Folk med lite tur
/Emil
Quake 100% speedrun
/Emil
Brothers
Japansk s.k "Engrish" på SSFIV AE-maskinerna
Två trailers för Uncharted 3: Drake´s Deception
Uncharted 3 utvecklas av Naughty Dog och är under utveckling till Playstation 3.
Releasedatum: 1:a november 2011
Kinect. Reklam vs Verkligheten
Reklamen för Kinect Joyride
Verkligheten
Reklamen för Kinectimals
Verkligheten
Ghosts N Goblins
En titt på spelnyhetsträsket 23 - 28/12 -10
Vi börjar med en för Wii-ägarna synnerligen tråkig nyhet - Super Meat Boy, årtiondes bästa plattformshoppare, har fått sin release till Nintendo Wii inställt. Dessutom har även den fysiska specialutgåvan av spelet ställts in och det utan någon förklaring från Team Meat. Final Fantasy IV: The Complete Collection till Nintendo DS har fått officiellt releasedatum i Japan: 24:e mars. Pokemon Black och White har fått releasemånad (i USA) och även där är det mars månad som gäller.
Daishi Odashima [Namco] har twittrat om att ett nytt kapitel i den halvdana fightingserien Soul Calibur är under utveckling. Vi som gillar riktig fighting (Street Fighter) hade inte kunnat bry oss mindre. SC är spel för folk som gillar att buttonmasha. Harmonix som står bakom Rock Band och Dance Central har nu blivit självständigt från tidigare ägaren Viacom. Monolith Soft (Xenosaga, Baten Kaitos, Xenoblade) har ett nytt spel under utveckling. Vad vet vi inte. Nintendo har nyligen börjat dela ut Nintendo 3DS-utvecklingskit även till små spelutvecklare. Pepp, pepp, pepp!
Hironobu Sakaguchi har twittrat om att hans nästa spel, The Last Story, blir minst 30 timmar långt. Det figurerar även rykten om att ett nytt Castlevania-spel är under utveckling till Nintendo 3DS. Min spontana kommentar till detta rykte är "NO FUCKING SHIT!". Capcom har en franchise som säljer. Klart som fan Capcom har ett Castlevania-spel under utveckling till 3DS - men spelvärlden är torr och då är den här typen av "nyheter" uppenbarligen av intresse. John Shafer, lead designer bakom Civilization V har lämnat Firaxis.
Sony Ericssons Playstationtelefon kommer att heta Xperia Play och förväntas släppas till våren.
Mest glädjande är att en uppföljare till Earth Defence Force utannonserats.
The Legend of Zelda medley
/Emil
Fucking fuck
/Emil
FPS IRL
Spelmusik för hjältar XI
Stenhårds dödsmusik:
Amiga 500:
Battle Squadron - Intro + Demo
Något oförglömligt:
Portal - Still Alive
Totalt jävla äg:
Final Fantasy IX - You Are Not Alone
Fortfarande bästa cowboyspelet:
Gun.Smoke - Town of Hicksville
/Joakim
Mario skapad av patronhylsor
Steg två, sätt samman objekten. Därefter: NÖRDKONST!
Zelda-skärbräda
Testat: Kudos 2 [PC Indie]
Genre: Simulator
Utvecklare: Positech Games
Pris: €9.99
Release: Oktober 2008
Krigs Get i staden Shitville - en lyckad och materialistisk advokat med katt och flickvän.
Livsstilssimulator är således ordet. Man börjar med att skapa sin person och man startar spelomgången som en fattig, smal och otränad servitör, utan utbildning och med få vänner och sen är det upp till en själv att forma sin vardag och sin karaktärs framtid. Därefter tas man till ovanstående skärm där hela spelet utspelar sig.
Du väljer själv hur din karaktär ska leva sitt liv, vilka jobb han ska ta, hur han ska disponera sin fritid. Det finns ett utbud på ensamaktiviteter och ett för sociala aktiviter med dina vänner. Din dag är uppdelad i två sektioner. En vardag använder du ena delen till att jobba, andra till valfri aktivitet. På helgerna är du ledig och kan således utföra två aktiviteter. Det finns även kvällskurser för den som vill studera och komma framåt i livet. Vilket man givetvis vill göra. Efter att ha botaniserat lite i utbudet av kvällskurser faller mitt val på en introduktionskurs i juridik i hopp om framtida profit och allmän statusjakt. Vid sidan om för maximal framgång blev det även en datorkurs samt en i matlagning.
På den högra sidan av skärmen har man mätare som anger allt från hur ensam man är, hur mycket muskler man har, hur pass nykter man är till mätare som ger indikation på om man är introvert eller extrovert, hur pass renlig man är och så vidare. Eftersom spelet är turnbaserat får man planera för framtiden och hur ens val avgör utgången för karaktärens framtid vilket lätt gör att man i desperat jakt på framgång och för att ha råd med ett paraply och kabeltv, lägger sin fritid på att studera och sitta hemma och stirra på väggarna i stället för att gå ut och se sina surt förvärvade småslantar från servitörsjobbet glida bort på aktiviter som påverkar din karaktär negativt.
Ungefär så det verkliga livet kan se ut om man är nykterist, lågutbildad, lågprofilerad, töntig smutsgris som enbart lever för sina AMF-kvällskurser i programmering då det utgör veckans enda sociala aktivitet utöver det arbetet erbjuder - ett arbete du förövrigt hatar av hela din själ och som får dig att känna dig miserabel.
Att gå till arbetet tar en stor del av din energi och om det regnar på dig tar även din glädjemätare stryk så ett paraply är ett måste. Då pengarna är begränsade under spelets gång i den mån att du under större delen av tiden betalar det mesta av din inkomst till dina studier samt bussavgifterna till och från din arbetsplats, sitter du alltså där och stirrar in i väggarna eller sover på soffan för att spara in på utgifterna. Det första som hände mig efter att jag köpt mitt paraply var att jag på vägen hem från min arbetsplats dagen efter hade råkat ut för ett inbrott. Kabeltvn som är en nödvändighet för ens karaktärs mentala välmående stod som tur var kvar, men paraplyt var borta. Konstiga prioriteringar.
Efterhand som du blir färdig med en kurs öppnas vanligtvis en ny yrkesväg eller en högre position inom karriärsområdet upp och det innebär även mer pengar. Vanligtvis ligger de högre betalande arbetsplatserna långt bort vilket gör att du måste pendla med buss - vilket kostar en jävla massa pengar.
Jag råkade hamna i den situationen där jag blev rånad på vägen hem från jobb till den milda grad att jag skulle sakna pengar till bussen dagen efter vilket slutade med att jag var tvungen att sälja allt jag hade samt säga upp på mig som assistent på en advokatfirma för att ta jobb som biltvättare närmare mitt hem under en kort period för att bygga upp kapital till bussresorna. Det kändes tämligen absurt.
