Topp 10 Sega Mega Drive enligt halva Spelbröderna

Vi försökte få ihop en lista i helgen men det här jävla påskätandet och släktträffandet gjorde att vi ej hann med någon sådan och vi sköt upp det tills typ nu. Men självklart så har den ena halvan av oss lyckats mutat sig in på ett mycket ohederligt och fult sätt på StarCraft 2 betan.

När den hela 16-bitars eran kom så valde vi två olika vägar genom vårat spelliv. Jag ville självklart ha den tuffa Mega Drive-maskinen medans broder liten fick en "töntig" SNES. Därför fick jag äran att göra min egen topp 10-lista för Mega Drive medans han sitter och tillfredställer sig till SC 2 betan.


Topp 10 Sega Mega Drive (Genesis)


Phantasy star 4

1. Phantasy Star IV

Jag spelade det här väldigt sent till Sega Mega Drive. Jag hade till och med gett bort (tror han fick köpa den) spelmaskinen till min lillebror, som sedan bytta bort ett par spel för att komma över det här. Fick givetvis spela det men det var först långt efter releasen. För mig är det här ett givet val högst upp på listan. Ett rollspel som var underbart att uppleva.

Joakim:
Hade funderingar på att göra en egen topp 5-lista, men har beslutat mig för att informera eventuellt intresserade om att även jag hade placerat Phantasy Star IV på en solklar förstaplats. En fantastisk berättelse... Sjukt bra JRPG! Och nej, jag fick inte Mega Drive:n, däremot köpte morsan loss den för en liten slant (som gick som bidrag till din PS1:a? har för mig det) och sen gav den till mig. Det första jag gjorde var i princip att byta till mig Phantasy Star IV. :) Ett klokt beslut att byta 3D-Balls och Labyrinth mot PSIV!


Sonic 2

2. Sonic the Hedgehog 2

Sonic tog mig med en storm. Precis som Mario tidigare hade gjort i mitt liv så svepte ytterligare en stjärna in i mitt liv. Han har aldrig riktigt lyckats ta steget till 3D men i 2D så var det här det bästa alternativet till en fet rörmokare. Jag tycker personligen att det här är den bästa delen i serien.





3. Shining Force 2


Det här var första gången jag riktigt kom i kontakt med turbaserad strategispel. Trevlig story och utecklingen på karaktärerna var för mig perfekt. Jag gillade det här mycket. Det enda jag ångrar var att jag bytte iväg det. Men det gjorde man på den tiden när inte hade någon inkomst.


Mortal Kombat

4. Mortal Kombat

Sega marknadsförde sig med att vara tuffa och det här blodiga spelet var ett utav dom. Snes hade Street Fighter och Sega hade Mortal Kombat. Det här var det tuffaste en ung pöjk kunde spela. Man var riktigt tuff om man ägde det här. Nu när jag spelar det här spelet så är det typ skit men då när det kom var det bäst.



Landstalker

5. Landstalker

Ett äventyrsspel som förtrollade mig. Jag fann detta spel mycket roligt borsett från en sak, det var att man var tvungen att trycka snett uppåt höger eller snett neråt höger för att han skulle gå åt det hållet. Fick djävulsk ont i fingrarna. Men det var det värt.


RR3

6. Road Rash 3


Att spöa någon med en kedja samtidigt man blåser i över 200 km i timmen är tufft. Att dessutom dra ifrån snuten var bara underbart. Ett spel med attityd som genom lyste hela Segas målgrupp, unga tonåringar som ville vara tuffa. Visst kände jag mig tuff, väldigt töntigt tuff.


Evander Holyfield

7. Evander "real deal" Holyfield's Boxing

Boxning i sitt esse. Iaf var det så 1993 när jag spela det här. Ett av dom bästa karriärslägen som jag sett i ett spel. Mellan matcherna får man välja vad man ska träna på. Snabbhet och styrka var nyckeln. Sen var det bara slå upp sen slå nere sen upp sen nere sen uppe sen nere sen upp sen nere sen uppe sen nere sen upp sen nere ja ni fattar. Det var lätt men otroligt roligt.




8. Dune - The Battle for Arrakis

Mitt första RTS spel. Och jag är bara tvungen att nämna det här för varje gång jag lyssnar på Unleashed's platta Victory så tänker jag på det här spelet. Jag var lika såld på båda två. Med en öppningslåt som heter Victims of War så rullade skivan om och om igen när jag spelade det här spelet.




9. Phantasy Star II


Två saker symboliserar detta rollspel. Ett förbaskat jävla massa random encounters. Inte bara lite ibland utan det är en jävla massa hela jävla tiden. Och det andra är för att ens kunna klara detta spels bossar krävs det en jävla massa grindande. Inte bara lite utan en jävla massa grindande.


NHL 94

10. NHL 94


Att inte nämna något sportspel på topp 10 listan till Mega Drive skulle vara en skandal. Och NHL 94 är det bästa sportspelet till Mega Drive. Jag vet inte hur många matcher jag har spelet men en djävulsk många matcher har det blivit iaf. Jag minns fortfarande hur dåligt målvakterna var programmerade.

/Emil

Uppdatering 6:e april, 16:54: La till min kommentar. /Joakim

Kommentarer
Postat av: Joakim

Hahaha! Vafan snackar du om? Slumpen avgjorde... :D

2010-04-05 @ 21:04:31
URL: http://spelbroderna.blogg.se/
Postat av: pxl

Shining Force II!

AWSM.



Spelet blir svårt som fan mot slutet, men storyn funkar, striderna är kul som fan och att hitta de dolda karaktärerna är skitkul :)

2010-04-05 @ 22:27:56
URL: http://www.kwit.tv
Postat av: Elias

Elitserien 95 är det bästa hockeyspelet som någonsin gjorts. Idag handlar det bara om grafik. Då handlade om ren spelglädje!



Jungel Strike var också ett sjukt roligt spel...



Hmm... Det känns nästan som att man måste hem till mamma&pappa och leta upp sin gamal trotjänare ;)

2010-04-06 @ 16:27:30
URL: http://iamfantomenjesus.blogspot.com/
Postat av: pxl

@Joakim;

Menar du på största allvar att du bytte bort Ballz 3D :o

Ett urskönt beat'm'up helt utan logik och förståeliga moves med karaktärer av bollar. Mmmm... wannabe3D .... Glarrlrglgllrll...

(_8(l)

2010-04-06 @ 20:56:12
URL: http://www.kwit.tv
Postat av: Joakim

Hette det Ballz 3D t.o.m? Höhöhö... höhö. Bara namnet, liksom. ;)



2010-04-07 @ 08:28:28
URL: http://spelbroderna.blogg.se/
Postat av: Joakim

@Elias



Nu när jag tänker på det... var inte Elitserien 95 bara NHL 94 fast med svenska lag? :)

2010-04-07 @ 14:18:11
URL: http://spelbroderna.blogg.se/
Postat av: Emil

Ägde aldrig Elitserien 95 och har nog aldrig spelat det. Och du kan mycket väl ha rätt där Joakim.



Ballz 3D var namnet och jag förstog aldrig det spelet för ibland rockade man fett och sen näste gång sög man fett. Förstog inte den lilla logik som fanns i det spelet.

2010-04-07 @ 18:27:29
URL: http://spelbroderna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg Topplista Blogg listad på Bloggtoppen.se Datorer BlogRankers.com Related Posts with Thumbnails