Recension av Dead Space 2

Spelbröderna recenserar: Dead Space 2

PC, PS3, Xbox 360


 

Betyg 7 av 10

 

/Emil


Oskar på ofrivillig avvänjningsklinik

Oskar återvänder här med inlägg nummer två under Spelbrödernas banér. Det första handlade om Adventure Mode i Dwarf Fortress och det fanns planer på att inlägg två skulle handla om Fortress Mode, eller möjligtvis Haven and Hearth. Men så blev det ju givetvis inte....



Cripple!

I många obskyra spel jag fördjupar mig i brukar man tala om RNG, "The Random Number God/Godess". Nästan utan undantag, eller inte nästan, ALLTID - så upplever man hur denna gudomlighet arbetar emot en. Och om det någon gång känns som om att man hamnat i RNG's goda favör är det endast en chimär, för att dölja det grova nederlag som stundar runt hörnet.

Precis som så kan livet kännas ibland, kaka på kaka av skit och misär. Det vet väl alla som har levt ett tag. Men man tar alltid nya tag och pressar sig igenom de hårda tiderna. Men det är sällan så frustrerande som när det bestämmer sig för att lägga krokben för ditt nörderi!

Nu skedde det som så att min lunga spontant kollapsade när jag satt och mös med Dwarf Fortress häromveckan. Inget livshotande men jag fick ligga på intensiven i två dygn, kolla på matineér och pissa i en flaska eftersom jag var fastkopplad i en pump. Väl hemma bestämde jag mig för att kolla upp ett spel jag hört talas om ett tag, "Haven and Hearth".

Jag behöver inte berätta mer om spelet den här gången, men det var jävligt kul och jag satt vaken till småtimmarna och spelade det.

Just som jag gjorde mig redo för lite sömn så jag åter kunde ta upp spelandet till morgonkaffet känner jag hur lungan återigen går åt helvete. Så, tillbaka till sjukhuset så fort jag vaknar.





Sköterskorna rullar in tv:n och jag känner den grava matinéångesten komma krypande. Eftersom doktorerna nu var lite extra bekymrade över mitt tillstånd förklarade dem att jag kommer få ligga kvar lite längre den här gången. Så jag ser till att få hit min laptop ASAP, med den här känns det nästan OK att ligga i sängen hela dagarna och bli serverad mat. Men ack, precis när jag startar H&H konstaterar jag att servern ligger nere. Jag väntar otåligt i fyra timmar och tillslut återfår servern online-status.

YAY!

Men nä, för tack vare den oheliga RNG'n så har sjukhuset en tredjepartsbrandvägg som låter dig göra det mesta, utom att ta emot packets. Vilket gör alla former av onlinespel omöjligt. Så nära, men ändå så långt borta. RNGn lät mig nästan bli tillfreds med min nya tillvaro endast för att sedan skratta hånfullt och pissa mig i ansiktet.

Så, skicka dina goda tankar till mig, eller kom hit och installera ett trådlöst nätverk utanför
mitt fönster.

/Oskar

En titt på spelnyhetsträsket 11/1 - 30/1/2011

19 dagars spelträsknyhetssummering. På det här sättet kan man täcka ryggen med att man har en "heltäckande tv-spelsblogg". ;)

Sedan senast har vi fått veta mer om Nintendo 3DS och Sony har utannonserat uppföljaren till Playstation Portable som Sony själva kallar för Next Generation Portable. Nintendo har även passat på att lova regelbundna releaser i inledningskedet till Nintendo 3DS - något det var svagt med till både DS och Wii. Oroväckande nyheter på 3DS-fronten är att om man har 3D-funktionen påslagen när  spelar Dead or Alive 3D saktar spelet ner till 30 FPS. Inte alls bra med en sådan frameratedrop i något spel och då i synnerhet helt värdelöst hos ett fightingspel.


Final Fantasy XIV är som bekant söndersågat men Square Enix har låtit meddela att företaget inte tänker låta skeppet sjunka utan jobbar hårt för att samtliga spelare ska få en bra spelupplevelse och har kallat in flertalet nyckelpersoner i företaget för att ro projektet i land.

Final Fantasy XIII-2 som är en rak uppföljare av Final Fantasy XIII har utannonserats. Planerad release till Xbox 360 och Playstation 3 nästa vinter. Håll hårt i din sparfil från XIII-1, för du kommer uppenbarligen få en överraskning om sparfilen finns kvar när du ska spela XIII-2. Om Final Fantasy XIII finns det dock mer att berätta. Square Enix har informerat spelvärlden om att sidospåret Final Fantasy Agito XIII som är under utveckling till PSP byter namn till Final Fantasy Type-0. Om Final Fantasy Versus XIII har vi fått veta att det "garanterat" utvecklas exklusivt till Playstation 3. Sidospår, sidospår, sidospår... suck. För att snacka mer Final Fantasy har Kingdom Hearts-spelet till Nintendo 3DS fått namnet Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance.

Polska utvecklarna City Interactive bakom Sniper: Ghost Warrior har låtit meddela att en uppföljare är under utveckling.  Cryptic Studios har gjort deras 18 månader gamla superhjälte-MMO Champions Online gratis att spela.

Minecraft har passerat en miljon sålda exemplar och det numera världskända indiespelet får en dokumentär av 2PlayerProductions som har planerad premiär under nästa månad.

Fear 3 med premiärdatum har blivit framflyttat. Något nytt datum är inte spikat. Tactics Ogre: Let Us Cling Together är ett SNES-spel som aldrig hittade utanför Japans gränser som nu får en PSP-remake med release 25:e februari. Spelet når äntligen Europa, med andra ord!

Motorstorm Apocalypse, som är del tre i den PS3-exklusiva arkadracingserien av Evolution Studios, släpps den 16:e mars. Zombie Studios, utvecklaren bakom Blacklight: Tango Down har låtit meddela att uppföljaren Blacklight 2 blir gratistitel med möjlighet att köpa skräp in-game. Zombie Studios hoppas således på större inkomster via mikrobetalningar.

Team Bondi som står för Rockstar Games kommande hårdingtitel L.A Noire har informerat pöbeln om att spelet innehåller över 50 timmars inspelad dialog. Spelet har även fått releasedatum - 17:e maj.

Ubisoft
har varit ovanligt generösa och släppt DLC-paketet till Assassins Creed: Brotherhood vid namn The Animus Project 2.0 gratis. Härligt! Precis som det ska vara!

Engelska utvecklaren Bizzare Creations har gått i graven. Inget att sörja över med tanke på deras spelbibliotek. Disney har även lagt ner studion Propaganda Games. Samma visa där. Move along!

2KGames har satt den 18:e mars som releasedatum för tennisspelet Top Spin 4. På tal om tennis har vi även fått veta att Virtua Tennis 4 släpps till Wii och 360 under våren. Flygspelet Wings of Prey får en uppföljare vid namn Wings of Prey 2 (PC-exklusivt). Brink har release 20:e maj.

Ninja Gaiden 3 får "easy mode". Marvel vs. Capcom 3 som har release den 18:e februari till Xbox 360 och Playstation 3 kanske även får en 3DS-variant....

Så var det....

/Joakim

The Trashman - fanskapad film i GTA IV

The Trashman är en fanskapad film helt gjort i Grand Theft Auto IV. Nu har jag bara sett första inledningskvarten, men tycker det är imponerande vad man kan åstadkomma med hjälp av spel och lite redigeringsverktyg. Det ger klara och starka indikationer om vad som komma skall i framtiden - en framtid där alla kan vara med och vara kreativa utan några egentliga förkunskaper utöver en bra idé. Awsm är ordet.


Filmen är dryga 90 minuter

 

/Joakim


En titt hos Kwit.tv

Spelbröderna.se och Kwit.tv är buddies i internetvärlden och jag vill mest bara uppmärksamma våra läsare på att aktivitetsgraden ökat och nya projekt dragits igång. Först ut är Weddes "AbsoluteGamingSwe" där han bland annat gjort en "första intrycket-recension" av Drawn: The Painted Tower:


 

... och grabbarna har även dragit igång "proSHIT news" där det snackas förra veckans spelnyheter:

 

 

 

Vi ser fram emot eventuella samarbeten framöver

 

/Spelbröderna

 

 

 


Det här med musikvideos II

Ytterligare en blivande legendarisk inläggsserie med romerska siffror som uppstått ur rena tillfälligheter. Hur pass återkommande och episk den blir återstår att se, men nu är turen kommen till Eisenfunk... som uppenbarligen är ett tyskt EBM-band som uppskattar tv-spel. Inte min kopp kaffe, men likväl något jag valt att lägga tid på tack vare temat kring tv-spel.

 

Pong

 

Let us Play Pong, zerman!




Super Space Invaders



Disco-tanze, disco-tanzen!


Man är ju inte direkt van vid att se hårda Space Invaders dansa... alternativt visa rädsla för någon sorts klen tysk som vilken femteklassare som helst kunnat droppa med en ond blick.

Mina vänner, ovanstående är vad tysk smak handlar om och det är uppenbarligen sånt här man lägger sin tid på en söndagsmorgon när man har gaming som en del av sin livsstil.

Någon borde ha förvarnat mig.

/Joakim

Relaterat:
Det här med musikvideos (Pato Pooh ft. Adam Tensta - Follow Me)



Vill du se hela lanseringskonferensen av NGP?

Sony har som bekant utannonserat Next Generation Portable [PSP2] och om du nu mot förmodan skulle vilja se hela konferensen för att riktigt gräva dig ner i detaljnivå på det som komma skall, har du tack vare Joystiq en möjlighet att göra det.

 

Resten kan du se genom att följa länken här till Joystiq

 

/Joakim


Klara Dead Space 2 på Hardcore och få ett finger

Är du tuff och kan klarar Dead Space 2 på Hardcore Mode så får du den här:

 

 

*Pew, pew*

 

Emil pillar för närvarande på en videorecension av Dead Space 2 som kommer upp senare idag.

 

/Joakim

 


ICA förolämpar sina töntkunder?



Om ovanstående bild inte är fejk är den helt klockren.

Individen bakom den skylten hade jag velat dricka en öl eller tre tillsammans med. :)

/Joakim

Via: Skyltat

Snubbe sparkar katt när han spelar Kinect

Igår postade min bror ett par klipp under titeln: "Barnagan ökar?" där man får se föräldrar slå sina barn av misstag under pågående Kinect-spelande. Jag råkade nyligen ramla över ett klipp av en ryss, som misshandlar sitt stackars djur när han spelar med detta fullständigt livsfarliga tillbehör.

 

Kinect borde helt enkelt förses med en varningstext!

 

/Joakim


Vad sägs om en handkontrollslampa?

BA Select Start




Nördiga inredningsdetaljer är fint skit som vi alla vet, så länge det inte går till överdrift.

