmedier upp forskning som visar på spels positiva effekter. Fokus ligger i regel på den negativa delen, och sådana stöter man på direkt en ung individ utfört en skottlossning i USA. Men, det är väl sådant som tilltalar pöbeln, och det som tilltalar pöbeln publicerar man. Debatten om tv-spelsvåld är för oss någorlunda öppensinnade och tänkande människor mycket tragisk eftersom det får oinsatta att ta avstånd från något som kan hjälpa hela mänskligheten som helhet.
Undvik hjärntvätten, låt era barn spela.
Canabalt, Saut och Pandemic 2
Pandemic 2
Videos från 2 av mina favoritgenrer
Supreme Commander 2
Detta spel är ett RTS. Jag har varit riktig svag för den här typen av spel sedan man satt med Warcraft 2 och sedan Starcraft. Sedan dess har det bara rullat på av mängder med RTS-spel för min del. Såg den här videon för första gången idag (har funnits ute någon månad) och blev väldigt intresserad. Det skall komma till båda PC och 360, så kontrollen till 360 lär ju vara värdelös som alltid när det handlar om RTS och konsol. Spelet är tänkt att släppas 19:e mars.
/ Emil
Nintendopapercraft.com - coola pappersmodeller och instruktioner
The History Of The World Of Video Game Music
/Joakim
Mortal Kombat-filmen får remake
Dead Rising blir film
Direktöversatt från japanska blir filmtiteln: "Death Disease Contamination Dead Rising". Bara en sådan sak borde få ens innersta väsen att skrika av ren dödsångest, men om det inte räcker så kan ni ju kolla in den värdelösa trailern nedanför.
/Joakim
DLC utan achievements
Super Street Fighter IV får release-datum
/Emil
30:e april är alltså mitt nya heliga datum, tillsammans med den 11:e april (då jag år 2000 såg Pantera live i Solnahallen). Det är bara lite mer än tre månader kvar. FAN VAD DET SKA NÖTAS! SHORYUKEN!
/ JoaKen
Så här ser det nya fodralet ut också:
Vinn Star Trek Online, 60 dagars speltid, blu-rayfilm och en t-shirt
Vinn speltest och ett exemplar av Heavy Rain
Spelmusik på Kafé Kungsgatan i Malmö
"...På fredag planeras andra sådana trollkonster på Kafé Kungsgatan i Malmö. Operatenoren Richard Söderberg och pianisten Fredrik Haglund kommer att spela Erik Saties musikaliska Tour de France ”Vexations” parallellt med spelet Zelda – Twilight Princess. Bägge tar dryga dygnet att genomföra i ett sträck och maratonet syftar, förutom att samla in pengar till offren på Haiti till ett kulturellt möte utan krockskador...."
Maratonspelmusik på Kafé Kungsgatan i Malmö på fredag!
Releaser V.4
PS3 - 27 Januari
Emil: MAG = Massive action game. Ha ha vilket jävla namn på ett spel. Spelet är som ett MMOFPS kan man säga. Man kan spela 256 spelare samtidigt online och det är mycket i den här genren. Det har varit den stora säljpunkten för det här spelet. Spelet ser helt okey ut och det kommer bli intressant att se hur det taktiska biten kommer funka med allas dessa spelare samtidigt.
Joakim: Jag är personligen inget stort fan av den här sortens spel, men taktiskt samarbete under kaotiska omständigheter är alltid intressant, och med ett gäng polare tror jag definitivt att det här spelet skulle vara värd en del av min ack så dyrbara SFIV-tid. Dessutom - 256 personer samtidigt. Det är coolt om något.
Mass Effect 2
Xbox 360, PC - 28 Januari
Emil: Snart äntligen är det här. Spelet med stort S. Del 2 av den episka sagan om kommander Shepard. Det har kommit en uppsjö av trailers och skit om det här spelet den senaste veckorna och ingen kan ha missat dom. Första delen var ju fenomenalt underbart. Självklart ett av dom bästa rollspelen jag spelet på senare år och det här ser inte ut att vara sämre utan snarare så jävla mycket bättre. Ett av dom få dag 1-köp för mig, fast jag får nu vänta på Collectors edition som blev framflyttad till början av februari.