Jag blev dessutom rånad på regelbunden basis fram tills det att jag såg mig nödgad att investera mina få dollars och min sällsynta energi på en kurs i Kung Fu - vilket påverkade mina juridikstudier negativt.
Den sociala aspekten av din karaktär avgör och hur pass välmående den är och påverkar överlag i stor omfattning din karaktär. Umgås du med en människa som har dåligt självförtroende kommer det att smitta av sig - detsamma gäller det motsatta. Av någon anledning stöter du bara på människor som är otroligt krävande och vill umgås och hitta på dyra aktiviteter tre till fyra gånger i veckan, vilket gör du att måste avböja en del visiter, vilket i sin tur leder till att dina bekantskaper blir lite sura på dig. Efter att ha nobbat bara ett par inbjudningar står du där utan några som helst vänner. Tämligen absurt.
I ett sådant läge är det bara att förkovra sig i hopp om framtida utdelning, vilket även kommer med mer pengar och större status, men tyvärr känns det inte givande för fem ören.
Sorgligt nog ingår inga kriminella handlingar eller droger i spelet.
Summering:
Bra idé, men i slutändan bara skräp som stjäl liv på grund av sin brist på allmän variation och det faktum att bussresorna kostar så jävla mycket. Inga direkta val jag egentligen gjorde som baserades på saker som välmående och vänskap fick några egentliga direkta konsekvenser på min karaktär, upplevde jag det som efter sexton års tid ingame. Spelet upplevs tämligen meningslöst efter nån kväll. Egentligen redan efter första halvtimmen. Möjligtvis redan efter femte minuten. Där borde jag ha gett upp. Men det gjorde jag inte. Jag ångrar mig.
Prostitutes
Exploderande 360 och handkontroll i slow motion
Sprängd handkontroll
Sprängd konsol
Av: Dan Saelinger <-- Video av exploderande konsol finns där
/Joakim
Hemmagjord Halo-Xbox 360
Arkadlegend med avkomma sätter världsrekord i Joust
Från Life Magazine
Steve Sanders (nej, inte den blonda rika killen från Beverly Hills 90210) är en av gamingvärldens tävlingsoriginal som hamnade lite i rampljuset under arkadboomen i USA på åttiotalet. Numera nog mest känd som Billy Mitchels vän i den eminenta dokumentären "The King of Kong".
Steve plockade återigen upp tävlingsspelandet 2006 efter en paus på tjugo år, och placerade sig då med en tredjeplacering på världsrekordslistan över Joust. Steve och hans sjuttonåriga son Isiaih, även han en hängiven gamer, har nu tagit tandemvärldsrekordet i Joust med en poäng på 745,000. Twin Galaxies har sanktionerat världsrekordet och Steves kommentar kring det hela är: "There's nothing like doing something noteworthy as father and son" samt att deras nya mål är att ta den magiska gränsen på en miljon poäng.
Roosterteeth presenterar Immersion
"Rooster Teeth takes all sorts of video game conventions and tests them in real life on real people."
Episod 1: The Videogame car
Episod 2: Online Gaming Distractions
Episod 3: Fighting Girl Clothes
Episod 4: Side Scrolling in Real Life
Episod 5: Video Game Inventory Systems
/Joakim
wanna brawl, Peachy?
"I felt kind of aggressive after playing Brawl recently, and wanted to porttray this in a picture. Peach is a kick ass character in this game!"
...wanna brawl Peacy? av Twilit Arawen
Wanna Brawl?
Mario Kart Anime
Torn Peach Quickie
Torn Peach
Just Peach
Creepachu chooses you!
Run.. the fuck.. AWAY!!!
God Jul!
God Jul!
Mass Effect 2 Xbox 360 vs PS3
IGN skärp er för faen
/Emil
Bronsstaty av Samus
På tal om After Burner Climax
Det märks att det är ett arkadspel. Jag slängs omedelbart in i ösig action med ett "ENGAGE", fattar inte alls vad jag pysslar med och börjar maniskt damptrycka på samtliga av handkontrollens knappar för att i ren panik försöka lista ut vad som gör vad. En sekund in ploppar första achievementen upp, tre sekunder senare andra och jag fattar ingenting och störtar därefter in i döden med ett stort leende på läpparna. Det går fort. Riktigt fort.
Jag har egentligen som mest bara hunnit testa After Burner Climax och kan föreställa mig att spelmekaniken är lite begränsad - men det är som sagt ett arkadspel. Konstant ös och snabb död är poängen - allt för att få dig att mata arkadmaskinen med ytterligare en tia för att spela vidare, men jag vågar redan nu tämligen varmt rekommendera spelet för den som är sugen på arkadflygsaction.
För det priset ett givet köp helt enkelt.
Lägg ner kollektivtrafiken - terrängfordon till samtliga!
Så här ska det se ut:
Korrupta diktaturer klarar det svennen inte gör
/Joakim
Reklam för The Fight till PS3 förbjuden i England
Alltså, det här är vad som händer när politiskt korrekta bitterfittor får sin vilja igenom. En fullständigt harmlös bild blir bedömd som "för våldsam". Den utvecklingen är även vi på väg mot i det här landet och det är ert fel. Ditt fel! Du som läser det här - det är ditt fel! För varje gång du låter en politiskt korrekt människa hållas har du tagit ytterligare ett spadtag mot censurhelvetet och 1984. Sånt här måste skit kväsas direkt den uppstår och håller man god min för att vara artig som man så gärna gör som svensk så har man bidragit till samhällets förfall. Den totala antidemokratin står för våra fötter, instigerad av lättstötta offer i den liberaldemokratiska mardrömshypnos vi lever i.
Våga säga "Skit ner dig och håll käft, lättstötta miffo-offer!"
En titt på spelnyhetsträsket 20 - 23/12 -10
Atari har utannonserat Dungeons & Dragons Daggerdale till XBLA, PSN och PC. Spelet har release våren 2011. Castlevania: Lord of Shadows får två DLC-paket vid namn "Reverie" samt "Resurrection" som kommer i februari och april nästa år. Two Worlds II till Mac är ute nu. Klassiska Secret of Mana släpptes till Iphone i förrgår. LittleBigPlanet 2 har fått officiellt releasedatum i Europa - 19 januari är det dags. Retrohyllningen Retro City Rampage som tidigare varit exklusivt för WiiWare kommer nu även till XBLA - kring sommaren/hösten 2011 får vi lov att totalfrossa i allt som är spelnostalgi. Splinter Cell släpps som HD-trilogi till Playstation 3 någon gång under 2011 enligt Ubisoft. En av utvecklarna bakom Operation Flash Point: Red River tycker att verklighetsförankrade krigsspel är dålig smak - personligen anser jag att han har fel och kan ta sig någonstans.
