Pac-Man spöke

Det var engång i tiden (läs igår) så fanns det en badrums matta som levende ett lungt och stilla sittande liv. Den fick sin beskärda del av fötter, spyor och kiss på sig. Det syns inte så bra på bilden men den har upplevt både det ena och det andra.

matta med sju(kt) liv


Men sen hände något oplanerat och spännande. Min tant kom hem med en försenad födelsedags present (jag fyller i november) och såg allmänt glad ut. Hon sa att hon hade hittat en gullig badrumsmatta som jag kanske ville använda. Till min stora förvåning så var det en matta som ser ut som ett spöke från Pac-Man


Spöke

 

Min respons var ju att "vad kul att du köper ett spöke från Pac-Man till mig" medans hennes svar var "Nej. Är det någon Tv-spels grej". Då insåg jag att man behöver utbilda folk i lite allmänbildning.

 

Jag citerar från Wikipedia:

 

"Pac-Man är ett arkadspel  skapat av Namcos  programmerare Toru Iwatani 1980. Det är ett av världens mest berömda datorspel och det första i survival horror-genren.

Pac-Man introducerades först i Japan i juni 1980. Spelet blev genast en stor succé och togs snabbt upp av tillverkare i USA. Spelet blev snabbt ett fenomen inom spelindustrin. Spelet klassades inte som våldsamt och ansågs passa pojkar och flickor lika bra.

Pac-Man är ett labyrintspel där spelaren styr titelkaraktären - en gul cirkel med mun - som äter energipiller och bonussaker, till exempel godis och bär, som finns utspridda över spelplanen. Spelnivån är avklarad då alla piller är uppätna. Fyra spökliknande  monster  följer efter Pac-Man i labyrinten för att försöka äta upp honom. Monstren är alltid i färgerna, rött, blått, rosa och orange, och heter Blinky, Inky, Pinky och Clyde.

På spelplanen finns det också fyra större, pulserande piller. Om Pac-Man äter ett sådant blir monstren mörkblå och man kan äta dem också under begränsad tid. Pac-Man är lite snabbare än monstren men den lilla extra farten försvinner när han äter, då är de lika snabba."

/Emil

Kommentarer
Postat av: Joakim

Hehe. Skitskönt. Men vafan, jag trodde alla som var födda sent sjuttio, åttio eller senare känner till spökena från Pac-Man?

2010-05-02 @ 11:52:02
URL: http://spelbroderna.blogg.se/
Postat av: Wedde

Hon kanske höll den upp och ned? :).. .. .. ....

2010-05-02 @ 15:51:55
URL: http://kwit.tv

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg Topplista Blogg listad på Bloggtoppen.se Datorer BlogRankers.com Related Posts with Thumbnails