Ett värdelöst exempel på kundservice - som slår tillbaka
Under senaste dagarna har det tagit hus i helvetet på det världsomspännande intranätet efter att en historia om ett företag och hur dess så kallade kundservice behandlar sina kunder börjat florera. Företaget i fråga heter Ocean Marketing och står som importör och försäljare av handkontrollen The Avenger (som vi spelbröder valde att kalla för handkontrollen från helvetet när vi gjorde ett litet inlägg om den i november 2010). Ur ett marknadsmässigt perspektiv är det här ett rent självmord som Paul Christofero lyckats utföra.
Det börjar som så att en kund vid namn Dave sänder en e-mail till Paul Christofero och efterfrågar sin The Avenger-kontroll till PS3 som han redan betalat för och enligt Ocean Marketing skulle levereras tidigt december månad. Svaret Dave får är ett mail där det enkom står: "Dec 17" - vilket han därefter svarar på med en förfrågan om det är så att han kan förvänta sig en leverans den sjuttonde december eller vad han ens menar med det mailet.
Dave skickar återigen ett mail som ser ut så här:
"Thanks for the reply Paul. Can you clarify whether my particular order already sent or if Dec 17 was the first day shipments went out? I have not received any sort of shipping confirmation email or tracking information."
... det blir ett par mail fram och tillbaka som bland annat handlar om att kontrollerna inte skeppats ut från fabriken i Kina än, vilket får Dave att ställa frågan om han kommer att få kontrollen till jul, som utlovats. Den 20:e december får han svaret att kontrollerna kommit fram till tullen i USA och att det kan bli före eller efter julafton. Mailkorrespondensen fortsätter och den 26:e december menar Dave på att han funderar på att avbeställa sin order eftersom han inte fått den levererad ännu, och att nybeställningar på kontrollen kommer att få 10% rabatt.
Det är vid den här vevan Paul Christofero får ett psykbryt och begår det fatala misstaget som kommer få hans företag att gå under:
"Things happen in manufacturing if your unhappy you have 7 days from the day your item ships for a refund. You placed a pre order just like any software title the gets a date moved due to the tweaks and bugs not being worked out and GameStop or any other place holds your cash and im sure you don’t complain to activision or epic games so put on your big boy hat and wait it out like everyone else. The benefit is a token of our appreaciation for everyone no one is special including you or any first time buyer . Feel free to cancel we need the units were back ordered 11,000 units so your 2 will be gone fast. Maybe I’ll put them on eBay for 150.00 myself. Have a good day Dan."
Här har vi alltså den officiella representanten för företaget som säger till sin kund att han rent ut sagt bara ska hålla käften och att företaget inte behöver hans pengar för att trycket ändå är så starkt på produkten. Dave är missnöjd och skriver ett till mail där han låter meddela att han tänker föra ut ordet om Paul Christoforos sviniga bemötande, vilket leder till ett mail där Paul ber honom att fara ännu mera åt helvete och att "all PR är bra PR", att Dave bara "är en röst i mängden som ändå ingen bryr sig om" samt att han känner redaktörerna för Kotaku, IGN, Engadget och att han bland annat kommer att ha ett bås på spelmässan PAX East och så vidare.
Hela mailkonversationen går att läsa här
... och det är nu det roliga för Paul Christofero börjar. Omnämndandet av PAX East får Mike Krahuliks uppmärksamhet då det är han som äger och arrangerar mässan. Han sänder ett mail till Dave och Paul där han konstaterar att om Paul Christofero har ett bås på PAX East så kommer han att cancellera den. Paul flippar ut och svarar på mailet och menar på att han visst kommer att vara där om han vill det och att pengar kan köpa allt, samt att han har känningar med många inflytelserika människor, bla bla bla.
Otrevligheter av denna art vill man inte låta glida förbi, så Mike postar konversationen på Penny Arcade (som återfinns i länken ovan) och får hela internet att uppmärksamma detta otrevliga bemötande.
Vad händer efter det?
Internet uppmärksammar att Ocean Marketing och Paul Christofero i princip har plagierat det mesta som återfinns på företagets hemsida - rent ut sagt stulit artiklar till deras blogg rakt av från bland annat Forbes och BizReport. I samma veva börjar Paul Christofero att kasta mer skit runtomkring sig på Twitter, vilket givetvis skapar än mer irritation. Paul Christoferos personliga information börjar florera och trakasserierna tar givetvis fart. Internet passar även på att recensera The Avenger på Amazon och ger den enkom 1:or i betyg. I ett försök att minska skadan passar Ocean Marketing på att ge den 5:or i betyg. Vilket givetvis uppmärksammas och får fler människor att hänga på hatet mot både individen, företaget och produkten. Då börjar Paul Christofero känna ånger och ber klumpigt om ursäkt - enkom för att han inser själv att han och företaget är fullständigt körda om han inte gör det. Men, det har redan gått för långt.
Kort tid senare stiger David Kotkin in i bilden, ägaren och utvecklaren av The Avenger och släpper det här pressmeddelandet:
"We apologize for our poor representation from Ocean Marketing. We wanted to give Paul a chance. He was rough around the edges, but he had drive and enthusiasm. However his behavior was unprovoked, unnecessary, and unforgivable. We are no longer represented by Ocean Marketing."
