Spelmonster: Zombie

Zombies är numera ett utav dom mest klassiska spelmonster i tv-spelsvärlden och även i filmvärlden. Men hur kommer det sig att dessa odöda köttklumpar har blivit en fenomen lite överallt nuförtiden? Och vad är egentligen fan en Zombie?
 
Jag kom i kontakt med zombies på 90-talet (ja jag vet att jag börjar bli gammal) i diverse spel och filmer. Fast utan att veta om det så hade man dödat zombies bra mycket tidgare under 80-talet i diverse spel. Fast då var det mer ett monster som skulle dödas än ett spelfenomen som det är nu. Zombies blev först "levande" för mig under 90-talet. Det var först då jag förstod vad en zombie är och varför det är ett lyssande påhitt att ha som monster i film och spelbranschen.
 
Jag kom i kontakt med George A. Romero's filmer om the dead serien. Jag köpte Dawn of the dead och dyrkade filmen. Såg den två gånger samma kväll och filmen är runt 3-timmar om mitt minne inte har börjat svika mig. Det är den på köpcentrumet men det borde ni ju veta. Efter det köpte man en drös Zombie filmer till för att avnjutas. Night of the living dead, Zombie flesh eater, Day of the dead, Return of the living dead för att nämna några filmer.
 
Jag kom i kontakt ordentligt med Zombies i spelvärlden pga Resident Evil. Och efter det spelet har dom långsamt krypit sig fram som dom odöda dom är och tagit mer och mer utrymme i filmens och spelens värld. Och nu är det nästa en standard att ha zombies i sina spel. Det är ta mig fan Zombies överallt. Vem kunde tro på 90-talet att Zombie walk skulle existera på en sådan här nivå? Inte var det jag iaf.
 
Men vad utgör då en Zombie till en perfekt fiende i spel. Det finns ett par faktorer som jag tänkte nämna just varför det är så.
 
Den första och den mest självklara är att dom är odöda, living dead, ett gående lik som man kan göra precis vad som helst med. Man headshootar den, stampar på dom, skjuter bort ben och andra lemmar. Allt det här görs utan moraliskt dilmma om att det skulle vara något fel med att göra så. För dom är ju faktiskt redan döda.
 
Den andra delen är främst att dom kan komma i så olika former. Vi har dom långsamma brölande och klassiska zombies. Vi har dom där smyga på zombies som helt enkelt inte låter och står gärna och gömmer sig på diverse ställen. Sen kommer den nya skolans zombies som är dom snabba. Zombies som kommer i en snabb svärm och är en sprinter på anabola som är törstig för mänskligt kött/hjärna. Det finns även dom muterande zombies och dom framställs ofta som zombies bodybuilders och är bara stora feta köttklumpar. En zombie med bölder och ser allmänt skit snuskig ut. Men vi älskar dom också.
 
En liten tredje punkt just med att du kan göra precis vad som helst med en zombie. Vill du ha en utan armar, inga problem. Vill ha en som kryper utan underkropp, inga problem. Vill du ha en som är snabb/långsam, inga problem. Vill ha en med eller utan kläder, inga problem. Man kan i princip skapa vilka konstigheter som helst med en zombie utan att någon höjer ögonbrynen. Bara titta på nazi-zombies, ingen bryr sig. Men att slakta zombies är lika kul oavsett hur dom djävlarna ser ut.
 
Och vad är då en zombie. Lättast att säga är att en zombie är en person som dött och sedan återuppstått. Ungefär som Jesus gjorde för länge sedan om man har sådan tro. Han dog på korset men återuppstog så han är kanske världens första och enda zombie som dokumenterats. Det ni era jävlar. Men nog om det. För att bli en zombie på det klassiska viset (och det riktiga sättet) så behöver man bli biten och sedan dö, det är då man återuppstår. Och för att döda en zombie så ska man skada hjärnan på dom. Det är ju lite konstigt med just den biten i spelensvärld. Nu förtiden och typ nästan alltid kan du skjuta en zombie vart som helst och den går ner och dör. Fast en härlig headshot är garanterad en insta kill.
 
Nu har jag skrivit en hel del om zombies. Jag trodde ej att det skulle bli så här mycket. Men men. Jag rundar av nu trots massor kvar att säga om just zombies.
 
Btw vilken är erat favorit zombiespel? Och vilken är eran favorit zombiefilm så kan vi snacka vidare.'
 
Game on!!!

/Smutsen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg Topplista Blogg listad på Bloggtoppen.se Datorer BlogRankers.com Related Posts with Thumbnails