Tobbe recenserar CivWorld till Facebook
Sid Meier's Civilization, en spelserie som jag följt sen liten grabb och gjorde guldfyndet på min gamla Amiga 500.
Vad har det blivit av det?
Det senaste alstret från Firaxis som numera ger ut serien är ett Facebook-spel kallat CivWorld. Ett MMOG som spelas över det sociala nätverket. Jag är skeptiskt inställd till alla spel jag finner, eller får rekommenderade till mig via poster, på Facebook och även om jag spelat och gillat de flesta spelen i Civilization-serien så har jag svårt att se hur det skulle bli bra över "fejjan".
Mycket riktigt får jag rätt många av mina fördomar realiserade när jag startar upp spelet, som är som många andra spel på siten ser ut som en mardröm i något komisk flashstuk. Tankarna för mig väldigt obekvämt emot Zyngas olika spel såsom farmville eller frontierville. Samma rutbaserade nät man bygger på, samma placering på knappar, pop-ups och allt vad man nu kan tänka sig.
Spelet hälsar mig välkommen och jag börjar min resa in i något som ser ut som en neonfärgad settlerskopia. Jag blir genast infomerad att jag kontrollerar enbart min egen stad Tobiasburg (Nej, jag fick inte välja namn själv...) och att mina bosättare behöver bostad och en trädgård att arbeta i för mat. Helt plötsligt känner jag att jag sitter i ett Zynga spel där jag får uppdrag på uppdrag att göra för att försöka hjälpa mig förstå spelet och snabb känna att jag får något ut av det. Jag skojar inte när jag säger att de tiotal första uppdragen var omhändertagna om inom 10 minuter.
Stadskartan
Spelet visar hur jag sätter ut hus kring mitt rådhus och förklarar vad de olika husen gör. Det glömmer dock nämna att bosättarna i huset blir gladare av att bo nära skogar och andra hus och jag får sitta länge och pussla ihopa hur jag ska göra för att få till det. Kollar i Civopedian (online-manualen) men hittar inget om hur det fungerar utan det verkar vara något som jag får lista ut själv. Lyckligtvis får jag gratis flytta byggnader jag byggt och jag pusslar vidare. Vad jag däremot inte får förklarat är att flyttar jag en uppgraderad byggnad så förlorar byggnaden sina uppgraderingar och jag får en bråkdel av resurserna jag lagt ut tillbaka för det. Kan säga att ilskan piskade rätt rejält vid den tidpunkten.
För att kunna bygga och växa så behöver jag fler resurser så jag tittar in vad som finns till hands och konstaterar att jag har fem grundläggande resurser till godo. Food som samlas in av bönder och avgör hur snabbt min stad växer, Production som samlas in av arbetare och som jag kan bygga nya byggnader av, Science som samlas in av vetenskapsmän och ger mig tillgång till nya teknologier och i sin tur byggnader/trupper, Culture som ger mig tillgång till great people som kan bygga wonders och slutligen Gold som ger mig möjlighet att handla på den öppna marknaden vars priser styrs av mig själv och andra spelare. Utöver detta har jag tillgång till vad jag skulle vilja kalla ytterligare resurser, nämligen trupper att föra krig med.
Tillgång till fler av de resurser man börjar med får man genom att sätta sin befolkning på att samla in varsin specifik resurs. Man får fritt välja hur mycket av varje ens bybor ska samla och var på sin stadskarta de ska samla det. Spelet förklarar väl hur man går till väga för att samla in resurserna men inte hur man gör det för att kunna få bäst mängd utan det får man lista ut själv. För att få resurserna som folket samlar har man tillgång till Harvests som man får en av per verklig timme. När man använder en så får man direkt den mängd resurser som varje arbetare är förmögen till att samla in beroende på var han är placerad. Utöver detta så kan man samla in resurser via minispel vilket jag fann väldigt udda. Helt plötsligt ska jag spela helt orelaterade flashspel för att få lite mer av varje resurs.
För att få mer Science så måste jag gå i en labyrint med en pekare mot mitten som blir gradvis svårare. Väl i mitten så får jag en rejäl del av resursen till mitt förfogande. Jag noterar att andra spelare går i samma labyrint som jag men lägger inte mycket mer märke till det. Det var lite för lätt tänkte jag och går vidare till nästa. Här noterar jag att jag inte får gå fler steg i labyrinten utan att de är begränsade. Varför vet jag inte men jag väljer att ta reda på det senare utan går vidare till nästa resurs.
Labyrintfanskapet
Culture-minispelet går ut på att man ska flytta rutor så att de skapar en bild man har på andra sidan skärmen. Det känns helt oinspirerat och tråkigt. Javisst det är bilder på kända konstverk men mer än så har det inte med kultur att göra. Även här känns det enkelt och efter ett tag kör jag slut på drag att göra och förflyttar mig till nästa minispel.
Pusseltjafs
Det sista minispelet är för Gold och det är ett enkelt spel där man ska försöka skapa en handelsrutt genom att byta ut minst möjliga vägbrickor på ett kaotiskt vägnät för att försöka skapa en väg genom alla städer på kartan. Ju färre drag man gör, mer pengar får man. Efter en avklarad omgång får jag vänta 10 minuter innan jag kan spela minispelet igen.
Handelsrutt
När jag sedan kollar upp hur man får drag i de två tidigare märker jag att det beror på hur mycket jag producerar av respektive resurs i min stad. Samtidigt får jag reda på att de andra spelarna som syns i labyrinten är de som försöker knäcka den samtidigt. När det gäller Culture-pusslet så är det en tävling mellan spelare över vem som kan göra flest lyckade placeringar i rad innan bilden är färdig. Stressigt värre med tanke på det lagg som kan uppstå.
