Studie: Fusk i spel smittar

En ny studie har dragit slutsatsen att fusk i onlinespel smittar. Likt ett virus. Alltså, sannolikheten för att man själv ska använda sig av fusk när man spelar online ökar drastiskt om det är så att man spelar med andra individer som fuskar. Jeremy Blackburn vid University of South Florida har samlat in stora mängder data från Steam, vi snackar om information från 12 miljoner gamer som är uppkopplade till Steam och fann att cirka 700,000-konton är flaggade som fuskare. Blackburn och hans kollegor samlade även in in-game interaktionsdata från över 10,000 spelare i ett populärt, men onämnt, multiplayer-spel.


Av denna data har man dragit följande slutsatser:

 

  • Fuskare håller ihop. Sannolikheten för att en fuskare är vän med andra fuskare är väldigt hög.

 

  • Fusk är smittosamt. Sannolikheten för att en legit-spelare i framtiden kommer att flaggas som en fuskare korrelerar med hur många vänner individen har som är fuskare. Fusk sprider sig, med andra ord.

 

  • Att bli stämplad som fuskare skadar ens sociala status, online. Om en person stämplas som fuskare kommer denne individen i snabb takt att förlora sina onlinevänner (som inte fuskar).


 

Personligen skulle jag nog bara få för mig att fuska om det är så att mitt onlinemotstånd fuskar. Sannolikheten att jag skulle snappa upp det är väl däremot tämligen låg. Antagligen skulle jag bara lägga ner skitspelet och plocka upp ett annat spel med bättre säkerhet. Fusk är fan som Digerdöden!

 

/J

 

Via: arxiv.org


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg Topplista Blogg listad på Bloggtoppen.se Datorer BlogRankers.com Related Posts with Thumbnails