Joakim: Nu är jag tyvärr så pass efterbliven att jag bara lagt några timmar på det första spelet till PC. Av någon anledning dök det upp andra saker som fångade mitt intresse, men jag gillade spelet den tid jag spelade och jag ser fram emot att sätta mig ner med både ettan och tvåan inom en snar framtid. Spelet är utvecklat av Bioware, och bara en sådan sak talar egentligen för sig själv. Det här spelet kan inte gå fel, det kan bara vara bra!
Wii - 29 Januari
Emil: 2D-fighting är inte min starka sida. Gillar fighting men inte 2D tack vare att jag alltid fick pisk av min lillebror som alltid satt och mastuberade till Street fighter 2 till SNES. Ser ut som vilket spel som helst men jag lämnar över till min broder som får såga mig och hylla detta typ.
Joakim: Jag införskaffade Street Fighter 2 till SNES i Tyskland på den gamla goda tiden. Då jag bodde utomlands och var tämligen isolerad umgängesmässigt så blev det en hel del av fightingvaran, tack vare det underbara spelet. Jag har minnen av hur Emil av ren jävla rage börjar slå på mig i verkligheten efter att jag för tusende gången tryckt in honom i ett hörn och spammat skiten ur honom med allt jag har. Jag gillar fighting. Det är en cool genre som verkligen mäter styrkan mellan spelarna. Allt handlar om mind-games. Vafan, det här är ett fightingspel med Street Fighter-karaktärer. Jag är såld. Tatsunoko har jag ingen koll på, men fan, Ryu är ju med. Definitivt en win på den här. Själv äger jag tyvärr inget Wii, så nu ska jag bara övertala ovanstående individ att införskaffa spelet så jag kan spöa honom när jag är på besök.
Ingen remake på Final Fantasy VII för stunden
New Super Mario Bros passerar 10 miljoner sålda exemplar
Games on demand
"Med Xbox LIVE Spel på begäran kan du leta bland klassiska titlar utan att behöva lämna vardagsrummet och sedan ladda ned dem utan att lämna soffan."
Visst att det är bekvämt att kunna sitta hemma och tanka hem spelen och strax efteråt spela dom. Men det är inte här problemet ligger.
Det finns många fina klassiker på tjänsten som man kan köpa hem. Spel som: Mass Effect, Oblivion, Bioshock, Lost Planet, GTA IV, Gears of War, Dead Rising, Dirt, Fable II för att nämna några utav dom för närvarande 55 spelen. Men det är inte här som problemet ligger.
Att köpa spelen över games on demand är smidigt och lätt. Här gäller inte MSP poängen man använder för att köpa spelen över XBLA. Utan bara rena kontanter från kreditkortet. Men det är inte här problemet ligger.
Det stora problemet med tjänsten är priset på spelen. I princip samtliga spel kostar 349kr (ett kostar 249kr). Och kollar man runt lite på olika nätbutiker så ser man vilket fett jävla överpris det är för i princip alla spel. Vem fan betalar 349 kr för spel som är nedladningsbara och som inte har något andrahandsvärde när deras fysiska motsats är billigare. Det är bättre att beställa ifrån någon nätbutik eller plocka upp dom äldre spelen begagnat om man ska ha dom för då kan man få nånting tillbaks ifrån dom när man säljer spelet vidare. Jag själv äger hellre ett fysiskt spel där jag kan känna och klämma på fodralet eller läsa i manualen. Det är här problemet ligger.
Varför ska man då köpa spelen över tjänsten när man kan få det 100kr eller mer billigare i butik. Det enda Microsoft behöver göra är att hålla servern igång som man laddar hem spelet ifrån och det måste ta mig faen vara billigare än att trycka spelet och skicka iväg det till butiker. Varför sätter man ett sådant högt pris? Det är som om dom inte vill att vi svenskar ska köpa spel därifrån. Sen om vi jämför priset med vad amerikanarna behöver betala blir man bara ännu mer irriterad. Deras pris på spelen är 30$ (ca 210kr) och dom har fått en del nedsatta till 20$ (ca 140kr). Varför blir som så jävla särbehandlade och får vettiga priser på spelen och inte vi. Varför ska dom jävla trailer parks rednecks as få en sådan fördel. Jag tar det som en personlig förolämpning att Microsoft sätter ett sådant högt och hutlöst pris på spelen. Jag tror vi får betala för alla jävla EU böter dom har fått. Det här är deras hämnd på oss. Det här är deras sätt att lura unga sexuellt otillfredsställda ungdomar på deras surt förvärvade pengar som dom borde köpa folköl för.