Call of Duty: Black Ops har sedan sin release i november inbringat mer än en miljard dollar. Spelets första DLC kommer i februari och kommer att kosta: $15. StarCraft II har fått demo. DC Universe Online som är ett action-MMO utvecklat av Sony Online Entertainment har gått guld och har release tidigt nästa år. EA anser att reklam ingame i tv-spel är ett dött fenomen utan någon direkt framtid. Mario Sports Mix som utvecklas av Square Enix till Wii har fått officiellt releasedatum - 7:e februari. Dragon Quest VI till Nintendo DS släpps i USA den 14:e februari. Zelda: Skyward Sword är enligt Miyamoto bara halvfärdigt, så vi får nog vänta på det ett tag. Blazblue: Calamity Trigger II utvecklas till PSP. Minecraft har gått från alfa till beta. Dance Central till Kinect har fått DLC.... äh, när jag börjar vidarerapportera sådant skit så har det gått för långt så jag slutar nu. Men!
Mest glädjande är att Valve nu gått ut med releasedatum för efterlängtade Portal 2 - 21:a april 2011 till XBox 360, PS3 och PC.
Trapped Dead Trailer
"Trapped Dead is a tactical real time strategy game in the tradition of the genres classical evergreens. Players control their characters in a 3rd person isometric view through a mature Zombie survival scenario inspired by the successful Horror movies of the early 80s.
For more information, visit www.trappeddead.com"
Spelet utvecklas av Crenetic Studios och Headup Games som uppenbarligen har en del att lära sig om hur man får folk intresserade av sitt spel, ty att ha ovanstående trailer som releasetrailer känns tämligen fattigt. En tredjedel av trailern består av meningslöst skit och sen har vi en minut av seg gameplay. Trapped Dead verkar vara allt annat än intressant med andra ord, men trailern kan klassificeras som en stilstudie i hur man gör en dålig och ointressant trailer.
/Joakim
Sonic en elak jävel
The Brothers Two
Hur Yoshi kommer ta över mushroom kingdom
Testat: Recettear: An Item Shop's Tale [PC Indie]
Genre: RPG
Utvecklare: EasyGameStation
Pris: €14.99
Release: Japan 2007, September 2010 USA/Europa
Recettear: An Item Shop's Tale är ett spel om den ständigt närvarande itemshoppen i ett JRPG. Huvudpersonen, Recette, har hamnat i bekymmer sedan hennes far försvunnit och lämnat stora skulder efter sig och hon riskerar att bli av med huset hon bor i. Indrivaren (som av någon anledning är en fé) Tear kommer med det lysande förslaget att Recette kan öppna en butik i hennes fars hus för att på sätt betala av skulderna på lånet. Recette och Tear slår därefter sina giriga skallar tillsammans och ger sin in i månglarbranschen. En item shop påminner mig mångt och mycket om småbutikerna runtom världens storstäder - allt från mat, godis, frukt, glass, leksaker, svärd, smycken och olika former av hälsodrycker saluförs till så stor profit som bara är möjligt.
Recettear startar simpelt med att du får köpa varor från handelsgillet och marknaden i stan till rabatterat pris - varor du därefter ska placera i ditt skyltfönster för att försöka lura in så många kunder som möjligt. Skyltfönsterna och vilka varor du väljer att placera där är viktiga för vilken sorts kunder du kommer att dra in - precis som i verkligheten. Därefter börjar kommersen och köpslåendet när du ska försöka inbringa så stor profit som möjligt från dina kunder utan att göra dessa indiver helt avskräckta - nyckeln till framgång för en näringsidkare är att ha återkommande kunder och tyvärr faller det sig som så att det är svårt att etablera ett förtroende hos en individ man grundlurar. Capitalism, ho!
Det är helt upp till dig att sätta priset på varan, men var försiktig: blir du för girig har du förlorat en kund. För att hålla det hela intressant får man även kunder som lägger beställningar som man måste lägga på minnet och det kommer även in kunder som frågar efter olika ting och då måste man efter bästa förmåga försöka urtyda vad det är kunden är på jakt efter för vara. Rätt vara är lika med profit, fel vara är slöseri med tid.
Det finns även en grotta som man kan utforska med hjälp av en inhyrd hjälte och då övergår spelet till klassisk grottutforskarstil. Fienderna är något stela med förutsägbara attackmönster. Själv var jag bara nere och vände ett par gånger i grottan och insåg då att det var slöseri med tid. Tid är nämligen någonting man måste ta hänsyn till av den ack så enkla anledningen att spelet är på tid.
Du har fem veckor på dig och dagarna uppdelade i delar av tid och det tar tid att utföra moment. Det tar två portioner tid att att ge sig ner i grottan och det har du inte råd med! För att klara deadlinen med återbetalningen till indrivaren varje vecka så gäller det att försöka inbringa så mycket profit som bara tänkas kan och i grottan hittar man mest sekunda varor och det finns dessutom en risk att man dör och återkommer till butiken tomhänt. Den där grottan utgör nog halva spelet och halva potentialen men tyvärr ser jag mig nödgad att överge den under min genomspelning.
Inledningsvis irriterande den långa monologen mig som man av någon outgrundlig anledning inte kunde hoppa över. Tio minuter av en plågsam, övertydlig tutorial genomleds. Tjugo minuter av en plågsam, övertydlig tutorial genomleds. Instruktioner så basala att det var en förolämning som gång på gång handflatade mig över kinden. Trettio minuter gick av meningslöst babbel med korta stunder av interaktion och därefter ytterligare mental misshandel i form av text. Sedan tryckte jag på W-knappen i ett damputbrott.
Det var pausknappen.
Som även råkar vara knappen man ska trycka på för att hoppa över dialog. Jag log åt mitt slöseri med liv, mina negativa tankar som genomflödat mig och den allmänna irritationen som hade byggts upp i min kropp. Då la jag märke till musiken. En kort ljudslinga som spelas om och om igen in absurdum. Ett av spelets stora svagheter tillsammans med tidssystemet är just ljudet. Musik som efter en kort stund förvandlas till helvetestoner från avgrunden. Efter ett par timmars torterande av mitt psyke fick jag nog och satte datorn på mute.
Annars har det varit en tämligen angenämn om än kort upplevelse, måste jag konstatera. Att köpslå blir snabbt en zenhandling som sker per automatik, undermedvetet, medans kropp och själ slappnar av...
