Testat: Zombie Driver [PC Indie]
Format: PC / Genre: Racingslakt
Utvecklare & Utgivare: Exor Studios
Pris: $9.99
Zombie Driver är ett racingslakt-bilspel i stil med Carmaggeddon med klassisk GTA-topdownpersektiv. Kämpa dig igenom gatorna i en stad som råkat ut för en förödande kemikalieolycka som omvandlat majoriteten av stadens befolkning till hjärndöda zombies. Den största uppenbara skillnaden från alla andra zombiespel som släppts på senaste tiden är att du får slakta odöda genom att plöja igenom zombiehorderna med bil, men självfallet har du även vapen som kulsprutor och eldkastare monterade på bilen för att öka på slaktfaktorn.
Det finns även nitros! Woohoo!
Du kör alltså bil. Börjar med en taxi, men låser efterhand upp flera alternativa fordon (racingbil, limousin, ambulans, buss osv). Det finns en story som jag inte orkat lägga ner fler än ett par sekunders engagemang på - i slutändan ska du uteslutande plöja dig igenom horder av zombies och rädda överlevande mot poäng, eller i det här fallet pengar, som du sedan kan använda för att uppgradera din bil till en rullande variant av ett zombieslakthus. Än så länge är allt som det bör vara, ty det är inte för storyn man väljer att spela den här typen av spel. Det är nöjesslakten det handlar om. Prepubertala fantasier fostrade av åttiotalets videovåld som hägrar i horisonten. Braaaains...
Jag är inte imponerad. Styrningen upplever jag sisådär, och kontrollen är alltid A och O när man försöker precisionsstyra ett fordon i hög hastighet samtidigt som man plöjer ner zombiehundar som kommer springandes mot en i stora klungor. Tyvärr plöjer man oundvikligen in i en massa lampor, olika former av bråten, hus och annat skit längs vägen stup i kvarten när man försöker navigera sig till så många kills som möjligt.
Grafiken är helt okej och nostalgikänslan från hare krishna-slaktandet från Grand Theft Auto (originalet) gör att man inledningsvis drar lite på mungiporna. Där tar däremot allt det roliga slut. Samma skit, om och om igen. Kör från punkt A till punkt B för att rädda överlevande, ta dig sedan från punkt B till A för att lämna överlevande för att därefter ta dig från punkt A till punkt C för att rädda fler överlevande till punkt A. Samt slakta en massa zombies på vägen.
Eeeeeeld!
Slutsats:
Tio dollar för zombieslakt med bil? Nej, det här spelet underhåller inte i mer än ett tiotal minuter och för sextio-sjuttio kronor beroende på valutakurs så får man ju ett paket cigg och två öl på bolaget för samma summa slavmedel. I det här fallet lägger jag hellre mina pengar på cigg och öl, framför Zombie Driver.
Titta även på:
Videorecension av Zombie Apocalypse [XBLA, PSN]
Läs även:
Testat: Eufloria [PC Indie]
Det finns även nitros! Woohoo!
Du kör alltså bil. Börjar med en taxi, men låser efterhand upp flera alternativa fordon (racingbil, limousin, ambulans, buss osv). Det finns en story som jag inte orkat lägga ner fler än ett par sekunders engagemang på - i slutändan ska du uteslutande plöja dig igenom horder av zombies och rädda överlevande mot poäng, eller i det här fallet pengar, som du sedan kan använda för att uppgradera din bil till en rullande variant av ett zombieslakthus. Än så länge är allt som det bör vara, ty det är inte för storyn man väljer att spela den här typen av spel. Det är nöjesslakten det handlar om. Prepubertala fantasier fostrade av åttiotalets videovåld som hägrar i horisonten. Braaaains...
Jag är inte imponerad. Styrningen upplever jag sisådär, och kontrollen är alltid A och O när man försöker precisionsstyra ett fordon i hög hastighet samtidigt som man plöjer ner zombiehundar som kommer springandes mot en i stora klungor. Tyvärr plöjer man oundvikligen in i en massa lampor, olika former av bråten, hus och annat skit längs vägen stup i kvarten när man försöker navigera sig till så många kills som möjligt.
Grafiken är helt okej och nostalgikänslan från hare krishna-slaktandet från Grand Theft Auto (originalet) gör att man inledningsvis drar lite på mungiporna. Där tar däremot allt det roliga slut. Samma skit, om och om igen. Kör från punkt A till punkt B för att rädda överlevande, ta dig sedan från punkt B till A för att lämna överlevande för att därefter ta dig från punkt A till punkt C för att rädda fler överlevande till punkt A. Samt slakta en massa zombies på vägen.
Eeeeeeld!
Slutsats:
Tio dollar för zombieslakt med bil? Nej, det här spelet underhåller inte i mer än ett tiotal minuter och för sextio-sjuttio kronor beroende på valutakurs så får man ju ett paket cigg och två öl på bolaget för samma summa slavmedel. I det här fallet lägger jag hellre mina pengar på cigg och öl, framför Zombie Driver.
/Joakim
Titta även på:
Videorecension av Zombie Apocalypse [XBLA, PSN]
Läs även:
Testat: Eufloria [PC Indie]
Kommentarer
Trackback