PSN skandalen

Det är väl ingen som har missat att PSN (playstation network) har legat nere för att någon/några har hackat sig in och kommit åt känslig information. Det här är givetvis en jätteskandal för Sony att ens någon har kunnat kommit åt känslig information om deras kunder. Jag fick ett mail skickat till mig från just playstation network där det framkom vilken magnitud den här skandalen har.

Att ens deras nätverk är nere är riktigt jävla dåligt. Men att dom har misskött sig med att hålla min och alla andras information hemlig är så fruktansvärt dåligt att mitt förtroende för det här företaget är skadat för all framtid. Jag kommer givetvis tänka till engång extra om jag vill stötta det här företaget när jag funderar på att köpa någon av deras produkter.

Men det som skrämmer mig mer när jag läser det mail jag fick var att företaget har inte en jävla aning om vilken information som den/dom person/personer har kommit åt. Vi pratar all information som Sony velat spara har dom kommit åt. Vi snackar kontonumer, mail, personnumer, postnumer, adress, kön, vilka spel du köpt och när du köpte dom. Jag menar vafan har dom för säkerhet egentligen. Den här informationen ska vara så krypterad att det är omöjligt att komma åt. Det ska vara lika säker som Fort fucking Knox.

Om det här hade skett en bank hade du varit kvar som kund? Hade du vågat ha kvar dina pengar kvar på den banken? Hade du litat på den banken?

Jag hade inte litat på den banken och jag hade garanterat bytt bank. Och jag litar inte längre på Sony när det kommer till att hålla min information säker. Mitt förtroende är skadat.





Du som är PlayStation Network/Qriocity-kund:

Vi har upptäckt att vissa användarkontouppgifter för tjänsterna PlayStation Network och Qriocity komprometterades mellan den 17 och 19 april 2011 i samband med att ett olaga intrång i vårt nätverk. Till följd av intrånget har vi:
* tillfälligt stängt ned tjänsterna PlayStation Network och Qriocity;
* anlitat ett utomstående och erkänt säkerhetsbolag att genomföra en fullständig undersökning av det som hände och
* snabbt vidtagit åtgärder för att förstärka säkerheten och vår nätverksinfrastruktur genom att bygga om systemet så att vi kan tillhandahålla ett starkare skydd för din personliga information.
Vi uppskattar verkligen ditt tålamod, din förståelse och välvilja medan vi gör allt som krävs för att lösa de här problemen så snabbt och effektivt som möjligt.

Vi håller fortfarande på att undersöka det inträffade, men vi tror att obehöriga personer har lyckats få tillgång till följande information som du tillhandahållit: namn, adress (stad, postnummer), land, e-postadress och födelsedatum, dina lösenord och inloggningsuppgifter för PlayStation Network/Qriocity och smeknamn/PSN online ID. Det är även möjligt att de kan ha fått tag i dina profiluppgifter, inklusive inköpshistorik och fakturaadress (stad, land, postnummer), samt dina svar på säkerhetsfrågor för lösenord för PlayStation Network/Qriocity. Om du har auktoriserat ett sub-account (underkonto) för någon omyndig, kan de ha fått tag i samma uppgifter för honom/henne. Även om det inte finns något som tyder på att kreditkortsinformation har stulits kan vi inte utesluta möjligheten. Om du har tillhandahållit kreditkortsuppgifter via PlayStation Network eller Qriocity, vill vi för säkerhets skull varna för att även ditt kreditkortsnummer (exklusive säkerhetskoden) och kreditkortets sista giltighetsdatum kan ha komprometterats.

För din säkerhets skull uppmanar vi dig att vara speciellt uppmärksam och försiktig om någon ber dig om personlig information eller känsliga uppgifter via e-post, telefon och post. Sony kommer inte att kontakta dig på något sätt, inte heller via e-post, för att be om ditt kreditkortsnummer, personnummer, skattenummer eller något liknande nummer eller andra personuppgifter. Om någon ber dig om sådan information kan du vara säker på att det inte är Sony som gör det. Vi rekommenderar dig starkt att logga in och ändra ditt lösenord när tjänsterna PlayStation Network och Qriocity är fullständigt återställda. Dessutom rekommenderar vi dig som använder samma användarnamn eller lösenord som du använder för PlayStation Network eller Qriocity även för andra ickerelaterade tjänster eller konton att du ändrar dem också. 

För att skydda dig mot möjlig identitetsstöld eller ekonomisk förlust uppmanar vi dig att även i fortsättningen vara uppmärksam och att hålla koll på dina kontoutdrag, dina kreditutdrag och liknande typer av utdrag. 

Vi tackar för ditt tålamod under tiden vi undersöker händelsen, och beklagar eventuella besvär det här kan medföra. Våra team arbetar dygnet runt med att lösa det här och tjänsterna kommer att vara igång så fort som möjligt. Sony ser mycket allvarligt på informationsskydd och kommer att fortsätta att arbeta med att se till att ytterligare åtgärder vidtas för att skydda personuppgifter. Vår högsta prioritet är att tillhandahålla våra kunder med högkvalitativa och säkra nöjestjänster. Kontakta oss på sv.playstation.com/psnoutage om du har några ytterligare frågor.

Vänliga hälsningar
Vi som jobbar på Sony Network Entertainment och Sony Computer Entertainment


/Emil

Kommentarer
Postat av: Joakim

Skandal är bara förnamnet. Hade jag ägt en ps3:a hade jag gjort allt för att reklamera den.

2011-05-01 @ 13:50:29
URL: http://spelbroderna.se
Postat av: pxl

Hehe.. "Vissa användarkontouppgifter"...



Alla, faktiskt. Precis varenda konto.

2011-05-08 @ 10:14:24
URL: http://www.frekvenz.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg Topplista Blogg listad på Bloggtoppen.se Datorer BlogRankers.com Related Posts with Thumbnails