Spelmusik för hjältar X
För att den är avslappnad och genomtänkt:
Wild Arms - Town Theme
För att den är så jävla elak:
Final Fantasy VII - Those Chosen by the Planet
För att den är ännu elakare:
Chrono Trigger - Battle with Magus
För att den sätter stämningen:
För att den är vackrast:
Final Fantasy VI - Terras Theme
/Joakim
TurboGrafx-16 GameBox till Iphone
Hudson, har utvecklat och släppt TurboGrafx-16 GameBox till iPhone, på App Store, idag. Själva appen är gratis att ladda ner och innehåller ett gratisspel (World Sports Competition). Följande spel går även att köpa men kommer då att kosta $2.99 styck:
- Gradius
- Salamander
- R-Type
- Bonk's Adventure
- Bomberman '94
- New Adventure Island
- Vigilante
- Ninja Spirit
- Military Madness
- Victory Run
- Soldier Blade
- Jaseiken Necromancer
- Dungeon Explorer
- World Class Baseball
- China Warrior
Ett spel varje dag kommer att kunna testas som en sample under tre minuter. Fler spel utannonseras framöver. Personligen tycker jag att ovanstående kulturarv ska vara gratis tillgängliga för samtliga...
En titt på spelnyhetsträsket
Blizzard har bekräftat att ett nytt MMO är under utveckling vid namn "Titan". Enligt Activision och Bobby Kotic så är spelet en ny franschise som ska tilltala en "bredare publik". Med tanke på World of Warcrafts otroliga framgångssaga kan man bara spekulera om "Titan" kan bli för spel - men något säger mig att det är ett FPS. Oavsett genre så kommer Blizzard att lyckas. Inte ett dåligt spelsläpp på en eon talar för sig själv.
Klassiska rollspelet Secret of Mana till SNES kommer till Iphone under den här månaden. Ett givet köp. Spelet har inte fått ett officiellt datum än, men enligt utvecklaren Square Enix är det "snart". Andra nyheter från Square Enix är att företagets vinst för räkenskapsåret har sjunkit med 92% sedan föregående år beroende på svaga konsolspelsförsäljningssiffror. Av bland annat den anledningen skjuts Deus Ex: Human Revolution upp. Square Enix vill inte släppa det som något hafsverk.
Max Payne 3 har inte hamnat på Take-Twos planerade releaselista för 2011 vilket betyder att spelet antagligen inte får se dagens ljus innan 2012. På tal om Take Two så har westernäventyret Red Dead Redemption nu skeppats i åtta miljoner exemplar. Företaget har under räkenskapsåret drag in över 1.16 miljarder dollar.
Need for Speed World som är ett gratis MMO-racingspel har nu nått 3 miljoner användare. Spelet ska vara sisådär, men uppenbarligen är gratis alltid gott.
Tyska Amazon har läckt information om att en samlingsutgåva med Tomb Raider: Underworld, Tomb: Raider: Anniversasy och Tomb Raider: Legend kommer att släppas till Playstation 3 framöver. Tomb Raider Trilogy är namnet på den utgåvan.
The Witcher 2 får en hardcoresvårighetsgrad vid namn Insane. Xbox 360 Slim får enligt Microsoft inga faceplates för att konsumentintresset var på tok för ljummet till tjockisvarianten. Företaget i fråga håller även på att uppdatera Kinects mjukvara för att den ska bli mer precis. Demon Souls servrar ska hållas igång "så länge som möjligt" enligt utvecklaren Atlus. En 100-timmar lång Papaton 3-demo kommer slutet av januari. Spännande? Inte direkt.
Så...
/Joakim
Dead Space 2-utvecklarna hälsar God Jul!
God jul från Isaac Clarke!
Left 4 Dead 2 - Hunter och Tank-mjukisdjur
Los Kong av Jaythebird
What if...
Ron Jermey skulle medverka i Tron
EU-parlamentariker vill förbjuda Mafia II
... och vafan, färska sår? 17 år? Herrejävlar vad alla ska känna sig lättkränkta nuförtiden. Ska vi förbjuda bilspel för att det finns folk som förlorat anhöriga i trafikolyckor? Ska vi förbjuda trenchcoats och svarta hattar för att det kan påminna Sonia Alfano om den italienska maffian? Kan det vara så att Sonia Alfano ser spelet som ett enkelt sätt att vinna lite politiska poäng på? Jag tippar på det.
Du kan fan gå och mula dig själv i snön, Sonia Alfano. Det finns saker man gillar här i världen - det utbudet bör man ta en del av. Det finns saker man ogillar här i världen - det utbudet bör man INTE ta en del av. Svårare än så är det inte.
The Dark Side av =bezzalair
Rymdreglage - Insert Coin
Varning för 100% äg:
Tack till Johan för tipset
/Joakim
Crysis 2 - Be The Weapon
Ny trailer till Crysis 2
Natural Selection 2 Beta Gameplay Trailer
"an immersive, multiplayer shooter that pits aliens against humans in a strategic and action-packed struggle for survival"
Microsofts julrea på Xbox Live Arcade
Super Meat Boy - 800 poäng
Comic Jumper - 800 poäng
Toy Soldiers - 800 poäng
Banjo Tooie - 600 poäng
Castle Crashers - 600 poäng
The UnderGarden - 400 poäng
Risk Factions - 400 poäng
Afterburner Climax - 400 poäng
Borderland's Claptrap New Revolution - 400 poäng
Carcassonne - 400 poäng
”Dataspelsvåld minskar ungas förmåga till empati”
I dag är det inte fysiska äventyrslekar som gäller. Det är dataspel som dominerar fritiden för många ungdomar, spel vilka upplevs som både roliga och meningsfulla. Dataspel har även funnit en plats i specifik träning vid sjukdom och hjärnskador som stroke. Mitt i detta finns det nu en ökande förekomst av verklighetstrogna och extremt våldsinriktade spel där alla spelmoment som belönas går ut på att virtuellt döda, skada, misshandla, våldta, sprätta upp och lemlästa sina opponenter.Senaste debatten om medievåld handlade om videovåld och var aktuell för 15 år sedan – den stannade vid att forskningen inte kunde ge ett entydigt svar på ifall våld i medierna var kopplat till ett aggressivt beteende. Dataspel ansågs då som ett oskyldigt tidsfördriv.
Sedan dess har realismen och våldsinnehållet i dataspel ökat explosionsartat samtidigt som spelandet har krupit ner i åldrarna. I kraft av det ökade innehållet av realistiskt våld i moderna dataspel finns det anledning att ifrågasätta de argument som framförts om att det inte föreligger något samband mellan dataspelande och effekter på känsloliv eller utövande av våld hos barn och ungdomar.
Tidigare sammanställningar om dataspelsvåld har gett en något oklar bild av huruvida datavåld skapar ökad aggressivitet. Medan flera analyser visat att det finns ett klart samband mellan dataspelsvåld och aggressivt beteende har ett par dragit slutsatsen att det inte finns tillräckliga data för en sådan konklusion. Felaktigt har dessa använts för att påstå att dataspelsvåld inte föder aggressivitet.
I år har det kommit en ny sammanställning som är mycket omfattande (Anderson et al 2010; Psych. Bull. 136), där mer än hundra studier har analyserats och över 130.000 individer inkluderats. Den visar på en robust koppling mellan våldsamma dataspel och aggressiva beteenden, tankemönster, och affekter liksom minskad empati och prosocialt beteende i både experimentella studier och populationsstudier.