När spelen går ner i pris för oss svenskar så kan det kanske vara värt, men då måste dom ner och under i pris än vad deras fysiska motsats kostar.
Samurai Shodown: Edge of Destiny till Europa
Tv-spel kan hjälpa cancersjuka barn
Sluskafans blogg - en kreativ nörds paradis
Ramens ytterkanter mäter 15x15cm
King Hippo. Little Mac. Bald Bull. 40x40cm
40x40 cm
30x24 cm
40x40 cm
Mysljus
Boo
Boo!
Solid Snake. 20x20 cm
Egentligen skulle jag kunna fortsätta och tömma hela hans blogg på bilder av hans underbart nostalgiska mästerverk. Bloggen innehåller även tillvägagångstips samt andra allmänna nördreflektioner. Besök bloggen och bli inspirerad! Det är definitivt värt det.
/Joakim
Super Street Fighter IV-ultravideo
/Joakim
Tatsunoko VS. Capcom Arcade FightStick till Wii
Somliga anser det vara idiotiskt att lägga mer pengar på ett tillbehör än på själva spelet. Men, är det så att man eftersträvar perfektion i utförandet av sina kombinationer i ett fightingspel så är en sticka nödvändig. Man kan nå långt med en handkontroll, men man kan aldrig vara säker i sina combos och länkningar då en vanlig pad inte är i närheten av en stickas precision. Och, det finns inget jävligare än att missa i avgörande lägen, när man tror sig vara på väg att vinna en match så förlorar man för att handkontrollen inte fattar vad fan man säger till den.
Av erfarenhet kan jag meddela er oinsatta, potentiella köpare att det är en nervpåfrestning av rang att träna om muskelminnet från handkontroll till arkadsticka. Man går från att använda två tummar och upp till fyra fingrar med små hastiga rörelser till att använda en hel arm och en hel hand, tre fingrar, handleder och armbågar i, förhållande, mycket stora rörelser. Men när man väl börjar överkomma den enerverande ovanan som får en att vilja slå sönder stickan med knytnävarna, alternativt sälja den beroende på hur pass frustrerad man känner sig, så kommer belöningarna. Det tar tid, men när väl saker och ting börjar flyta på så blir det lika underhållande att skåda sina perfekt utförda combos som att se en tysk ramla och slå sig.
Magna Carta 2 DLC fixat
Så nu är det bara att börja spela det som behövs för att hora till sig dom sista achievements.
Tech-demo på Gran Turismo 5
Det visuella är svårt att jämföra, för att i spelet ser det ut att vara sommar men i verkligheten ser det ut att vara höst. Sen ser man ganska tydligt hur bilen i GT5 "flyter" mer på asfalten om man jämför med den mer "skakiga" och riktiga körningen. Men undra om man verkligen vill ha ultra-realism i alla lägen.
Nu var det officiellt
Digital begagnathandel på gång - häpnadsväckande retarderat
Super Mario Bros Castle Theme Remix - Grym metalcover
/Joakim
The Online Gamer
/ Joakim
Mountain Maniac och My Lil' Bastard
Häromdagen köpte jag Marvel vs Capcom 2 över Live Arcade för att göda min fightingmani med något annat än SF IV, så det har gått ett par timmar åt det spelet. När jag har känt behovet av att varva ner, så har dessa två browserbaserade indiespel lyckats få mig på andra tankar.
I Mountain Maniac styr man en bergsgubbe som har flippat ut fullständigt och vill hämnas på staden han bor i. Från toppen av ett berg slår man ner stora stenbumlingar och styr dessa till höger och vänster med hjälp av sina "rage powers", allt för att förstöra så mycket som möjligt på sin färd ner mot staden. Mellan banorna får man slåss mot polisen och även vara beredd på att bli tokbombad av attackflygplan. Helt klart ett roligt tidsfördriv. Speciellt om man har kontorsjobb. Maska mera!
My Lil' Bastard är vad man skulle kunna kalla för en Tamagotchi-parodi. Du ska ta hand om och uppfostra en ful, blå boll. På första försöket dog min lilla bastard av tristess, medans jag försökte komma på hur jag skulle träna fanskapet till att gå på toa istället för att pissa och skita ner hela lådan han bor i. Efter fyra dödsfall lyckades jag. Ett tips: sprayflaskan. Ha tålamod. Senare i spelet flippar bastarden ut och börjar röka, supa och tända eld på saker. Mycket roligare än Tamagotchi - men min avsky för bastarden är oändlig.
