EVE Online-spelare stjäl ISK värt 315,000;-

Jag älskar EVE Online!


Jag har bara testat spelet i ett par timmar och kom snabbt fram till att det var ett spel som inte passade mig, mest på grund av den enorma dötid man är tvungen att investera på att ta sig från punkt A till punkt B. Rymden är en stor, tom plats. Men, spelvärlden är fantastisk och med ett community som får mig att bli varm om hjärtat. Jag älskar EVE Online för det fungerar som en reflektion av hur världen fungerar i verkligheten. Det handlar om stölder, det handlar om pirater, det handlar om svek, det handlar om förräderi.

Den elfte augusti i år skrev jag om att sex års speltid hade blivit förstört i en piraträd i EVE Online vilket motsvarade niotusen svenska riksdaler. Inte för att den händelsen varit rekord i reella monetära mått mätt, men den här scamen tar nog rekordet och summan värdet motsvarar får mig att älska EVE Online ännu mera.

Häromveckan inträffade nämligen den största scamen i spelets historia. Ett populärt investeringsföretag i spelet, Titans4U, blev plundrat, av grundaren "Bad Bobby". Med ett sådant namn bör folk vara uppmärksamma, men på Internet kan ingen höra dig skrika av idioti. "Bad Bobby" satte igång sin plan redan med grundandet av Titans4U för flera år sedan, först genom att skapa sig en positiv och ärlig image genom att agera seriös investerare som alltid gav avkastning till alla som ville delta...

... och nu står vi här idag.

Investeringsföretagets styrelse ersattes en efter en av falska karaktärer skapade av "Bad Bobby" och när han hade själv utgjorde över halva styrelsen tog han kontroll över både ritningar till rymdskepp och en stor mängd in-game valuta. Allt till ett värde av 315-tusen svenska spänn.

Blev folk som spelar EVE Online upprörda?

Nej. Bad Bobby har fått motta mängder med gratulationer och lyckoönskningar från folk som blivit av med sina investeringar. :)

Jag älskar konceptet som EVE Online utgör. Det är som verkligheten. Fast mycket vackrare och trevligare.

/Joakim

Via: Massively

Kommentarer
Postat av: niklas (megastorm)

Det är ni och brorsan som gillar EVE

sen vet jag inga mer

2010-09-16 @ 20:33:50
URL: http://megastorm.se
Postat av: Joakim

Jag älskar konceptet. Inte själva spelupplevelsen. :) Förstår poängen med EVE dock.

2010-09-16 @ 20:58:45
URL: http://spelbröderna.se
Postat av: Stan

Jäklar! Det var ingen liten summa. Sicken prestation!

2010-09-17 @ 09:38:20
Postat av: Love

Jag fattar inte. Är det ett företag, eller ett ingamelåtsasföretag? Är det in-gamevalutan som går att sälja för riktiga pengar alltså? Vad gör låtsasföretagen som producerar avkastning?

2010-09-17 @ 11:46:07
Postat av: Stan

Det är ett låtsatsföretag där investerare gemensamt investerar ISK för att tillsammans kunna köpa ritningar till sinnessjuka rymdskepp och så vidare som i sin tur ger profit

2010-09-17 @ 13:54:44
Postat av: Joakim

@Love: Med ingamevalutan kan man bland annat köpa månadsprenumerationer på spelet ingame. Månadsprenumerationer = värda riktiga pengar. Sedan har man ju allt annat tjafs kring MMO-försäljning av guld, mineraler, utrustning osv.

2010-09-17 @ 18:07:39
URL: http://spelbröderna.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg Topplista Blogg listad på Bloggtoppen.se Datorer BlogRankers.com Related Posts with Thumbnails