Utöver detta får jag också reda på att jag kan få ytterligare lite resurser genom att föra muspekaren över pratbubblor som från och till dyker upp över mina arbetares huvuden. En vanlig funktion i denna typ av Facebook-spel men inget jag gillar. Tack vare dessa minispel och denna funktion så sjunker spelglädjen för spelet i mig. Spelen är alldeles för enkla och att sitta och klicka på arbetare får mig utsökt att tänka på att jag skulle kunna göra något väldigt mycket roligare. Särskilt med tanke på struntsumman resurser man tjänar in på det.
Sedan kommer vad jag fasade. Uppdraget som frågar (snarare uppmanar) mig om jag inte vill bjuda in samtliga av mina facebook-bekantskaper att spela med mig och om jag gör det får jag ett litet pris. Efter att själv ha klagat på dessa inbjudningar från alla tidigare Zynga spel och dåliga minnen av Facebook-loggar nedklottrade med får som behöver tas om hand om eller skjul som behöver byggas så avböjer jag. Något jag faktiskt får ge dem beröm för då jag inte sett i något annat Facebook-spel, möjligheten att hoppa över delar av den bestämda följden uppdrag.
Efter detta får jag i uppdrag att inreda mitt tronrum. Något vilket till synes inte har någon form av inverkan på spelet mer än att man har en lägenhet att inreda i olika obscena färger. Men jag kör på och klickar på knappen som leder mig in. Väl inne så får jag en god samling tapeter, möbler, golv och annat jag kan välja att inreda mitt rum med. Jag märker snabbt att de kostar en resurs jag inte har, gems. Jag tittar runt och hittar svaret. För att få gems måste jag spendera CivBucks, en in-game valuta som jag kan köpa för verkliga pengar. Jag tänker för mig själv att: "Nej, det tänker jag inte göra." och väljer att titta på vad för val av saker jag kan placera ut gratis. En pall att sitta på var det enda valet. Mitt tronrum ser nu ut som en cell i sten med en ganska fin pall mitt i. Eftersom jag inte hittat hur man kan titta på andras tronrum tycker jag att hela funktionen är komplett onödig och väljer att bege mig ut.
Direkt efteråt får jag uppdraget som gör saken värre. Spelet ger mig i uppdrag och erbjuder belöning om jag går in och spenderar pengar på att köpa CivBucks och sedan använda dem. Direkt får jag en illa smak i munnen men väljer att kolla upp hur det hela funkar. I tidigare Facebook-spel så kan man mer eller mindre "fuska" till sig grejer genom att spendera verkliga pengar på det och det verkar stämma även här, vilket jag kan tycka är konstigt i ett spel där man tävlar mot andra. Utöver att inreda ovan nämda tronrum så kan man spendera dessa CivBucks för att få fler resurser eller harvests. Även om de förklarar att de satt in en spärr på hur mycket pengar man kan spendera per dag för att balansera så kommer man inte ifrån att detta kommer skapa en obalans mellan de som spenderar pengar och de som inte gör det. Dåligt tänker jag och hoppar över uppdraget.
Nu kommer delen där jag måste gå med i en civilization för att fortsätta spela. Spelet förklarar att jag behöver inte gå med i någon men då kan jag inte vara med och tävla och därav egentligen inte spela mot spelets mål heller. Visst, tänker jag och tittar vad jag har att välja på. Ingen jag känner spelar denna omgång och det ser ut som de flesta civilisationer är fulla men slutligen väljer jag att gå med mongolerna och två andra spelare. Inga jag får någon direkt kontakt med innan jag skriver denna recension.
När man väl befinner sig i en nation så ska man samarbeta mot gemensamma mål och fiender. Man delar teknologi och ger varandra diverse bonusar. Även statskick påverkar ens resursproduktion och vad man kan göra med andra. Inom nationen så får spelarna tillgång till ministerplatser som gör olika saker. Exempelvis direkt när jag går med mongolerna så blir jag försvarsminister och kan därför kontrollera alla andra spelare inom nationens trupper när krig utbryter.
Krigsspelet
Krig är något som sker genom att helt enkelt titta på världsskärmen och klicka på invasion-knappen. När man gör det så går det till omröstning inom nationen och alla spelare får rösta om kriget ska gå igenom. Väl igenom så blir man meddelad om när slaget kommer ske och att man kan välja ut trupper som ska delta. Dock ska nämnas att det tar 20 timmar från röstningstillfället innan själva kriget utbryter för att ge alla spelare tid att delta. Enligt mig så tar detta udden ur krigandet och det känns igenom som att spelet bara består av väntetid.
Förutom att nationer kan invadera varandra så kan även barbarer, dvs. AI-kontrollerade trupper, få för sig att anfalla ens nation. Detta kommer helt utan förvarning och varför de invaderar en fick jag aldrig reda på.
Krigsspelet i sig ser lite ut som en kortspel där man har platser att spela ut sina trupper på. Kavalleri på flankerna, skyttar i bakre led och fottrupper i främre. Varje spelare kan sätta ut trupper där men när alla platser är fyllda så kan man inte sätta dit fler så man måste komma överens vem som skickar vilka trupper innan det är dags. Själva kriget fick jag aldrig se då det inföll medan jag var på mitt arbete i verkliga världen så mer än så kan jag inte säga om det.
Nu när jag fått allt förklarat och prövat de flesta av spelets funktioner, mer eller mindre, så kommer spelets mål. Att vinna tidsepoker. Detta gör man som samlad civlisation genom att först vinna x antal slag, forska fram en teknologi, ha en viss mängd guld eller att bygga x antal wonders. Exakt siffra eller sak avgörs av vilken era man är i.
