Amerikansk senator ser ingen skillnad på beslut fattade i verkligheten mot beslutad fattade i tv-spel

Här har vi återigen en tämligen intressant nyhet som gör min rubrikssättning lite svår, och i det här fallet blev slutresultatet långt. Först tänkte jag bara satsa på: "Amerikansk senator efterbliven", men insåg att det skulle vara allt för prepubertalt och förövrigt inte vara hundraprocent motiverat i det här fallet. Leland Yee är en kinesiskfödd amerikansk senator som lobbat för att förbjuda försäljningen av våldsamma tv-spel till folk som är under arton år. Än så länge har vi inget att klaga på... Ultravåldsamma spel har en vuxen målgrupp. Det som får mig att reagera är däremot följande uttalande av Yee, saxat från Los Angeles Times:


"Q: You don't play video games. How can you call for regulation of a medium you're not very familiar with?


A: That is a fair criticism. I'm not a player. But I have seen individuals who play these games. I have seen individuals using a baseball bat and bludgeoning a hooker to death, or taking a gun and shooting a cop. Those are the direct result of someone pushing a button and making a conscious decision. I can see that that kind of connection between your action and the consequent behavior is dangerous"


Vafalls? Eh? Va? Om inte min läsförståelse fullständigt fallerat tolkar jag det som att han menar att inte ser någon större skillnad på beslut fattade i verkligheten mot beslut fattade i tv-spel, vilket betyder att han inte har någon som helst verklighetsförankring då koncept som verklighet och fiction verkar vara honom fullständigt främmande. Spelar man tv-spel så vet man om att tv-spelet består av ettor och nollor. Inget annat.

För att återknyta till problemet med min rubriksättning, så uttalar sig även Yee att han anser att tv-spel skyddas under den amerikanska konstitutionens yttrandefrihetsprinciper, vilket gör att jag inte vill kalla honom för helt retarderad.

Däremot anser Spelbröderna att Yee borde förbjuda sig själv som representerar en stat som släppt två atombomber på en annan nations befolkning.

/Joakim

Relaterat:
80% av tonårsjänkarna äger en konsol
World of Warcraft-mupp försökte strypa sin mor
Avd: spelpolitik

Kommentarer
Postat av: pxl

Ärligt talat Joakim. Du får sluta posta såna här saker nu. Jag blir okontrollerbart arg och allmänt galen när jag läser om sånthär.



Nej, om allvaret ska fram. Fortsätt med detta, det känns som att om vi inte tar strid för vår sak kommer slutligen dessa inkompetenta mähän faktiskt få sin vilja igenom.

2010-05-05 @ 00:37:26
URL: http://www.kwit.tv
Postat av: Joakim

Ja, att det är sådana här individer som styr och ställer över lagar som påverkar vårat favoritmedie är bedrövligt. Fördelen är att många av dom dör av tämligen snart... ;)

2010-05-05 @ 17:24:25
URL: http://spelbroderna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg Topplista Blogg listad på Bloggtoppen.se Datorer BlogRankers.com Related Posts with Thumbnails