Testat: Din's Curse [PC Indie]

Format: PC
Genre: Action RPG aka Hack'N'Slash
Utvecklare: Soldak Entertainment
Pris: $19.99
Release: 31 mars 2010

dins curse

Din's Curse är en klon. En Diabloklon, för att specificera mig. Du vet antagligen vad det betyder. Peka, klicka. Hacka, slasha. Klick, klick, klick, klick, klick, klick, klick, klick, klick! Döda, döda, döda, döda, plocka upp saker, döda, döda, klick, klick, klick, döda, plocka upp saker, klick, klick, klick.

Klick

Klick, klick, klick...

Diabloklon var ordet. Man får en quest, ger sig ner i en grotta av valfritt slag, slaktar monster mot erfarenhetspoäng och utrustning. Din's Curse försöker skilja sig från mängden genom att även bjuda på en dynamisk spelvärld. Det innebär att samtliga kartor- och grottor är slumpmässigt genererade. Din's Curse bjuder oss även på ett skillsystem med standardutbudet av klasser i ett Action RPG men med 141 olika klasskombinationer. En hel drös, med andra ord. Annars då?




Klick, klick, klick


Det första som slår mig är att spelet är ytterst otilltalande. Utseendet är tämligen osympatiskt. Grafiken är som regel alltid sekundär för mig, men det här är knappt okej, indie eller inte. Diablo 1 kom 1997. Fjorton år har gått. Det såg och lät bättre ut än vad Din's Curse gör. Det andra som slår mig när jag påbörjar mitt überslaktande med min krigare är att monsterna tappar tämligen mycket loot. Mitt inventory blir fullt på bara några minuter och jag får påbörja rensandet. Det tredje som slår mig är att det tar tid att öppna kistor och att det tar tid att identifiera items. Va i he.... Dropraten är skyhög, oidentiferade objekt vanligt förekommande och kistor finns lite här och där. Allt tar tid. Varje identifiering stjäl säker två-tre sekunder av mitt liv.

Ett hack'n'slash är alltid en tidsdödare, oavsett hur man vrider och vändern på det så ska man grinda. Att då som spelutvecklare ha mage att stjäla ytterligare levnadstid från mig gör mig förbryllad. Jag menar, vafan, det är rätt många lådor att öppna och saker att identifiera. Fullständigt poänglöst.



Klick, klick

Helt plötsligt anfalls staden. En kyrklocka börjar ringa, och jag börjar i panik rusa runt för att hitta teleporten tillbaka till staden som är under attack. Det var alltså en del av den dynamiska spelvärlden som visade sitt anlete. Inledningsvis upplever jag det som något positivt då variationen ökar tämligen dramatiskt, men efter att ha varit i staden och pillat runt i mitt inventory lämnade jag datorn för en kort tidsperiod då något mer nödvändigt påkallade min uppmärksamhet. I staden är man ju säker och behöver inte pausa resonerade mitt diablovana undermedvetna. När jag väl slår mig ner vid datorn igen ligger min Krigsget där död. Återupplivning mot XP-straff... suck....

Klick, klick, klick


Recensioner jag läst av Din's Curse har mycket positivt att säga om spelet och betygen är tämligen höga, och visst, det är lätt att få den där: "lite till... lite till" känslan, men frågan man ska ställa sig är: Varför!? Det finns ingen som helst jävla anledning att lägga tid på det här spelet! Men, sen inser jag att jag spelar solo och att ett sånt här spel handlar om co-op och multiplayerupplevelsen som jag ännu inte gett mig in på. Efter en kort stunds kontemplation inser jag att den delen av spelet nog ger Din's Curse sitt värde

Slutsats:


Om en ful Diabloklon med allt vad det innebär av slaktade kontroller är vad du är på jakt efter så bör du ta dig en titt på Din's Curse. Förutsättningen bör även vara att du har en bekant att spela med. Annars - leta efter annat tidsfördriv.

/Joakim

Läs även:
Testat: Eufloria [PC Indie]
Testat: Zombie Driver [PC Indie]


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg Topplista Blogg listad på Bloggtoppen.se Datorer BlogRankers.com Related Posts with Thumbnails