Här har vi en lampskärm som hade passat in i något avlägset rum i ett dunkelt hörn någonstans - om man har utrymmet och vill nördifiera sin tillvaro. Bara lampskärmen går på $29 och vill du ha hela lampan går det loss på $59.


/Joakim

Crystal Defenders nu till Android

Så är det!


Crystal Defenders är ett Tower Defense-spel med Final Fantasy-tema utvecklat av Square Enix. Spelet hade debut på iOS för Iphone och Ipod Touch under 2008. Efterföljande år kom titeln till Xbox 360, Wii, PSP samt PS3 och nu har Crystal Defenders även nått den på bra spel svältfödda android-marknaden.

Crystal Defenders kostar 49kr.



/Joakim



Star Wars: The Old Republic - Trailer visar Flashpoints

Star Wars: The Old Republic har fått ny trailer som visar flashpoints - Biowares idé om att försöka göra MMO:s rent starkare ur det narrativa perspektivet med kooperativa och storydrivna uppdrag. Valen du gör i uppdragen påverkar hur intrigen utvecklas och även hur din karaktär utvecklas.

 

/Joakim


Ett spel jag vill se: Georges St. Pierre’s Punch Out!

Lego God Hand är ett spel jag helt klart skulle vilja se realiseras, mest för att man nog skulle kunna spåna fram unika högkvalitetsidéer som renderar i originellt spelupplägg. Här har vi en video med två år på nacken eller så som jag också skulle vilja spela. Inte för att det skulle vara så unikt, mest bara för att det antagligen hade varit jävla bra.


Lego God Hand



God Hand refererar till uttrycket "Hand of God" som antyder att den monoteistiska världsordningens s.k "Gud" har varit involerad i ett händelseförlopp. Något av ett mirakel, helt enkelt. Ovan är en bild av "Lego God Hand", en tanke om ett spel baserat på Diego Maradonas "mål" mot England i VM-kvartsfinalen 1986 som resulterade i att Argentina stod som segrare.


Video av målet:

 

Trycker du på play kommer du inte bara få se ett mål som borde blivit bortdömt, utan du får även höra E-type och hans... musik.

 

Under presskonferensen efter matchen sa Maradona om målet: "un poco con la cabeza de Maradona y otro poco con la mano de Dios" ("lite med Maradonas huvud och lite med Guds Hand"). Målet skulle alltså blivit bortdömt då hands är som alla vet regelbrott. Men, bilden är rolig och utan Maradonas legendariska mål hade folk inte kunnat tv-spelifiera den aspekten av verkligheten vi lever i - den där Maradonas mål var godkänt.

/Joakim

RROD

 

Nu vet vi varför


Wohoo, Magicka är ju släppt! Säljer 30k exemplar på ett dygn



*Insert ljudeffekt*

Det är inte alltid en Spelbroder håller sig helt uppdaterad. Det finns något som kan refereras till "det verkliga livet" som ideligen står som hinder för total nördifiering.

Magicka är ett spel som varit under utveckling till PC och XBLA under lång tid nu och nästan helt fallit i glömska i tron om att projektet blivit nedlagt. Helt plötsligt hade en vän till mig ramlat över information om spelet och vi samtalade lite kring det och vi kunde konstatera att det antagligen började bli dags. Kort stund senare får Magicka både releasedatum och release. Sweet.

Magicka är utvecklat av Skellefteåbaserade Arrowhead Game Studios och är ett spel med en story som centrerar kring fyra magiker i ett Diablo/Torchlight-liknande spel. Föraningarna kring Magicka har varit minst sagt positiva och spelet vann någon utmärkelse för mest lovande spel under utveckling redan 2008 om jag inte missminner mig.

Nu har spelet således släppt och hypen har ändå varit så pass stor att Magicka sålt 30,000 exemplar över Steam under sitt första dygn på marknaden. Imponerande. Tyvärr har lanseringen inte varit problemfri. Singelplayerläget ska vara stabilt och robust, men onlineläget - vilket vi vet är det enskilt viktigaste i den här typen av spel - omgärdas tyvärr av en mängd instabilitetsproblem av olika slag. Arrowhead har låtit meddela att man jobbar dygnet runt för att kontinuerligt kunna patcha allt som upptäcks.

Magicka ska även komma till Xbox Live Arcade framöver.


Ta er en titt på releasetrailern:





Arrowhead har även släppt en medvetet dålig s.k "infomercial":

 

Det här ser jag fram emot att spela framöver.

 

/Joakim

Källa


FAIL: Ditt barn är ingen ängel, för bövelen!

Julias Jackson är en elvaårig pojke med autism vars enda riktiga sociala interaktion enligt hans föräldrars utsago kommer från multiplayerspelande över Xbox Live. Till han och hans föräldrars stora förskräckelse hade han en helt plötsligt en dag blivit stämplad som "Cheater" av Xbox Live och fått sina achievements raderade.

Modern agerar som vilken moder som helst: Försvarsställning. En honvarelse av amerikanskt ursprung, tillhörandes vad jag förutsätter är socialgrupp "White Trash", i försvarställning inför sin avkomma resonerar ungefär så här:

Min son fuskar inte. Inte en chans. Han är bara så bra på tv-spel att han kan låser upp achievements lätt. Microsoft är onda som helt utan anledning valt att stämpla min son som en fuskare! Han är ingen fuskare! Han har bara autism! Fy! Det här ska media få höra om! I'll sue!


Sagt och gjort, och det hela blir givetvis ett nyhetsinslag:




"They steal my achievements, they steal my achievements"


Rapporter om incidenten börjar givetvis cirkulera på internet och Microsoft kommenterar det hela med nedanstående uttalande:

"Gamerscore resets are done when cheating is detected to keep LIVE fun, fair and safe for everyone. We only do them when we are 100% confident that cheating has occurred, and they are not something that can be appealed. Details can be found here - http://www.xbox.com/Live/Cheating."

Men modern insisterar och ytterligare gnäll uppstår..... och efter två-tre dagar visar det sig att ungen har använt sig av tredjepart för att få tillgång till kontot för att anförskaffa sig en Recon armor till Halo. Dvs, fusk.

Det är underhållande att se en människa skämma ut sig och sin familj, helt i onödan. Mitt tips till modern är att ha ett bättre syfte med sin exponering nästa gång. Barn är i regel skitungar som ljuger, mer än så behöver man inte veta. :)

/Joakim

PS:
They steal my achievements!

Källa här

Barnagan ökar?

Ja det är en fråga man kan ställa sig. Nu slår man inte bara sina barn utan nu lägger man upp klippen på youtube också. Hemskt kan tyckas men ack så roligt för oss som tittar och inte blir slagna. Varför rapporteras inte mer om det här i media? Orsaken bakom dessa slag är ju givetvis kinect och dessa "olyckor"


 

 

 

 

 

 

/Emil


Amerikansk politiker vill ha varningstext på tv-spel



Joe Baca är en amerikansk demokratisk politiker och ledamot av USA:s representanthus sedan 1999. Han har ett uppdrag: att sätta en varningstext på tv-spel som lyder så här:

"WARNING: Excessive exposure to violent video games and other violent media has been linked to aggressive behavior."

2009 la Joe Baca en motion vid namn Video Game Health Labeling Act 2009 som gick ut på just att sätta en varningstext på tv-spel likt den som förekommer på ciggpaket. Motionen floppade. Joe Baca tystnade. Fram tills nu! Joe Baca återvänder storstilat med en ny motion vid namn Video Game Health Labeling Act 2011. Han är en fyndig herre, den där Joe Baca. Enda egentliga skillnad från förra motionen är att han nu även har hittat en kompanjon i sin onda politrukfrände Frank Wolf, som har uttalat sig så här:

"Just as we warn smokers of the health consequences of tobacco, we should warn parents – and children — about the growing scientific evidence demonstrating a relationship between violent video games and violent behavior... As a parent and grandparent, I think it is important people know everything they can about the extremely violent nature of some of these games."

"We must hold the video game industry accountable and do everything in our power to ensure parents are aware of the detrimental effects that violent games can have before making decisions on which games are appropriate for their children to play... I am proud to introduce the Video Game Health Labeling Act, and am hopeful this legislation can work to stop the growing influence of violent media on America’s children and youth."

 

Frank Wolf

 

Mmhmmm.... Den lite mer seriösa forskningen kring tv-spel och aggression handlar mest om att aggressiva människor dras till aggressiva kulturuttryck och att det inte är själva spelen som framkallar aggressivt beteende.

 

En enkel slutsats att dra är att Joe Baca och Frank Wolf är äckliga kväkare som vill göra sina namn mer kända för fortsatt profitering och allmän parasitering på samhällskroppen, och har i tv-spelen hittat ett lätt offer att hacka på. Att spela på folks rädslor vinner garanterat röster.

 

Varningstexter ska baseras på fakta, inte på illusioner och önsketänkande.

/Joakim


Via: Gamepolitics

Det går bra nu!



Svenska Jeffrey "SjoW" Brusi vann häromdagen IEM Kiev, StarCraft II och är således nuvarande Europa-mästare i Intel Extreme Masters
.




Fnatic vann IEM Kiev, CS 1.6

Mer info om ESL här

Det går inte bara bra för ett gäng svenskar i Europa, utan "vi" har även en kille som tävlar i StarCraft II i Sydkorea. Jinro nickar han, och han är för närvarande med sina två topp 4-placeringar i GSL vad man skulle kunna kalla för bästa icke-koreanska StarCraft II-spelare. Inte illa.

/Joakim

Sony utannonserar Next Generation Portable (PSP2)


Sony har nu äntligen utannonserat uppföljaren till sin Playstation Portable och det under namnet Next Generation Portable [NGP].

Utannonseringsvideon:

 

Specifikationer:

 

* CPU: ARM® Cortex™-A9 core (4 core)
* GPU: SGX543MP4+
* External Dimensions: Approx. 182.0 x 18.6 x 83.5mm (width x height x depth) (tentative, excludes largest projection)
* Rear touch pad: Multi touch pad (capacitive type)
* Cameras: Front camera, Rear camera
* Sound: Built-in stereo speakers, Built-in microphone
* Sensors: Six-axis motion sensing system (three-axis gyroscope, three-axis accelerometer), Three-axis electronic compass

* Location: Built-in GPS, Wi-Fi location service support

* Keys / Switches: PS button, Power button, Directional buttons (Up/Down/Right/Left), Action buttons (Triangle, Circle, Cross, Square), Shoulder buttons (Right/Left), Right stick, Left stick, START button, SELECT button, Volume buttons

* Wireless communications: Mobile network connectivity (3G), IEEE 802.11b/g/n (n = 1x1)(Wi-Fi) (Infrastructure mode/Ad-hoc mode), Bluetooth® 2.1+EDR (A2DP/AVRCP/HSP


Tredjepartstillverkare som stödjer NGP:


Typ alla

 

Pris:


Inga exakta siffror än. Sony säger att priset är överkomligt. Jag tippar: Dyr!

