Topp 10 Super Nintendo enligt halva Spelbröderna

Har dragit ut lite på att skriva min topp 10 Super Nintendo-lista. Tidsbrist har varit en faktor, öl en annan, men i slutändan har det antagligen mest handlat om undermedvetna försvarsmekanismer. Det här är en svår lista, och svåra listor innebär svåra beslut för en individ av grubblarsjäl med självvald beslutsångest. Vi snackar känslomässig självrannsakan. Att börja millimeterväga känsla mot känsla är svårt. Hur ska man rangordna sina favoritspel till sin favoritkonsol när man så gärna uttrycker: "Det är det absolut bästa spelet, någonsin!" om minst sex av dom? Det innebär att förråda fem... att sedan rangordna två mot tre, tre mot fyra och fyra mot fem blir nästan som att våldta nostalgikänslan. Men, jag ska inte klaga. Det är ändå en rätt skön inre kontemplation som pågår. I sedvanlig ordning innebär den här listan vissa kompromisser, och jag vill även avsluta inledningen med att konstatera att SNES är något av det coolaste som har hänt mänskligheten.



Topp 10 Super Nintendo




1. The Legend of Zelda: A Link to the Past

För många ett självskrivet val, men mitt beslut manifesterade sig i samma sekund som jag var på väg att skriva: "Chrono..." efter ettan. För mig är det ett beslut taget under mentalt pistolhot. Motivering är däremot helt överflödigt. En berättelse om kampen mellan ljus och mörker som resulterade i ett sant mästerverk som skiner över jorden med all jubelglans kosmos klarar av att manifestera. Det här är ett obligatoriskt spel för var individ som får för sig att gå under epitetet "gamer". Sug på den! Pixelperfektion är ett ord jag älskar att använda mig av, och så även i det här fallet. Pixelperfektion!



 

2. Street Fighter II

Shoryuken! Spelet som grundlade en genre. Jag kommer fortfarande ihåg när jag köpte Street Fighter II i Tyskland tillsammans med min plastfarsa, strax efter release. Jag botaniserade bland spelutbudet, och som en del av er säkerligen är medvetna om så gillar tysksvinen att fistfucka all utländsk kultur genom dubbning. Det är inte bara film och serier som blir besudlade av deras vidriga tungmål, även tv-spel och porr. Förjävligt är det! Men i allafall, jag testade spelet, förstod kanske inte riktigt poängen med det; "är det här allt? inga banor eller så?", men en kombination av icke-tyska och en ung grabbs fascination för våld ledde till ett investeringsbeslut. Något jag verkligen inte ångrar. För vidare läsning om min SF-dyrkan får ni gärna läsa: En Street Fighters Bekännelser - del I




3. Chrono Trigger

Tack Hironobu Sakaguchi. Tack Yuuji Horii. Tack Akira Yoriyama. Tack Kazuhiko Aoki. Tack Masato Kato. Tack Yasunori Mitsuda. Tack Nobuo Uematsu. Tack för ett sjukt genomarbetat spel med fokus på karaktärsutveckling. Tack för den underbara grafiken. Tack för designen. Tack för musiken som skulle kunna ge gudarna ståfräs. Tack för multipla slut som motiverade till flera genomspelningar. Tack! Chrono Trigger spelade jag först ett par år efter release, men kärleken var omedelbar och det här spelet är så jävla awesome att jag saknar ord. Ett måste för alla JRPG-fans. Seriöst, alltså. Seriöst. Ett måste. Älska eller dö!





4. Final Fantasy VI (III)

Min introduktion till FF-serien inträffade med det här spelet. Vad finns det att säga? Hjärtar slår dubbelslag bara jag föreställer karaktärerna framför mig. Mental onani inleds omgående, och nördgasmen närmar sig med stormsteg. Det här spelet är så jävla über-episkt och helt galet bra bra att det förtjänar en förstaplats, men som jag tidigare förklarat så gör även Chrono Trigger, Street Fighter II och ett par andra spel den platsen. Listor kan fan dra åt helvete! Fuck it! Det här är världens bästa spel! Världens bästa JRPG om inte annat! Sjuan också för den delen!  Samt Chrono Tr....Error.... Error... Brain malfunctioning, syntax error.