Jag känner hyfsat omgående att detta kunde spelet valt att förklara för mig tidigare. Vid första anblick så framstår det som att man tjänar mest på en min-max strategi. Mycket riktigt blir det som jag befarar och att köra en balanserad civilisation som satsar lite på allt leder ingen vart och jag känner mig mer eller mindre tvungen att satsa hårt på en sak och väldigt lite på resten. Mitt i spelet så är det en ganska svårt omställning och jag förlorar mycket resurser på att göra så.
Utöver att vinna som civilisation så finns det leaderboards för enbart städer och spelare, vilket jag uppfattar konstigt. Helt plötsligt så ska man tävla mot dem man samtidigt ska samarbeta med. Vet inte riktigt poängen med det.
Spelet har nått medeltiden och här väljer jag att avsluta mitt spelande. Än så länge så har vi mongoler inte vunnit en era och jag tror det hänger mycket på att vi bara är tre i vår nation medan de som vinner har runt 12 spelare. Jag kanske spelar en stund till senare men just nu vet jag inte om jag tycker det är kul. Efter de första dragen så har spelet blivit hur segt som helst. Det är svårt att avklara något speciellt även om man bara loggar in en gång per dag och att sitta och samla resurser för hand genom att klicka arbetare är inte något som tilltalar mig.
Spelet som helhet då?
Jag kan definitivt se tjusningen med ett spel där spelare spelar tillsammans mot andra över nätet om vem som kan få till störst, bäst och vackrast civilisation men ungefär så långt sträcker det sig. Spelet känns definitivt inte som ett i Civilization-serien och än mindre som ett ordentligt strategispel.
Kort och gott så säger jag om detta som jag säger om de flesta Facebook-spel. Detta är ett spel för folk som vill ha en myrfarm att pilla med medan de chattar med sina vänner över nätet. Men ett spel för riktiga gamers är det definitivt inte.
Det känns som en lightvariant av något som kunde varit kul men att behöva sitta och vänta en dag för att kunna åstadkomma något någorlunda vettigt känns mer som att sitta och titta på färg som torkar. För att komma någonvart så kommer man förr eller senare få spendera pengar på det, vilket lite känns som att kasta pengar i sjön, och dessutom logga in en gång i timmen hela dagar för att hänga med vad som händer i utvecklingen pga. i mitt tycke dåligt designat tursystem baserat på reell tid.
Inte nog med det, man får rätt ofta leva med (om man då inte har en uppsjö vänner på sin Facebook som spelar spelet) att spela med främlingar med olika varianter av aktivitet för att kunna komma någon vart.
Nej är man ute efter denna typen av spel så finns det väldigt mycket bättre webbaserade sådana ute på nätet som dessutom är helt gratis. Facebook är i min mening ett av de sämre ställena att leta seriöst bra spel på.
Jobbig UI, oförklarbart lag, sync-problem och en mängd olika flashspel är vad jag skulle definiera CivWorld som. Det kan vara kul i en stund men jag tröttnade i alla fall snabbt. Ska jag spela spel så vill jag inte vänta timmar på att få göra något. Defintivt ett av de bättre spelen jag spelat på Facebook men det säger inte mycket. Då spenderar jag hellre min tid med att faktiskt aktivt spela ett spel istället för att titta på min färgglada myrfarm kallad CivWorld.
/Tobbe
Mari0 - Indiespel som blandar SMB och Portal på g
Mari0 är ett indiespel under utveckling som blandar Super Mario Bros. och det ack så populära Portal. När videon först visades antog folk att det bara var ett videomontage, men tydligen är det inte så. Från utvecklarens fingrar:
All the source code of the game will be available after release
The game will have mappacks, which will be downloadable from ingame. Users most likely won’t be able to publish maps directly, but will be able to send them in and we’ll add them for everyone to use.
The primary maps will have a story and some portaly puzzles. What kind, well, we’ll figure that out as we go
Level editor will be embedded in the game so you can edit the level while you play
Original SMB levels and Lost levels will be included
Simultaneous Multiplayer"
/J
Fallout: Nuka Break The Series
Fan-film
Episod 1
Tack för tipset, Simon!
/J
Notch visar nya grejer i Minecraft
/E
Omslagspojke
/E
A Lady's Guide to Playing Video Games Online
Sad but true...
Random Gaming-konst 2
Alien eats Alien av Letter-q
Hey man, wanna find a Princess av Sacking Jimmy
Ice Climbers - Melted Ice av Chad Manzo
Maverick Hunter Zero av Lord Baells
Not so fast, Star Fox av Delano Laramie
The Redfield Sibblings av Lady Vader 89
Link vs Ganon av iamosi
Marios utveckling i över 100 spel
/E
Minecraft goes Lord of the Ring
Tänk dig Sagan om ringen i minecraft. Gjort det? bra. Här är ett klipp på den världen återskapad. Från the shire till mines of moria. Det är skapar i princip helt manuellt. För mig är det ren galenskap att sitta och skapa något sånt här, men otroligt häftigt att få se. Här är runt 40 minuter av Sagan om ringen goes minecraft
/E
Cosplay från himmelriket - Skull kid från Zelda-serien
SWTOR: Eternity Vault Developer Walkthrough
/E
CS - Global Offensive trailer
CS 2.0?
/E
RAGE - Gearhead vault gameplay
/E
Final Fantasy XIII-2 Reach for the Future trailer
Jag har noll, absolut noll förväntningar på det här spelet efter FF XIII linjära en knapps tryckande spel. Det mesta är sig likt ser det ut som och det här spelet blir ett rea spel för mig.
/E
Dead Rising 2: Off the Record visar Sandbox mode
Zombieslakt, zombieslakt
/E
Twisted Metal Dollface trailer
Jag är lite orolig att det här spelet kommer att suga. Allt har sin tid och plats och frågan är om inte det här konceptet till spel är bakåt i tiden. På den här trailer så ser inte spelet värsta grafiskt bra. Alla karaktärer osar pre-teen fjolligt om. Eller så är det bara jag som börjar bli gammal.
