TV-spelet "Guardian Angel" ska hjälpa nyktra alkoholister

TV-spel, eller mainstreammedias "dataspel" för att använda ett uttryck som får magen att börja stöta upp sin saft i min redan sönderfrätta hals, ska hjälpa nyktra alkoholister.

Tre professorer från University of Central Florida har utvecklat tv-spelet "Guardian Angel" som genom rollspel ska underlätta för nyktra alkoholister att undvika fällorna som en nykter alkoholist utsätts för, som att ta sig hem genom en stad utan att passera en spritaffär, eller varför inte minispel som att tömma huset på spritflaskor. En annan aspekt av spelet är att kontrollera stress och ångest som kan leda till ett återfall. Överlag skulle man kunna säga att det handlar om att öva på beslutsfattande.

vodka popinsky

"People will intentionally mess up to see what happens, it's the same thing here" - yttrar sig en forskare om konceptetet, och det är ett uttalande man inte kan göra annat än att instämma i. Personligen finner jag mig dock något tveksam till konceptet. Eftersom spel inte får mig att döda, mörda, slakta, våldta eller vara fet så känns det föga troligt att ett spel skulle kunna få mig att avstå från att bli redlöst berusad.

Men kan det hjälpa någon stackars sate där ute, så är det värt hela ansträngningen.

/Joakim

Via: Hot Blooded Gaming


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg Topplista Blogg listad på Bloggtoppen.se Datorer BlogRankers.com Related Posts with Thumbnails