Även andra nya studier, där man följt dataspelande ungdomar under flera år, visar på att våldsspel ökar risken för aggressivt beteende oberoende om man tidigare visat aggressivitet eller ej. Styrkan på sambanden i den ovannämnda sammanställningen är relativt liten, vilket är förväntat givet att våld och aggressivitet är orsakat av en kombination av olika riskfaktorer, var och en med liten effekt i sig.
Det betyder alltså inte att dataspelsvåld kan klassificeras som oviktigt i sammanhanget, utan snarare att forskning måste fokusera på hur dataspelande i samspel med andra riskfaktorer (socioekonomisk bakgrund, brist på skyddande nätverk, utsatthet och genetiska faktorer) ökar risken för våld och aggressivitet. Det är ytterst viktigt att även inkludera psykologisk experimentell och biologisk forskning för att få en bättre förståelse för hur dataspel kan relatera till aggressivt beteende.
Andersons sammanställning är i linje med resultaten av decennier av experimentell psykologiskforskning, som beskriver flera olika mekanismer genom vilka passiv och aktiv våldskonsumtion kan öka risken för aggressiva beteenden. Imitation och modellinlärning är två välutforskade mekanismer som visar hur observerat våld ”smittar” av sig, speciellt från vuxna till barn. Emotionell avtrubbning är en annan verksam mekanism, liksom minskad förmåga att kontrollera aggressiva impulser.
På liknande sätt kan modern hjärnforskning ge ny energi till debatten.
Hjärnans utveckling i barn- och ungdomsåren är mycket betydande för att skapa den personlighet som individen kommer att ha resten av sitt liv, och utifrån hjärnforskningsperspektiv föreligger flera specifika orosmoment:
1) Impulser för aggression och våld kommer från det limbiska systemet i hjärnan. Under barn- och ungdomsåren etableras impulskontroll över dessa system från pannloberna. Vi menar att det finns en stor risk att dessa kontrollsystem inte utvecklas till fullo samtidigt som automatiska aggressiva reaktioner förstärks. Tillvänjning och avtrubbning av individens impulskontroll leder till ökad risk för aggressiva beteenden i konflikter. Avtrubbningseffekten förstärks på grund av dataspelens sinnrika belöningar där spelaren belönas just för det som betraktas som starkt normbrytande beteende i det vanliga livet.
2) Hjärnforskning har visat att det finns ett empatisystem i hjärnbarken vilket kan hindra oss från att göra andra illa eftersom hjärnan gör en modell av den smärta som vår handling kommer att orsaka dem. Empati utgör således en broms mot våld. Kontinuerligt användande av våldsamma dataspel i barn- och ungdomsåren kan både motverka utvecklingen av empati och förstärka de mekanismer som hämmar empatirelaterande processer i hjärnan. Beteendestudier har också påvisat att graden av empatisk förmåga faktiskt minskar vid spelande av våldsamma dataspel.
3) Vår förmåga att resonera i moraliska termer utvecklas under barn- och ungdomen via exponering för moralsystem (genom familj, samhälle och kultur) i takt med att pannloberna utvecklas. All information som kommer till hjärnan bidrar till hur våra moraliska resonemang utvecklas. Risken är därför störst för påverkan av våldsamma dataspel hos barn med begränsat socialt nätverk.
Risken att påverkas av dessa spel beror på mängden spelande och mängden våldsinnehåll. Det är därför oroande att en del ungdomar spelar extremt våldsamma dataspel flera timmar per dag. Men från hjärnforskningsperspektiv är vi mest bekymrade för barn och ungdomar som redan har en psykiatrisk problematik, till exempel ADHD-, borderline- och antisociala symptom. Dessa barn släpar efter i mognaden av pannlobens kontrollfunktion och har ofta en bristande impulskontroll. De framstår därför som extra känsliga för våldsamma dataspel, ett antagande som stöds av beteendestudier.
Några enkla lösningar på frågan om vad man kan göra för att förändra situationen finns inte, men samtidigt kan påståendet att dataspelvåld är relaterat till hälsorisker inte nonchaleras som moralpropaganda. Snarare är detta ett uttryck för oro hos väl etablerade biologiska forskare.
Vi vill som hjärnforskare göra klart att forskning talar för att det finns en koppling mellan dataspelsvåld och ökad aggressivitet generellt, genom mekanismer som är väl kartlagda i hjärnan. Vi vill också understryka vår oro utifrån ett neurobiologiskt perspektiv att exponering för grovt datavåld under barn- och ungdomsår kan påverka utvecklingen av hjärnan – och därmed samhället – ytterst negativt.
Predrag Petrovic
Andreas Olsson
Henrik Larsson
Martin Ingvar
Samtliga forskare inom hjärna/beteende
vid Karolinska Institutet
The Making of Epic Mikey
Tidsfördriv en lördagsförmiddag. The Making of Epic Mikey.
Med bland annat Warren Spector
Mario av Douglas Kalberg
You are... NOT... the controller.
Jag ler ändå...
Testat: Din's Curse [PC Indie]
Genre: Action RPG aka Hack'N'Slash
Utvecklare: Soldak Entertainment
Pris: $19.99
Release: 31 mars 2010
Klick, klick, klick...
Diabloklon var ordet. Man får en quest, ger sig ner i en grotta av valfritt slag, slaktar monster mot erfarenhetspoäng och utrustning. Din's Curse försöker skilja sig från mängden genom att även bjuda på en dynamisk spelvärld. Det innebär att samtliga kartor- och grottor är slumpmässigt genererade. Din's Curse bjuder oss även på ett skillsystem med standardutbudet av klasser i ett Action RPG men med 141 olika klasskombinationer. En hel drös, med andra ord. Annars då?
Klick, klick, klick
Ett hack'n'slash är alltid en tidsdödare, oavsett hur man vrider och vändern på det så ska man grinda. Att då som spelutvecklare ha mage att stjäla ytterligare levnadstid från mig gör mig förbryllad. Jag menar, vafan, det är rätt många lådor att öppna och saker att identifiera. Fullständigt poänglöst.
Klick, klick
Helt plötsligt anfalls staden. En kyrklocka börjar ringa, och jag börjar i panik rusa runt för att hitta teleporten tillbaka till staden som är under attack. Det var alltså en del av den dynamiska spelvärlden som visade sitt anlete. Inledningsvis upplever jag det som något positivt då variationen ökar tämligen dramatiskt, men efter att ha varit i staden och pillat runt i mitt inventory lämnade jag datorn för en kort tidsperiod då något mer nödvändigt påkallade min uppmärksamhet. I staden är man ju säker och behöver inte pausa resonerade mitt diablovana undermedvetna. När jag väl slår mig ner vid datorn igen ligger min Krigsget där död. Återupplivning mot XP-straff... suck....
