Onämnd spelredaktion skuldbelägger sina läsare

Jag fick via vårt tillhåll på Facebook ett tips om en krönika skriven av vår favoritspelsredaktion i det här landet. Jag talar naturligtvis om Aftonbladet Spela och deras allmänna förakt för deras läsare. Så länge var den redaktionen onämnd.

Vem och vad handlar det om, och vadå förakt? Förklara!


I en krönika signerad Alfred Holmgren med titeln "Därför spelar jag inte Battlefield" förklarar spelskribenten varför han inte tänker spela Battlefield 3. Anledningen är simpel, men begravd i en massa av skyddande ord och formuleringar. Det handlar om spelets grafiska realism och hur Alfred inte tycker att krig är coolt samt att Försvarsmakten ser verklighetstrogna FPS som ett rekryteringsverktyg. Fenomen Alfred tydligen vänder sig emot. Sina åsikter om Battlefield 3 har han grundat redan på det första gameplayklippet vilket han enligt egen utsago tyckte var obehagligt närgånget. För realistiskt.

Att döda fantasifiender med fantasivapen i fantasivärldar är i Alfreds värld helt okej. Att att skjuta på fantasifiender med verklig förlaga, med fantasivapen med verklig förlaga, i en fantasivärld baserad på den verkliga världen - det är däremot för mycket för Alfred. I allafall när det handlar om FPS. Är det ett spel som utspelar sig i en verklighetsbaserad stad, med verklighetsbaserade måltavlor, men där man är gangster i stället för soldat är det också tydligen helt okej med realistiska våldsspel.

Vad vi har här är alltså ett scenario där skribenten ställer fiction mot fiction och menar på att det ena är moraliskt försvarbart medans det andra är moraliskt felaktigt och det helt baserat på sina egna övertygelser. I Alfreds värld är moderna FPS tydligen uteslutande krigsglorifieringar och bör av den anledningen inte spelas. Hela poängen med krönikan är egentligen att skuldbelägga dig som uppskattar den typen av spel. Att få dig att tänka om, att få dig att avstå - för det är fel av spelutvecklarna att kassera in storkovan på spel som baserar sig på verkliga konflikter.

Det är vad man kan kalla för "politiskt korrekt" tänk, utförd av en skribent för Sveriges mest oseriösa nyhetspublikation vars enda syfte är profitmaximering där alla medel är tillåtna. Förmågan att se utanför den egna bubbla deras redaktion och arbetsgivare utgör är obefintlig. Aftonbladet Spela handlar i mångt och mycket om att komma på en "kreativ infallsvinkel" för att väcka uppmärksamhet som i sin tur renderar sidvisningar och ökar på företagets annonsintäkter. Det är vad deras jobb är, och den här krönikan är ett resultat av detta - strävan efter profit. Att hyckla är som bekant norm hos Aftonblaskan och deras spelredaktion är inte sämre än resten av tidningen, vilket deras krönikor utgör ett återkommande bevis på. Allmänt kassa provokationer baserade på samtal som pågår och har pågått i evigheter på det engelskspråkiga Internet.

Egentligen är hela debatten gammal som gatan och går under benämningen "videovåld". Men, Alfred tror säkert han kommer med fräscha infallsvinklar i sina försök att efterlikna någon galen gammal tant på den kristet konservativa högersidan av USA:s politiska spektrum. Till det kan jag bara gratulera Alfred, ty han har lyckats väl. Denna pseudodebatt har än så länge renderat i över 200 kommentarer på deras skitsida. Majoriteten är negativa, men det gör inget - Alfred har ju väckt debatt!

I deras värld.

I vår värld ser vi bara en kass och inkonsekvent provokatör som har svårt för att skilja mellan spel och verklighet, som dessutom mer än gärna delar med sin av sina egna tillkortakommanden. Aftonbladet Spela pissar på sina läsare och kommer inte att sluta med det. Blir du upprörd - då har AB Spela vunnit: spelredaktionen vars enda syfte verkar vara att agera som fascistiska smak- och åsiktspoliser - och det med tv-spel som kulturell plattform.

Tragiskt.

/Joakim



Kommentarer
Postat av: Linda

Ja, men skoja inte!! :D

Hur hittade ni min blogg btw? ^^ Jag är en av era bevakare på Bloglovin, ni är fan GRYMMA!

2011-03-13 @ 15:22:46
URL: http://lixens.blogg.se/
Postat av: Joakim

Tja!



Tack för komplimangen! I sedvanlig ordning sitter alltid sådant fint. Göder egot lite, liksom. :)



Ibland faller det sig som så att jag googlar "Spelbröderna" mest för att se om någon plockat upp på någonting, och här hade vi ju tydligen en individ som delat med sig av oss. Responsen blir ju givetvis att avlämna en liten hälsning.



Mvh

2011-03-13 @ 15:31:56
Postat av: Gspot

bra skrivet. fk AB jag ska fantamig köpa BF3!

2011-03-13 @ 15:40:23
Postat av: Johan

Tjenare, jag gillar verkligen inte Aftonbladet Spel blogg , det är som sagt lite för PK . Ni är den exakta motpolen . Till priset av att ni blir lika löjliga för att ni lite för mycket försöker att inte vara aftonbladet spel eller någon annan "PK" sida. Mellanraderna kan man läsa att ni tycker Alfred Holmgren tar sig själv på ett för stort allvar ... Ni är snäppet värre fast med skönare åsikter . Tona ner lite så har ni en kanon blogg .

2011-03-13 @ 16:03:35
Postat av: Emil

Att kritisera ett spel för att det är verkligt och inte skildrar krig på ett bra sätt utan glorifierar det, trots att det är fiktion. Medan man hyllar ett annat spel för sitt våld m.m.



För mig är krig en fiktion. För mig finns bara krig på tv, film eller tv-spel. För jag har personligen aldrig upplevt det och jag vill aldrig uppleva det.



Och det spel som hyllas innehåller knark, horor, bilstölder, skjuta snutar, mörda folk, råna folk, knarka, slå ner folk utan anledning, supa m.m. Och det för mig är en verklighet som finns runt omkring oss och som jag delvis har upplevt. Det är för mig en hemskare upplevelse än det krig jag aldrig hoppas på att få uppleva.



Att inte vara konsekvent i sina moraliska punkter är för konstigt. Man kan hylla våld samtidigt kritisera det bara för att det sker på olika platser och utövas på olika sätt.



Att spelen inte visar baksidan utav vad som sker på skärmen är ju helt naturligt. Precis som i film så följer men huvudpersonerna och inte familjerna vars fader men precis skjutit ihjäl.



För mig blir det ett hyckleri på högsta nivå.

2011-03-13 @ 18:20:37
URL: http://spelbroderna.se
Postat av: Anonym

Hallå där, Johan. Tack för din tid och din input.



Syftet har hela tiden varit att få debatt till stånd. Debatt har nu inletts. Jag har alltså lyckats med vad jag företagit mig och efter att det här samtalet är avklarat lär fokusen från Aftonbladet fullständigt försvinna.



Vill bara poängtera att det sista vi gör är att ta oss på för stort allvar. Snarare tvärtom. ;)



Mvh

2011-03-13 @ 21:57:39
Postat av: Joakim

Text ovan av undertecknad.

2011-03-13 @ 21:58:00
URL: http://spelbroderna.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg Topplista Blogg listad på Bloggtoppen.se Datorer BlogRankers.com Related Posts with Thumbnails