Portal 2 får gratis DLC till sommaren

Valve visar vägen och låter meddela att företaget tänker släppa DLC till Portal 2 lagom till sommaren och det utan att kräva monetär ersättning från den hugade konsol- alternativt datornörden.

Det första DLC-paketet till Portal 2 kommer att innehålla "new test chambers, as well as single-player and cooperative multiplayer challenge modes. The pack will also add leaderboards, and be available for the Xbox 360, PlayStation 3, PC, and Mac versions of the game" - och det gratis till samtliga involverade parter.

 

 

Att gnidna och hagalna aktiebolag eftersträvar maximal profit för mininimal ansträngning är inget nytt under solen - senaste årens nedladdningsbara tillägg har gått från att vara lätt pantade pris- och innehållsmässigt till att bli fullständigt retarderade. Tänk i stil med 3 nya kartor till Call of Duty för $15. Tre kartor för en hundring - och det till ett av världens bäst säljande spel någonsin. Gnidet är bara förnamnet.

 

En given inställning från vår sida är att DLC i högsta möjliga mån bör vara gratis som ren fanservice, eftersom det är ett ypperligt sätt att förlänga livslängden hos spelen, och ett bra sätt för företaget att visa sin uppskattning gentemot en betalande kundkrets. Vi befinner oss i en sits där många företag valt att visa vilken moralisk kompass som nyttjas, och tyvärr visar den vägen för majoriteten av spelutvecklarna att ta fullt betalt för ett halvt spel.

 

Vi har fått vänja oss vid att betala pengar för en upplåsningskod till material som redan finns på den fysiska skivan - alternativt se oss blåsta på en hundring för att utvecklaren hållt på det upplösande kapitlet i valfritt skitspel och på så sätt kan garantera sig ytterligare profit från gamers som är desperata för att nå något slags avslut som är tillfredställande. Profit, profit, profit!

 

Att opponera sig mot utvecklingen leder stundtals till en del allmänt ogenomtänkta reaktioner från ogenomtänkta människor, som menar på att det är ett fullt hälsosamt sätt att göra affärer på - dvs, att blåsa sina kunder är någonting företag gör och bör fortsätta göra. Själv är jag av uppfattningen att en långsiktig kundrelation är viktigare än ett engångsköp, och tydligen håller Valve med mig. Av den anledningen måste det här uppmärksammas.

 

Att betala stora summor för minimal content är som att dra ner byxorna, luta sig framåt och be om att bli våldtagen av onda cylinderhattar. Varje enskilt köp av någonting som borde vara gratis leder till högre priser och än mindre content i framtiden. Till slut sitter vi där med ett nyinköpt fightingspel och behöver köpa ett DLC-pack för att kunna göra combos.... och det är ditt fel, för att du betalar orimliga summor för DLC.

 

 

Länge leve Valve!


 

/Joakim

 

 

Via: Gamespot

 


Kommentarer
Postat av: Oskar

Det var ju trevligt att det är gratis, för en gångs skull. Annars verkar ju Valve ha blivit något gnidna på senare tid. Denna trend att utvecklare(distributörer?) nu verkar sikta på att inte "göra färdigt" sina spel, utan att få fram en spelbar version så snabbt som möjligt för att sedan successivt släppa mer content är jag inte helt positiv till. Det kan, som du säger, för all del ge spelet än längre livslängd. Det gör även dyra spel ännu dyrare. Jag bara hoppas att det inte blir på helhetsupplevelsens bekostnad. Många spel idag är inte så bra att man vill spela om hela skiten bara för att den här gången har man en blå hatt. Men jag antar att Valve kan kosta på sig att ge ut något gratis, med sitt veritabla monopol på internetförsäljningen av spel. Puss

2011-04-30 @ 13:20:11
Postat av: Joakim

:)



Problemet är att konsumenterna inte kräver att det ska vara gratis. Konsumenterna är en efterbliven pöbel, lite som en kloak av dåliga beslut och allmän efterblivenhet.

2011-05-01 @ 10:08:56
URL: http://spelbroderna.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg Topplista Blogg listad på Bloggtoppen.se Datorer BlogRankers.com Related Posts with Thumbnails