Amsterdam Invaders!


Förra helgen var jag och sambon som bekant på besök i Amsterdam. Vårat första besök i Amsterdam och mitt andra besök i nationen Holland. Det blev en mycket lyckad helg.

Innan vi åkte hade jag som halvintention att försöka ramla över någon Street Fighter IV-kabinett och lära känna lite holländska digitala fighters. Nya bekantskaper är det som gör livet värt att leva. Den biten uteblev fullständigt, men jag är lika glad för det...

... frågan är ju då om jag stötte på något spelrelaterat i Heineken-dimman? Självfallet! Mycket krimskrams som jag inte tänker ödsla er tid med, men jag hittade en t-shirt jag blev mycket förtjust i.

Holland är som bekant ett väldigt liberalt land i förhållande till övriga Europa när det kommer till droger och sex. Prostitution är lagligt till den mån att hororna står i skylftfönster i underkläder och visar upp "varorna" i centrala stan. Förnedrande? Ja, självfallet - men likväl en kulturell upplevelse av rang för en individ från ett mycket detaljstyrt land som Sverige.



10 euro för cannabis, 15 euro för magiska svampar, 50 euro för en hora. På vilket sätt är det här spelrelaterat kanske du undrar? Svaret är givetvis: Space Invaders-referensen och svampen.

Va? Är svamp tv-spelsrelaterat? Klart som fan! Ett namn räcker: Mario

 

Lite hallucinogena sådana, kanske? Är Mario och Luigi i Amsterdam så är det i sådana här butiker dessa två herrar spenderar sin tid i. Man blir stor och stark av svamp, det vet alla som är uppfödda på åttiotalet.


När jag och min sambo vandrade vidare råkade vi hamna på ett torg i centrum med det hårdaste och mest orgasmiska namn ett torg kan ha: NES Centrum

nes centrum amsterdam

NES!

Jag och sambon är tämligen förtjusta i öl så vi var givetvis tvungna att leka tvättäkta turist-as och gå på The Heineken Experience som ligger i deras gamla ursprungsbryggeri. Under den angenämna upplevelsen hade man möjlighet att skaffa sig en tämligen personlig Heineken-öl. Givet val att bli blåst på några euro för - ett vackert och halvdimmigt minne i bokhyllan helt enkelt.

Swedish Wargoat Heineken

Brewed at Heineken Experience, Amsterdam Holland, by SWEDISH WARGOAT

Va? Swedish Wargoat? Vem fan är det?

Jag, givetvis.



Swedish Wargoat-Heineken med sambo-Heineken Terrorese

Naaaaaaw! Så sött!

Frekventa besökare vet om att jag gillar öl. Nej, gillar är fel ord. Jag älskar öl. Så, det blev en hel del av den varan. :)



Skål!

/Joakim

Relaterat:

A Complaint to Mario Bros. Plumbing (humorvideo)
En Street Fighters bekännelser - del 1
1-down Mushroom (extralivets motsats)

Kommentarer
Postat av: en nörd :D

fean va nice tröja :D ffs vill ha en :D hehe vill med till holland fortsätt med bloggen den äger, jaja skulle bara säga nice tröja bye

2010-10-03 @ 22:49:48
Postat av: Joakim

Awsm! Tackartackar för komplimangerna!



Förövrigt gillar vi kommentarer så det är bara att låta fingrarna flöda över tangentbordet vid minsta infall.



Over and out

2010-10-03 @ 23:02:39
URL: http://spelbröderna.se
Postat av: niklas (megastorm)

Nu står väl hororna i vissa delar av stan - red light närmare bestämt, det är ju inte så att ma träffar på fenomenet var som helst =) men jag håller med dig i förnedringsbiten - jag blev mest ledsen när jag såg dem.. dom såg så uppgivna ut..



och sen är det en grej med ölen - märkte du att det bara är vi som turistar där som dricker öl i stora glas?

2010-10-03 @ 23:29:55
URL: http://www.megastorm.se
Postat av: pxl

Verkar ha varit en härlig resa. Nu är jag ingen direkt öldrickare (karlar, liksom pirater, dricker grogg!) men krigsgetsöl ser ju onekligen intressant ut.

2010-10-03 @ 23:50:05
URL: http://www.kwit.tv
Postat av: GonZan

gutt! öl! nice!

2010-10-03 @ 23:50:06
Postat av: Joakim

@Nicklas: Ja, så är det ju givetvis. Hororna står i skyltfönster på Red Light District, men som allmänt halvvilsen turist som bara vandrar runt och spanar läget efter första ölen och helt plötsligt har man tuttar halvt upptryckt i huvudet - i just den sekunden och den halvtimme vi yrade runt på RLD kändes som att tuttarna var överallt.



Överlag anser jag mig som rätt hårdhudad och förespråkar allt möjligt skit här i världen. Det blir lätt så när man förespråkar (i princip) total frihet för individen. Alla gör sina val, och just Amsterdamhororna har ju det ändå riktigt bra om man jämför med andra i samma situation i andra länder.



Men jag skämdes, faktiskt. Att sälja sin kropp frivilligt är en sak, men att stå i ett skyltfönster och göra det inför miljontals passerande? Usch.... Vilket människoöde. :(



Och när det gäller ölen: Ja, det noterade jag. Såg det även när jag var i Maastricht som hastigast med familjen för många år sedan. Vettigt drickande. Sådant gillar jag. Tyvärr har jag själv varit alltför dålig på att ta det lugnt...



@pxl: Piratdricka är manligt. Överlag är sprit fina grejer.. men totalt livsfarliga för en individ som gillar berusningen lite för mycket, om man säger så. :)



@Gonza: Vafan!? HAR DU TID ATT KOMMENTERA SAKER HÄR? In i training room med dig! Du ska vinna på Gamex och DH Winter! Det står i kontraktet! Annars måste jag ju dra fyra av dina tänder med en tång, och som din vän så vill jag ju inte göra det...

2010-10-04 @ 00:04:24
URL: http://spelbröderna.se
Postat av: Stan

Bara hos spelbröderna...

2010-10-04 @ 00:34:13
Postat av: Mattemetmask

Låter som en awesome experience! Jävligt snygg tröja =D Lite fakkad kultur de har dock :P Men någon måste ju ha de

2010-10-04 @ 08:29:54
Postat av: Joakim

Tjena Mattemetmask!



Helt klart en awesome liten roadtrip, som alla utlandsresor brukar vara. :)



Fuckad i våra ögon - ja, i deras - inte direkt. Alltid handlar i slutändan bara om perspektiv på företeelser. :)

2010-10-04 @ 08:42:28
URL: http://spelbröderna.se
Postat av: Joakim

Jag kanske även bör påpeka att vi faktiskt var kulturella och hängde bland annat både på Rijksmuseum och Van Gogh-museumet? Inte bara svampaffärer, horstråk och öl med andra ord. Jag är inget fyllo, bara trekvartsfyllo. :)

2010-10-04 @ 08:44:35
URL: http://spelbröderna.se
Postat av: Natasha Goulden

Hörru! Du ska bara veta hur mycket jag älskar tv- och dataspel! Så du ligger nog rätt bra till skulle jag säga ;)

2010-10-04 @ 10:39:20
URL: http://gsis.blogg.se/
Postat av: Marzia

hahah okej xD

2010-10-04 @ 11:54:07
URL: http://marreisthename.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg Topplista Blogg listad på Bloggtoppen.se Datorer BlogRankers.com Related Posts with Thumbnails