Mexikansk politiker leker IQ badboll - vill förbjuda TV-spel


Ricardo Boone Salmon
är en mexikansk kongressman som vill förbjuda Call of Juarez: The Cartel, ett spel för närvarande under utveckling av Techland, med planerad multiformatsrelease till sommaren.

Anledningen: spelet utspelar sig bland annat i ultravåldsamma Ciudad Juarez, där det mexikanska knarkkriget är hardcore på riktigt. Vi snackar 3000 dödade bara förra året. Den här helgen skedde 40 mord. En fin stad att placera ett ultravåldsamt FPS med andra ord. Men, Ricardo Boone Salmon vill förbjuda spelet med motiveringen att

"Vi borde inte utsätta våra barn för den här typen av upplevelser så att de växer upp med bristande värderingar"

Nej, att spela ett tv-spel är ju som bekant livsfarligt. Hela två-tre stycken sydkoreaner dör ju under gaming-maratons varje år. Vi som är gamers sedan barnsben vet dessutom om vad resultatet är om man växer upp med spel: i regel evolverar man till en snäll individ med en harmlös hobby. Utflippad kan man ju bli på vägen, men då är det arv och sociala situationer som påverkar. Inte spelen.

Ubisoft, som står som utgivare, avfärdar uttalandet fullständigt med ett "whatever". Jag förutsätter att företaget är väl medveten om att det i sedvanlig ordning handlar om röstfiske och profilering bland konservativa grupperingar.

Vi Spelbröder anser att han borde lägga fokus på det faktum att barn växer upp i en miljö med 3000 mord varje år. Inte på harmlös underhållning.




/Joakim

Via: DN

Kommentarer
Postat av: Ibbe

Som vanligt blir bortskämda gamers vansinniga när någon ifrågasätter DERAS hobby.



Mexiko är ett av de mest våldsdrabbade länderna i världen, mordfrekvensen längs med narkotikarutterna i Centralamerika är högst i världen.



Att man i Mexiko inte är road av att Ubisoft försöker tjäna en hacka på det pågående blodbadet är inte konstigt. Sluta lev i en bubbla och kliv ut i den riktiga världen istället.

2011-02-21 @ 22:09:29
Postat av: Joakim

Eftersom du tydligen missade att ta dig tiden att läsa texten så påpekar jag faktiskt hur situationen ser ut i Mexiko - du behöver alltså inte slösa din energi på att informera mig om saker jag informerar andra om.



På vilket sätt blir jag vansinnig för att någon konservativ mexikansk tomte vill profilera sig politiskt genom att förbjuda ett tv-spel? Jag kunde de facto inte bry mig mindre, men här har jag ett tillfälle att ventilera en åsikt - vilket jag givetvis gör som exponeringssugen bloggare, och det på en blogg som till 99,98% handlar om just tv-spel.



Lösningen på narkotikakriget är däremot otroligt simpel. Legalisera. Allt. Nu.



Med ovänlig hälsning

2011-02-21 @ 22:22:34
URL: http://spelbroderna.se
Postat av: ACHT

Jag tror att dödstalen under t ex andra världskriget var bra mycket mer än 3000 per år, ändock görs det otaliga spel om detta.

2011-02-22 @ 07:29:21
Postat av: pxl

Det är alltid lättare att gnälla på grannen än att klippa sin egen gräsmatta..

2011-02-22 @ 09:27:54
URL: http://www.kwit.tv
Postat av: Spelbröderna

Folks förmåga att se helhetsperspektiv är tydligen mycket begränsad. Ingen nyhet direkt, men jag slutar aldrig förvånas över att folk inte bara kan reflektera lite mer över sin tillvaro.



Ett exempel är att man gärna kastar skit på spel baserad på verkligheten, men samtidigt fullständigt accepterar filmer baserade på samma verklighet.Eller t.o.m ens accepterar verkligheten som den är.

2011-02-22 @ 19:54:07
URL: http://spelbroderna.se
Postat av: Joakim

Ovanstående var mitt.. pallar inte gå och ta bort. Sooova...

2011-02-22 @ 19:54:38
URL: http://spelbroderna.se
Postat av: Joakim

Dessutom verkar helt förtränga att det finns åldersklassificeringar på spel. Det är inte meningen att småbarn ska spela det här.

2011-02-22 @ 20:30:26
URL: http://spelbroderna.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg Topplista Blogg listad på Bloggtoppen.se Datorer BlogRankers.com Related Posts with Thumbnails