 

/Joakim


Spelmusik för hjältar XIV

Mörka torsdagsmorgnar jag misstar för onsdagsmorgnar. Tidig uppgång. Missade tåg som renderar i att jag sitter här och försöker vakna till den verklighet som pågår utanför mitt medvetande. Ofta är det svårt. Vibrerande åttabitarstoner gör sitt bästa för att hjälpa till... och lyckas bra med denna assistans. NES och SNES. Glada toner från konsoler likt inget annat. Evig kärlek.


Pepp för boss-slakt:

Double Dragon II - Final Boss

 


Upp, upp, ner, ner, vänster, höger, vänster höger, B, A:


 


Contra - Jungle Theme



SNES FTW:



Super Punch Out - Menu Theme



100% jäs:



Mega Man 9 - Splash Woman Stage



100% Rockman-pepp:


Mega Man 10 - Nitro Rider

 

/Joakim


Star Wars: The Old Republic

Spelet som ryktats om att det skulle komma tidigt under detta år har nu enligt nyhetssajten MCV och deras tillförlitliga källa sagt att spelet kommer komma under september detta år. Spelet som jag tyckte verkade vara och hoppades på att bli väldigt bra har det ryktats om det motsatta. Personer inom Bioware har sagt att det här kommer bli "det största fiaskot i MMO historien" vilket inte bådar gott. Och jag har även läst av andra personer som som testat spelet att själva spelet lider utav stora designproblem och tekniska lösningar för vissa element i spelandet. Jag hoppas bara att Bioware kan knyta ihop den här säcken och återigen leverera en grymt bra story och spel. Precis som man gjort tidigare med Mass Effect, Dragon age, Baldurs Gate, Knights of the old republic m.m

Som sagt spelet i september det senaste ryktet.


 

Källa: www.mcvuk.com

 

/Emil



Rysk media sammankopplar terrordådet med Modern Warfare 2

Folk som inte är helt isolerade bör vara medvetna om det senaste terroristattentatet mot Ryssland på Domdedovo-flygplatsen. Resultat än så länge: 35 döda och 180 skadade. Nu har statligt finansierade "Russia Today" sammankopplat attentatet med det välkända spelet Call of Duty: Modern Warfare 2 och dess "No Russia"-bana där man får lov att slakta ryska civila på löpande band på en flygplats. Nedan följer videoinslaget:

 

"Indeed it is a trouble to look at the game and reality. The issue is we need to know if terrorists or extremists are using these videos or DVDs or games to basically apply the model."

 

"I think those who have been radicalized already -- that is supposed in this case jihadists, Al-Qaeda, or other kind -- they look at the games and say these games will serve them to train."

 

Oooookej! Verklighetsförankringen är som vi ser här på topp. Att "No Russia"-banan uteslutande handlar om att panga ryssar på en flygplats och inte har några som helst liknelser med ett bombattentat är ingenting man kunde bry sig mindre om. Hur verkligheten beskaffar sig gentemot "simulationen" spelar ingen som helst roll - för nu är det dags att demonisera! Vem och vad ska vi peka fingret på!? VEMS ÄR FELET!? Det kan ju inte vara makthavarnas politik som renderar i militant missnöje...

 

Nej.. det måste vara tv-spelens fel! Det bara MÅSTE vara tv-spelens fel! Är det inte tv-spelen är det actionfilmerna! Är det inte actionfilmerna är det subversiv litteratur som står för eländet. Att ett sådant här attentat följer med ökade inskränkningar i folks privatliv kan vi däremot vara helt säkra på - alla ursäkter man kan använda för att skaffa sig kontroll över vanligt folk kommer användas och det här är en del av skrämselpropagandan som används. Punkt, jävla, slut.

 

 

Se igenom den ihåliga desinformationen

/Joakim

Via: 1up


Bonecraft har fått trailer

Bonecraft är ett porrspel under produktion av D-Dub Software som parodiserar på World of Warcraft och StarCraft. Nyheten om detta spel fick bland annat aftonblaskan att slänga upp den på sin förstasida. I mina ögon är det här fullständigt ointressant skit, fram tills nu då trailern kommit. Vilket fått mig att veta att det är värdelöst skit.

D-Dub Software förklarar Bonecraft så här:

"Somewhere, in some galaxy, a peaceful land of orcs and elves is about to be torn apart.


A mighty spacecraft hurtles through the sky, filled with invaders from a planet far away. They call themselves the Good Ol' Boys, but the elves fear nothing good will come of their visit. These drunken space marines are about to discover that the planet harbors the most precious commodity in the universe: elf pussy.


Can the elves vanquish this new enemy before they discover the secret elf brothels? Will the horny orcs be able to resist the charms of their sexy elf neighbors? And how will they defeat the most frightening enemy of all?"

 

Trailern:

 

 



Jag mår illa....

/Joakim

Mario som människa VI



Hehe.. han är hungrig också! Givetvis... italienskt?

På tal om Sydkorea och gaming

Sydkorea har som en del av er är medvetna om upplevda problem med spelmissbruk. Att folk som inte mår bra gärna avvisar den sociala världen och isolerar sig är ingen nyhet - eremiter har funnits sedan urminnes tider, det är bara uttrycken som ändrar sig. Förr isolerade man sig i en grotta i bergen, år 2011 sätter man sig framför en dator och spelar i stället.

Men, för att komma till bukt med det här upplevda problemet har man börjat sätta tv-spelsberoende individer i så kallade disciplin-camps - tillsammans med brottsbenägna ungdomar och annat löst pack. I Sverige tänker vi rehablitering (omskrivning i nyspråk och dubbeltänk för ordet: hjärntvätt), i Sydkorea är det disciplin som ska få underståten att vara en lydig och nyttig skattebetalare. Här är ett par bilder från AllVoices.com som illustrerar exakt vad dessa unga individer får utstå i vad för mig mest liknar bilder från något slags fångläger.




Ligg i leran, glasögonorm! Video games made this shit happen!




Vafan grinar du över?



Gnid in kroppen med snö, skitungar!!


Aja... lite disciplin har aldrig skadat någon...

Ociviliserat och barbariskt var orden.

Jag tackar kosmos för att kulturella skillnader existerar. Lera har jag inget emot, men fan.. snö!?

Fler bilder hittar ni här

/Joakim

Sydkorean dör under ett "gamingmaraton"... på tolv timmar.

Just det! En sydkoreansk ungdom på nitton år avled i slutet på förra året efter ett "gamingmaraton" på tolv timmar enligt The Daily News, som citerar en nyhet från en sydkoreansk tidning. Koreanen med förnamnet "Moon" kom till ett internetkafé vid namn "PC Bang" i Ulsan, Sydkorea vid tvåtiden på natten den tjugosjunde december. Han spenderade åtta timmar med att spela ett onämnt actionspel online, gick sedan hem och åt, kom tillbaka en halvtimme senare, lirade på i två timmar till och sedan avled. The Daily News inleder sin artikel med:

Excessive gaming does more than just kill social lives, apparently.

Excessive!? Tolv timmar framför en dumburk, uppehåll inräknat, upplevs måhända för många som en lång period. Det man glömmer att beakta är att vi har miljontals med kontorsråttor som jobbar liknande tider - och det utan att avlida varje arbetsdag. Att själva spelandet inte har med dödsorsaken att göra är tämligen uppenbar för samtliga individer med sund mental status, men vafan, allt för att generera annonsintäkter. Det är vad tabloidtidningar är ute efter. Så länge rubriken får dig att läsa artikeln har desinformationsspridarna vunnit. Det är så en tidning som Aftonbladet opererar, vilket ni givetvis har märkt. Fakta är inte relevant i sammanhanget.


Men annars, det här får mig mest att bli lite ledsen. Att kalla tolv timmars gaming för ett maraton är ju bara löjligt, och att därefter knyta samman ett (antagligen naturligt) dödsfall med gaming är så jävla profitgirigt att jag mår illa. Vi gamers som minst en gång i livet har varit på ett LAN vet tillexempel om att det går alldeles utmärkt att spela i princip non-stop i tre dygn utan att man avlider. Tolv timmar är ju ingen tidsmängd. Kanske för oinsatta (och folk som Aftonblaskans spelskribent Johan Martinsson).

/Joakim

Historisk Gamingmentalitet IV

Alvin C. York (1887 - 1964) var en av de mest dekorerade amerikanska soldater under det skitigaste krig världen än så länge skådat - det första världskriget. Här snackar vi lera, skyttegravar och senapsgas. Vi snackar en miljon döda vid slaget vid Somme - ett slag om ett par kilometer mark.

Alvin C. York var hardcore på många fronter. Som riktigt ung var han allmänt alkoholiserad och hamnade ofta i barslagsmål, men troende kristen som han var bevistade han ett väckelsemöte och blev nykterist och pacifist. En hardcorekille kan dock bara vara pacifist tills nöden kallar och efter att han blivit inkallad att tjänstgöra under första världskriget konsulterade han sin präst och beslutade sig för att det var ett kristet handlande att döda för sitt land.

Vad är det som är gamingmentalitet med Alvin då?


Den förryckta individen York gillade uppenbarligen extremiteter. Från ena spektrat till det andra. Allt eller inget. 1918 fick han och hans bataljon order om att säkra ett brofäste vid en tysk järnväg. Ett välbefäst sådant, med kulsprutor och galna, blivande tredjerikare. Bataljonen bestod av totalt arton personer, och deras försök att smyga sig på kulsprutsnästet misslyckades och nio av soldaterna blev omedelbart slaktade. Alla tama och allmänt mesiga individer (som t.ex Johan Martinsson, spelskribent hos Aftonblaskan) agerade baserad på deras överlevnadsinstinkt och flydde fältet fort som bara fan.

Ensam kvar står Alvin York med totalt 32 kulsprutor som försöker peppra honom till köttslamsor och inser själv att han inte hinner tänka över situationen. Vad gör man i ett sådant läge? Man agerar. Man attackerar. Fight! Vinna eller försvinna. Segra eller dö. Alvin hittade en bra position och knäppte ett tjugotal tyskar med sitt gevär. Vid en bajonettanstormning av sex kålätare drar han sin Colt .45 och avrättar samtliga anstormande.

Det hela avrundas med att Alvin, helt jävla ensam, dödar 32 tyska soldater och tog ytterligare 133 fångar. En man! En person! Rambo har ingenting på Alvin, och det tack vare ett självförtroende och krigsgetsmentalitet som menar på att ingen ska jävlas med en, tyskjävlar eller fyllon i valfri bar. Attackera eller dö. Livet är ett spel.

Hardcore gaming, mina vänner, hardcore gaming.

/Joakim

Aftonblaskans Johan Martinsson har problem med svåra spel

Inte nog med att han passar på att informera oss om att han ogillar svåra spel, han avslöjar sig även som icke-trovärdig. Att skriva för Aftonbladet och samtidigt klanka ner på profithungriga indiespelsutvecklare rimmar riktigt illa i mina öron med tanke på deras tabloidjournalistik. Men...

