Bekämpa pirater genom att fokusera på kunderna
Seamless Entertainments "studio director" Dan Mahaga uttalar sig om att det bästa sättet att slåss mot piratkopiering är att fokusera mer på konsumenterna som betalar för spelet. I ett samtal med The Sydney Morning Herald konstaterar han att hans uppfattning är att spel som har ett uppfattat "värde" är mindre sannolika att bli piratkopierade och har större sannolikhet att köpas av konsumenterna. Han menar även att det är slöseri med tid på att oroa sig över folk som ändå aldrig tänkt att köpa produkten.
Det är samma sak som pirater har sagt sedan tidernas begynnelse.
"The argument most of us make is let's try to make it inexpensive and let's try to make it such a good value and so much fun that they go, 'You know, I want to support these guys, and I want to buy a copy’... You don't want to worry about the people who were never going to pay you ever, you worry about the people who were going pay you, but they were unhappy because there was something standing in the way of that deal." - Magaha.
Seamless Entertainments senaste spel Sol: Exodus har piratkopierats i stora mängder sedan spelets release på Steam, men det är alltså ingenting som bekymrar utvecklaren. Ett spel som förövrigt verkar vara av det mest mediokra slag.
/Joakim
Via: Develop