Sydkorean dör under ett "gamingmaraton"... på tolv timmar.
Just det! En sydkoreansk ungdom på nitton år avled i slutet på förra året efter ett "gamingmaraton" på tolv timmar enligt The Daily News, som citerar en nyhet från en sydkoreansk tidning. Koreanen med förnamnet "Moon" kom till ett internetkafé vid namn "PC Bang" i Ulsan, Sydkorea vid tvåtiden på natten den tjugosjunde december. Han spenderade åtta timmar med att spela ett onämnt actionspel online, gick sedan hem och åt, kom tillbaka en halvtimme senare, lirade på i två timmar till och sedan avled. The Daily News inleder sin artikel med:
Excessive gaming does more than just kill social lives, apparently.
Excessive!? Tolv timmar framför en dumburk, uppehåll inräknat, upplevs måhända för många som en lång period. Det man glömmer att beakta är att vi har miljontals med kontorsråttor som jobbar liknande tider - och det utan att avlida varje arbetsdag. Att själva spelandet inte har med dödsorsaken att göra är tämligen uppenbar för samtliga individer med sund mental status, men vafan, allt för att generera annonsintäkter. Det är vad tabloidtidningar är ute efter. Så länge rubriken får dig att läsa artikeln har desinformationsspridarna vunnit. Det är så en tidning som Aftonbladet opererar, vilket ni givetvis har märkt. Fakta är inte relevant i sammanhanget.
Men annars, det här får mig mest att bli lite ledsen. Att kalla tolv timmars gaming för ett maraton är ju bara löjligt, och att därefter knyta samman ett (antagligen naturligt) dödsfall med gaming är så jävla profitgirigt att jag mår illa. Vi gamers som minst en gång i livet har varit på ett LAN vet tillexempel om att det går alldeles utmärkt att spela i princip non-stop i tre dygn utan att man avlider. Tolv timmar är ju ingen tidsmängd. Kanske för oinsatta (och folk som Aftonblaskans spelskribent Johan Martinsson).
Men annars, det här får mig mest att bli lite ledsen. Att kalla tolv timmars gaming för ett maraton är ju bara löjligt, och att därefter knyta samman ett (antagligen naturligt) dödsfall med gaming är så jävla profitgirigt att jag mår illa. Vi gamers som minst en gång i livet har varit på ett LAN vet tillexempel om att det går alldeles utmärkt att spela i princip non-stop i tre dygn utan att man avlider. Tolv timmar är ju ingen tidsmängd. Kanske för oinsatta (och folk som Aftonblaskans spelskribent Johan Martinsson).
/Joakim
Kommentarer
Trackback