/E
22 minuter gameplay av XCOM
/E
Super Mario 64 speedrun
/E
Har vi gamers fått en egen låt som tillhör oss nu?
"The World is Saved is a new epic song and anthem for video game fans. This was a collaborative effort from IGN's Podcast Beyond community. IGN's Ryan Clements pulled together a small team of volunteers to animate a video for Danny Wiessner's latest single. The video debuted at the end of the live recording of Podcast Beyond Episode 200."
Super Mario Bros i Stop Motion
/E
Mario Kart?
Emil älskar trailers för här kommer ett gäng till
Metro: Last Light - 12 minuter gameplay
F1 2011 - Gameplay
Aliens: Colonial Marines
Uncharted 3 - Gameplay
Gears of War 3 - We're all stranded now
Black Knight Sword - Utannonsering/Gameplay
Sine Mora - Gameplay
Shadow of Colossus HD
ICO HD
/E
Portal: No Escape video
40 minuter av gameplay från The Elder Scroll: Skyrim
Filmat ifrån Quakecon
Inside a Star Filled Sky - Mikrorecension
Silent Hill HD Collection
När jag läste om den här utannonseringen för ett tag sen kände jag att det skulle bli kul att få uppleva dom äldre Silent Hill-spelen i HD-grafik. Silent Hill 2 är ju en klassiker på många sätt och jag såg framför mig hur dom skulle kunna göra spelet bättre. Nu efter att ha sett det här klippet så känner jag att alla mina tankar var helt bortkastade. Jag undrar till o med varför jag ens hade förhoppningar på att det skulle kunna bli bra. Jag tror inte någon känner att dom nya röstskådisarna gör ett bra jobb. För mig så ska personerna som anlitat dom få sparken och inte jobba mer i den här industrin. Det är skrämmande att sånt här kan vara acceptabelt i spelindustrin år 2011. Jag blir helt enkelt förbannad. Usch!!
/E
Xbox Live Indie Games Summer Uprising
- 22:e augusti - Raventhorne
- 23:e augusti - Battle High: San Bruno
- 24:e augusti - Cute Things Dying Violently
- 25:e augusti - T.E.C. 3001
- 26:e augusti - Doom and Destiny
- 29:e augusti - Take Arms
- 30:e augusti - SpeedRunner HD
- 31:e augusti - Train Frontier Express
- 1:a september - Chester
- 2:a september - Redd: The Lost Temple
Sitter du där hemma och trycker på en 360 med guldmedlemskap uppmanar jag dig till att i allafall testa spelen - och om något faller dig i smaken: Köp. Att stödja oberoende spelutvecklare är bra karma. Jag lovar.
/J
Bomberman the drinking game
1. If you die, take a drink of beer
2. If you kill yourself, take a shot of Sake
3. If you get killed by the dangerous bomb, Sake Bomb!
4. AND if you get killed by a land mine, take a Sake shot loser
/E
Recension av Hannah Montana: The Movie
Spelbröderna recenserar: Hannah Montana - The Movie
Betyg 1 av 10
Super Mario Bros. Fish Bowl
Notch streamar skapandet av ett nytt spel
Street Fighter: The Beast is Unleashed - 8-bit Remix
Nedan följer en åttabitars remix på det mest kända ögonblicket från den fetaste fightingturneringen någonsin. Vi snackar Daigo vs Justin, 2004. I åtta bitar. Total nördkärlek!
/J
Treyarch gör reklam för sin zombie DLC till CoD:Black Ops
/E
Replica av The Master Sword!
Nördkonst i sitt esse!
Fler bilder hittar ni här
Historisk Gamingmentalitet VI
Att överreagera och begå förhastade och ogenomtänkta manövrar i ren ilska är total gaming - som i sedvanlig ordning har en tendens till att leda till ett "game fuckin' jävla over!"
"En sista drink, tack!"
En samling trailers
Soul Calibur V
Goldeneye Reloaded
Prototype 2
Resistance 3
Trine 2
SSX
Dark souls
Guild Wars 2
Metal Gear Solid HD Collection
Mini-recension av Hoyle Casino Games 2011
Som en degenerate gambler och missbrukare av spel så måste man ju lira och testa även en del casinospel. Efter Spelbrödernas besök på Casino Cosmopol i Malmö i juli så fick man mersmak av casinospel. Nu var det alltså dags att spela och testa Hoyle Casino Games 2011.
En standard slot-maskin
Hoyle Casino Games 2011 inehåller precis allt man kan behöva av ett casino spel på datorn. Det finns videopoker, roulett, black jack, keno, hästbetting, slots, craps, poker och allt annat som kan tänkas tillhöra ett casino. Spelen är precis som sina verkliga förebilder och skapade att ta vart enda öre. Fast i det här spelet är det betydelselösa marker utan värde. Vilket i sig är tur med tanke på att maskiner och övriga spel är gjorde för att huset ska vinna.
Bortsett ifrån tråkiga marker klick som man hör på bordspelen så får man höra en del monotona ljud vid videopoker och slots-maskinerna. Och det ljudet drunkar till den underbara slappa hissmusiken som spelas i bakgrunden. Man registrerar den inte alltid men tro mig den är alltid närvarande under spelets gång. Efter ett tag så sittar man själv och nynnar på dom små loopande trudilutterna.
Lika tråkigt som det ser ut
Och som en van gambler så saknar jag någonting när jag spelar casinospel på datorn. Det hela saknar spänningen, spänningen med riktiga pengar går inte att föranrka i ett PC-spel. Varje tryck i spelet är ett tryck extra av meningslöshet. I princip all tid spenderad i spelet är bortkastad för att det inte fyller någon funktion för den som redan kan spelen. Men som utbildningsmaterial för att nya spelare kan pröva på riskfritt spelandet och lära sig reglerna på dom populära casino spelen så funger spelet fint.