Han har uppenbarligen även fått för sig att starta något slags korståg mot oss som uppskattar en svårighetsgrad som kräver lite skicklighet och har det som en återkommande faktor i spelsmaken. Inget fel med att ogilla svåra spel - vissa vill ju bara glida igenom sitt liv och sina upplevelser, utan uns av utmaning. Men, av någon anledning har han valt att lägga tonvikt på Super Meat Boy och senaste tidens indiescen överlag. Det börjar med en recension med tre plus av fem möjliga för nyss nämnda spel. Jag ser inget fel i själva betygssättningen och förstår hans resonemang, eftersom han, som han själv skriver (i nedanstående inlägg samt i recensionen) ogillar utmaningar.




Själv gav jag Super Meat Boy 9/10 i en videorecension och klassificerar det som bästa plattformshopparen under 2000-talet. Det är fullständigt fritt fram för den som skiter ur sig recensionen att sätta betyget. Spelupplevelser är subjektiva upplevelser skapad i och av ett associationsmönster baserade på tidigare erfarenheter, upplevelser och känslor som uteslutande existerar hos en enskild individ.

Att Johan Martinsson, som han själv uttrycker det, inte ser: "charmen i hardcorespelandet, att nöta samma svinsvåra utmaning tills man överkommer den, att jämföra highscores på leaderboards" bör däremot klassificeras som hans problem och inte resten av spelvärldens. Att han använder det som en motivering i sin recension är hur lugnt som helst, det som känns lite mer unket är att han igår skrev tvärt emot sig själv i hans svamlande inlägg om hur indieutvecklarna bara är ute efter att profitera. Där skriver han att han förstår vad som är roligt med Super Meat Boy. Exakt vad som är roligt med Super Meat Boy skriver han inte - men eftersom han inte förstår charmen med utmaningar, måste det vara något abstrakt men ändå konkret, som t.ex att spelet har bra kontroll och bra bandesign.

Nej! Det är inte kontrollen som gör spelet roligt. Det är inte banorna. Det är kombinationen av sinnesjuka, snillrika, torterandes utmaningar baserad på bra nivådesign och bra kontroll som är vad som är roligt med Super Meat Boy. Hur kan Johan ena stunden helt avskriva allt som ger spelet dess värde (dess utmaning), för att sedan ljuga om att han förstår vad som är roligt med det? Nej, han förstår inte. Om Johan har inbillat sig att han förstår så har han uppenbarligen haft otur med att förstå innebörden av just ordet förstå.

För att inte slösa mitt egna liv för mycket i ett orerande om allt som inte stämmer här så vill jag avrunda det hela med att konstatera att den här "artikeln" (debattinlägget? skräpet?) inte är ett sätt för honom att skapa debatt - det här är bara ett sätt för Johan att kasta skit på någonting han inte klarar av, någonting han inte förstår, på grund av hans egna brist på vilja och tålamod. Någonstans innerst inne kanske han har goda intentioner, men just nu kastar han bara skit.

Johan borde lära av sin kollega Alfred Holmgren. Fightingspels-älskare förstår det där med utmaningar. Men... att ha vinnarskalle är måhända ingenting man kan lära sig?

Resten av hans inlägg om indiespelen är bara svammel från en människa som inte förstår varken trender, mode, mänskliga drifter, nostalgi eller marknadsekonomi. Johan Martinsson borde inse att han inte lever i någon idealiserad drömvärld. Här är alla rovkapitalister, det är bara graden som varierar.


/Joakim

PS. Fable III - bäst just nu? Tihihihi!

The Adventures of Duane and Brando - två nördrappare

Titt som tätt inträffar det att någon kär bekantskap där ute i världen tipsar mig om ett eller annat. Den här gången var det en video med musik och "sång" (rap) av två till synes äkta spelnördar. En cover av vissa teman från The Legend of Zelda med något underhållande lyrik, vilket uppskattades. Det här var igår. Idag har jag kollat in mer av Duane and Brando och känner mig helt klart beredd på att intyga att man inte spiller sin tid om man gillar gaming och tv-spelsmusik. Uppskattar du även den här typen av sång så har du fan tur idag.

Game on!

 

"When I master the master sword, I'm goin' to town with Zeldas upside down triforce with one in the brown, you  can't stop me from comin', I am the hero of time, you better run for your fuckin' life, I'm comin inside... haha!"


 

Mega Man 2





Double Dragon, bitch!




Det är svårt att vara oberörd inför sånt här när man har gaming som livsstil. :)

Tack till min sektledare in crime: Ludde

/Joakim

Fat Princess Peach



Fat Princess Peach av TubbyToon

Pixlar i verkliga livet

Snubben Aled Lewis skapar illustrationer av spel. Något utav hans verk har synts tidigare här på våran blogg. Nu har varit igång igen och släppt ut pixlar ut i verkliga livet. Vi har bowser i en gokart på beachen, vi har duck hunt hunden på rymmen, Link på äventyr m.m. titta och njut



 







/Emil


Gamex 2011 går av stapeln 3-6 november

Från Kistamässans hemsida:

"

GAMEX 2011 - Nintendo först på plats

Vi har nu spikat 2011 års datum för GAMEX: 3-6 november är det som gäller! Planeringen för Nordens ledande och givna mötesplats för spelintresserade är i full gång - med fokus på de främsta konsolerna, de senaste spelen samt de viktigaste tillbehören och applikationerna.

-  Gamex 2010 blev en enorm succé för oss på Bergsala och Nintendo. Responsen från besökarna var fantastisk, och montern var en av de mest besökta under alla fyra mässdagarna. Den svenska premiärvisningen av Donkey Kong Country Returns, FlingSmash och Kirby’s Epic Yarn var extremt uppskattad och över 4500 personer tävlade om en Nintendo 3DS. Vi laddar redan inför Gamex 2011 på Kistamässan, säger Caroline Eng på Bergsala.

2010 års succé har sporrat oss och nu laddar vi för fullt med att göra Gamex ännu större. Ännu bättre. Ännu vassare!

- Vi är stolta över att ha lyckats skapa en så stark mötesplats för spelbranschen här på Kistamässan. Att kunna erbjuda alla spelälskare en hel byggnad proppfull med spelrelaterade aktiviteter och heta nyheter känns få förunnat, säger Gital Al-ebeyawi på Kistamässan"


Spelbröderna var på plats förra året och var inte sådär jätteimponerade. Vi tyckte att tillställningen var tämligen urvattnad och allmänt innehållslös för gamern. En bra mässa för causals antagligen men själva såg vi det som årets besvikelse. Emil skriver om sina upplevelser på Gamex 2010 här och själv härjade jag lite med min kamera och spydde ur mig allmän bitterhet över hela tillställningen i en drös med korta klipp som ni kan beskåda här.

Undertecknad med en från Nintendos monter stulen Goomba

/Joakim


Super Meat Boys fysiska omslag i Ryssland

Ser ut så här:



Vilket är en parodi på en propagandaplansch från andra världskriget som ser ut så här:



Родина-мать зовет! Moderlandet kallar!

Super Meat Boy är tvåtusentalets bästa plattformshoppare än så länge.

En videorecension av undertecknad finns att beskåda här

/Joakim

Harry Potter Obama Sonic-ryggsäck

 

Kineserna som spyr ur sig piratkopior av olika slag verkar inte ha så bra koll på läget...


Reklam för LittleBigPlanet 2



The Grabinator



The Sackboy


Metal Assault - Sidoscrollande MMO utannonserat



Jag ska inte ljuga.. det här ser grymt skojigt ut!

Som ett Metal Slug-MMO. :)

/Joakim

Dead or Alive: Dimensions Trailer

 

Varje gång jag läser någonting om Dead or Alive-serien börjar jag tänka på den här bilden:

 

 

 

/Joakim


Duke Nukem Forever Reveal Trailer

 

Duke Nukem Forever Set to Kick Ass and Chew Bubblegum Starting May 3, 2011


L.A. Noire Trailer 2 - Serial Killer

Den här videon är inte officiellt släppt så den kan försvinna från youtube framöver.

Multiformatsrelease 17:e maj

 


Rift - PvP Preview Video

 

Rift är ett MMO under utveckling. Personligen blir jag inte överhypad av någonting som har med PvP att göra i den här typen av spel. Är jag ute efter lite action mot en annan människa väljer jag ett spel där all fokus ligger på det. Tänk RTS & Fighting. Men, Rift verkar ändå onekligen intressant om man är ute efter en dos fräsch fantasyvärld.

 

/Joakim

 

 


Luigi - "The Plumber"

 

shroooooms


Ikenie no Yoru

 

Ny trailer till kommande skräckspelet Ikenie no Yoru.

Spelet släpps till Nintendo Wii i slutet av mars i Japan.


Link - Good, Quality Wood!



Fy vad snuskigt!

Shy Guy Upgraded



Shy Guy Upgraded av =bezzalair

/Joakim (i sedvanlig ordning...)

Spelmusik för hjältar XIII

Spelmusik tar det mesta inom den musikaliska popkulturen vilken sekund som helst... samtidigt som folk gärna påstår att tv-spel inte är konst. Det handlar om ignorans. Ett enkelt sätt för mig att skilja agnarna från vetet. Älska eller förlora värdet av din existens. Dagar som denna handlar om mörker och existensiell ångest för grånande män från åttiotalet.

 


This is Mindfuck:

 

Super Metroid - Brinstar

 

 

This continues Mindfuck:

 

Metroid Prime - Magmoor Caverns

 

 

This is Ninja:


Marvel vs Capcom 1 - Theme of Strider Hiruya



This continues Ninja:

Ninja Gaiden II - Stage 2-2

 

 

Suicide will not help you in your quest:

 



Shadowgate - Entryway


/Joakim

 


Spelmusik för hjältar

I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII


En mashupbild av två döda legender



Japp. Du är faktiskt utnyttjad, våldtagen och död Sonic...

Fuck you, Sega!

Nintendo Inspired Toyota Scion by Eric Nakamura

Det är inte alla som hamnar i den position i livet att det blir tal om att man ska designa en konceptbil till Toyota. Eric Nakamura är uppväxt under åttiotalet och det här är hans kärleksförklaring till Famicom - i bilformat.

Stämningen i videon får mig att känna sorg, saknad, vemod och kärlek.

 

Åttiotalet will rule the world!

 

/Joakim


The Mario Brothers



The Mario Brothers
av comicmasterx


How Having a Dog Will Totally Prepare You for Having a Baby

OffjävlaTopic!

Den här är rolig. Värd din tid, helt enkelt.



Smell it! SMELL IT!

 

/Joakim


Zombie-Peach våldtar Toad



Egentligen våldtar hon inte honom... hon äter bara hans BRAAAAAAAINS, men ändå.

Har man fantasi så har man!

