radiangames Inferno [XBLIG]

 

Luke Schneider är den talangfulle mannen bakom radiangames-spelen. Han har fram tills nyligen koncentrerat sig på frekventa releaser till Xbox Live Indie Games och har hela sju releaser på sitt samvete. Luke står ensam för hela utvecklingen, dvs allt från musik till grafik.

 

radiangames Inferno är hans tredje release och spelet släpptes 1 september 2010. Likt hans andra spel är Inferno en twin-stick shooter med mycket behaglig grafik. Den estetiska presentationen är väl genomförd då grafik och musik i symbios ger en clean och fräsch spelupplevelse.

 

Du styr något slags skepp på en av spelets 30 tillgängliga banor, och om det är så att du är en social varelse med verklighetsbaserade bekantskaper kan du låta upp till tre vänner vara med i pewpew:andet och labyrintutforskandet. Varje bana innehåller fiender som till stor del består av bubbelliknande kreatur som du måste kötta sönder med dina laservapen i jakt på nycklar som öppnar upp slutna områden som leder till banans utgång. Det finns s.k "droids" att samla på sig som cirkulerar runt ditt skepp och agerar extra eldkraft. Utspritt över nivåerna finns det guld att samla på sig som man sedan kan använda för att uppgradera sitt skepp med mer hälsa, starkare skott, självsökande missiler, utökad träffyta med mera.


Det är uppgraderingar som behövs, för ju längre in i spelet du kommer desto större och mer varierade blir horderna av fiender. Du blir stundtals utsatt för överdrivna mängder av inkommande fientlig eld, och för att inte bli helst mos har ditt skepp även en inbyggd sköld som du aktiverar med hjälp av RT-knappen. Skölden ger spelet ett taktiskt djup som gör att man gärna ger sig på lite väl våghalsiga manövrar för att imponera på sin eventuella medspelare.

Medspelare vill man gärna ha. Jag plöjde igenom en stor del av banorna på egen hand och har därefter fått lite assistans från min sambo. Spelupplevelsen gick från ett "jaha, det här är väl okej..." till ett "jag ska fan inte dö först!" och blev genast mycket roligare.

radiangames Inferno är väl värt den ynka dollar (80 microsoft points) utvecklaren begär för sin kreation. Har du tillgång till en vän är det här en kompetent spelupplevelse som håller i drygt två timmar, och spelet är överlag mer glädjeframkallande än vad Fluid är.

 

 

 

Trevligt spel för liten peng

/Joakim

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg Topplista Blogg listad på Bloggtoppen.se Datorer BlogRankers.com Related Posts with Thumbnails