För mig som är van att spela casinospel i olika former fyller det noll funktion och är helt bortkastat. Utan pengar i spelet så är det ingen action. Men för någon som inte vet någonting om casinospel så är det här kanske värt att testa för att se om man vill spela bort sina surt förvärvade pengar.
No cash = No fun
9 minuter gameplay från Assassins Creed Revelation
Random Gaming-konst
Link vs Ganon av Billy B. Saltzman
Silence of the Shrooms av Shay Lei
Heartless av Neooki23
Hail to the King av Orathio
The Skull Kid av Joven Paul
Judgement av Sailormonkey21
Power pill, please av Anthony Guzman
GTA IV: The Amazing Stuntman 3
Lite feta stunts i Grand Theft Auto IV
Shout-outs till Marol
Mario, Wario, Luigi och Waluigi Drinking Glass Set
Mario, Wario, Luigi och Waluigi shotglas.
Finns att köpa på Etsy för $45
Let's get drunk as fuck!
Michael Quest III
Yeee!
Dorklybits: Inbred Yoshi
I den svenska toleransens namn anser jag Yoshi vara fördomsfull.
Vad tycker du?
/j
Scarface möter Mario Bros
Tony Montana och Luigi
Zelda: Skyward Sword kommer i November
/E
Notch utmanar Bethesda i Quake 3
Det är för likt The Elder Scrolls enligt profitfittorna på Bethesda. Notch, skön och avslappnad som han är, har alldeles nyligen utmanat Bethesda i Quake 3 för att avgöra tvisten utanför rättegångsalen:
"Remember that scene in Game of Thrones where Tyrion chose a trial by battle in the Eyrie? Well, let’s do that instead!
I challenge Bethesda to a game of Quake 3. Three of our best warriors against three of your best warriors. We select one level, you select the other, we randomize the order. 20 minute matches, highest total frag count per team across both levels wins.
If we win, you drop the lawsuit.
If you win, we will change the name of Scrolls to something you’re fine with.
Regardless of the outcome, we could still have a small text somewhere saying our game is not related to your game series in any way, if you wish.
I am serious, by the way."
Det här kan man ju bara älska!
GO NOTCH!
/J
Nydesignad Wii kommer till juletider
Noel Gallagher (Oasisfjanten) skyller Londonupploppen på TV-spel
Vi vet om att du är retarderad. Du behöver inte bevisa det varje gång du öppnar käften.
Man vs. Wild: The RPG
Street Fighter-referens IRL III
Fuckin' Scrubs!
Kalla aldrig en norska för tös!
Jag som varit bosatt i Skåne under många år använder mig av det ordet.
Men, kalla förfan aldrig en norsk flicka för tös!
(Om du inte vill leka gaming med knytnävarna, dvs)
Ytterligare en "false friend".
Tös på norska = Den vidrigaste horan av alla slag.
Varning utfärdad.
Battlefield 3 Caspian Border Gameplay
/E
Ghost Recon: Future Solider multiplayer trailer
Street Fighter x Tekken trailer från gamescom
/Emil
Fråga aldrig en norrman om han vill ha bärs!
Ordet bärs är en s.k "false friend" mellan nordmannen och svensken.
Den norska innebörden av bärs är BAJS.
Varning utfärdad.
The Splatters till XBLA trailer
/E
Video Mania
"So, it has come to this. Therapy sessions for families whom you could call Nintenpendent."
/Emil
Street Fighter-referens IRL II
Ja, Kens klassiska outfit är röd. RED KEN!
/J
Nu garvar vi åt 118100!
Vi kan ju bara skratta åt eländet!
Mega Man with a Portal Gun
Tant med klös
/E
Haters gonna hate
/E
Dan Howard med fighting konst
Dags igen för en massa trailers
Mortal Kombat - Freddy Krueger
Dead Island - Co-op
Call of Duty - Modern Warfare 3
League of Legend: Dominion - Behind the Scene
Anarchy Reigns
To the Moon
Guild Wars 2
Ridge Racer: Unbounded
Call of Duty: Black ops - Rezurrection
Sniper Elite V2
Ace Combat: Assault Horizon
Heroes of Newerth
Might & Magic: Heroes VI
Saints Row: The Third
/Emil
Do the Mario!
Samus Aran
Retro/Grade börjar där det slutar
Spelet ska dyka upp på PSN snart står det på deras youtube-klipp. För mig kan det inte komma snart nog. När jag ser klippet vill jag inte annat än att spela spelet. Spelet går alltså helt baklänges. Själva konceptet är genialiskt, får en att tänka på filmen memento som också gick baklänges på ett sätt. För mig är det här ett måste.
/Emil
EVO 2011 i Richard Li ögon
"Most of the footage in the video was shot on the last day of Evolution 2011, which was the grand finals for several fighting games including Street Fighter 4 Arcade Edition. I concentrated mainly on the reaction of the crowd, and the subtle and not so subtle gestures performed by the players and the spectators who were "caught in the moment." I feel most vids about tournaments focus too much on the players themselves, and are framed as boring portrait shots, too close to the face, uninteresting in design. In Moments 2011, the best parts were always the unintended ones built on spontaneity."
Stallion83 når 600k i achievement poäng
Stallion83 är snubben som har mest GS i världen på boxen. Han har ju nu imponerande 600k + poäng. För en som själv jagar dom poängen så gott man hinner vet vilken jävla bedrift det där är. Helt galet är det iaf. Men han gjorde en video hur han visar hur han ligger i träning fram tills han när 600k poäng. En video som får en att vilja spela ännu mer, iaf för en hora som jag.