Klick, klick, klick
Slutsats:
Om en ful Diabloklon med allt vad det innebär av slaktade kontroller är vad du är på jakt efter så bör du ta dig en titt på Din's Curse. Förutsättningen bör även vara att du har en bekant att spela med. Annars - leta efter annat tidsfördriv.
Läs även:
Testat: Eufloria [PC Indie]
Testat: Zombie Driver [PC Indie]
The Legend of Zelda: Link's Awakening: Threshold of a Dream
OCremix:
"OverClocked ReMix today released its 20th album, The Legend of Zelda: Link's Awakening: Threshold of a Dream. The album consists of twenty-five arrangements of the original score to the 1993 Game Boy RPG, published by Nintendo. It is available for free download at http://threshold.ocremix.org.
This album was produced to help promote video game music, the amazing compositions of Kazumi Totaka, Kozue Ishikawa, Minako Hamano and Koji Kondo, and the talented artists that contributed to this project. It was made by fans, for fans, and is not affiliated with or endorsed by Nintendo; all original compositions are copyright their respective owners.
"This project includes several firsts, including my first project song ever completed... It represents the first OCR album focused solely on a handheld game, and the first based on the Game Boy. Lastly, it represents the first official remix project based on the iconic Zelda series," said Bradley Burr, director of the album"
New Mario Bros. Movie Trailer
Ovanstående video är en tolkning av hur en ny, skitig och något mer realistisk film av Super Mario Bros. skulle kunna se ut. Videon är skapad á Grand Theft Auto: Liberty City där Bowser är den mest fruktade brottslingen i Svampriket. Hade det varit en riktig film hade jag lätt lagt mina pengar på den. Referenserna haglar givetvis och slutscenerna där Mario visslar ledmotivet får mig att le - stort.
/Joakim
Via: Kotaku
Sega utvecklar ett spel du kan pissa på
Ja, det är faktiskt sant. Sega utvecklar för närvarande "ett" spel (med flera minispel) du kan urinera på. Maskinen heter "Toirettsu" och den mäter hastigheten av ditt urin. Med urinets hjälp kan man bland annat tvätta bort virtuellt grafitti! Men det gäller att pricka rätt. Endast i Japan, mina vänner! :)
/Joakim
Medkits
Synd!
/Joakim
Portal
Galet
/Emil
Våldsmonopolet raggar folk med datorspel
Våldsmonopolet, måhända mer känt som polisväsendet, i Alberta, Kanada ska framöver försöka lura in ungdomar i maktmissbrukarens favorityrke med hjälp av datorspel.
Enligt Calgary Herald är det Edmontonbaserade Firetext International som stått för utvecklingen av "Alberta C.O.P.S. - Impaired Driver - Get Them Off the Streets" där man kan få upptäcka hur en lagens upprättshållares vardag kan se ut. Inget vapendragande, inget våld, ingen ond bråd död. I stället för dessa hemska biprodukter, av den sjuka myrstack vi refererar till som samhället, får man testa på makalöst spännande och positiva saker som att låta folk blåsa i alkoholmätaren.
Minecraft går snart in i betastadiet
Under tiden, i Japan...
Basement Dweller
You cannot kill what already has no life!
LEGO Black Ops
/Joakim
WoW slog rekord
Jag själv har nu under den senaste veckan spenderat en del tid i spelet efter ett 2 års uppehåll. Och allt jag kan säga att efter jag började spela spelet när det släpptes den 11 februari 2005 så har spelet blivit bara lättare och lättare. Nu har jag inte testa något end game sedan lvl capsen var på 60 och man körde 40 manna raider i MC, AQ, BWL m.m. men att levla en karaktär går väldigt fort. Tog 20 levlar på en nystartad karaktär på under 10 timmar. Easy var ordet.
Spelet har runt 12 miljoner aktiva spelare och det är en imponerande siffra. Det blir en del $$$ i månaden Activision/Blizzard drar in i månaden.
Batman: Arkham City
/Emil
Thor: God of thunder
His enemies know him as god of thunder. He is Thor!
Hur hårt kommer det här att suga?
/Emil
Assassins creed - Musik video
/Emil
Trailer Trash!
Uncharted 3: Drake's Deception - Debut Trailer
Forza Motorsport 4 - Debut Trailer
SSX Deadly Descents - Debut Trailer
Prototype 2 Trailer
/J
Mass Effect 3. Trailer.
Mass Effect 3 har planerad release till julen 2011. Personligen har jag än så länge bara lyckats spela några timmar av ettan, en öl eller sextio kom i vägen, men jag har långtgående planer på avsluta både ettan och tvåan innan trean kommer. Min stora undran är mest över var man hittar tid till att lägga på RPG som vuxen. Det är ju ett tämligen tidskrävande projekt man ger sig in i. Jag har alltid varit ett stort fan av rollspel av olika slag, men har knappt spelat några senaste åren. Mentalt skyller jag på tidsbrist, men antagligen beror det på ren lättja. För stunden är jag däremot sysselsatt med min halvelaka dvärgkrigare i Dragon Age: Origins som framöver antagligen bara faller längre och längre ner i helvetesondskan.
/Joakim
Game Over
Game Over
Xenogears: Bonds of Sea and Fire
Xenogears: Bonds of Sea and Fire. På harpa.
Rysningar, var ordet.
/Joakim
Chronic The Hemphog
Chronic, mofos
Mario som människa V
Hehe..
Vaggleksaker med tv-spelsmotiv
Mario Evolution
Half-Life 2
Bioshock 2
Shadow of the Colossus
Pac-Man
Finns att köpa här
Rocky Memphis and the Temple of Ophuxoff
Rocky Memphis and the Temple of Ophuxoff
C64-style. Ute idag. Du laddar hem det här.
Cloud
Final Fantasy VII
We Can't Stop Here!
Dead Space 2
/Emil
Två gratisspel på XBLA: Harms Way & Doritos Crash Course
Speedboard
Puts the speed at your fingertips!
Det var så här man blåste folk på åttiotalet...
The Wii Didn't Start the Fire - A Brief History of Video Games
The Wii Didn't Start the Fire
Adult Mario Party
Adult Mario Party av 8bit-painter
Game On - Inte utan kondom!
Inte utan kådis, helt enkelt..
Super Meat Boy Special Edition
Okabu Trailer
Super Crate Box
Spelmusik för hjältar IX
Episkt skit, helt enkelt.
Snesracing ftw:
F-Zero - Big Blue
Nåt från ett skitspel:
Final Fantasy: Mystic Quest - Dark King Theme
Castlevania:
Castlevania: Dawn of Sorrow - The Pinnacle
Sunsoft:
Blaster Master - Area 7
En remix:
Rygar - Cavern of Silas remix
/Joakim
Pungdöden i CoD: Black Ops
Dö av att få en oexploderad granat mellan benen?
Grymt tv-spelsöde...