Chime har fått datum
Spelföretaget OneBigGame släpper det här spelet över XBLA skänker 60% av summan som spelet kostar till olika hjälporganisationer för barn. Spelet är prissatt till endast 400 MSP och skall släppas den 3:e februari
Irriterande lögn
"Du har gjort en förbeställning på Mass Effect 2 Collectors Edition /X360
Distributören har meddelat oss att nytt releasedatum är 2010-02-05 00:00:00.
Detta är något som berör alla återförsäljare och ändringar av releasedatum förekommer."
Jag finner det väldigt intressant hur dom uttrycker sig i detta mail. För fakta är att spelet släpps den 28:e januari i Sverige och europa. Fakta är att Collectors edition släpps den 28:e januari i Sverige och Europa. Fakta är att ingen annan återförsäljare har fått denna information. Fakta är att EA är denna distributör av detta spel och inget annat datum är angivet på deras hemsida.
Det vore ju märkligt att dom som ger ut spelet inte ens vet när det skall släppas. Jag finner sådant här väldigt irriterande. Istället för att säga att dom inte får spelet i tid eller att pga den stora mängd förbokningar så hinner inte alla få spelen vid release. Så väljer man här att ljuga inför mig för att rädda sitt eget skinn. Tycker det är ruskigt dåligt.
EA:s senaste profithungriga drag
En frihetstanke: Har jag betalat pengar för en produkt äger jag den. Det är min vara och jag äger rätten att sälja produkten i fråga utan att företaget bakom ska få betalt i ett andra led, och ytterligare sko sig på mig. Oavsett vad man anser om begagnathandeln är det här ytterligare ett steg mot 1984. Mediekonglomeraternas makt växer sig bara starkare och starkare.
Aliens vs Predator
First-Person Tetris
R4-kortsimportör i England dömd till 12 månaders fängelse
Swedish Game Awards - Game Pitch Challenge
Själv funderar jag på att pitcha ett spel som uteslutande är baserat på "Squeal like a pig!"-scenen från "Den långa färden".
Gran turismo trailer
Jakten på poängen
Jag vet inte hur det hela började. Jag vet inte ens varför. Allt jag vet är att jag behöver dom. Jag pratar givetvis om achievements och gamerscore.
När jag skaffade min xbox 360 i slutet på juli 2008 var det främst för att jag ville spel GTA4 och valde boxen framför PS3 pga priset. Tanken var aldrig det här behovet av att jaga achievements. Jag kan inte ens svara på när det hela började. Civilzation revolution var det första spelet som jag tog 1000 poäng i. Jag tror att det var där någonstans det började. Jakten, den plågsamma jakten på dom efterlängtande achievements.
Just nu spelar jag Alone in the dark och jag vet att hade det inte varit för att få gamerscore hade jag inte köpt eller spelat det här spelet. Men jag har fått en anledning till att skrika ut svordomar rakt ut i luften i ren frustration över hur jävla idiotiska krav man måste uppfylla för att få vissa jävla achievements.
Achievements har gjort en hel del för mig. I början av 2000 talet så hade jag svårt att avsluta spelen jag spelade. Jag kom ofta bara halvvägs in i spelen och sen la jag det vid sidan av i brist på intresse. Men nu under 2009 har jag klarat mer spel och upplevt mer utav dom spelen jag spelat. Jag har fått ett mervärde i spelandet pga achievements. Jag har fått en anledning till att spela spelen noggrant. Jag har fått en anledning till att skrika ut svordomar rakt ut i luften i ren frustration över hur jävla idiotiska krav man måste uppfylla för att få vissa jävla achievements.
När mitt intresse för achievements tog fart så insåg jag att man behövde hjälp i jakten på dom. Och på nätet hittade jag jag främst xbox360achievements som började vägleda mig igenom achievemenets och när deras information inte räckte till hittade jag achievementhunter som ett bra stöd och info källa. Efter ett tag tipsade en kompis om mygamercard där det finns en jävla massa statistik över hur man ligger till i sitt land och i världen. Själv har jag 27989 poäng och ligger jag på 831 plats i Sverige och 164207 plats i världen i achivements poäng. Och där har jag fått en anledning till att skrika ut i ren frustration över hur mycket gamerscore folk har.