/Emil
EVO 2011 - Fuudo's comback (crowd in GG party)
Rubriken är tagen ifrån youtube för det här klippet. Kom inte på någon bättre själv. Men det här är alltså en fighting community God's Garden i tokyo som visade live stream av EVO matcherna. Det här Fuudo's comeback när han slog ut PoongKO till loser bracket. Jag älskar såna här reaktioner. Speciellt när det är sina egna landsmän (alltså Fuudo's landsmän) som jublar när han gör sin comeback i matchen. Det här får mig att le.
/Emil
The making of Bernese Alps i Forza 4
/Emil
Rise of Nightmares trailer
/Emil
Diablo 3 Beta utannonserad
Yup Diablo 3 betan är utannonserad att den ska bli av. Men när vet vi inte för det har dom inte sagt. Så det är en annonsering om att det kommer en beta, men en annonsering som är ganska meningslös.
/Emil
Kassett krigare
Loading eventet
Börjar med att Mr. Wiborgh stod i entren och tog emot folket som kom. Somrigt klädd denna varma torsdag kväll. Kommer in och står i entren på bio rio och inser att man har kommit till en grupp nördar. Men inser också samtidigt att jag själv är där och får helt enkelt räknas in i den kategorin, vare sig jag själv vill det eller ej. Just denna kväll är man en stolt nörd som ska få free shit helt enkelt. I entren känner man ganska snart att tempreaturen börjar stiga, inte på själva eventet utan självaste värme på bio rio stiger och man börjar känna sig lite små het.
Efter en stund svettande så ropas vi in i salongen där dom lagt fram våra goddie-påsar på stolarna. Rebellen som jag är slår jag mig ner längst bak. Men det var den enda sittplatsen i salongen som man kom mitt i som man inte behövde vrida på huvudet för att se filmen. Påsen innehöll lite blandade grejer beroende vart man satt men det fanns iaf:
En Level tidning av något slag.
En kall cola
En gott o blandat påse
En Deus Ex "arm" som man drar på armen
En Deus Ex t-shirt som inte såg helt jävla fel ut
Kollar runt i salongen och ser snabbt att vi är några stycken över 100 personer. Vet inte vad den förväntade uppslutningen var men var helt ok med folk. Mr. Wiborgh tar scenen och hälsar oss välkomna och förklarar programmet. Han skulle även lotta ut 3 helårsprenumationer men hinner bara med 1 innan allt slocknar och bakom kullisen på Deus Exs börjar. Genast börjar jag le, inte för att det slocknade utan helt enkelt att klippet är i osynk som bara fan. En delay på som inte blev bättre mitt i då det hackade till och blev lite ännu sämre. Mitt flin blev bara större. Själva klippet var ett bakom kulliserna på Deus Ex: Human Revolution. Man fick följa med lite på resan genom utvecklingen och är man intresserad av sådant så var det klart sevärt. Om man vill se mer ovisat material var det inte mycket att hämta.
En liten bensträckare efter filmen som var tror jag runt 45 minuter eller något i det området.
Nu var nästan värmen i salogen i temperaturen jätte varmt. Svettig som man var det dags för deras nacmo-bandai tävling. En liten musik quiz som skulle göras i grupp och som hölls i av Level skribenter, själv är jag mest imponerad av Viktors väl odlade skägg. Insåg att mina musikaliska begräsningar inom detta område och uppsökte 2 andra individer och trängde mig på. Är så djävulskt dålig på att komma ihåg namn men snubben heter iaf Pixelerated på Loading forumet och en vän till honom. Tyckte vi gjorde bra ifrån oss men tydligen inte tillräckligt nördiga i den här salongen fick vi veta efter filmen.
Filmen som var blade runner i bluray utgåvan. Filmen som är en Sci-fi klassiker och helt okey var nog inte det bästa forumet för det. Tänk dig en salong med 100+ svettiga nördar utan ordentligt cirkulation på luften gjordes att man satt där som en blöt tvål och kände sig väldigt...fräsch.
Efter filmen var det prisutdelning. Ingen vinst hämtad hos mig men ändå var det i summering en trevlig kväll med hög temperatur och en osynkad bakom kulliserna film. Ångrar inte att jag var där och om det blir något mer i den här stilen ska jag åter försöka tränga mig på det eventet.
Det var inte den här som visades på eventet men är en av dom senare som kommit av Deus Ex trailers.
/Emil
8-bitar Tapet
Hårdaste nördtapeten någonsin?
Av Frederik Wepener
Latif vs Fuudo EVO 2011 Grand Finals
Latif som slog ut Daigo ur loser brackets semi-final lyckades ta sig hela vägen till finalen och fick möta Fuudo som hade slagit ut Latif till losers bracket tidigare i turneringen. Det vi ser här nere är alltså självaste finalen av SSFIV:AE mellan Latif och Fuudo.
Fight!
/Emil
EVO 2011 SSFIV AE Semi Finals: Daigo vs Latif
Daigo som har för vana att vinna och vara bäst fick smaka på pisk under detta år av EVO. Han kom 4 totalt i SSFIV:AE. Matchen som gjorde att han åkte ur har ni här ovanför. Det här bevisar bara hur tufft det är i toppen av fighting eliten.
/Emil
G4:s Top 10 EVO2K11 Moments
Här har vi tio highlights som är ett måste för fightingfantasten. Bland annat får vi se en Perfect mot Daigo. :)
/J
Ono X Harada
Ono (Street Fighter) X Harada (Tekken) möter varandra i vad jag tror är helt vanliga japanska tv-program lekar. Här är det 13 möten i olika former. Väldigt humoristiskt att se dom här herrarna och väldigt kul att dom bjuder på sig själva på det här sättet.
