Gamex årgång 2013

När man var liten så ville man ha en egen mässa i sverige som var like härlig om det man läste borta i Los Angeles och om E3. Det saknades i min uppväxt någon sammlad punkt för branschen att visa upp vilka spel dom hade och vad dom har på g.
 
När nu Gamex slog upp portarna på kistamässan för tre år sen så var man jävligt pepp inför mässan och man hade en "äntligen" känsla i kroppen. Man hade sett fram emot det här sedan tonåren. Och då för tre år sedan skulle bli början på någonting bra. Trodde man.
 
Jag tyckte för tre år sedan att det saknades någonting på hela mässan. Man fick testa dom senaste släppta spelen. Man fick se trailers på spel som man redan hade sett på nätet. Och man fick även se vad som man skulle spendera sina pengar på under december månad och julledigheten. Men man fick inte riktigt se in i framtiden.
 
För två år sen var jag också där. Då var det Diablo III hype. Men i övrigt var det samma som tidigare. Det var inte den storslagna tv-spelsmässa som man hade hoppas på. Jag började undra givetvis om det är så här på alla mässor eller om det bara är så här i sverige. Visst vi är en liten marknad och inte prioriterad alltid men man kan tycka att dom tre stora borde visa upp sig lite mer.
 
Jag bojkottade förra året för det verkade bara bli sämmre. Och med tanke på hur det här årets spelmässa uppe i kista såg ut så såg jag att om ingenting händer snart så kommer den här mässan tappa besökare och dö ut. Nintendo var ej där i år, konstigt i min mening om man ska marknadsföra sig till kunder under julhandeln men det sket man i. Sony och Microsoft var där och visade upp sig. Fast ett rätt bra antal PS4 att testa och Xbox one var även där, fast är vi säkra på det? Vi fick ju aldrig ens se ett skal på maskinen. Dom var dolda i kullisen vilket får mig att tro att Xbox one spelen gick på PC-maskiner. Fick tag i en PR-människa som jag frågade om maskinen verkligen var på plats och svaret var ju självklar ja...men jag fick också ett säljar/PR leende som jag tolkar på att han ljög för mig, den djävuln.
 
Om inte sker så kommer den här mässan försvinna. Det räcker inte med ett par få nya spelbara spel som ändå kommer släppas inom ett par månader. Det behövs mer. Kanske mer talare på stora scenen som pratar om olika saker. Fina gästinbjudningar på kändis folk i spelvärlden.
 
Att Nintendo, Dreamhack e-sporten, webhallen, andra spelbutiker, aftonbladet m.m inte hade en monter i år tyder på att mässan inte är värd att satsa på? Jag börjar tro det.
 
BTW: Hälsade på Gaminggrannar på mässan. Trevliga prickar det.
 
Emil/Smutsen is back
/E

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg Topplista Blogg listad på Bloggtoppen.se Datorer BlogRankers.com Related Posts with Thumbnails