En mamma säljer NES och 5 spel för nästan 100.000kr

En morsa i North Carolina, USA, la upp ett NES och 5 spel på ebay för det ödmjuka utropspriset $9.99. Damen i fråga bör ha fått ett rusande hjärta när hon märkte att det fanns ett speciellt intresse för just hennes auktion, då het budgivning uppstod. Auktionen slutade sedermera på $13,105. Anledningen? Ett exemplar av Stadium Events med originalförpackning. Spelet är sällsynt och producerades bara i 2000 exemplar, och i dag finns det bara tio-elva kända exemplar ute i cirkulation. Vi får gratulera kvinnan till hennes fynd och det faktum att hon hade tur som inte satte något "köp nu"-pris.

 

/Joakim




Kommentarer
Postat av: Alex

haha, är man så desperat att man betalar 13 000 dollar för det där?....haha

2010-02-13 @ 23:03:30
Postat av: Joakim

Desperat? Du får gärna förklara det roliga bakom det hela, och ditt ordval. Det handlar ju om en raritet med stort samlarvärde, precis som gamla leksaksbilar från trettiotalet. Det brukar finnas stora pengar att hämta i samlarvärlden.

2010-02-13 @ 23:22:19
URL: http://spelbroderna.blogg.se/
Postat av: ox

Så om man läser och kommenterar här ska man "förklara sitt ordval". Fuck that... vem tror ni att ni är lol. Alex hade en åsikt, get over it.

2010-02-14 @ 21:13:39
Postat av: Joakim

Nej, nu väljer du nog aktivt att missuppfatta vad jag menar, eller så har jag varit mycket otydlig. På den här bloggen får man veta en del om vilka vi är (även om vi nu av ren brist på kodning inte slängt upp någon samlad info, plus kontaktinformation, då vi hellre spelar, är sociala eller möjligtvis skriver, framför att engagera oss i just den biten), men jag har ju ingen som helst aning om var Alex kommer någonstans ifrån, v så jag har rätt svårt för att förstå vad han menar och vilket budskap han vill föra fram. På vilket sätt är människan desperat? Är det själva samlandet? Är det summan pengar för ett enda spel som gör handling desperat? Vem är desperat? På vilket sätt? En mening säger inte speciellt mycket. Jag vill bara bli informerad om vad Alex tycker är roligt, inget annat. Om jag sedan delar hans humor eller inte spelar ingen roll, jag är bara nyfiken. :)

2010-02-14 @ 21:35:51
URL: http://spelbroderna.blogg.se/
Postat av: Tobbe

Viggen, skärp dig. Heh du vet exakt vad han/hon menar. 13k dollar för spelet stadium events (= förenklat track & field) kan ju om något verka desperat. Även om jag känner samlare personligen som skulle kunna tänka sig slänga ut ett par tusen på ett par sällsynta PAL titlar. Även om det är en raritet så är väl snäppet över 100000 SEK kanske lite väl att ta i?

2010-02-28 @ 04:32:30
Postat av: Joakim

Öhhh... är du seriös? Du fattar väl själv att svaret är: Inte alls. Fenomenet samlarvärde känner väl även du till du till lille vän? Och nej, Stadium Events är inte track and field... Alltså, är du full Tobias? Fast, fan, det är klart - det är bara ett tv-spel! precis som det där otroligt sällsynta frimärket från 1798... lägg ner förfan! Jag hoppas verkligen att du har varit full när du skrivit inlägget, för så ignorant och efterbliven kan jag inte föreställa mig att du är Tobbe, att du inte ens kan relatera till konceptet samlarvärde? Fast, uppenbarligen har jag helt fel. och ge fan i att komma hit och vara otrevlig! räcker med obekanta idiotkommentarer, slipper helst bekanta som droppar idiotinlägg... Vill du vara otrevlig så tycker jag vi tar det ansikte mot ansikte.

2010-02-28 @ 10:23:29
URL: http://spelbroderna.blogg.se/
Postat av: Joakim

Har tagit bort resten av dina spam-inlägg... förövrigt hoppas jag att du noterade på bloggen att samma spel gick för dubbla priset häromdagen. Jävligt desperat köp, med andra ord. Men, konceptet samlarvärde är ju så jävla svårt att förstå...

2010-02-28 @ 10:31:27
URL: http://spelbroderna.blogg.se/
Postat av: Joakim

SVT sänder Antikrundan, btw... du kanske kan lära dig något om rariteter genom att titta på det.

2010-02-28 @ 10:52:00
URL: http://spelbroderna.blogg.se/
Postat av: Tobbe

Haha lugn Jocke, klart jag fattar vad samlarvärde är och förstår var priset kommer ifrån. Läs om, jag tyckte att det var lätt att förstå för någon som kanske inte är helt insatt att 13k kan vara lagom desperat.



Själv så vet jag inte vad jag ska tycka. 13k dollar är rätt mycket för något som har cirkus 30 år på nacken bara. Lite svårt att jämföra med saker på antikrundan (som du säger) som antingen krävs att de ska vara komplett unika, 100 år gamla eller dylikt för att det ska komma upp i liknande värde.



Jag tycker det här är häftigt och att det finns så dedikerade samlare att de slänger ut den kosingen är bara coolt. Men att förstå att någon kan tycka att priset verkar desperat kan jag begripa det med.

2010-02-28 @ 15:09:18
Postat av: Tobbe

Men definitivt så menar jag givetvis inte att vara otrevlig. Glömde tillägga det. Givetvis försår jag att du blev sur. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för det.



Jag tycker dock att Alex ovan kan tycka att det verkar desperat. Det finns många exempel på samlarvärde genom historien.



Det kan faktiskt vara svårt för folk att förstå hur något som ett NES spel kan vara uppe i sådana summor redan. I andra samlarsammanhang så är 100000 aningens mycket. Men ja, är det så sällsynt så är det inte konstigt.



Jag kanske har blandat ihop titlarna dock. Var inte Stadium Events spelet som kom med motionsmattan i staterna?

2010-02-28 @ 15:24:41
Postat av: Alex

Shit, vilken diskussion det vart här efter min kommentar :D. Alltså de jag menar med mitt ordval Joakim är att jag själv personligen tycker att 13 000 dollar är lite väl mycket för ett spel men jag förstår ändå att såna summor får man räkna med i samlarvärlden, för jag är inte dum.



Du har säkert väldigt mycket mera kunskap i det här med samlarvärde och dyl och förstår att min kommentar kanske gjorde att dina ögon började blöda men respekterar att du villa ha lite mera klarhet om min kommentar.



Hare gött!

2010-03-25 @ 01:41:47
Postat av: Joakim

Ja, här blev det drag efter din kommentar. ;) Tack för att du återkom och tack för djupare insikt i ditt ordval.



Mvh

2010-03-26 @ 11:05:20
URL: http://spelbroderna.blogg.se/
Postat av: Robin

Är väl egentligen inget konstigt med det. Är det samlarvärde på något så är det. Har sett både baseball och hockeykort som gått för stora pengar genom årens lopp.



Men nej, jag skulle inte hosta upp sådana pengar för ett spel. Så vida jag inte vore jäkligt rik och att spelet var ett måste i min samling. Det mesta som jag betalat för ett enda enskilt spel var 2000kr.



Och det var för en komplett utgåva av Chrono Trigger för Snes =)

2011-01-16 @ 12:17:28
URL: http://gamingground.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg Topplista Blogg listad på Bloggtoppen.se Datorer BlogRankers.com Related Posts with Thumbnails