Testat: Eufloria [PC Indie]

Format: PC / Genre: Strategi

Utvecklare & Utgivare: Rudolph Kramer och Alex May

Pris: €16.99


 

 

Eufloria till PC är ett avskalat och minimalistiskt RTS-spel om utforskning och erövring av asteroider. Vänster musknapp utgör spelets enda kontroll. På asteroiderna planterar man träd som antingen försvarar din asteroid eller producerar seedlings (fröplantor) som utgör ens attackstyrka. Ditt mål är att ta över alla asteroider på kartan. Spelet startar enkelt och bara genom att vänta så samlar man en större och större armé som man sedan kan översvämma sin motståndare med. Eufloria är vackert, lugnt, nästintill harmoniskt om man bortser från stunderna när man får se sin grandiosa armé av fröplantor sätta livet till och det enda som återstår är att vänta och vänta för att producera ytterligare en grandios armé att attackera med. Datormotståndaren har samma förutsättningar som en själv, och spelets svårighetsgrad ökar ju längre in i kampanjläget man kommer, men under spelets första 20 banor så handlar det mest om att pumpa träd som i sin tur pumpar fröplantor för att sedermera gå till attack - bristen på fientlig AI är något enerverande och tiden går stundtals oändligt långsamt och det upplevs som att man klickar rundor mest för att ha något att göra. I grund och botten kan du bygga ett par träd på din asteroid, gå på skithuset, återvända till datorn, attackera, vinna.

 

Jag har lagt en stor del av min lördagsförmiddag på Eufloria och inledningsvis var jag hoppfull och ansåg det vara en zenliknande upplevelse. Men, tiden går och det gör även mitt tålamod.

 

 

Slutsats:

Jag diggar atmosfären som är vacker och harmoniskt, men spelet är slött.. och dyrt. Det är inte dåligt, inte alls, däremot är det fullständigt oengagerande. Eufloria har stulit fyra timmar av mitt liv utan att ge tillbaka något. Dålig stil.

/Joakim

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg Topplista Blogg listad på Bloggtoppen.se Datorer BlogRankers.com Related Posts with Thumbnails