Score Rush [XBLIG]



Score Rush
är ett shmup som styrs med de analoga spakarna, med upp till fyra spelare lokal co-op. Xona Games står som utvecklare och spelet släpptes på Xbox Live Indie Games den 9:e december 2010. Spel inom den här genren är i regel vad man kan klassificera som arketyper. Genren i sig är redan fulländad och konventionerna väletablerade. Det enda som återstår är att skapa ett coolt spel av den redan lagda grunden.

Det är något Xona Games har lyckats mycket väl med. Det är hastighet med flyt i 60 fps med tilltalande ögongodis. Det är skarpt, det är lent och mekaniken är millimeterprecis. Är man ovan vid shmups kan det inledningsvis vara svårt att placera sig och förutspå det regn av fientliga kulor man konstant utsätts för. Hemligheten här är i mångt och mycket att man helt enkelt slutar titta på vad som pågår och således enbart beskådar den öppna ytan och mer undermedvetet bearbetar kulornas rörelser mot ditt fartyg. Det behövs, för det är färger och explosioner överallt, i ett försök att visuellt överbalasta dig.

Det här spelet är som alla shmups en utmaning. Det jävlas konstant med dig. Men, dör du, har du bara dig själv att skylla. Du är för dålig, helt enkelt. Här krävs det skill för att ta sig framåt, men det är ingen nödvändighet för att avnjuta kickarna strategisk planering i symbios med reaktionsförmåga leder till när du hamnar i halvt zen-tillstånd och glider igenom det anstormande kulhelvetet.

För mig är det genuin spelglädje. Leendet som manifesteras på mina läppar får uppfattningen om omvärlden att färgas med solens strålande jubelglans.

Score Rush kan man testa innan man beslutar sig för ett köp. Det gäller förövrigt samtliga spel på Xbox Live Indie Games. Följ min uppmaning. Ladda hem Score Rush. Testa. Vill du spela vidare när trialen är slut så kostar det dig ynka 1 dollar. Det är inte ens sju svenska riksdaler. Det kan man knappt köpa en coca-cola för. Ett bra spel för mindre än sju kronor. Det finns inget att fundera över när det gäller Score Rush.

Att ge sitt stöd till bra spel från oberoende utvecklare är bra karma. Jag lovar.

Flerspelarläget gör dessutom att du kan avnjuta det här tillsammans med en vän eller tre. I co-op så delar man däremot på både liv och bomber, så ett tips är att spela med någon som är hyfsat jämnbördig. Jag spelade en del med kvinnan min, och det var givetvis underhållande - men helt plötsligt märkte jag att jag, utan att dö, inte hade några liv. Därefter noterade jag att någon smällt av alla bomber.

Rundan efter spelade jag ensam.


En sån där trailer

 

Musiken i klippet är förövrigt inte in-game musiken.

 

1 dollar! KÖP!

/Joakim

 


Kommentarer
Postat av: NuYu

Nice, måste testa. Tyvärr får jag vänta med det till nästa helg jag är hemma hos Xboxen.

2011-03-06 @ 13:37:36
URL: http://bloggonoid.wordpress.com/
Postat av: Joakim

Riktigt kul och värt vartenda öre! Har än så länge bara lirat med två andra spelare samtidigt och det.. ja, det är fan kul. Ett bra shmup för en billig slant. Instant win! :)

2011-03-06 @ 18:17:17
URL: http://spelbroderna.se
Postat av: OneTwoRandom

Fast de två andra spelarna var rätt kassa skulle jag tro...

2011-03-07 @ 21:47:21
Postat av: Joakim

Ja, inga direkta höjdare, direkt. ;)



Men.. jag är van.

2011-03-08 @ 07:04:42
URL: http://spelbroderna.se
Postat av: OneTwoRandom

Haha. Efter lite träning hade det nog gått bra. Det var faktiskt ganska kul. Slukade en hel del energi och koncentration dock :)

2011-03-08 @ 10:39:56
Postat av: Joakim

Hehe. :) Jadå, har man bara reaktionsförmåga vänjer man sig rätt snabbt. Men ögonen torkar ut likväl. :)

2011-03-08 @ 10:55:25
URL: http://spelbroderna.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg Topplista Blogg listad på Bloggtoppen.se Datorer BlogRankers.com Related Posts with Thumbnails