Sexism i spelvärlden?

Detta ämne har blossat upp. Sett olika krönikörer i olika tidningarblaskor som tar upp detta ämne. Det helt bissara är att jag inte ens vet vad dom är ute efter. Är det politiska poäng dom är ute efter? Är det ett lättare sätt att göra karriär inom frilandsbranschen? Eller är det helt enkelt bara göra sig ett namn? Är det kanske så här att dom fick betalt för att skriva en politiskkorrekt artikel och även kanske mer uppdrag lovade efter att ha gjort detta? Vad är deras agenda?
 
Men den stora frågan är varför?
 
Jag vet inte vilken värld de lever i som skrivit in dessa kultur/debatt/krönikor i tidningarna. Men dom har samma syn på att (som jag uppfattar det som) alla män som spelar spel är sexistiska utav sig. Självklar inte dessa män som skrivit det här då dom själva anser sig som en riddare som ska strida för kvinnors rätt i samhället. Vilket är nobelt men de har valt en motståndare som alla andra grupper i samhället också kastar skit, dvs oss gamers.
 
Visst det förkommer en del sexiga outfitts i en hel del spel. Men är det sexistisk?
 
Jag gör en jämförelse här. Ta typ ett valfritt fantasy RPG. Spelar du en babar så ser man oftast en muskulös och väldigt "manlig" karaktär, oftast endast iklädd någon form av djurpäls för att dölja härligheten mellan benen. Detta är enligt dem som skriver dessa krönikor inte diskriminerande eller sexitisk mot det manliga könet. Dom nämner nämligen inte det i deras artiklar. Men om en kvinna i samma spel skulle vara en smal kvinna med likadan outfitt som mannen, dvs djurpäls döljer härligheterna så blir det helt plötsligt sexistik. Men vad är skillnaden? Jag ser den då inte. Men för tjejer är det tydligen väldigt "kränkande" att hon inte har mer kläder på sig. För mig är det ett hyckleri som det här landet är fullt utav.
 
Man klagar på lättklädda folk i fantasy RPG. Men samtidigt hyllar samma människor tv-serien Game of Thrones, som för mig är mer sexistisk än dom flesta tv-spelen jag har spelat. Dom hyllar en serie där kvinnor är nakna horor som utnjyttas. Är det acceptabelt att hylla eller prata väl om en sådan serie som ser ner på kvinnor på det sättet? Samtidigt som man klagar på lindrigare saker i spelvärlden? Jag har ännu inte upplevt samma sak i ett enda tv-spel. Spelvärlden har inte mycket naket. Det ska vi vara glada över.

Det är många gamers där ute. Många unga gamers under 20 år. Denna grupp av människor är inte normen av gamers. Men det här den här gruppan man finner störst andel som inte kan bete som normalt i multiplayer-spel. Denna målgrupp är ganska lätt att sälja saker till med lite studsande tuttar i ett spel. Sex säljer oavsett om det är tv-spel, filmer eller övriga produkter. Och den jargongen visar sig i deras betende. Men det hela är bara en mognads fråga. Och det är mer ett samhälls problem en ett tv-spels problem. Det handlar om uppfostran.
 
Dessa artiklar publiceras i kvällspressen m.m. Men samma tidningar har en mode sektion som jag anser i sånt fall är mer sexistisk än alla tv-spel som finns. Där handlar det bara om att objektifiera kvinnor som sex symboler. Varför gör man det? Jo för sex säljer. Men givetvis så väljer man att inte ta upp detta i sina artiklar. Man biter inte den hand som föder en.
 
Jag har svårt att ta dessa artikelförfattar seriöst när man väljer att hacka på gamers som grupp och kalla dom sexistiska när man inte tar upp i övrigt hur hela samhället bygger på sexism. Dom kan börja med att arbeta bort sexismen på den tidningen dom fått sin artikel publicerad. Sen kan de ge sig på övriga samhället. Gamers är inte lika sexistiska som övriga medier. Men gamers är lättar att hacka på för det består av många unga grabbar. Varför man gör det? Jo man plockar poäng för att fortsätta göra karriär.
 
Om man tycker någonting är fel så rösta med dina pengar. Om sexistiska saker inte säljer lika bra så kommer dom försvinna. Att köpa ett spel och sedan klaga på att det är sexistiska så har du bara hjälpt till att dessa spelproducenter ska fortsätta göra samma sak. Rösta med dina pengar och köp inte den produkten. Köper du den så är du en del av problemet. Att klaga efteråt är ren bullshit. Du har redan gett dina pengar till dessa bolag/personer så att dom har fått mer kapital att fortsätta göra samma sak.
 
Att ta del utav sexistiska media och sen klaga på det så är men en del av problemet och i mina ögon hycklare om man klagar på det.
 
Hur ser ni på det här sexism? Skriv en kommentar så disskuterar vi.
 
/Smutsen

Kommentarer
Postat av: Fenjima

Åh jag tycker den här frågan är så svår. Jag har många ggr blivit anklagad för dubbelmoral då jag är tjej som spelar = köper spel där tjejer kanske inte poättreras på det bästa sättet men jag tycker inte att det finns så mycket att välja på som INTE har någon typ av sexism i sig. Jag tror dock att om fler tjejer spelar så anpassar sig marknaden mer och det blir lite bättre då man vill sälja till båda könen. Jag tror dock att det är på väg till en förändring. hoppas det iaf.

2014-01-20 @ 15:44:16
URL: http://www.fenjima.com
Postat av: taichi panda review

For instance, in the American game, the most prized real estate
deeds to own are Park Place and Boardwalk. It is
a compound, woven tale of Geralt of Rivia, the titular Witcher - hunter of monsters
- searching for the girl he considers his
adopted daughter, Ciri, as she is chased by the Wild Hunt - a team of magical warriors - for
reasons unknown. Main antagonists usually adopt the arrogant
aggressive type.

Postat av: androidhacktool.com

I will limit this blog to the 3 most important topics to master to become a winning player at PLO8.
The entrance of the house is blocked by the sisters of the groom to welcome the bride.
Unless the operator sets up a stake limit, the
winning amount depends on the ability of the customer to wager large sums.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg Topplista Blogg listad på Bloggtoppen.se Datorer BlogRankers.com Related Posts with Thumbnails