Rubik Mario
Videogenomgång av världsrekordet i SSFIV Arcade
Citerat från eventhubs:
Current World Records:
Xbox 360: 2,014,700
PlayStation 3: 1,119,600
Desk's Final Score: 2,218,000
I'm not actually playing for score for most of the run. I tried to be reasonably entertaining while demonstrating a bunch of practical and impractical combos and set-ups. For a proper 'point pressing' run I'd lose a round in every match. Also, I'd do nothing but the legs loop and rinse the barrel bonus stage a lot more. However, that wouldn't have been very interesting to watch.
I've also provided a commentary giving some insight into what's possible vs certain characters, practicality/impracticality of certain combos, etc."
/Joakim
World of Warcraft streamat och spelbart på Android
Ovanstående video ger en tydlig indikation om vad vi kan förvänta oss av från våra mobiltelefoner framöver.
/Joakim
Balrog vs Cammy av Salamunic
Balrog vs Cammy av Salamunic
TV-spelsfusk i verkligheten
Via: Kotaku
FPS möter RTS i Warsoup
Warsoup har planerad release till PS3, Xbox 360, PC samt Mac - och även i olika former av browserversioner vad det nu rent konkret innebär. Jag får lite Monday Night Combat-vibbar av videon, och ser ett spel med potential - så länge det är välbalanserat och bjuder på tillräckligt med variation för att hålla intresset uppe i mer än tio minuter.
Gran Turismo 5
Jag ogillar alltid spelskapare som pratar upp sina produkter och skryter över hur jävla fett deras spel är fast det egentligen är keff. Har inte lirat GT5 mer än ett litet test. Men när man ser såna här videon på ett spel som skulle ha den bästa crash fysiken och den bästa verkliga körkänslan så blir man lite hatisk mot utecklarna när dom släpper igenom såna här skumma och rent ut sagt idiotiska buggar.
Jag säger bara "The real driving simulator"
/Emil
Sturmvind: Nytt shmup utannonserat till Dreamcast!
I en envis vägran att låta Sega Dreamcast dö har nu utvecklaren Redspotgames, som bland annat utvecklat Solar Struggle till XBLA, utannonserat Sturmvind, tillhörandes en evigt klassisk genre - shoot'em up. Spelet har planerad release till våren. Spelet kommer att innehålla 16 banor, tre svårighetsgrader, över tjugo bossar samt hundratals med fiender allt i en 2D/3D-miljö. Även ljud ingår enligt Redspotgames hemsida (som är på tyska....).
Sugen på att förhandsboka? €34.95 är priset satt på och en förhandbokning gör du här (OBS! Varning för tyska!).
Tofu Boy
Tofu Boy - motsatsen till allt som är vackert med Meat Boy.
Testat: Zombie Driver [PC Indie]
Format: PC / Genre: Racingslakt
Utvecklare & Utgivare: Exor Studios
Pris: $9.99
Det finns även nitros! Woohoo!
Du kör alltså bil. Börjar med en taxi, men låser efterhand upp flera alternativa fordon (racingbil, limousin, ambulans, buss osv). Det finns en story som jag inte orkat lägga ner fler än ett par sekunders engagemang på - i slutändan ska du uteslutande plöja dig igenom horder av zombies och rädda överlevande mot poäng, eller i det här fallet pengar, som du sedan kan använda för att uppgradera din bil till en rullande variant av ett zombieslakthus. Än så länge är allt som det bör vara, ty det är inte för storyn man väljer att spela den här typen av spel. Det är nöjesslakten det handlar om. Prepubertala fantasier fostrade av åttiotalets videovåld som hägrar i horisonten. Braaaains...
Jag är inte imponerad. Styrningen upplever jag sisådär, och kontrollen är alltid A och O när man försöker precisionsstyra ett fordon i hög hastighet samtidigt som man plöjer ner zombiehundar som kommer springandes mot en i stora klungor. Tyvärr plöjer man oundvikligen in i en massa lampor, olika former av bråten, hus och annat skit längs vägen stup i kvarten när man försöker navigera sig till så många kills som möjligt.
Grafiken är helt okej och nostalgikänslan från hare krishna-slaktandet från Grand Theft Auto (originalet) gör att man inledningsvis drar lite på mungiporna. Där tar däremot allt det roliga slut. Samma skit, om och om igen. Kör från punkt A till punkt B för att rädda överlevande, ta dig sedan från punkt B till A för att lämna överlevande för att därefter ta dig från punkt A till punkt C för att rädda fler överlevande till punkt A. Samt slakta en massa zombies på vägen.
Eeeeeeld!
Slutsats:
Tio dollar för zombieslakt med bil? Nej, det här spelet underhåller inte i mer än ett tiotal minuter och för sextio-sjuttio kronor beroende på valutakurs så får man ju ett paket cigg och två öl på bolaget för samma summa slavmedel. I det här fallet lägger jag hellre mina pengar på cigg och öl, framför Zombie Driver.
Titta även på:
Videorecension av Zombie Apocalypse [XBLA, PSN]
Läs även:
Testat: Eufloria [PC Indie]
Rosa Dualshock
Äntligen!
Sony har introducerat en ny färg för sin PS3-kontroller. Färgen är döpt till godisrosa. Vad gulligt. Ett givet köp för individen som vill förnedra sina kamrater på flera plan. Själv har både bror och jag varsin rosa 360-handkontroll, min en kinesisk piratkopia köpt i Kosovo av en FN-soldat, som vi gillar att trycka i händerna på polarna när det är dags för slakt.
Handkontrollen kostar $54.99 och mer ingående information hittar ni här.
Det här med att slösa bort sitt liv till ingen nytta
Men.. om man nu inte har fightingzen:en i huvudet utan bara önskar sig ha det - vad gör man i ett sådant läge? Hur får man uppmärksamhet inom scenen när man inte har någon skill att komma med, eller något annat att bidra med? Svaret är uppenbarligen att man fuskar. Går det att fuska i Super Street Fighter IV? Svaret är nej. Möjligtvis kan man försöka modifiera en handkontroll eller programmera någon form av mjukvara att trycka in combos åt en i givet straffningsläge. Ett annat är att använda sig av lag-tactics av något slag (dvs, använda sig av en karaktär som är gynnsam under laggiga förutsättningar som t.ex Blanka, Zangief, Guile osv). Ett helt annat sätt att skapa sig uppmärksamhet är att placera sig högst upp på leaderbordsen utan att ha presterat något. I sig fullständigt meningslöst, eftersom en hög placering på rankingen inte medför någonting utöver att man ser sin gamertag högt upp på en lista bland en massa andra random gamertags. Hur hamnar man högst upp utan att vara bra i spelet? Jo, man boostar.
