Oskar delar med sig: ADOM

Världens mest insnöade Oskar, mannen med återkommande spontan lungkollaps, även känd som sjukhusparasiten, återkommer här med sitt fjärde inlägg under Spelbrödernas fana, efter att senast delat med sig av crafting-MMO:t Haven and Hearth.

ADOM
, kort för Ancient Domains of Mystery - anses vara en av de större roguelike-titlarna sen genrens födelse, i klass med NetHack och Angband (och alla dess varianter). Om du frågar  mig är ADOM långt mycket bättre än NetHack och Angband men smaken är bekant som baken.

ADOM är skapat av en tysk vid namn Thomas Biskup som haft det som ett hobbyprojekt vid sidan av sin utbildning eller vad han nu höll på med. Den första versionen släpptes '94, vid den tiden fanns endast en dungeon och spelet gick inte att vinna. Sen har det sakteligen fläskats på med content och features till den senaste versionen som kom ut '02 och blev det spel vi alla älskar och beundrar.

Nä, jag bara skoja. Det är nog bara jag som gillar det, förutom det ytterst lilla communityt jag hittat på internet. Ett community som endast verkar bli mindre med tiden. Förståeligt, life goes on. Men där finns många eldsjälar som spelat spelet i många år. En annan anledning till det krympande intresset kan vara den utlovande uppföljaren till ADOM - ett projekt kallat JADE. JADE skulle använda sig av en liknande proceduellt genererad värld som Dwarf Fortress och en massa andra godsaker. Det låter ju jättetrevligt! Det är bara det att JADE blivit roguelike-världens motsvarighet till Duke Nuken Forever. Thomas är VD för ett it-företag och har helt enkelt aldrig tid att arbeta på sina projekt längre, och många i communityt som stannat kvar på grund av detta har gett sig av eller gett upp hoppet på att någonsin se glimten av JADE. Men, jag är inte saker på att den sista spiken sitter i kistan; Thomas tar sig fortfarande tid att skapa iAdom, en iPad-version, kort och gott. Eftersom detta kan tänkas genera pengar är det självfallet enklare att skänka tid. Det låter ju sådär intressant. Inte alls, egentligen. Men plötsligt uppdaterar han sin facebook med lite nyheter om appen, samt att han skulle släppa en version till PC. Min lunga kollapsade nästan igen av rena förvåningen. Så där, nio år sedan sist bestämmer han sig för att göra lite bugfixes och annat mysigt. Tummen upp! Det ser även ut (det här är vilt spek-ulativt) som om JADE är något aktivt, i sättet han formulerar sig om det.

Nu har jag babblat en jävla massa utan att egentligen säga något själva spelet - ADOM!



Det är ett som sagt ett hederligt roguelike. Det vill säga, underbart vacker ASCII-grafik. Du är en hjälte som kommer till 'The Drakkalor Chain' för att förhindra det korrumperande kaoset ifrån att förstöra världen... Eller, hjälpa det på traven. Whatever floats your boat. Du har tio raser och tjugo klasser som alla kan kombineras fritt vilket leder till mycket varierade spelomgångar. Något som är kul med ADOM är att det är fruktansvärt obalanserat när det kommer till klasserna. En del klasser är helt enkelt bättre en de andra. Kanske är det ett sorts substitut mot val av svårighetsgrad, och det fungerar ju bra eftersom folk till slut väljer att göra spelet svårare för sig själv genom olika challenges för lite mer epeen. Men generellt så är magiker bäst, sedan kommer karaktärer fokuserade på avståndsstrid och slutligen fighters. Helt enkelt för att många bestar är inte alls trevliga att stå bredvid. Något som skiljer ADOM ifrån andra roguelike-titlar är att spelet faktiskt har en story, och inte bara descend to level 50 and retrieve amulet of <name>.




Otroligt vackra miljöer

Efter att du genererat din karaktär börjar spelet och du får se en världskarta, som utforskas i takt med att du rör dig över den. Det finns multum av dungeons att besöka och en uppsjö av quests av ta sig an. Många quests är exklusiva för varandra, och således finns det många olika sätt att ta sig igenom spelet och även klara det. Din karaktärs 'alignment' är också av stor betydelse. Du är antingen Lawful, Neutral eller Chaotic. Och genom spelet hittar du olika altare tillägnade de olika gudarna, där du kan offra saker, djur... eller barn för att tillfredställa din karaktärs himmelska herraväsen. Men synonymt med de flesta roguelikes så är ADOM ruggigt svårt.

Det är ofta så där; Allt går som på räls, du plöjer igenom alla mobs du träffar, som konstant droppar extremt användbara items, du hittar herbs på rätt ställe (ja, detta är väl det fundamentala receptet för framgång i ADOM)... När du plötsligt trampar på en acid trap! Som smälter bort din amulet of free action, och reducerar din hp till hälften, samtidigt som en ghoul dyker upp och paralyserar dig med sin attack. Damn, nu skulle du haft ett -para item som en amulet of free action eller något. Efter att ha bankat på dig i 14 turer släpper  plötsligt paralyseringen och du slår ihjäl ghouljäveln med ett slag. Men då, ur skuggorna dyker en doppelganger upp. Han 'ser ut som dig' och din karaktär blir genast gravt förvirrad och stapplar omkring utan kontroll med en doppelganger gnagandes på sina nackkotor. Tills han plötsligt träffar på en underjordisk flod som han promt stapplar ner i och drunknar ihjäl. Jo, sådan är döden i ADOM ofta, plötslig, billig och permanent. Men det är bara att göra en ny karaktär att ha ihjäl. För ingen spelomgång är den andra lik. För fan, det finns till och med en dungeon som inte blir tillgänglig förräns du har hundra avlidna karaktärer i highscore-listan.

Jag har aldrig klarat skiten. Jag hittade spelet för ungefär tio år sedan som ung pojkvasker och gjorde många desperata försök men kom aldrig över level 10 ens. Som en något äldre, betydligt mer förbittrad gamer gjorde jag valet att spoila mig fullständigt och läsa guideboken som mer eller mindre avhandlar allt. Och vet ni, nu har jag faktiskt fått två eller tre karaktärer över level 20 (max är 50).

Men för att summera min åsikt om spelet; Ett enkelt tidsfördriv med oerhört djup. Kan spelas lika lätt som Tetris eller med samma inlevelse som vilket mainstream-RPG som helst (om de haft hardcore-mode dvs).

/Oskar

Kommentarer
Postat av: Stan

Hur kan man klassificera ASCII som vackert? ^^

2011-03-23 @ 12:10:21
Postat av: Terror

Alltså den där Oskar! =) Bra inslag på bloggen

2011-03-23 @ 12:21:37
Postat av: Joakim

Vadå? ASCII är ju sann konst @Stan! :)

2011-03-23 @ 17:41:36
URL: http://spelbroderna.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg Topplista Blogg listad på Bloggtoppen.se Datorer BlogRankers.com Related Posts with Thumbnails