Fight!
/Emil
Bungie firar 20 år som företag och släpper dokumentär
Så är det!
Loading event
Detta händer:
* Exklusiv smygtitt bakom kulisserna på Deus Ex: Human Revolution på jättelik bioduk.
* Under kvällens gång visar vi science fiction-klassikern Blade Runner i fin bluray-utgåva.
* Alla gäster får en unik goodie bag med det senaste numret av LEVEL, ytterligare en unik tidning och en hemlig present från Namco Bandai!
* Träffa LEVEL- och Loading-redaktionen. En rad välbekanta ansikten kommer att finnas på plats.
* Loading bjuder alla på godis och läsk!
* Tävlingar! Vi kommer att lotta ut flera helårsprenumerationer av LEVEL samt spel från Namco Bandai!
Ja det var inte illa för alla som ska dit. Själv så ska man dyka upp och inspektera att det blir ett lyckat event. Om inte annat så får man ju godis hö hö. Det ska bli spännande och se vad Deus Ex har att erbjuda som man redan inte har sett. Jag ska försöka ta ett par kort och dokumentera hur det var för er som inte kunde närvara.
Men alla andra så ses vi där snart.
/Emil
Swedish Wargoat goes Norwegian
Sommaren har varit allmänt lågaktiv för undertecknads del, med fåtalet sporadiska inläggsbombardemang några dagar där och några dagar här. Anledningarna till detta är två. Nummer två är sommar och sol. Mitt svenska sinne blir nästintill maniskt och törsten likaså. Längtan efter äventyr och nya bekantskaper visar sitt temporära anlete innan den sedvanliga nio månader långa mörkerdepressionen åter tar ett handfast grepp om mitt inre. Rastlösheten blir total och viljan till att engagera sig i aktiviteter som inte är solrelaterade blir svag.
Det var anledning två.
I första hand beror det dock på att jag varit engagerad i det verkliga livet som inte berör frihetsaktiviteter. Jag och min sambo har hyrt ut vår bostadsrätt i andra hand, vi har sagt upp oss från våra arbetsplatser, och tagit vårat pick och pack och flyttat till Moss, Norge - för att bo och arbeta under en period. Målet är att grinda guld. Maximal profit står på schemat och det med syftet att kunna äventyra på ett hårdare sätt i framtiden. Variation behövs och själv har jag aldrig varit en rotfast människa. Jag har mitt ursprung, jag har mina bekantskaper, men en sant fast bostadsplats lär jag inte skaffa mig än på några år. För mig blir det mesta slentrian inom loppet av ett par månader. Ett faktum som lägger än mer tyngd på mina axlar när jag kontemplerar och reflekterar över mitt livs innebörd och syfte. Behovet av framsteg finns och när sådana uteblir är det läge att ta sig en funderare och därefter rösta med fötterna. Vilket vi alltså nu har gjort. Så, i framtiden när jag spelar online kommer det att finnas en norsk nationsflagga bredvid mitt "Swedish Wargoat"-nick. En härlig motsägelse som får mig att le.
Förra helgen åkte första lasset till den nya lägenheten, belägen i en riktig pundarkåk, upp och på lördag blir det permanent. Eller ja, fram tills det att jag har tröttnat på norska Moss och återigen röstar med fötterna.
Norge är måhända rent kulturellt och språkligt mycket nära Moder Svea, men man ska inte låta sig luras. Ett annat land är det, utan tvekan. Ett land där dieten består av fryspizzor och mackor. Skidåkning är nationalsport, ölen svindyr, språket lustigt och nästan allt är stängt på söndagar. I hyresrätter sliter man dessutom ut allt av värde innan man flyttar, så om du får för dig att hyra en lägenhet i Norge är det således en bra idé att lösa problemet med vitvaror redan innan inflytt. Annars står man där utan kyl/frys/spis. Som vi gör. :)
Efter en sommar utan bredband är det snart dags att återigen bli höghastighetsnörd med förmåga att aktivt pissa ur mig videomaterial - vilket är min framtida plan för Spelbrödernas utveckling - samt att återigen kunna lira SSFIV: AE online. Jag ser fram emot att skaffa mig norska fightbuddies. Oslo har tydligen ett schysst och hyfsat skillat gäng.
Playing to Win!
/Joakim
Nu går Cheetamen II [NES] äntligen att klara!
Cheetamen II är ett ökänt spel bland retrosuckers och bland annat James Rolfes karaktär Angry Video Game Nerd har gjort en video om första och andra delen av någonting som kan anses vara det absolut sämsta som finns att uppbringa från åttabitarseran. Inte nog med att det är ett rent värdelöst spel på alla fronter, det är, eller snarare har varit, omöjligt att varva, fram tills nu. Anledningen har givetvis varit på grund av att spelet aldrig färdigställts av programmerarna. Här har man bara öst ur sig skiten för att försöka inbringa profit från ovetandes småbarnsföräldrar. Men nu har ett romhack av PacoChan släppts där buggarna är fixade och det är således möjligt att ta sig vidare från nivå 4.
Arton år efter release är spelet äntligen färdigt, och det tack vare en entusiast med för mycket fritid. Gaming-nördar är fint folk i mitt tycke.
/J
Via: Gamesetwatch
Double Dragon i ny tappning till XBLA
Dom flesta kommer nog ihåg Double Dragon som något coolt och häftigt på den tiden det begav sig. För mig var det ett spel med attityd. Såg info om det här spelet och retro-tarmen inom mig väcktes till liv och man börjar hoppas och fantisera om hur det kan bli. Sen lokaliserar man en trailer på spelet och efter sett den försöker man förtränga bort all information om att Double Dragon ens skulle få någon form av en "re-make". För kolla på den här trailern och säg mig att den är skit, jag behöver höra det från fler personer. Det ser ju inte ens ut att vara ett ny producerat spel för faen. Sen kommer dom ha en mage att ta 1200 MS poäng på det hela.