 

5. Super Mario Kart

Racing är ingen favoritgenre. Ett faktum som troligtvis fastslagits tack vare min storebror. Aset har alltid varit bättre än mig. I alla bilspel vi någonsin har spelat. Undantaget må vara något obskyrt skitspel till NES. Det var och är incestvåldtäkt på incestvåldtäkt. Av den anledningen håller jag en viss distans till racingspel. Men, det fanns ett spel min gamergudomlighet omedelbart sken igenom i, utöver nes-spelet och det var Super Mario Kart.  Ett spel som handlar om perfekt kurvtagning med möjligheten att förstöra för sin motspelare med strategiskt placerade bananskal och allmän träffsäkerhet, och eftersom perfekt kurvtagning och sabotage mot spelpartner i slutändan handlar om gamer-zen synkroniserades mitt väsen med det här spelet. Jag var löjligt bra. Det var nästan pinsamt för omgivningen på tiden. I synnerhet när någon utmanade mig under kaxiga omständigheter. Vi snackar våldtäkt. Världens bästa bilspel. Samtliga kategorier.





6. Super Metroid

Samus återvänder till Zebes i sin jakt på rymdpirater. Originalet var grymt djupt men uppföljaren la till allt föregångaren saknade och ut kom ett till mästerverk som förtjänar en högre placering än en sjätteplats. Musiken, stämningen, allt. Ett spel som handlar om utforskning och monsterslakt, med grafik och musik som får mig att börja vibrera långsamt av välbehag.



7. Super Mario World

När det gäller Super Mario är ord i regel överflödiga, och så även i det här fallet. Det enda jag egentligen har att säga är att förtjänar en högre placering än en sjunde plats.




8. Contra III: Alien Wars (Super Probotector)

Det här är alltså Super Probotector för er som är oinsatta. En censurerad version av Contra III som vi i Europa fick nöja oss med. Nåt tjafs om att det var för våldsamt för oss, så huvudkaraktärerna omvandlades till robotar. Bla, bla bla. Skit ner er censurshoror, skit ner er. Contra III är stenhård sidoscrollande 2D-arkadshooting som även innehåller två banor med topdownperspektiv. Det här är hardcore. Tre svårighetsgrader. Easy, normal och hard. Välj den sistnämnda och pissa på dig!




9. Teenage Mutant Ninja Turtles: Turtles in Time

Som ung ägde Turtles och det här spelet rockade fett och var riktigt kul när man lirade med någon, och idag är det kanske inte så mycket att säga om spelet utöver att det är rätt standard, men där och då så älskade jag det och hade mycket stor behållning av det. Ett sidoscrollande actionspel där man kickade skiten ur elakingar, helt enkelt. Roligt var det.



10. Harvest Moon

En bondesimulator som inledningsvis var tämligen obskyrt. Jag kommer inte riktigt ihåg hur jag snubblade över det, men antagligen via ett spelmagasin och en viss herr Tobias Bjarneby. Nu när jag tänker på det så kan det nog vara det absolut sista spelet jag köpte till SNES (när konsolen fortfarande levde). Ett meditativt spel som på något sätt lyckades locka fram odlingsbehov hos mig. Det här spelet tog många timmar av mitt liv.


Hedersomnämndande till samtliga spel som inte fick placering. Ni vet vilka ni är. Dock för många att nämna.

Tack vare den här listan har jag beslutat mig för att spela igenom i princip samtliga igen, och då lär jag återkomma med en mer djupgående inblick i själva spelen, men vill avsluta med att konstatera att det här är min barndom och uppväxt, och den är stenhård. Samt att listor suger. Schizofrenin är fan nära. :)

/Joakim


Jag själv hade nog haft lite lättare för den här listan efter som jag själv aldrig ägde ett Snes men jag har trots allt spelat det mesta till den. Och min lista skulle jag nog ha tryckt in F-Zero där någonstans men vet ej vilken utav dessa andra spel jag skulle ta bort. Om ni vill se Link cosplay så finns den här "Cosplay från helvetet II"
/Emil

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Blogg Topplista Blogg listad på Bloggtoppen.se Datorer BlogRankers.com Related Posts with Thumbnails