Nintendo sviker sina kärnspelare - regionslås och friend codes

Satoru Iwata har gått ut med information att Nintendo 3DS kommer att vara regionslåst. I ungefär samma veva har vi även fått veta att 3DS kommer att använda sig av det ack så hatade friend codes. På vilket sätt friend codes implenteras vet vi ännu inte, men vi kan definitivt förvänta oss att det är otillgängligt och otympligt. Jag är egentligen inte alls förvånad - men jag hade hoppats att Nintendo ändå lärt sig av sina misstag och gjort sig av med omoderna och fuillständigt idiotiska lösningar. Att behöva använda sig av en tolvsiffrig autentiseringskod, per spel, för att kunna spela online är sådär härligt förståndshandikappat. Det där med smidig kommunikation är uppenbarligen något Nintendo anser vara fult. Varför använda e-mail när man kan faxa? Varför åka höghastighetståg när det finns häst och vagn? Det finns ett sista halmstrå man kan om omfamna, och det är att Nintendo inte avslöjat om friend codes kommer att vara per spel eller systembaserat. Vi får hålla tummarna på det sistnämnda...

... men ändå:





Det här är fel riktning Nintendo, helt fel riktning och av den anledningen blir det inget dag ett köp för mig som planerat. Jag ställer mig avvaktandes. Min makt som konsument ligger i min plånbok och det är enbart med hjälp av den man kan påverka i ett kapitalistiskt samhälle. Det tråkiga i kråksången är att gemena man inom fårskocken inte reflekterar över detta faktum trots att det borde vara väletablerat och inpräntat i var mans medvetande. 

All den här skiten kommer från att Nintendo vill kontrollera marknaden och på så sätt säkra sig om maximal profit samtidigt som företaget tydligt visar att de inte kunde bry sig mindre om sina kunders eventuella bekvämlighet. Regionslåsning är enbart ett sätt att slippa massa extra jobb med licensiering och rättighetsfrågor på olika kontinenter. Ren lathet, ren profitmaximering och ett stort finger åt entusiasterna som importerar spel som utslutande säljs i Japan. Ändå kommer 3DS att sälja som smör smälter i solsken, vilket egentligen inte är mig emot... det är bara det att det är synd för att dessa restriktioner är fullständigt omotiverade och onödiga.

Snälla Nintendo, lägg av. Lägg av med utsugandet.

/Joakim

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg Topplista Blogg listad på Bloggtoppen.se Datorer BlogRankers.com Related Posts with Thumbnails