... och Internet gör givetvis allt för att kasta skit på Ocean Marketing, vilket har renderat i flertalet nedsättande bilder och en rolig video:
Det börjar som så att en kund vid namn Dave sänder en e-mail till Paul Christofero och efterfrågar sin The Avenger-kontroll till PS3 som han redan betalat för och enligt Ocean Marketing skulle levereras tidigt december månad. Svaret Dave får är ett mail där det enkom står: "Dec 17" - vilket han därefter svarar på med en förfrågan om det är så att han kan förvänta sig en leverans den sjuttonde december eller vad han ens menar med det mailet.
Dave skickar återigen ett mail som ser ut så här:
"Thanks for the reply Paul. Can you clarify whether my particular order already sent or if Dec 17 was the first day shipments went out? I have not received any sort of shipping confirmation email or tracking information."
... det blir ett par mail fram och tillbaka som bland annat handlar om att kontrollerna inte skeppats ut från fabriken i Kina än, vilket får Dave att ställa frågan om han kommer att få kontrollen till jul, som utlovats. Den 20:e december får han svaret att kontrollerna kommit fram till tullen i USA och att det kan bli före eller efter julafton. Mailkorrespondensen fortsätter och den 26:e december menar Dave på att han funderar på att avbeställa sin order eftersom han inte fått den levererad ännu, och att nybeställningar på kontrollen kommer att få 10% rabatt.
Det är vid den här vevan Paul Christofero får ett psykbryt och begår det fatala misstaget som kommer få hans företag att gå under:
"Things happen in manufacturing if your unhappy you have 7 days from the day your item ships for a refund. You placed a pre order just like any software title the gets a date moved due to the tweaks and bugs not being worked out and GameStop or any other place holds your cash and im sure you don’t complain to activision or epic games so put on your big boy hat and wait it out like everyone else. The benefit is a token of our appreaciation for everyone no one is special including you or any first time buyer . Feel free to cancel we need the units were back ordered 11,000 units so your 2 will be gone fast. Maybe I’ll put them on eBay for 150.00 myself. Have a good day Dan."
Här har vi alltså den officiella representanten för företaget som säger till sin kund att han rent ut sagt bara ska hålla käften och att företaget inte behöver hans pengar för att trycket ändå är så starkt på produkten. Dave är missnöjd och skriver ett till mail där han låter meddela att han tänker föra ut ordet om Paul Christoforos sviniga bemötande, vilket leder till ett mail där Paul ber honom att fara ännu mera åt helvete och att "all PR är bra PR", att Dave bara "är en röst i mängden som ändå ingen bryr sig om" samt att han känner redaktörerna för Kotaku, IGN, Engadget och att han bland annat kommer att ha ett bås på spelmässan PAX East och så vidare.
Hela mailkonversationen går att läsa här
... och det är nu det roliga för Paul Christofero börjar. Omnämndandet av PAX East får Mike Krahuliks uppmärksamhet då det är han som äger och arrangerar mässan. Han sänder ett mail till Dave och Paul där han konstaterar att om Paul Christofero har ett bås på PAX East så kommer han att cancellera den. Paul flippar ut och svarar på mailet och menar på att han visst kommer att vara där om han vill det och att pengar kan köpa allt, samt att han har känningar med många inflytelserika människor, bla bla bla.
Otrevligheter av denna art vill man inte låta glida förbi, så Mike postar konversationen på Penny Arcade (som återfinns i länken ovan) och får hela internet att uppmärksamma detta otrevliga bemötande.
Vad händer efter det?
Internet uppmärksammar att Ocean Marketing och Paul Christofero i princip har plagierat det mesta som återfinns på företagets hemsida - rent ut sagt stulit artiklar till deras blogg rakt av från bland annat Forbes och BizReport. I samma veva börjar Paul Christofero att kasta mer skit runtomkring sig på Twitter, vilket givetvis skapar än mer irritation. Paul Christoferos personliga information börjar florera och trakasserierna tar givetvis fart. Internet passar även på att recensera The Avenger på Amazon och ger den enkom 1:or i betyg. I ett försök att minska skadan passar Ocean Marketing på att ge den 5:or i betyg. Vilket givetvis uppmärksammas och får fler människor att hänga på hatet mot både individen, företaget och produkten. Då börjar Paul Christofero känna ånger och ber klumpigt om ursäkt - enkom för att han inser själv att han och företaget är fullständigt körda om han inte gör det. Men, det har redan gått för långt.
Kort tid senare stiger David Kotkin in i bilden, ägaren och utvecklaren av The Avenger och släpper det här pressmeddelandet:
"We apologize for our poor representation from Ocean Marketing. We wanted to give Paul a chance. He was rough around the edges, but he had drive and enthusiasm. However his behavior was unprovoked, unnecessary, and unforgivable. We are no longer represented by Ocean Marketing."
... och Internet gör givetvis allt för att kasta skit på Ocean Marketing, vilket har renderat i flertalet nedsättande bilder och en rolig video:
"Ocean Marketing, you're an asshole!"
Kontentan och sensmoralen av den här historien är alltså: Tro fan inte att du är nåt och var försiktig när du börjar namedroppa folk som du inte känner. Fel sorts uppmärksamhet renderar enbart i en virvelvind av skit, inget annat.
Ha ett gott nytt år Paul Christofero!
/J
Kommentarer
Postat av: Emil af spelbröderna
Bra sammanfattat broder
Postat av: Joakim af Spelbröderna
Tackar. Det var rätt mycket fram och tillbaka i den här historien.... skönt som fan att se att aset får vad han förtjänar.
Trackback