"Gold farming" hjälper fattiga nationer

BBC rapporterar om att upp till 100,000 individer i Kina och Vietnam spelar spel med syftet att farma guld för försäljning till västerländska spelare.

Den globala marknaden för varor i virtuella världar har av Världsbanken ett beräknat värde på 1.8 miljarder engelska pund enligt en nyligen utförd studie. Ungefär 75% av det kommer från gold farming - folk som samlar på sig guld för att sälja till andra spelare. Tydligen betalar upp till en fjärdel av MMO-spelarna riktiga pengar på virtuella föremål. En del betalar gärna stora summor - en spelare har tydligen lagt hela 5,700 euro på ett simpelt konto.




Trots att många spelstudios försöker kväsa valutahandeln, då det enligt egen utsago underminerar trovärdigheten hos spelet, handlar det om stora summor i omlopp. Kinas åtta största leverantörer av in-game guld har en årlig omsättning på cirka 10 miljoner amerikanska dollar. Vars. Ytterligare 50-60 företag ligger runt 1 miljon dollar var. 30% av den virtuella valutan i omlopp till försäljning är skapad av människor, ytterligare 50% kommer från bottar och ytterligare 20% är valuta stulen från hackade konton.

En betalning på 100 dollar via paypal för in-game guld renderade, enligt rapporten, i att 23 av dessa hamnade hos individen som farmat gulden. 23% av värdet till den som faktiskt utfört jobbet är en hög siffra, och enligt Världsbanken kan det hjälpa U-länder i deras utvecklingsprocess.

Vi lever i intressanta tider, där man bör ta sig en funderare på att börja samarbeta med fattigt folk i utvecklingsländer om man vill nå statusen som profitör och cylinderhatt.

/Joakim

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg Topplista Blogg listad på Bloggtoppen.se Datorer BlogRankers.com Related Posts with Thumbnails