Hackergrupp påstår sig ha knäckt Ubisofts DRM

Ubisofts DRM (Digital Rights Management) kräver att man har en internetuppkoppling igång för att spelet ska validera sin giltlighet mot Ubisofts servrar under tiden man spelar. Ett piratskydd för den oinsatte, som i praktiken innebär att om deras servrar eller din internetlina skulle få för sig att ta en vilopaus så är det omöjligt att spela ett spel man äger. Helt värdelöst, med andra ord, och borde vara direkt olagligt. Har jag köpt ett spel äger jag det och förväntar mig att kunna spela det när jag känner för det, utan restriktioner.

fuck drm

Nu har i allafall en hackergrupp vid namn Skid Row gått ut med att de har förbigått Ubisofts DRM-teknologi till PC-versionen av Assassins Creed 2.  Cnet rapporterar att gruppen har släppt en .exe och ett crack vilket möjliggör spelet att spelas utan den konstanta internetuppkopplingen till Ubisofts servrar.

Ett meddelande från gruppen till Ubisoft: Thank you Ubisoft, this was quiete [sic] a challenge for us, but nothing stops the leading force from doing what we do. Next time focus on the game and not on the DRM. It was probably horrible for all legit users. We just make their lifes [sic] easier.

Spelbrödernas kommentar: Bra jobbat! Fortsätt att visa blodiglarna att oavsett hur mycket tid och pengar de än lägger på retarderade piratskydd, så kommer någon integritetsförespråkande individ eller grupp att knäcka skiten. Ge upp, lägg ner. Lägg pengar på spelutveckling, inte integritetskränkande DRM.

/Joakim

Via: Gamepolitics


Kommentarer
Postat av: Tommy

Håller med om att deras DRM är ren ondska. Ni skriver en sak som inte är riktigt korrekt: "Har jag köpt ett spel äger jag det...".

Vi äger aldrig spelet, musiken, filmen eller vad det nu kan vara. Vi har köpt en licens att spela, lyssna, titta på materialet men vi äger inte det. Dessutom får vi bara spela/lyssna/titta på ett sätt som de beskriver i licensavtalet. Filmer får oftast bara avnjutas privat i hemmet med en liten grupp som åskådare, typ familj. Man kan inte ta en köpfilm och visa den för en skolklass. Det är förbjudet.



Jaja, ni fattar vad jag menar. Vi äger aldrig spelet, bara licensen att spela den kopian på en dator.

2010-04-26 @ 12:03:32
Postat av: Joakim

Absolut, det har du ur ett rent lagligt perspektiv självfallet fullständigt rätt i. :)



...

2010-04-26 @ 12:07:05
URL: http://spelbroderna.blogg.se/
Postat av: BloggCandy. bloggdesign till dej

fan va nice

inte att jag äger eller spelar någon av ubisofts spel men det är skit kul att läsa om dom goda hackare mot onda spel/musik/film skaparna

2010-04-26 @ 23:44:20
URL: http://bloggcandy.com
Postat av: Joakim

Jag instämmer! Onda företag ska bara ha skit.. och integritetskränkande storföretag ska man självfallet stjäla ifrån. ;)

2010-04-27 @ 20:17:35
URL: http://spelbroderna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg Topplista Blogg listad på Bloggtoppen.se Datorer BlogRankers.com Related Posts with Thumbnails