Spelet kommer i september. HJÄLP!!
/Emil
Mini Street Fighter arkadmaskin
/Emil
Dtoid intervjuar Seth Killian om EVO
Wish I Had a Portal Gun [Aperture Science Rap]
Went Fishin'
20-årig engelsman dör av för mycket gaming, fadern varnar
Sensmoral: Rör på er, förfan!
Mine 4 Dead: Blockhawk Down
Är du ett Minecraft-fan? Om så är fallet kan Mine 4 Dead: Blockhawk Down vara en mod värd att spana in. Inte helt otippat är det en Left4Dead-mod. Nedan följer en youtubevideo, och är du spekulant återfinnes mer information och nedladdningslänk på Minecraftforum.
En dokumentär om Balrog från Street Fighter
Här återfinnes elva minuter kärlek till Street Fighter. Det är en "dokumentär" om boxaren, Balrog, som hade premiär på EVO 2011 som är fightingvärldens motsvarighet till Las Vegas. I Las Vegas. Mina damer och herrar, låt mig presentera Balrog: Behind the Glory.
/J
Grim Dawn Pre-Alpha Combat Trailer
Ser lovande ut
/Emil
Diablo 3 kommer bara kunnas spelas online
Moddar kommer vara totalt förbjudet.
Sen gör dom ett försök att äta på en kaka som dom inte har smakat på förut. Dom har ju skapat en hel industri i asien, dom här så kallade gold farmers som finns lite överallt. Att komma till rätta med det problemet är att deras auction house (AH) så kommer man kunna köpa saker för riktiga pengar. Dvs så kallad micro-transaktion. Istället för att kämpa emot dessa farmare som kränger grejer och går med dom och försöker tjäna en peng på det. Visst man behöver inte köpa sakerna för riktiga pengar om man inte vill men att det bara finna en möjlighet gör att det känns lite girigt.
Återigen så känns det som en skrämmande utveckling på den här branschen. Förr kändes det som att dom fokuserade mer på att göra ett bra spel medans nu är det mer hur vi kan tjäna så mycket pengar på det här konceptet. Och det gäller hela branchen och inget unikt med Activision-Blizzard.
Källa: pcgamer.com
/Emil
Deepak Chopras Leela i rörelse
Deepak Chopra är ett bekant namn för samtliga hippies världen över och för alla andra individer som har en missionerande kärlekshippie någonstans i sin bekantskapskrets. Deepak Chopra är världsledande new age-författare med massor av flum och till dagens datum har han släppt ett 50-tal böcker. Nedan följer en video på Leela, ett spel som Chopra väljer att referera till som en "meditative, interactive journey for your gaming console". Spelet ska ha release i november 2011, och får rent allmänt ses som ett försök att håva in mer pengar.
"Breaking the boundaries of what has ever been created for video-game systems, Leela is not a game. It is a one-of-a-kind experience that invokes whole-body movement with meditation and breathing techniques to relax, stretch and control both body and spirit. In Sanskrit, "leela" means "play" - a concept vital to mind-body wellness"
Mjo. Tjena. Här bryter vi tydligen gränser och är innovativa.
Suck!
/J
Mario vs Meat Boy
Mario vs Meat Boy av Hermesgildo
Anställda på Foxconn ska bytas ut mot robotar
Foxconn, världens största tillverkare av elektronik-komponenter med cirka en miljon anställda världen över har som bekant varit på tapeten från och till på grund av en drös med arbetsrelaterade självmord. Företaget tänker nu ersätta stora delar av den manuella arbetskraften med robotar av olika slag. I skrivande stund finns det tiotusen robotar som utför simpla och monotona uppgifter på fabrikerna och planen är att den siffran ska öka till 300-tusen lagom tills nästa år och bli totalt en miljon till år 2014.
Själv är jag dystopisk och tror att världeskonomin kraschat lagom tills dess. Alltså kommer det inte finnas något behov av simpla arbetsrobotar som bygger iPads och annat skräp. Det kommer antagligen bara vara en handfull människor världen över som har råd med leksaker. Vi andra, vanligt folk, får leva på bär och rötter lagom tills 2014. Sanna mina ord! ;)
/Joakim
Via: Gizmodo
Hjälten resonerar
Unik version av Tetris till salu för 1 miljon dollar
En unik version av Tetris till Sega Mega Drive har lagts upp på eBay. Det ska tydligen bara existera någonstans mellan 3 till 8 exemplar, och just här exemplaret råkar dessutom vara signerat av Tetris skapare; Alexei Patzinov vilket alltså gör den helt unik. Priset är lite väl magstarkt, men får säljaren sin vilja igenom är det bara att gratulera till rikedomen. Auktionen hittar ni här.
Spelmusik för hjältar XXV
Spelmusik för hjältar äntrar återigen scenen, och allt fokus ligger på fantastiska sextonbitarskonsoler från himmelriket. Den här musiken vibrerar på alla fronter av genuin spelglädje. Äktheten går inte att ifrågasätta. Total gaming.
Så jävla Genesis:
Thunder Force III - Orn Base
Röj i sexton bitar:
Thunder Force IV - Metal Squad
Igelkotten reppar:
Sonic & Knuckles - Act 2
Så jävla SNES:
Top Gear - Track 1
Do a barrel roll:
Starfox - Corneria
/J
Street Fighter Stop Motion
Jag blir alltid småpepp på att fightas av sånt här...
qwedfgbnm på deviantART
A Battle To Remember
Catastrophic Cave
It's January 9:th for Gods Sake!
The Evil Koopa King
Fler bilder här