Laser en ny speltidning i Sverige

Innan jag reste till London var jag inne i en tidningbutik och hittade en ny svensk speltidning vid namn Laser.

Första tanken var: behöver Sverige en till speltidning?

Nja jag är tveksam men all konkurrens är oftast bra. Jag tror inte själv att det finns plats för två speltidningar i Sverige just för att själva marknaden är för liten. När gamla Super play-gänget lämnade den tidningen och startade Reset som sedan blev Level så gick ju Super play under. För mig så var det helt enkelt för att marknaden inte ville ha två tidningar och att kvaliten på nya Super play helt enkelt var skit. Jag slutade läsa när texterna och designen helt enkelt blev rörig och allmänt skräp.

Så jag plockade upp Laser för 49kr som första numret kostar i butik, med en viss tveksamhet. Första jag ser är att tidningen är tänkt att komma 3 gånger om året just nu. Med det i huvudet så blir man lite tveksam med målet med tidningen. När man kollar in skribenterna så är det bara en jag känner igen (Daniel Eyre) och tänkte att nu är det halvdana texter och halvdan design. Men efter att ha hittat ett par stavfel som trycknissen har gjort så kan jag säga iaf att det finns lite potential med tidningen.


Men vad innehåller då tidningen? Jo precis allt du förväntar dig av en speltidning. Men är det rätt väg att gå med en tidningen som bara just nu är tänkt att släppas tre gånger om året.

Det finns förtittar på spel. Vissa spel är redan släppta (Portal2, Mortal Kombat) vilket känns jävligt tråkigt att läsa en förtitt om. Sedan har vi spel som ännu inte är släppta (The Elder Scrolls V: Skyrim, Gears of War 3) vilket är roligare att läsa om.  Om en tidning som släpps med så långt mellanrum så måste man ha mer förtittar längre fram. Vem vill läsa om en förtitt på spel som redan är släppta? Inte jag iaf.

Vi har även recensioner. Behövs det i en tidning som släpps med fyra månaders mellanrum? Då kommer man alltid ha gammal skåpsmat till recensioner. Recensioner är en färskvara. Köpa en tidning 3 veckor efter det är släppt och då läsa om spel som är någon månad gammal kanske inte är så kul.

Dom hade även ett test av handkontroller i tidningen. Det fann jag intressant. Det har jag saknat lite utav andra tidningar. Jag hade en anmärkning där bara om xbox 360 nya handkontroll där det står 550kr i pris. När jag köpte den för typ det priset fick även jag med ett play & charge som kostar en del. Men det framgick inte utav recensionen och betyget av handkontrollen. Drar man av det priset på vad play & charge kostar löst så hamnar man på nästan samma pris som en orginalkontroll. I övrigt var det en intressant läsning.

Det som jag gillade mest var en intervju med Niklas Norgren. Killen som kanske har mest gamerscore i det här landet. Mer sånt så kommer jag köpa tidningen även i framtiden.

Om man summerar lite så känns det som om första numret är ett litet experiment av att hitta sin nisch i den här branschen. Om det ska komma med sådant stort mellanrum så är frågan om recensioner och nyheter ens ska finnas med. Potential finns iaf i tidningen och nu får vi se om dom kan växa och hitta vad dom vill göra med kommande nummer.

När nästa nummer kommer har jag ingen aning om och info på deras hemsida hittar jag inte heller något om det. Och vilken dag första numret släpptes i butik hade varit intressant att veta.

/Emil

Kommentarer
Postat av: Christoffer Ekelund

Hej!



Kul att du tycker tidningen har potential :)



Det första numret släpptes den 5:e april och nummer två kommer att finnas ute i butikerna den 28:e september.

2011-06-21 @ 16:32:46
URL: http://lasermagazine.se
Postat av: Emil

Tjena Christoffer.



Tack för den informationen. Nu hoppas jag på ett bra nummer av er.



2011-06-22 @ 20:29:19
URL: http://spelbroderna.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg Topplista Blogg listad på Bloggtoppen.se Datorer BlogRankers.com Related Posts with Thumbnails