Tack till sluskafan för tipset

/Joakim

Empire Online - MMORPG till iPhone

 

Empire Online är ett tjingtjong-utvecklat MMORPG till iPhone som tidigare inte funnits på den västerländska marknaden. Spelet hade release i Kina förra året och har nu letat sig utanför den asiatiska marknaden. Produktens beskrivning skryter med fler än fem miljoner användare samt hela 300 kartor, 1000 uppdrag och 5000 föremål. Spelet är gratis och har ingen prenumerationskostnad - i stället kan du köpa spelets valuta för riktiga pengar och på så sätt få fördelar gentemot andra spelare. Smart lösning för den som bara vill investera tid och inte slavmedel som kapital utgör.

 

/Joakim

 


3D utan glasögon?

Ja vi vet ju att det är möjligt. 3DS är ju beviset på det. Sen finns det även ett par tv-apparater som klarar av det för närvarande utan glasögon till 3D skiten. Nu är det ju så att det finns ett par galna fransmän i världen och ytterligare en tokig jävel har krypit fram. Namnet på denna snigelätare är Jonathan Post och han kommer ha dom slappaste ögonlocken i världen om ett par år. Genom att placera någonting brevid ögonen så kan ha skicka singnaler till musklerna som gör att dom blinkar, en för vänster och en för höger. Han påstår då att man får en 3D effekt. Det tvivlar jag inte på iaf. Varför hitta på något som man kan kontrollera lätt. Men jag tror om man använder den här metoden kommer ögonlocken bli helt förslappade eller så får man någon annan defekt med ögon, för det här ser bara galet ut.


 

/Emil


Dorklybits: Mortal Kombat Pervert

"Hey, I am pretty normal for a guy who lives in the woods..."

/Joakim

25:e mars har Nintendo 3DS release i Europa

Så är det!

Eftersom alla kan engelska tänker jag inte engagera mig mer i det här inlägget än att konstatera datumet och sedan låta er mentalt översätta det hela själv


Launch Date: March 25, 1 201
Price: Pricing is determined

Included in Hardware:

• Nintendo 3DS system
• Nintendo 3DS charging cradle
• Nintendo 3DS AC adapter
• Nintendo 3DS stylus
• SD Memory Card (2GB)
• AR Card(s) (view the cards using the outer cameras to play supported AR games)
• Quick-Start Guide
• Operations Manual (including warranty)

Characteristic Features:

• 3D screen, enabling 3D view without the need for special glasses and the ability to adjust or turn off 3D effect with the 3D Depth Slider.
• Stereo cameras that enable users to take 3D photos that can be viewed instantly on the 3D screen.
• New input interfaces including the Circle Pad, motion sensor, gyro sensor
• SpotPass, a feature that lets Nintendo 3DS detect wireless hotspots or wireless LAN access points and obtain information, game data, free software, videos and so on for players even when the system is in sleep mode.*
• StreetPass, a feature that lets Nintendo 3DS exchange data automatically with other Nintendo 3DS systems within range, even in sleep mode once this feature is activated by the user. Data for multiple games can be exchanged simultaneously.
• Convenient features that users can access without stopping game play such as the HOME menu, Internet Brower, Notifications, etc.
• Plenty of built-in software such as the Nintendo 3DS Camera, Nintendo 3DS Sound, Mii Maker, StreetPass, Mii Plaza, AR Games, Activity Log, Face Raiders, etc.
• Nintendo eShop where users can view trailers, software rankings and purchase software.
System Transfer which enable users to transfer already purchased software from one Nintendo 3DS system to another. DSiWare purchased for the Nintendo DSi or the Nintendo DSi XL can also be transferred into a Nintendo 3DS system.**
• Compatibility functions where both new software designed for Nintendo 3DS and most software for the Nintendo DS family of systems can be played.
• Parental Controls which enable parents to restrict game

*Some of these features may not be available at launch
**There is a limit to how many times transfers can be made. Some software may not be transferred.
***Additional features added through system updates may also be subject to Parental Controls.
Some of these features such as the Internet browser, Nintendo eShop, system transfer and the ability
to download software and videos using SpotPass will be available after system updates are performed


Avslutningsvis: Dagsfräsch Zelda 3DS Hands-on


Fatherhood



Det stämmer ju....

Hayley: My first computer game-lovestory

Hayley är en frekvent besökare hos Spelbröderna och här bidrar hon med lite äkta spelkärlek. När Hayley inte väntar på att jag ska ta mig i kragen och lägga upp hennes gästbloggsinlägg så bloggar hon om sitt liv på http://hayleys.blogg.se/

/Joakim

 

Ja, shit vad ska jag skriva. Joakim, ena delen av Spelbröderna (för er ynkliga stackare som inte visste det xD) skrev och frågade mig ifall jag ville gästblogga. Går ju inte att tacka nej till ett sådant tillfälle!

 

Det skulle helst vara spelrelaterat (of course). Så nu har jag gnuggat mina kreativitetsknölar och funderat massor. Jag har kommit fram till att det enbart finns ett spel i mitt hjärta (okej nu ljuger jag, det finns massor!) men detta spel har funnits där och bosatt sig där permanent. Jag snackar självklart om Diablo 2. Ett spel som jag började spela när jag var ynka 13 bast och inte hunnit blivit torr bakom öronen ännu.

 

 

Spelat etsade sig fast och jag gjorde inget annat än att spela. Och jag kan också ta och erkänna att tv-spel och datorer var något som infann sig hemma hos mig i väldigt sen ålder. Jag fick min första helt egna dator när jag var 14 år (jag fick alltså snylta järnet hos vänner som hade datorer). En IBM med hela 64mb i ram… Woopi-f*cking-doo… Och inte hade vi bredband då heller... Icke, det var modem och jag fick enbart vara på nätet en timme efter klockan sex. Så för er unga som klagar över att det tar lång tid (hela 5 sekunder extra) att tanka ner saker. Tänk er hur det var för mig. Hade jag tur lyckades jag tanka ner EN låt på den timmen som jag faktiskt fick vara online. Fan vad antik jag låter nu då!

 

Men nog om det. Att spela online var alltså inte ens att tänka på. Men jag älskade spelet ändå och jag ville bli bäst!

 

 

När vi fick bredband och jag för första gången spelade online så blev jag totalt beroende. Kanske inte så illa som vissa som lirar WoW där de slutar äta och ignorerar kroppens signaler. Men jag var totalt hooked. Och jag hade fortfarande målet att jag skulle bli bäst... jag spelade och spelade och lyckades till sist komma upp i LVL 80 med en hardcore gubbe.

 

Och för er som inte vet vad skillnaden på vanlig gubbe och hardcoregubbe är så tänkte jag förklara det här och nu:

 

[X] Vanlig gubbe: Du dör och kan gå och hämta din kropp, du förlorar lite xp och pengar men du kan fortsätta.

 

[X] Hardcore gubbe: If you die, your fucked! Jupp, du kan inte hämta din kropp utan du får börja om på LVL 1 med en ny gubbe.

 

Men denna historia kommer inte att sluta väl för mig. Nej, jag blev PK:ad. Jag hade ägnat min dag åt att spela och hjälpa andra små glin att komma upp i vettiga lvls så att de kunde ta sig till Ancients och få lite extra skillpoints. En öppnar en TP och vi i gruppen drar in och ska spela. Men de jävlarna hade ställt sig runt TP:n och var redo att hugga ner mig så fort jag kom in (jo man kan det tyvärr).

Jag dödade hälften av dem men tillsist tog mina potions slut och de jävlarna stod ivägen så att jag inte kunde gå tillbaka in till TP:n och tillbaka till staden. Jag var alltså fucked. Jag dog och de jävlarna tog alla mina grymma saker som tagit mig nästan ett år att få ihop.

 

Tonårshormonerna var inte i balans vid det här tillfället så mitt tangentbord bröts i två delar och musen slungades ut i hallen. I två veckor efter det hittade jag tangenter från mitt bord och jag spelade inte Diablo 2 igen på nästan 2 år.

 

Men jag älskar spelet och äger flera stycken (inte för att jag vill ha flera kopior jag är bara jävligt bra på att tappa bort cd-nycklar). Spelar det gör jag också fortfarande hela 10 år senare. Det är dedikation det! Så ja, det var min lilla story om en upplevelse som ärrade mig djupt i barndomens år… haha!

 

 

Har ni några sådana spel eller upplevelser? Jag kan väl ändå inte vara ensam?

 

/Hayley

 

 


Streama Nintendos 3DS-konferens imorgon

Så är det! Konferensen avhandlar Nintendo 3DS och vi lär antagligen få reda på saker som datum, pris och spel för den europeiska och amerikanska marknaden.



Streamen börjar 15.00 imorgon (onsdag 19:e januari) och den hittar ni här

/Joakim

När fysiska lagar inte fungerar

Om man ändrar en inställning i GTA IV till PC så lyckas man med det här. Jag gillar det =). Vem gillar inte när dom fysiskt lagarna inte fungerar.

 

 

 

 

För att lyckas med det här så ska du "Due to excessive complaining from viewers, the way you do this is to find your handling.dat file in your GTA4 folder, edit "wbias" to be around -9 for each car." engligt personen som lagt upp klippet.

 

/Emil


Oskar spelar Dwarf Fortress: Adventure Mode!

Det här är Oskar. Han är en spelbroder till en av Spelbröderna. Inte biologiskt, bara i hjärtat. Oskar spelar obskyra spel och vill gärna dela med sig av sin kunskap och sina insikter i ASCII-världen... / Joakim


Dags att spela Dwarf Fortress: Adventure Mode!

Adventure Mode är ett av tre spellägen som finns för tillfället, de andra två är Fortress Mode där du bygger en dvärgfästning, och Legends som är en sorts historiebok som täcker mer eller mindre allt som skett i din värld.

Adventure Mode är ganska snarlikt andra roguelikes som Adom eller Nethack i sättet hur man navigerar, men i övrigt finns det inte många likheter. Till exempel är stridsystemet extremt underhållande. Istället för "You hit the kobold, the kobold is slain" så får du fint beskrivet för dig precis hur din krigshammare träffar kobolden i huvudet vilket får hans käkben att tryckas upp i hans hjärna och slita den itu. Och det är inte heller "The kobold is slain" fast med fler, slumpmässiga ord utan varje varelse har en anatomi som går att manipulera med diverse föremål. Jag gillar trubbiga föremål.

Din äventyrare kan få en skada i benet som sliter av hans nerver och gör han att han aldrig kan använda benet ordentligt igen, utan måste stödja sig med en krycka resten av hans digitala liv. Här slutar många spela, men det är det här som har gjort att jag följt det här spelet sedan 2006 och avlivat fler äventyrare och dvärgfästningar än jag kan räkna. Det är så jävla roligt att dö, och det gör man alltid (i alla fall jag). "Losing is fun!" har blivigt något av spelets motto.