Tekken The Movie-trailer
Redan 1993 blev vi blåsta av Super Mario Bros. Bob Hoskins som Mario och Dennis Hopper som King Koopa. Jag ser mig själv exalterad bara som en liten knådd kan vara. Tänk er, att få se Super Mario Bros "på riktigt", som vi så fint uttryckte det. Resultatet är ökänt. Värdelöst skräp. 1994 kom Street Fighter med Jean-Claude Van Damme och Kylie Minogue. Vid den tiden bodde jag i Riga, Lettland och såg den således i en kall lettisk biosalong enbart innehållandes trästolar på plant underlag tillsammans med en inföding. Jag älskade Street Fighter II och nötte det dagligen mot datorn i brist på bättre sysselsättning, hur skulle det här kunna gå fel? Resultatet är dock även här ökänt: Värdelöst skräp. Den lettiska biosalongen har dock präntat sig fast som ett permanent minne. Helt klart en upplevelse. 1995 kom Mortal Kombat, även det en skitfilm, men här har vi herr Highlander, Christopher Lambert, i egen hög person gestaltandes Lord Rayden, i en stilistiskt sett ändå rätt cool film för en ung oerfaren grabb. Men likväl skräp. Redan här borde vi ha lärt oss vår läxa, men trots detta är den senaste spelfilmen jag sett Street Fighter: The Legend of Chun-Li. Värdelöst skräp. 2009 års sämsta film tillsammans med 2012. In kommer Gösta med: Tekken The Movie
Enbart exponeringen av trailern får min arma själ att känna sig lite smutsig. Om ni nu mot förmodan skulle vilja se den här filmen - betala inte för det.
/ Joakim
Koreanerna ser potentialen
Jag kan erinra mig något om att man under en kort period, har för mig att det var vid releasen av Game Boy Advance, kunde låna en konsol om man reste med SJ på vissa väl valda avgångar. Någon som har bättre minne om det här och kan upplysa mig?
Källa: siliconera.com
Intressant iakttagelse
Star Wars: The Old Republic kommer 2011
Gran Turismo 5 försenat
/ Joakim
Vilken nörd man är
Efter alla dessa år så blir fortfarande lika lycklig när man får något nytt spel man har beställt eller andra spelrelaterade saker. Och igår fick jag hem den senaste. Man blir löjligt nördigt stolt över den. Bara titta på den den är ju skitsnygg.
En Street Fighters bekännelser del I
Jag har hört påståenden om att alla människor har autistiska, tvångsmässiga drag och tankar - vilket man efter en kort reflektion kan instämma i. Folk har skumma prylar för sig. En sådan slutsats innebär dock, rent logiskt, att fightingfans tillhör den grövre sorten. Det krävs en viss typ av människa för att hitta tjusningen i att bli förnedrad tiotusentals gånger i jakten på att bli en vinnare och allt som hör där till: väl genomtänkta strategier man kan växla mellan på en halvsekund beroende på var motståndaren befinner sig och vad han gör, man vill ha hundraprocentig tajming i sina långa combos och som mål att utföra dessa combos utan att tänka, att fullständigt befinna sig upplöst i nuet, det är en strävan efter den totala reflexen - en strävan efter att nå Zen.
Det är speloptimering i dess sannaste essens. Det är som schack i ultrahastighet, eller Tetris på metaamfetamin, fast med oändligt långt fler strategier och motstrategier, i Street Fighter 4's fall utslaget på 25 karaktärer med olika attack- respektive försvarsprioriteringar, med varierande hastighetsgrad och rörelsemönster. Det är mycket att lära sig. Ett evigt tränande för att kunna pressa på och avgöra alternativt hinna med samt förutse långa blockkombinationer i hopp om att hitta en öppning för att gå in och straffa sin motståndare. Timme efter timme, dag efter dag, vecka efter vecka, månad efter månad. Men oavsett hur många timmar man spelar så måste man ändå vänja sig vid att torka röven efter alla Bisonkukar som besöker den match efter match.
Idag är det tisdag och i helgen drack jag öl och övernördade mig med mina tre SF-kamrater. Det blev närmast dygnslånga sessioner med ett par timmars uppehåll för sömn, och det är först nu jag känner mig tillräckligt fräsch för att skriva det här inlägget. Ett beteende som oinsatta fnyser åt, men som vi njuter av. Förmånen att få sitta ansikte mot ansikte med sin motståndare och utbyta strategier, tips och tankar, samtidigt som man slänger förolämpningar mot varandra varannan sekund för att ett par sekunder senare överösa varandra med beröm bygger både kamratskap och djupare kunskap i spelmekaniken. Man slutar aldrig utvecklas i denna kamp mellan hjärnor och fingrar. Nästa helg ska vi på det igen, och vi ligger även i startgroparna för att starta en förening kring spelet. Övernördig kärlek!
