Hur kan Halo: Reach vara så billigt?

Hur kan Halo: Reach vara så billigt? HUR!? Elgiganten tar 299:- och Mediamarkt tar 249:-. Det är ingen summa för en ny het titel. Hur ser vinstmarginalen ut för dessa kedjor? Tvåhundrafyrtionio svenska riksdaler! Löjeväckande. Kan priset på ett nytt tv-spel pressas så mycket? Den stora frågan är dock:

Varför betalar jag femhundra spänn för alla andra spel!?

samt

VEM KAN JAG STÄLLA TILL SVARS FÖR ÅRTIONDEN AV BLÅSNING!?



Det monetära systemet kan man bara mosa med en handgranat


Fick mitt exemplar av Halo: Reach med posten idag så jag återkommer lite senare med mina första intryck.

/Joakim

Kommentarer
Postat av: Anonym

Inom detaljhandel kallar vi det lockvaror. Om ica eller coop tar 1 spänn kilot för bananer tycker du ju att det är tokigt billigt. Du går in där och köper kanske lite mera grejjor. Inom elektronikhandeln har det nog lite mer med längre framåtskrid varumärkesinbränning. Du köpte Halo Reach för 249 spänn på släppdagen på Mediamarkt! När du någon gång i framtiden ska impulshandla en ny tvättmaskin så ligger detta och gror i bakhuvudet att Mediamarkt faktiskt var jättebilliga när du var där förra gången för att köpa en helt annat sak. Inom all slags handel handlar det om att uppfattas som billiga även om man kanske inte alltid är det. Det är känslan man är ute efter. Långt och träligt inlägg om marknadsföring :)

2010-09-16 @ 22:00:55
Postat av: Joakim

Tjena Anonym! Tvärtom - inte långt och träligt inlägg om marknadsföring, jag ser det snarare som att du står till tjänst med din kunskap och erfarenhet och det är alltid roligt och spännande! :)



Självfallet förstår jag konceptet bakom lockvaror och allmän sublim hjärntvätt från profithungriga företag, en företeelse jag föraktar men likväl har full förståelse för, ty det handlar ju om profitmaximering genom varumärkesetablering, vilket du skriver. Det jag stör mig på är det faktum att jag alltid annars behöver betala dyra pengar för mina spel när jag egentligen inte behöver. Som TV-spelsnörd ligger piratkopiering nära till hands, något som även pågick tämligen frekvent när jag var fattig tonåring, men som inte alls förekommit sedan jag skaffat mig en inkomstkälla. MEN, så kommer den här jävla skiten och trycker upp i huvudet på mig att jag faktiskt kan få ett nytt hett spel för halva priset. Eller gratis.



Mediamarkt och Elgiganten har inte lyckats med något här. Jag har utvecklat mitt kritiska tänkande till allmän paranoia mot onda storföretag vilket resulterar i överdriven uppmärksamhet som i sin tur leder till att jag blir förbannad och får lust att uppföra mig som en halvdampig rättshaverist: http://spelbroderna.blogg.se/2010/may/enmansdemonstration-vid-webhallen.html



MEN! För att summera mitt svamlande:



Företagen borde satsa mängdförsäljning i stället för att förvissa sig om att raka in maximal vinst innan man sänker varan på priset. Om man nu ens gör det. Spelen som finns på Xbox Live och PSN kostar oftast lika mycket på releasedagen som två år senare. Värdelöst. Så, grundfrågan är: hur ser Mediamarkt- och Elgigantens vinstmarginaler ut på Halo: Reach?



Vad är inköpspriset?



Vad skulle jag egentligen behöva betala?

2010-09-17 @ 18:53:18
URL: http://spelbröderna.se
Postat av: mr_carl

Det är en förlustaffär för både Mediamarkt och Elgiganten men i det hela så genererar det vinns på andra produkter. Dessutom så får företag marknadsföringsbidrag från utgivare av spel men eftersom stora företag redan har en budget för marknadsföring kan det här bidraget användas till att sänka priset på produkten.



När det kommer till spelets kostnad så har dom säkert avtal men när jag jobbade i spelbutik så kostade ett spel som Halo: Reach ca 450kr ex moms och med ca 10% rabatt efter moms ca 560 och sen så vill man ju tjäna lite pengar också.

Eftersom Game och Gamestop tog 699kr så la vi oss på 649kr för att kunna konkurrera, inte en bra deal men vi sålde några extra spel i alla fall.



Nu tror jag nog att EG & MM kan pressa inköpspriset ytterliga lite till mot vad vi kunde eftersom vi köpte in kanske 10-20 ex åt gången ( om det inte va World of warcraft + expantioner som köpten in i hundratals ex.) och jag kan ge mig fan på att EG & MM köper in fler spel åt gången än så.

2010-09-17 @ 22:00:19
URL: http://kwit.tv
Postat av: Joakim

Ja, just Mediamarkts volymer lär vara sinnesjukt stora.:)



Tack för svaret och infon mr_carl. Uppskattas. :)

2010-09-18 @ 12:16:06
URL: http://spelbröderna.se
Postat av: Anonym

heej

2012-08-23 @ 16:51:29
Postat av: Emil af spelbröderna

Tjena anonym. Kul att du hittade hit.

2012-08-23 @ 17:39:52
URL: http://xn--spelbrderna-wfb.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg Topplista Blogg listad på Bloggtoppen.se Datorer BlogRankers.com Related Posts with Thumbnails