Spelet eftersträvar "realism" och kommer närmre och närmre sitt mål för varje version som släpps, även om det inte riktigt är där än. Till exempel behöver din äventyrare sova för att inte bli trött och utpumpad. Snart kommer man även behöva äta. I Fortress Mode är detta redan implementerat, men vi kommer dit tids nog. Jag har haft en längre tids uppehåll ifrån DF och tänkte nu dokumentera mina nya försök med hjälp av den här bloggen.
Anyway, låt oss lägga ännu en äventyrare på likhögen!



Först får du välja vilken ras din äventyrare skall tillhöra och även ifrån vilken av den rasens civilisationer han kommer ifrån. Status avgör helt enkelt hur mycket poäng du har att spendera på attribut och färdigheter. Jag väljer människa och självklart peasant, hard-core som jag är. Till höger är en karta över världen och de blå "#" tecknen (uppe till höger på kartan) visar vilket område som utgör "Mong Inan". Vackert va?




It's hammer-time! En del av attributen i vänster spalt har ännu ingen effekt in-game. Men det ger en en idé om vad som komma skall.




Där har vi vår äventyrare! Namnet är randomiserat.



Jag föds i byn "Creeddinner". Nu ska jag hitta ett uppdrag värdigt en hjälte som mig. Man kan fråga vem som helst om uppdrag i början, vilka uteslutande går ut på att döda någonting. Detta är också ett område av spelet som skall fyllas ut. I framtiden kanske man kan få ett uppdrag att eskortera en handelsman eller hitta en försvunnen person. Vem vet? Man kan bara vara säker på att ens vildaste fantasier inte räcker till när det kommer till Dwarf Fortress. Jag representeras av det bruna snabel a:et. Bredvid mig är några hus bland fält på en äng.



Jag talar med Hibor, byns doktor. Och se där, han vill att jag dödar något. Skuggmonstret ÿonali Dropletstone the Abyssal Crypt the consort of the moon freak närmare bestämt. Som bor i Dietomb, låter som ett trevligt ställe. Jag ger mig av genast!



Världskartan, som man ser den när man är i travel-mode. Bruna streck är vägar, blå är floder. De vita blocken är små byar. Sen finns där lite skogsblandade fält, samt något som ser ut som stäpp i norr och söder.  Skuggmonstrets lair ligger strax till söder om byn på kartans nedre hälft, utanför bild.



Jag lyckas ta mig till grottan utan att stöta på några hiskeligheter på vägen. Här nere hittar vi en massa trevliga saker som monstret underhålligt sig själv med. Diverse äventyrares skallar, lite tillagad goblin och hackad människolever. Mums!



Jag hinner inte rota runt länge...


 

En ful jävel! "She is very weak." låter ju lovande, jag kanske till och med lyckades döda henne. Men man ska aldrig lita på det.

 

 

Här är något ganska nyimplementerat. Alternativet att kunna måtta sina slag/hugg vilket är obeskrivligt fantastiskt. Man kan vara taktisk och slå mot en arm för att avväpna motståndaren, eller mot ett ben för att försöka fälla den. Nu verkar min äventyrare vara dåligt placerad, det finns ingen given öppning i skuggmonstrets gard. Men jag försöker att slå henne i bröstet.

 

 

Sen får jag välja typ av attack. Jag kan slå med hammaren,  slå med skölden, slå med nävarna, rivas eller till och med bita henne. Men jag tror jag kör på ett hammarslag...

 


Vi växlar flera slag som missar, men till slut får jag in en klockren träff! Jag kapar nervsystemet i hennes ryggrad och hon faller omkull. När hon är liggande är det betydligt lättare att träffa. Än så länge går allt väl.

 

Jag fortsätter att manövrera runt henne och får in flera träffar medans hon ilsket kryper efter mig. Jag är oskadd, hon å andra sidan mår lite sämre.

 

 

Och så fortsatte det i många, många, turer. Men till slut träffar jag henne i huvudet, en gång för alla. Dags att plocka på mig alla värdesaker hon samlat ihop under århundradena.

Bytet blev en stor gul diamant, ett par kopparmynt, ett par handskar, hjälm och en välgjord bröstplåt av koppar. Smaskigt! Nu ska jag återvända till civilisationen och skryta om min bedrift!

 

 

Min äventyrare överlevde sitt första uppdrag  utan en skråma och fann till och med lite smaskigt loot! Något som inte händer allt för ofta i Dwarf Fortress skoningslösa värld.


Ju mer quests du klarar av desto mer berömmelse vinner din karaktär. Till slut kan du få uppdrag av lords, och övertala erfarna krigare att slå följe med dig. En annan rolig del i Adventure Mode är att du kan besöka dina fästningar du gjort i Fortress Mode och plocka på dig alla godsaker dina dvärgar skapat. Vid tiden du anländer där har dock allt som oftast en uppsjö av monster flyttat in, och det lättare sagt än gjort att komma därifrån med livet i behåll.

 

/Oskar

 

 

 

 

 

 

 

 


När man spelar irl

Det fungerar inte, tro mig


CyberMoonStudios - en nördkonstnär



The Mega Man 1 Gang




The Mega Man 2 Troop




The Mega Man 3 Posse




The Mega Man 4 Corps



The Mega Man 9 Bunch


Av CyberMoonStudios


Peach and Zelda Catch Up

Zelda och Peach samtalar lite i den här sketchen av Collegehumor

"Where is the ambition? Ganondorf wants to rule Hyrule, Link just wants to go fishing"



Jävla statushoror. Jag har haft det på känn hela tiden!

/Joakim

Spela spel med levande encelliga organismer

På tal om det här med teknologiska framsteg...

Det liv forskarna kontrollerar och spelar med är encelliga toffeldjur.

 


Zombifierad Yoshi-staty







Sjukt episk Yoshinördkonst. Zombifierad var ordet.



via: icanhasinternets

/Joakim

Kontrollera en robot med Kinect

 

Framtiden närmar sig, vilket ovanstående Kinect-klipp är ett bevis på. Kinect verkar ha en del potential, inte som spelverktyg, men som en framtida krigsmaskin. Nu behöver vi bara bygga två jättemechas och sen kan vi börja slåss på riktigt. Mechas! :)

 

/Joakim


Cosplay från helvetet XXX



Jag gillar att Cammy är större än the Giefster...

Fucking Lag!


Choices


Dralace & Mitsuhirato - Super Mario Metal Medley



Dralace & Mitsuhirato - Super Mario Metal Medley är ett guitarheroliknande flashspel där du trycker på 1-2-3 på tangentbordet. Ja, ni fattar konceptet så där behöver jag inte gå in på detaljer. Min vän sluskafan tipsade mig om det här och jag känner mig nödgad till att tipsa vidare. Anledningen är givetvis låten som heter Super Mario Metal Medley. Räcker där för att jag ska bli intresserad, vilket även du borde bli.


/Joakim

Supremacy MMA

Jag hade ingen aning om det här spelet förrän igår då jag lyckades se trailern. Jagat lite info om spelet som jag självklart tror kommer bli lite så där mediokert som dom flesta spelen brukar bli i den här genren. Enligt utvecklarna så säger dom att det här spelet ska "taking things back old school" och även att "getting away from all the showbiz and money in professional fighting, to focus on what it's really all about: Two men beating the crap out of each other in a cage, for no reason." Det sista nämnda är rätt inställning till att skapa ett rått våldsamt fighting lir, men om dom har kunskapen att få fram den känslan i spelet är ju frågan. Spelet är tänkt att komma under sommaren till Xbox 360 och PS3.



 

/Emil


Dead Space 2 Lanseringstrailer

Fuck yes!

 

Dead Space 2 har europeisk release den 28:e januari

 


Nintendo sviker sina kärnspelare - regionslås och friend codes

Satoru Iwata har gått ut med information att Nintendo 3DS kommer att vara regionslåst. I ungefär samma veva har vi även fått veta att 3DS kommer att använda sig av det ack så hatade friend codes. På vilket sätt friend codes implenteras vet vi ännu inte, men vi kan definitivt förvänta oss att det är otillgängligt och otympligt. Jag är egentligen inte alls förvånad - men jag hade hoppats att Nintendo ändå lärt sig av sina misstag och gjort sig av med omoderna och fuillständigt idiotiska lösningar. Att behöva använda sig av en tolvsiffrig autentiseringskod, per spel, för att kunna spela online är sådär härligt förståndshandikappat. Det där med smidig kommunikation är uppenbarligen något Nintendo anser vara fult. Varför använda e-mail när man kan faxa? Varför åka höghastighetståg när det finns häst och vagn? Det finns ett sista halmstrå man kan om omfamna, och det är att Nintendo inte avslöjat om friend codes kommer att vara per spel eller systembaserat. Vi får hålla tummarna på det sistnämnda...

... men ändå:





Det här är fel riktning Nintendo, helt fel riktning och av den anledningen blir det inget dag ett köp för mig som planerat. Jag ställer mig avvaktandes. Min makt som konsument ligger i min plånbok och det är enbart med hjälp av den man kan påverka i ett kapitalistiskt samhälle. Det tråkiga i kråksången är att gemena man inom fårskocken inte reflekterar över detta faktum trots att det borde vara väletablerat och inpräntat i var mans medvetande. 

All den här skiten kommer från att Nintendo vill kontrollera marknaden och på så sätt säkra sig om maximal profit samtidigt som företaget tydligt visar att de inte kunde bry sig mindre om sina kunders eventuella bekvämlighet. Regionslåsning är enbart ett sätt att slippa massa extra jobb med licensiering och rättighetsfrågor på olika kontinenter. Ren lathet, ren profitmaximering och ett stort finger åt entusiasterna som importerar spel som utslutande säljs i Japan. Ändå kommer 3DS att sälja som smör smälter i solsken, vilket egentligen inte är mig emot... det är bara det att det är synd för att dessa restriktioner är fullständigt omotiverade och onödiga.

Snälla Nintendo, lägg av. Lägg av med utsugandet.

/Joakim

Kuriosa: Nintendo Love Tester [1969]

Jag antar att majoriteten av er är bekanta med det faktum att innan Nintendo slog sig in i tv-spelsbranschen pysslade företaget med att tillverka och sälja kort och leksaker. För några dagar sedan ramlade jag över en bild och lite information om en sådan leksak. Nintendo Love Tester är produktens namn och den släpptes enligt Internet år 1969. Det här är uppenbarligen en av deras mest sällsynta leksaker.



Enligt reklamen skulle Love Tester kunna avgöra om två människor var förälskade i varandra (vilket ju är rätt uppenbart, med tanke på namnet...) genom att vars en person håller i en av dom där fula kulorna på bilden ovan samtidigt som man håller varandra i händerna. Därefter ger Nintendo Love Tester poäng. Ju högre poäng desto mer kärlek.



