Sagan om Tim Schafers Double Fine Adventure
Double Fine Adventure ville ha 400-tusen amerikanska dollars för att finansiera ett nytt spel. Tim Schafer och kompani vill utveckla ett äventyrsspel i den gamla skolan och insåg själva att chansen att få ett sådant spel finansierat av stora utgivare är dödsdömt då genren i princip tog livet av sig mot slutet av nittiotalet. En idé föddes. En idé om crowdfunding.
Företaget ville ha 300-tusen till själva spelet och 100-tusen till att dokumentera hela utvecklingen och interagerandet med folk som donerat.
Efter lite mer än 8 timmar har Double Fine Adventure nått det uppsatta målet på 400-tusen.
Efter ett dygn är summan runt 800-tusen.
I skrivande stund är den nästan 1,3-miljoner!
32 dagar återstår innan crowdfundingen upphör.
Helt fantastiskt. Nu är Tim Schafer ingen scrub-a-dub inom spelvärlden. Snarare en gigant med spel som Grim Fandango, Monkey Island och Full Throttle under bältet. Det är lite som att Sid Meyer skulle ha gjort samma sak men med syftet att skapa en ny variant av Civilization. Kontentan och sensmoralen här är att gamers gärna betalar för sig, oavsett hur mycket fittiga och gridiga horor som Volition gnäller. Det idioterna inte fattar är att deras produkter är undermåligt, generiskt jävla avskräde. Det finns ingen poäng i att betala 600 svenska riksdaler för ett spel man redan spelat 18 till 198 gånger under årens lopp. Däremot finns det alltid utrymme i plånboken för att köpa spel av individer som faktiskt bryr sig om spel. Spel som konst. Spel som upplevelse. Inte för giriga profitörer som enbart vill blåsa dig med skräp.
Oavsett hur verkligheten ser ut så är det här ett stort bevis på att vi faktiskt bryr oss väldigt mycket om det vi konsumerar.
jahapp då var man 15$ fattigare då :)
I mångt och mycket tycker jag det visar väldigt tydligt på att piratkopiering inte alls är ett så stort hot som de (läs: storföretagen) vill få det att verka som.
När det kommer till kritan så är vi villiga att skramla ihop helt makalösa summor pengar åt företag som vi vet vill oss väl. Tim Schafer har alltid stått för bra spel, aldrig gjort oss besvikna. Ber han om pengar får han pengar. Så enkelt är det.
Om alla företag såg till sina potentiella kunder på samma sätt som Double Fine så skulle inte piratkopiering vara ett problem.
Vi pirater HAR pengar. Vi är bara jävligt kinkiga med vem som får dem.
Japp. Vi har pengar. Däremot lägger man det hellre på t.ex öl än generiskt skräp. Men du har helt rätt i din lilla analys av situationen @pxl.