Wohoo, Magicka är ju släppt! Säljer 30k exemplar på ett dygn
*Insert ljudeffekt*
Det är inte alltid en Spelbroder håller sig helt uppdaterad. Det finns något som kan refereras till "det verkliga livet" som ideligen står som hinder för total nördifiering.
Magicka är ett spel som varit under utveckling till PC och XBLA under lång tid nu och nästan helt fallit i glömska i tron om att projektet blivit nedlagt. Helt plötsligt hade en vän till mig ramlat över information om spelet och vi samtalade lite kring det och vi kunde konstatera att det antagligen började bli dags. Kort stund senare får Magicka både releasedatum och release. Sweet.
Magicka är utvecklat av Skellefteåbaserade Arrowhead Game Studios och är ett spel med en story som centrerar kring fyra magiker i ett Diablo/Torchlight-liknande spel. Föraningarna kring Magicka har varit minst sagt positiva och spelet vann någon utmärkelse för mest lovande spel under utveckling redan 2008 om jag inte missminner mig.
Nu har spelet således släppt och hypen har ändå varit så pass stor att Magicka sålt 30,000 exemplar över Steam under sitt första dygn på marknaden. Imponerande. Tyvärr har lanseringen inte varit problemfri. Singelplayerläget ska vara stabilt och robust, men onlineläget - vilket vi vet är det enskilt viktigaste i den här typen av spel - omgärdas tyvärr av en mängd instabilitetsproblem av olika slag. Arrowhead har låtit meddela att man jobbar dygnet runt för att kontinuerligt kunna patcha allt som upptäcks.
Magicka ska även komma till Xbox Live Arcade framöver.
Magicka är ett spel som varit under utveckling till PC och XBLA under lång tid nu och nästan helt fallit i glömska i tron om att projektet blivit nedlagt. Helt plötsligt hade en vän till mig ramlat över information om spelet och vi samtalade lite kring det och vi kunde konstatera att det antagligen började bli dags. Kort stund senare får Magicka både releasedatum och release. Sweet.
Magicka är utvecklat av Skellefteåbaserade Arrowhead Game Studios och är ett spel med en story som centrerar kring fyra magiker i ett Diablo/Torchlight-liknande spel. Föraningarna kring Magicka har varit minst sagt positiva och spelet vann någon utmärkelse för mest lovande spel under utveckling redan 2008 om jag inte missminner mig.
Nu har spelet således släppt och hypen har ändå varit så pass stor att Magicka sålt 30,000 exemplar över Steam under sitt första dygn på marknaden. Imponerande. Tyvärr har lanseringen inte varit problemfri. Singelplayerläget ska vara stabilt och robust, men onlineläget - vilket vi vet är det enskilt viktigaste i den här typen av spel - omgärdas tyvärr av en mängd instabilitetsproblem av olika slag. Arrowhead har låtit meddela att man jobbar dygnet runt för att kontinuerligt kunna patcha allt som upptäcks.
Magicka ska även komma till Xbox Live Arcade framöver.
Ta er en titt på releasetrailern:
Arrowhead har även släppt en medvetet dålig s.k "infomercial":
Det här ser jag fram emot att spela framöver.
/Joakim
Kommentarer
Postat av: Emil
4 polare i soffan med ett par öl i sig och "friendly fire always on" liksom. Kommer äga fett
Postat av: Joakim
Ja, jag kan inte se hur det skulle kunna bli på något annat sätt. Har läst några kommentarer om att kontrollen ska vara svår att lära sig, men det är säkerligen i sedvanlig ordning bara allmänt passiviserade mesar som gnäller... :)
The game will be on!
Trackback