Testat: Shatter [PC Indie / PSN]

Format: PC/PSN
Genre: Brick Breaking!
Utvecklare: Sidhe Interactive
Pris: €7.99
Release:
Mars 2010




Shatter är ett retroinspiriterat s.k brick-breaking spel. Att studsa bollar är en fin del av den historiska process spelmediet genomgått. Det började med Pong (eller möjligtvis Tennis for Two om man är en obskyr speltönt) och följdes upp av Breakout och senare Arkanoid. Klonerna har i princip varit oändliga. Anledningen är att konceptet är enkelt, lättillgängligt och enkelt.

Shatter är dock en bra klon. En bra klon har alltid som förutsättning att tillföra nytt tänk till ett redan etablerat koncept, vilket spelet lyckas väl med. I sedvanlig ordning kontrollerar du ditt "skepp" i brist på bättre ord, och är låst till den vertikala eller horisontala delen av spelskärmen. Men, i stället för att enbart ägna dig åt att studsa bollar mot brickor i hopp om att dessa tillintetgörs börjar du spelet med två projektiler, även refererat till som liv. Förlorar du dina projektiler är det Game Over.

I Shatter kommer du att få utstå våg av våg med brickor som måste förgöras. Det är upp till dig att hålla din projektil levande så länge som möjligt, och det är givetvis bland annat kring projektilerna som nytänkandet kommer in i bilden. Det mest märkbara är möjligheten att med hjälp av paddeln blåsa in- eller ut luft, som i sin tur leder till en mindre justering av projektilens bana. En väl implementerad funktion som lyfter hela det strategiska tänket bakom spelandet. Du uppnår en konstant kontroll över din projektil vilket tvingar dig till att vara engagerad i allt som pågår på skärmen. Om det inte är tillräckligt med att bara hålla ögonen på, och med hjälp av luft, kontrollera en projektil har du möjligheten att skicka ut en till. Eller två. Eller varför inte tre? Du kan alltså välja att gambla med alla dina liv på en gång, vilket för mig är en mycket uppskattad risk/reward-situationen, där jag gång på gång lyckas sumpa liv på rena chansningar, i min iver på att ta mig vidare och raka in så höga highscore-poäng som möjligt. Shatter innehåller även power-ups av olika slag som förändrar förutsättningarna under pågående spel. Vi snackar extraliv, oförstörbara projektiler som mosar allt i sin väg, en "maneuverball" som gör det lättare för dig att påverka dina projektiler med hjälp av luften.



Utöver dessa för dig hjälpande funktioner har ju givetvis även motståndet evolverat något. Det är inte bara fastnaglade brickor som ska förgöras. Vissa har större tålighet än andra, vissa försöker blåsa bort projektilen från sin bana, somliga spränger sig själva, vissa glider runt på banan och försöker slå ut din paddel från spel i ett par sekunder och så vidare. Din farkost är utrustad med en sköld du kan försvara dig med om det skulle behövas. Använder du sig av skölden sjunker dock mätaren för din specialattack, så det gäller att använda den med måtta.

Vänta nu... Va? Vadå för specialattack?

Jo, det faller sig som så att du från förstörda brickor får energiprickar som fyller din attackmätare. När denna mätare är full och specialattacken aktiveras börjar det hagla ut kulor från ditt skepp som förstör besvärliga brickor för dig. En specialattack som dessutom är högst nödvändig när du möter bossarna efter varje nivås slut.

Va, vafan, vadå? Boss!? Det är ju en Breakout-klon, inget shmup!

Vilket givetvis är sant. Det är en Breakout-klon. Med bossar - bossar som förhöjer spelvärdet något å det grövsta. Orka bry sig om simpla brickor när man kan slakta brickbossar! När det väl är dags så är det bara att börja gnugga geniknölarna för maximal projektilsplanering i din jakt på att åsamka stor skada och raka in höga poäng. Helt klart ett vinnande koncept. Det är t.o.m just det här inslaget som gör att jag faktiskt kan rekommendera Shatter, trots dess förhållandesvis höga pris i jämförelse med vad spelet de facto är: en klon på ett riktigt gammalt koncept.

Grafiken är snygg och ren och musiken fyller sin funktion, så det enda man egentligen bör överväga innan ett köp är om man tycker att spelet är värt cirka 80 riksdaler. Hade priset varit halva hade jag sagt att det var ett givet köp - men spelet har nu (imorgon) ett år på nacken och bör således ligga på runt halva priset. I mina ögon.


Slutsats:

Bra köp om du är sugen på brickslakt för 80kr.



co-op finns i PC-versionen

 

 

/Joakim



Kommentarer
Postat av: Stan

rätt schysst spel faktiskt

2011-03-15 @ 10:58:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg Topplista Blogg listad på Bloggtoppen.se Datorer BlogRankers.com Related Posts with Thumbnails