Elektroniskt våld är totalt onödigt, säger somliga. Det är även sex utan reproduktionssyfte. Jag njuter av båda. 589 timmar har jag lagt på Street Fighter 4 sedan release för snart ett år sedan, och till våren kommer halvuppföljaren Super Street Fighter 4. Min magkänsla säger mig att fightinggenren är en e-sport på frammarsch vilket gör att jag i allafall när en svag känsla av att jag inte slösar bort min tid. Om inte annat så är det hjärngympa, och den glädjen spelet ger mig och mina fightingvänner och det brödraskap som uppstår oss emellan är i och för sig tillräckligt för att överbevisa mig om att en dag utan fighting är som en dag utan sol.
A Kingdom for Keflings vilken plåga
Speler börjar med en ganska mysig stämmning men ändras snart till en hjärntvättad rabiat förvirrad stämning när det finns typ 2 ljudspår som är loopade på 5 minuters intervall, om det inte är det så upplevs det så. Man undrar om det är tv:n som låter eller om man verkligen är tokig.
Det tog mig strax över 6 timmar att få 180gs och 10 av 12 achievements. Men sen gällde det att få dom sista 2 online och självklart så var det att det saknades en jävla sak för att få en 1 achievement. Det skulle byggas 20 unika torn av 20 olika spelare dvs en var. Men där står man och väntar på en dum jävel ska dyka upp så man får dom jävla 10gs. Ibland undrar man över vafan man sysslar med när man jagar dom där betydelselösa poängen. Är allt det här lidandet värt det? Ja jag tycker det men inte när man blir galen på det. Vågar knappt hoppas på att kunna få dom här online achievements i detta spel.
Tycker den här bilden sammanfattar hur jag upplevde det stundtals.
Heavy Rain har fått releasedatum
Första stortiteln släppt i år
Själv önskar jag att man hade lite mer cash efter allt nyårsfirandet (supandet) så man hade råd att skaffa det här just nu. Men det får komma senare efter alla andra stortitlar som kommer det här första kvartalet.
Castlevania - The Concert på Konserthuset 19 februari
För alla spelmusiksintresserade som bor i den kungliga hufvudstaden bör det här vara en given konsert att besöka. Själv bor jag på sydligare breddgrader och överväger att resa 55 mil för att bevista detta event. Musiken till Castlevania är, som vi alla vet, tuff som fan.
/ Joakim
Microsoft visar Game Room på CES
Frågan man ställer sig är hur populärt det här kommer bli. Med prissätningen som 400msp om man ska ha ett spel till både PC eller Xbox. 240msp om man ska ha spelet till ena formatet bara. Och 40msp om man bara vill spela en runda.
Dom har som mål att över 1000 titlar ska finnas tillgängligt men startar med 30 stycken och kommer addera mer vartefter.
Dom första spelen är
Adventure
Armor Battle
Asteroids Deluxe
Astrosmash
Battlantis
Centipede
Combat
Crystal Castles
Finalizer
Football
Jungler
Lunar Lander
Millipede
Mountain Madness: Super Pro Skiing
Outlaw
RealSports Tennis
Red Baron
Road Fighter
Scramble
Sea Battle
Shao-Lin's Road
Space Armada
Space Hawk
Star Raiders
Sub Hunt
Super Cobra
Tempest
Tutankham
Yars' Revenge
Själv har jag aldrig varit mycket för gamla arkadklassiker trots att jag är uppvuxen med dom. Men men det tillfredställer väl någon tror jag. Jag tror jag avstår till en början.
Ny Super Street Fighter 4-trailer
Frågan är däremot vad man ska tycka om den ryska björnens Mecha-kostym. Inte så het. Super Street Fighter 4 har preliminärt realeasedatum sista mars.
XBLA
För alla XBLA guldmedlemmar så har spelet A Kingdom for Keflings
50% rabatt istället för 800ms point så är det nu bara 400ms points.
Har ingen aning om spelet är värt dom pengarna men om man jagar
achievement som en annan gör så är typ 50kr värt det.