Det var reklamen det. I det riktiga livet mätte den bara konduktiviteten (förmågan att leda ström) människorna i mellan och var således en hundraprocentig ripoff-produkt av profithungriga japanska cylinderhattssvin. Ungefär som idag.

/Joakim

Super Street Fighter IV 3D Edition och fallskärmshoppning

Snart är det dags! Releasen av Nintendo 3DS närmar sig med stormsteg och Super Street Fighter IV 3D Edition är en av releasetitlarna. Personligen har jag sett fram emot att kunna fightas portabelt... och fallandes. Fallandes? Ja, fallandes. Till sommaren planerar jag på att ta ett fallskärmshoppcertifikat och ett av mina mål med att hoppa som en fullblodsgalning är att kunna göra det samtidigt som jag spelar Street Fighter. Snart är det dags! Drömmen kommer att besannas!



Dräggel, dräggel, dräggel


/Joakim

WTF-Kitty!

Off Topic


 

WHAT THE FUCK!?

 

/Joakim


Street Fighter-referens IRL



EX Shoryukens är uppenbarligen förbjudna på bensimackarna i det här landet

/Joakim

Recension av Super Puzzle Fighter II Turbo HD Remix

Spelbröderna Recenserar: Super Puzzle Fighter II Turbo HD Remix


XBLA, PSN

 

 

 

Betyg: 10/10


(det där betyget lär ni inte se så ofta...)

 

/Joakim


For Palutena!



For Palutena! av Chico Chan

Kid Icarus... snart, snart snart....

/Joakim

En titt på spelnyhetsträsket 6 - 10/1/2011

Vi fortsätter med träsknyhetssummeringen!

Nintendo har gått ut med släppinformation och liknande om Nintendo 3DS - läs mer här.

Annars då?

Kinect har sålt i åtta miljoner exemplar på 60 dagar och Microsoft är snälla nog att låta meddela att man inte kommer att glömma bort hardcorespelarna i och med causalframgångarna. Jo, tjena, vi kommer garanterat att bli pissade på, på ett eller annat sätt. Bara behovet av att uttala sig på det sätt som Microsoft gjort antyder om att något skumt är i görningen, konspiratorisk som jag är. 50 miljoner Xbox 360-enheter har sålts till dagens datum och 30 miljoner människor har konton på Xbox Live.

Pheonix och Haggar har konfirmerats till Marvel vs Capcom 3. Samtidigt har vi fått veta att Goro och Jade kommer att vara med i det nya Mortal Kombat-spelet. Releasedatumet för Slightly Mad Studios kommande bilspel Shift 2: Unleashed har utannonserats - 10 mars. Veckans release på XBLA är övergulliga svenska ilomilo som Emil nämnt i "Spelreleaser under första kvartalet". 800 mps så är det ditt. På PSN har Dead Nation av utvecklarna bakom Super Stardust HD release.

Mac App Store
är nu live. Bionic Commando Rearmed 2 släpps 1 februari på PSN, 2 februari på Xbox Live. Dessutom har uppskattade Torchlight utannonserats till XBLA. Silent Hill 8 kommer att heta Downpour. Call of Duty: Black Ops var det bäst säljande spelet i Storbritannien under 2010.

Nicklas 'Nifflas' Nygrens nya spel har släppts. Nifflas är mannen bakom uppskattade indiespelet Knytt Stories och hans nya spel heter Night Sky. Tittar vi vidare på svenskfronten så kan vi se att svenska speltoppen vecka 52 avslöjar att WoW: Cataclysm var det bäst säljande spelet och Kinect Sports tvåa.

World of Warcraft: Cataclysm
har dessutom under expansionens första försäljningsmånad sålt i 4,7 miljoner exemplar enligt Blizzard. Några pissiga spelsiter vill ha det till att Cataclysm nu är det "bäst säljande PC-spelet någonsin" vilket tyvärr är helt omöjligt och jag vill till och med konstatera att det är jävligt retarderat att uttala sig på det sättet. Sen när fan är en expansion ett spel? Aldrig varit, kommer aldrig bli (möjligtvis med undantag för en del fightingtitlar.. och ja, jag syftar på er, Capcom!)

Den här gången blir det inga länkar till någon av nyheterna. Jag pallar inte. Har jobbat över, och jag är inte så sugen på att arbeta oavlönat idag. :)

Avslutningsvis kan jag informera er om att första videon på Sonys telefonkonsol nu har börjat cirkulera på Internet. Det är ingen officiell video för Sony har inte ens utannonserat produkten än, men här har ni i allafall en video av Xperia Play, in action:



 

/Joakim


Recension av Plants vs Zombies

Spelbröderna recenserar: Plants vs Zombies

PC, Iphone, XBLA

 

 

 

Betyg: 7 /10

 

/Emil


Street Fighter i Tron

 

 

 

Bosslogic på Deviantart som gjorde CGI bilder på Street Fighter han nu även gjort Street Fighter i Tron.

 

Besök hans kryp in här

/Emil


Garden Gnome Carnage [Flash / XBLIG]



Jag gillar unika spelidéer. Det här är en sådan unik idé. En udda tanke som realiserats och konkretiserats. Att titeln, Garden Gnome Carnage, är något av det hårdaste ett spel kan få som namn är dessutom någonting som får mig att tycka om det här spelet ännu mera. Det släpptes som en flashversion redan 2007, men kom först nyligen till XBLIG [Xbox Live Indie Games] där jag hittade den för den låga summan av 80 microsoft points vilket motsvarar ungefär 1 dollar. 7 kronor lite drygt räknat. Det är det ungefärliga monetära värdet av en läsk.

Gör dina tänder en tjänst, skippa colan och rädda tomten i stället...

Du är en trädgårdstomte. Du är fastkedjad till en skorsten ovanpå ett hus (som man styr). Horder med horder av soldater och helikoptrar vill rädda dig från ditt fängelse - enda problemet är att du trivs bra där uppe. Du vill vara där. Det är ditt hem. Vilket gör att du måste freda dig från alla as som försöker rädda dig. Det gör du genom att styra huset fram och tillbaka och slå av soldater som försöker klättra upp dig till. Du kan plocka loss tegelstenar från huset och kasta - tegelstenar som av någon anledning exploderar vid träff. Du kan kalla in bombflyg för att snabbt freda dig mot den enorma anstormningen.




Det här spelet handlar om poäng, den eviga jakten på high scores, och det lyckas dessutom riktigt bra på det. Du kan spela Garden Gnome Carnage gratis som flash här, alternativt köpa det på XBLIG för sju spänn. Värt pengarna är det i allafall för en kort och intensiv arkadupplevelse som lämnar en med "bara en gång till"-känslan... och eftersom spelet är utvecklat av en svensk innehåller det dessutom bra musik. :)

/Joakim

 


Nintendo 3DS - allmän information


Den här helgen har Nintendo World 2011 gått av stapeln och Nintendo har gått ut med en del information kring deras kommande handhållna konsol som vi alla så väl känner till.

Följande spel släpps samtidigt som konsolen:
Nintendogs + Cats
Winning Eleven 3DSoccer
Super Street Fighter IV 3D Edition
Samurai Warriors: Chronicle
Tobidasu! Puzzle Bobble
Ridge Racer 3D
Combat of Giants
Professor Layton and the Mask of Miracle

Batteri:

Livslängden är 3 - 5 timmar
Att ladda batteriet fullt tar ungefär 3.5 timmar

Releasedatum:
26:e februari i Japan, beräknas komma till USA i mars.

Pris:

¥25,000 vilket motsvarar 301 dollar

Releaser under våren-sommaren:
Steel Diver
Pilotwings Resort
The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D
Star Fox 64 3D
Kid Icarus: Uprising
Mario Kart 3DS
Animal Crossing 3DS
Paper Mario 3DS

Trailers / Gameplay:

Kid Icarus: Uprising

 

Dead or Alive Dimensions

 

 

Resident Evil: The Mercenaries

 


Super Street Fighter IV 3D Edition

 

 

Pro Evolution Soccer 3D



Professor Layton and the Mask of Miracle

 

Ytterligare information kommer den 19:e januari.

/Joakim

Goombas



Goombas av Zero Mayhem


Den där jävla Gary sabbar ju allt!

/Joakim

Diablo III PvP gameplay

Det ryktas en jävla massa om Diablo III och oftast så brukar det vara när det där jävla spelet ska släppas. En del rykten säger att det kommer släppas i slutet på det här året. För mig så känns det lite tidigt om man kollar på Blizzards historia när det gäller spelreleaser. Jag tror att det kommer tidigt nästa år som först. Men det är någon som smygfilmat på Blizzcon 2010 och det på D3 PvP arena battle gameplay.



 

/Emil

 


Pong Solitaire

The Only Way To Lose Is To Play!




En stunds inre kontemplation. Vad är det man gör egentligen? Varför gör man det? 42 sekunder varade den omgången. Livet uppfyller sitt enda löfte om att ticka bort, och val av aktivitet förändrar egentligen ingenting. Vårat slutmål står framför oss. 1:52 sekunder. Det här är humor. Det här är även konst, inom ramarna av en fullständigt begränsad värld med givna förutsättningar utan egentlig rum för tolkning. Jag expanderar mina vyer genom att gå in i mig själv, ställa mig frågan varför - en fråga vi vet aldrig leder någonstans. Således expanderar mitt medvetande inte ett dyft. Det är bara ytterligare ett försök att skjuta upp det som måste göras men likväl ska omintetgöras. Prokrastination är en konst i det eviga uppskjutandet. Det här en symbol och ett tecken - ett spel som skapar obegripliga svar på obegripliga frågor, men som likväl kan frammana känslor av att livet är jävligt meningslöst. Om man inte spelar Pong. Mot en vägg. Jag menar, bara konceptet ensamhetspong är allt man behöver för att flyta bort i den sörja som ens medvetande utgör.

Tryck här för att spela Pong Solitaire

/Joakim

På tal om Falcon Punch

When Falcon Punch fails


 

Super Smash Bros.

 

/Joakim


Link gör en Falcon Punch


Spelreleaser under första kvartalet

Nu har det gamla försvunnit och nu ska det nya firas. Så hur ser då det kommande spelåret ut? Det var det vi tänkte ta en liten titt på nu eller det första kvartalet till en början. Kommer ju som vanligt en hel drös med skitspel som man brode undvika. Passa er för dom. För bristen på bra spel kommer inte vara för stor detta år. Inte under första kvartalet iaf.

Januari

ilomilo (Xbox 360) gjorde en tjuvstart med att man kunde ladda hem det tidigare men nu har det släppts officiellt på XBLA och en bra start på det här spelåret.

Mass Effect 2 dyker upp till Playstation 3 den 21 januari. Inte missa det spelet alla PS3 ägare, för mig så var det förra årets bästa spel.

Dead Space 2 (Xbox 360, PC, PS3) är ett spel som jag längtat efter ett tag. Nu snart är det dags. Efter att ha sett trailers på det här spelet och spelat demot så vet jag att spelet kommer vara skönt. 28 januari släpps det.