Att "boosta" är att använda sig av ett extrakonto som man samlar poäng med och sedan låter man sitt huvudkonto spöa på sitt extrakonto. Det krävs en hel del tid och en del arbete för att leta sig fram till specifika rankade matcher och dessutom kostar ett extrakonto pengar. Nedan kommer två exempel på folk som ligger högst upp på rankinglistan i SSFIV:
Ovanstående ligger etta
Sicka mindgames, mannen!
Vad är egentligen poängen med att hålla på så här? Att fuska i online ranked för att få poäng för att komma högre upp på en fullständigt meningslös lista. Det är inte som att man har åstadkommit något, och när en sån här sak dessutom väl kommer ut så blir man garanterad föraktad av hela SSFIV-scenen i all sin elitnörderi. Ovanstående individer bör rimligtvis lagt tämligen stora mängder av tid på att skrapa ihop poängen - varför inte bara lägga den tiden på att träna och spela för att på så sätt faktiskt förbättra sitt spel för att sedermera kanske ha en rimlig chans att bli högt rankad utan att fuska? Hela poängen med spelet är ju att man förbättrar sig själv och ju bättre man blir desto troligare börjar man tävla i spelet och på så sätt få fame och glory (som GonZa) Jag fattar verkligen inte syftet. Inte alls. Speciellt inte när man avslöjar sin egen inkompetens genom att ladda upp sina fusk-replays...
RETARDERAT <-- var ordet
/Joakim
Läs även:
Sony släpper tv med inbyggd Playstation 2
Avdelning kuriosa, minst sagt. Jag förväntar mig inga vidare försäljningssiffror av skräpet.
Batman-remake släppt!
Nintendo UK bytte Donkey Kong Country Returns mot bananer
Två engelsmän, två bananer, ett spel
Varför ser vi inte liknande reklamjippon i skitte-Sverige för? Va? Va?
Meaningless
Meaningless
Testat: Eufloria [PC Indie]
Format: PC / Genre: Strategi
Utvecklare & Utgivare: Rudolph Kramer och Alex May
Pris: €16.99
Eufloria till PC är ett avskalat och minimalistiskt RTS-spel om utforskning och erövring av asteroider. Vänster musknapp utgör spelets enda kontroll. På asteroiderna planterar man träd som antingen försvarar din asteroid eller producerar seedlings (fröplantor) som utgör ens attackstyrka. Ditt mål är att ta över alla asteroider på kartan. Spelet startar enkelt och bara genom att vänta så samlar man en större och större armé som man sedan kan översvämma sin motståndare med. Eufloria är vackert, lugnt, nästintill harmoniskt om man bortser från stunderna när man får se sin grandiosa armé av fröplantor sätta livet till och det enda som återstår är att vänta och vänta för att producera ytterligare en grandios armé att attackera med. Datormotståndaren har samma förutsättningar som en själv, och spelets svårighetsgrad ökar ju längre in i kampanjläget man kommer, men under spelets första 20 banor så handlar det mest om att pumpa träd som i sin tur pumpar fröplantor för att sedermera gå till attack - bristen på fientlig AI är något enerverande och tiden går stundtals oändligt långsamt och det upplevs som att man klickar rundor mest för att ha något att göra. I grund och botten kan du bygga ett par träd på din asteroid, gå på skithuset, återvända till datorn, attackera, vinna.
Jag har lagt en stor del av min lördagsförmiddag på Eufloria och inledningsvis var jag hoppfull och ansåg det vara en zenliknande upplevelse. Men, tiden går och det gör även mitt tålamod.
Jag diggar atmosfären som är vacker och harmoniskt, men spelet är slött.. och dyrt. Det är inte dåligt, inte alls, däremot är det fullständigt oengagerande. Eufloria har stulit fyra timmar av mitt liv utan att ge tillbaka något. Dålig stil.
Tofu Boy köttar på i Super Meat Boy
Team Meat har humor
Super Tofu Boy låser du upp som spelbar karaktär i Steam-versionen av spelet genom att skriva "petaphile" när du ska välja karaktär att spela med.
/Joakim
Christopher Tin
Christopher Tin
Baba Yetu
Shotglas av tv-spelskaraktärer
M.Bison från Street Fighter
Scorpion från Mortal Kombat
Sonic från.. eh.. Sonic
Kratos från God of War
Earthworm Jim från.. eh.. Earthworm Jim
Ghost från Modern Warfare 2
Ovanstående samt flera motiv finns att köpa här.
Supa det bör man annars så dör man av leda och törst, som Bellman sa en gång.
Freddys Nightmare
The Roast of Mario
Luigi är hård i det här humorklippet av Collegehumor
/Joakim
Mario som människa IV
Hehehe...
/Joakim
Evil Ryu & Oni Akuma bekräftade till SSFIV AE
/Joakim
Via: Evilavatar
Japansk reklam för Gameboy Color
Japaner, japaner, japaner...
/Joakim
Sagan om PETA, Tofu Boy och Super Meat Boy
Nu faller det sig som så att PETA har börjat utveckla parodispel på, ja, spel, för att väcka uppmärksamhet för djuren och nu har alltså Super Meat Boy "parodiserats" till Super Tofu Boy. Jaha. Smart. Verkligen. Vad den digitaliserade köttklumpen har att göra med djurens rättigheter övergår mitt förstånd - om det är någon slags metasymbolik så failar PETA stenhårt.
Team Meat, utvecklarna bakom Super Meat Boy, reagerade som alla sunda individer bör göra och postade det här på sin twitter:
"How many Peta members does it take to change a lightbulb?.... None, Peta can´t change anything."
Poäng till Team Meat. Men, det är inte den bästa biten av den här historien. Det som gör att det står 1 - 0 till Team Meat är följande uttalande:
Tryck här för att spela Super Tofu Boy - eller ännu bättre, köp Super Meat Boy på Xbox Live eller Steam. Årtiondets plattformshoppare.“Attention internets!: Just finished animating Tofu Boy, he will be playable in the next update via code (update coming tomorrow)”
“Tofu Boy will be exclusive to PC, we cant update XBLA like we can on steam, so its not possible”
Tofu Boy till Super Meat Boy!
Dara Ó Briain skämtar om Metal Gear Solid
(sånt som jag och GonZa kommer att pyssla med i framtiden)
Punch out
/Emil
Mario & Luigi IRL
Princess Boob
Av bokuman
Mario, hoppa inte!
Marios svåraste motståndare - Guile från Street Fighter II.
Care Package-Kill
Call of Duty
Cock Out
Nu har en tysk (anti?) AIDS-organisation utvecklat ett sensorbaserat spel man styr med sitt manliga könsorgan, om man nu har ett sådant, med syftet att döda virtuellt HIV. Låter som en bra idé. Här är TV-reklamen för nyss nämnda tyska företeelse:
Cockout.de
Koopa Propaganda
Graffiti vi gillar VI
Mario använder inte huvudet
Näven...
Classic video game characters in a race
Hur fan kunde du förlora Sonic? Hela din existens bygger ju på din snabbhet!