Uppföljaren Little Big Planet 2 släpps den 19 januari.


Februari

Killzone 3
till Playstation 3 släpps 23 februari.

Bulletstorm som jag tycker verkar vara jävla upp hypat. Ser ut att vara mediokert men många finner det intressant. Skit samma det kommer 24 februari till PC, Xbox 360 och PS3.



Mars

Den tredje delen i Motorstorm serien med undertitel apocalypse kommer den 16 mars till Playstation 3

Dragon age 2
kommer den 10 mars till Playstation 3, Xbox 360 och PC

Nord Korea tar över USA i spelet Homefront (PS3, PC, Xbox 360). Hittar inget datum mer än att det ska komma i mars.

Yakuza 4
(PS3) släpps i USA den 15 mars och i europa hittar jag bara första kvartalet så det datumet får gälla även för oss till någon ger oss ett officiellt datum.

F.3.A.R ska släppas den 25 mars om det inte blir försenat igen. Ska släppas till alla format utom Wii...som vanligt.

Ännu ett FPS spel dyker upp under namnet Crysis 2 den 24 mars till som vanligt Xbox 360, PC och PS3.

Ico / Shadow of the Colossus Collection (PS3) ska komma i mars. En fin samling om någon missade spelen när det begavs sig.

Magicka ska dyka upp i mars till XBLA och PC

15 mars så blir din strategi tarm inom dig tillfredsställd när Shogun 2: Total War (PC)


/Emil

Att jävlas med arbetskollegor

Off Topic!

 

Ryssarna vet hur man gör... inte nog med att deras tåg kan plöja snö, jävlas med arbetskollegar verkar även vara en inneboende egenskap i den nationella folksjälen. Eller så är det bara alkoholen - som i och för sig är en del av den nationella folksjälen. Jag gillar den genomgående muntra stämningen i klippet. Empatin flödar verkligen.

 

 


Så ska det se ut!

/Joakim

Spelmusik för hjältar XII

Pepp. Spelmusik. Bra skit helt enkelt. Shadowgate till NES var förövrigt ett tämligen ondskefullt spel - i minnet dog man ungefär lika mycket som i Super Meat Boy. En överdrift måhända, men ett riktigt enerverande spel fram tills man klurat ut allt (då kunde man ta sig igenom allt på fem minuter). Den gamla goda tiden. Allt som var innan det som är just nu är den tiden. Gammal. God.

 

SNES RPG:

Lufia II - Boss Battle Theme

 

 

PS2 RPG:


Atelier Iris 3: Grand Phantasm - Criss Cross

 

 

Wicked Child! Wohooo:


Castlevania - Wicked Child

 

 

Elakt skit:


Shadowgate - Enemy Chambers

 

 

Blått är och förblir blått:


Megaman III - Sparkman

 

/Joakim


Historisk Gamingmentalitet III

Simo Häyhä (1905 - 2002), ärades med det vackra smeknamnet "Vita Döden" av Röda Armén. Simo var en finsk prickskytt med den högsta killcounten i ett storkrig än så länge med sina 505 döda ryssar under bältet. Det med sitt gevär. Han har ytterligare 200 dödsfall på sitt samvete med sin kulsprutepistol, så Simo har räddat världen genom att omintetgöra minst 705 stycken orcher från Ryssland.

Att  första reaktionen som uppstår när ens hemland blir invaderat av Sovjetunionen är att plocka upp ett gevär, ge sig ut i skogen i -40 celsius och knäppa ryssar på löpande band under ensliga och våghalsiga omständigheter är inget annat än jävligt mycket gamingmentalitet. Desto mer gamingmentalitet är att säga "FUCK OFF!" till döden, vilket han gjorde genom att överleva ett skott med en explosiv kula rakt i plytet med halva ansiktet bortskjutet. Jag menar, koma, vafan är det för en finne med gevär? Petitesser.

Livet är en illusion. All-in!




Hardcore som bara en finne kan vara

/Joakim



The King of Kong av Gary Storkamp



The King of Kong av Gary Storkamp

Marns Yun vs Wongs Yang

Super Street Fighter IV AE


 

Kan AE inte bara släppas till konsolerna snart? Jag avlider av all väntan.

 

/Joakim


WWE SmackDown Vs. RAW 2011 - Street Fighter CAW Trailer

Wrestlingspel har varit fullständigt ointressanta ända sedan åttabitarseran. Bra Wrestlingspel existerar inte i mitt medvetande, vilket till största del kan bero på att mitt medvetande skyggar undan från fejkprodukter av olika slag och då i synnerhet ett spel som baseras på en fejksport. Inte riktigt min kopp té heller. Fram tills jag såg den här fanskapade outfit-trailern som gör det möjligt att låta älskade karaktärer från Street Fighter-serien wrestla. :)

 

Älskar man SF går sånt här inte att motstå

 

Är du en sån som äger WWE SmackDown Vs. RAW 2011 till Xbox 360 kan du ladda ner jim784ms kreation på något sätt. Jag orkar inte ta reda på hur, då jag av någon anledning förutsätter att ingen av våra besökare har det i sin ägo. Men det går!

 

/Joakim


Ewok + Shrooms = ?



Wookie!

En titt på spelnyhetsträsket 29/12/2010 - 5/1/2011

Tvättäkta spelnyheter - rakt från träsket!

Rapporterna strömmade in strax innan det förra året tog slut: många manstimmar har lagts på Call of Duty: Black Ops. Chockerande nyheter! Mer än 600 miljoner speltimmar online mellan den 9:e november och 24:e december. Jahopp. Att ett spel som sålt bra spelas mycket är ju rätt uppenbart.

Andra uppenbara "nyheter" är ett rykte om att Monster Hunter ska släppas till 3DS. Vilket det kommer att göra. Allt annat vore retarderat.

PSP var den bäst säljande konsolen i Japan under 2010. PSP sålde i 2 729 718 exemplar kontra Nintendo DS 2 719 544 exemplar. Wii var den bäst säljande stationära konsolen med 1 592 563 sålda exemplar kontra Playstation 3s 1 542 258. Japanerna gillar att spela inhemskt och Xbox 360 uppfyller förväntningarna med sitt klena resultat på 231 258 sålda maskiner. Nintendo lät även nyligen meddela att Nintendo DS är den bäst säljande konsolen i USA, någonsin, med över 47 miljoner skeppade exemplar.

Fler än två miljoner människor har spelat det schyssta nedladdningsbara co-op-spelet Castle Crashers, helt klart ett bra spel som förtjänat uppmärksamheten...

...MMORPG:et Rift har fått datum - 4:e mars. Atari har fått en ny VD vid namn Jim Wilson. THQ har värvat licensen till He-Man. Kinect verkar döda gamla Xbox 360-konsoler på löpande band enligt BBC. Alla som har en sparfil från Dead Space kommer att få börja tvåan med en plasma cutter. Originalet kommer förövrigt att få en Iphoneversion som släpps 25:e januari. DC Universe Online-betan avslutas idag/imorgon. Team Meat har i en intervju med Gameinformer låtit meddela att deras nästa spel inte kommer att vara en plattformstitel. Canabalt är nu open source.

Steve Wiebe som innehar världsrekordet i arkadspelet Donkey Kong ska göra ett försök att slå det den femtonde januari. Rekordet kring Donkey Kong är ett välkänt drama som skildras i den eminenta dokumentärfilmen "The King of Kong" som bör ses av den som inte har gjort det, om man har minsta intresse i spel och intressanta levnadsöden.

Ubisoft ska enligt uppgift ha lättat på DRM-trycket lite genom att folk kan spela Assassins Creed II och Splinter Cell: Conviction utan att vara uppkopplade till internet - min enda kommentar är att DRM är en del av Armaggeddon och Satans återkomst och måste således bekämpas på alla plan, med alla medel. Helst våld.

Mitt vapen i kampen mot onda krafter blir:




No, no.. I choose you, Creepachu!



/Joakim






OMFG Wallhax!

 

"One day, Satan came to heaven..."


5 alternativa karriärer


Året 2010

Det var engång ett år som hette 2010. Ett år som tog slut precis som alla andra år har gjort innan det här året tog slut. I slutat av varje år brukar det bli lite krönikörer och summeringar av året som gått. Och det jag nu ska försöka mig på och som jag kommer att lyckas med är att summera år 2010 på den här bloggen.


Det var för nästan eller ja det var exakt 1 jävla år sen som vi började med den är bloggen. Den tredje januari för ett år sen satt vi och började pilla på den här bloggen med diverse design grejer och koder. Inte min starka sida och inte heller min broders starkare sidor att sitta och pilla en massa koder för att designen skulle bli vettig. Att sidan inte är optimerad för alla upplösningar och webläsare är pga okunskap och att vi är 2 låta jävlar som inte gillar pilla på koder. Istället för att lära oss det använder vi vår tid till att supa, spela och spy ut oss en massa åsikter om både det ena och det andra. Vi har demonstrerat utanför butik, vi har kritiserat en hel religion, vi har idiot förklarat politiker som vill förbjuda och censureras spel, vi har sysslat med konsumentupplysning, vi har helt enkelt dominerat under hela jävla året (mest min broder men även jag...lite grann).


Vi hade som ett mål med den här bloggen att göra något form av ett webshow som gick under temat spel. Har vi gjort det? Nej det har vi inte vilken är en litet minus, men det ligger fortfarande i våran plan att komma fram dit och producera en egen show...med kanske lite hjälp av dom fina pojkarna borta på kwit.tv. Men det vi däremot har lyckats med är att sprida information om spel som livsstil. Och det är jag jävligt stolt över.


Men vad är en års summering om man inte tar med olika listor och vinnar i olika kategorier i den? Den är fan tråkig det är vad den är. Så här är vad jag tycker om 2010


Årets bästa spel

Mass Effect 2 till Xbox 360

 

Årets näst bästa spel

 

StarCraft 2 till PC

 


Årets bästa trailer

Halo: Reach till Xbox 360

 

 

Årets nostalgi

 

Super mario allstars 25th anniversary edition till Wii

 

 

Årets flopp


Gamex

 

 

Årets största besvikelse

 

Final Fantasy XIII till Xbox 360 och PS3

 

 

Årets meat boy

 

Super meat boy

 

 

 

Årets cosplay

 

Uteliggar Link

 

 

Årets uteliggare

 

GonZa

 

 

Årets humor


RPG hjälten

 

 

Årets tribute

 

KEW ALEX

 

 

Länk till inlägget här

 

 

Jag skulle vilja tacka alla våra läsare som kommer hit och förgyller våran vardag. Utan er så vette faen vad vi skulle göra då.

 

Ha nu ett jävla underbart 2011!!!

 

/Emil


RSS 2.0
Blogg Topplista Blogg listad på Bloggtoppen.se Datorer BlogRankers.com